nw paard gekocht transport ongeluk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:02

ts Ik weet niet of je er wat aan hebt maar is het misschien iets om naar een kliniek te gaan en het been goed te laten nakijken? Als je precies weet wat er is kun je voor jezelf misschien beter een plan van aanpak maken.
Ook kun je uitsluiten dat er grotere schade ontstaat omdat je misschien niet goed behandeld. En vast laten leggen dat deze schade niet bij jullie is ontstaan ivm evt juridische aansprakelijkheid in de toekomst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:02

Ts, wil je het paard weer terug doen of houden? Als je het paard wilt houden dan is er misschien nog een mogelijkheid om de kosten van de da te delen of te verhalen , alhoewel ik denk dat de liefde van de vorige eigenaren voor het paard meer met hun portemonnee te maken heeft dan met het paard. Zo reageren ze tenminste wel, onvoorzichtig rijden en zo het letsel veroorzaken kun je ook niet bewijzen.
Ik denk dat je verder geen poot hebt om op te staan, zoals meerderen hier al zeggen. Ik hoop dat de verwondingen achteraf toch meevallen en er nog niet meer aan het licht gaat komen aangezien je het paard niet hebt laten keuren, sterkte ermee.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:11

Moeilijke issue.
Jurididch gezien ben ik bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Uit het verhaal begreep ik dat je het paard betaald had maar nog twee weken bij de vorige eigenaren gebt laten staan omdat er nog geld moest komen voor het zadel?
Ben je in die twee weken tijd nog bij het paard gaan kijken? Kan er toen iets gebeurd zijn?
In feite was het paard dus al in je bezit toen het door de vorige eigenaren vervoerd en afgeleverd werd. Toen het paard dus gewond en kreupel uit de trailer kwam was het eigenlijk al jouw eigendom en jouw verantwoording.
Van de vorige eigenaren had ik wel iets meer empathie met hun "geliefde" paard verwacht als het zo uit de trailer zou zijn gestapt. Aangezien ik dat niet in jouw verhaal teruglees ben ik bang dat er voor het transport al iets gebeurd is, maar ja dat valt niet te bewijzen.

Ik begrijp ook dat er nergens een koopovereenkomst o.i.d. door jullie getekend is?
Hierin had je namelijk bepaalde voorwaarden kunnen opnemen, bijv. dat het paard gezond afgeleverd is of dat het na drie weken terug naar de eigenaar zou gaan als het niet zou voldoen aan de verwachting waarvoor het is aangeschaft (sport, recreatie).
Hoewel een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is is deze wel moeilijk te bewijzen.

Persoonlijk denk ik dat je nu het beste je energie in je paard kan steken en er voor kunt zorgen dat hij beter wordt en dat je er nog plezier aan gaat beleven. Heel zuur dat het zo gelopen is.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:11

Wat doet te doen zou voor mij afhankelijk zijn van de ernst van de kreupelheid en verwondingen. Wondjes op hoofd zijn snel gemaakt en ook snel weer weg. En snee op de kont is ook rot maar ook dat hersteld weer. Kreupel vind ik een groot begrip.

Even heel kort door de bocht. Maar als een mens valt of zijn been hard stoot lopen wij ook een paar dagen mank om vervolgens te herstellen. Kortom: ik zou eerst de diagnose willen weten van de kreupelheid.

(Grote )kans dat hier geen blijvend letsel inzit. Dan zou ik mij alleen richten op de dierenarts kosten om daar samen uit te komen. Naar mijn idee waren de vorige eigenaren verantwoordelijk voor haar op het moment van transport. Dus zou het netjes zijn als zij hier ook verantwoordelijkheid nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:18

Wat je moet doen is direct in een aangetekende brief aan de oude eigenaren schriftelijk vast te leggen wat er is gebeurd en dat als het niet beter wordt je de koop wil ontbinden. Je hebt een gezond paard gekocht en dat is niet afgeleverd. Ik zou ook een andere onafhankelijke DA zoeken voor de behandeling en het paard laten keuren als hij weer is hersteld. Klinisch en op de foto. De oude eigenaren hebben het paard vervoerd en dus zijn zij aansprakelijk voor wat er gedurende het vervoer is gebeurd. Omdat het op dat moment al jouw paard was, is het wellicht mogelijk om de kosten van de DA en mogelijke vervolgschade te verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de oude eigenaren. Ik zou de oude eigenaren daar ook op wijzen. Zo hoeft niemand financieel de dupe te worden van deze gebeurtenis.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:21

Ts, hebben jullie nog een contract op laten stellen wat de gevolgen zijn mocht het paard wat gebeuren in de periode dat ze nog bij de vorige eigenaren stond?

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:26

Heel duidelijk is dat dit gebeurd is tijdens het vervoeren. bewijzend de open geschaafde plekken die vers lopens bloed vertoonden toen ze op stal kwam te staan. ze vertelden immers dat paard schrok van luikje dicht doen.Dat t toch erger was dan ze hadden gedacht.het oog wat steeds dikker werd.dat er iets is gebeurd. Gaven de mensen zelf aan.Maar hoe en wat er echt is gebeurd. dit lijkt niet op een stapje naar voren in de trailer vanwege het schrikken
ze heeft gewoon vast gezeten/gelegen in de trailer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:29

DonCamillo schreef:
Anneliesdj: Dat heeft ze al min of meer gezegd: ze was overrrompeld en ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Neemt niet weg dat het geen verstandige actie was. Maar ik denk dat ze dan ook naar haar geld had kunnen fluiten.

daar ben ik ook bang voor...als ze had gezegt,neem maar weer mee,had ze geen paard meer gehad en het geld waarschijnlijk niet teruggekregen.
Ik heb de indruk dat dit geen nette mensen zijn.

missmeissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:34

verder geen koopcontract of contract tijdens het verblijf nog daar.Immers mochten we haar niet mee zo lang al het geld (in dit geval zadelgeld) nog niet volledig betaald was.
als ze dit had geweten (oude eigenaar) had ze haar beter niet uit hun goodwill nog bij hun hadden laten staan. ZEI ZE. na mijn telefoontje over de toestand van het paard. Maar dat is achteraf.
Dat is allemaal achteraf gepraat. de situatie is nu dat het paard niets kan. En er goede dierenartsrekeningen nu los komen. Let op niet dat het mij gaat om de onkosten als het paard er beter van word.
Maar het hele handelen van de vorige eigenaars en het dreigende naar mij toe. Dat ik vermelde dat als ze niet beter zou zijn na 2 weken ik der terug kom brengen. Toen kon ik dat zo maar niet maken.
ze hebben mij een gezond paard verkocht !! maar niet afgeleverd !!!!! dat weet iedereen ook getuigen van stal.
ze hadden zoals ze voor deden te zijn (hart voor hun paard) overleggen over dierenarts etc. Ik zelf had paard mee genomen en eerst zelf laten nakijken. Dit kan je toch niet maken. Menselijk met hart gevoelens, geen geweten ofzo die mensen.
Blijkt dus wel geld kwestie te zijn. Hoe erg.

missmeissie

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:35

En inderdaad. had ik gezegd daar al neem maar weer mee. Na alle overrompelingen.
Had ik naar mijn geld kunnen fluiten dat blijkt al. Dat ze haar uberhaupt zo hebben achter gelaten. En nog niet uit fatsoen een telefoontje hoe het er voor stond of tegemoet koming we bellen dierenarts etc.
ongelooflijk.

hoop echt dat vanmiddag da meer kan weet etc.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:37

Wat ik van alle berichten begrijp is dat het paard al in eigendom was voordat het paard bij TS aankwam. Haar paard en helaas, inderdaad haar zorgen.
Als ik jou was zou ik proberen te overleggen met haar of de dierenarts kosten gedeeld kunnen worden of dat zij alles betaald.
Denk dat dit het meeste is wat je eruit kan halen. :)
Succes met alles en vooral met het herstel van je paard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:47

missmeissie schreef:
En inderdaad. had ik gezegd daar al neem maar weer mee. Na alle overrompelingen.
Had ik naar mijn geld kunnen fluiten dat blijkt al. Dat ze haar uberhaupt zo hebben achter gelaten. En nog niet uit fatsoen een telefoontje hoe het er voor stond of tegemoet koming we bellen dierenarts etc.
ongelooflijk.

hoop echt dat vanmiddag da meer kan weet etc.

zie je nog geen verbetering?Houd hij het been nog steeds omhoog?

missmeissie

Re: nw paard gekocht transport ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 10:51

nog geen verbetering. staat nog met trekhak en kreupelt.zowel op land als op beton. beginstukje van het land is betonnen pad. daar zie je precies hetzelfde. ze eet wel en blijft niet stil staan op 1 plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:52

bigone schreef:
Ts, wil je het paard weer terug doen of houden? Als je het paard wilt houden dan is er misschien nog een mogelijkheid om de kosten van de da te delen of te verhalen , alhoewel ik denk dat de liefde van de vorige eigenaren voor het paard meer met hun portemonnee te maken heeft dan met het paard. Zo reageren ze tenminste wel, onvoorzichtig rijden en zo het letsel veroorzaken kun je ook niet bewijzen.
Ik denk dat je verder geen poot hebt om op te staan, zoals meerderen hier al zeggen. Ik hoop dat de verwondingen achteraf toch meevallen en er nog niet meer aan het licht gaat komen aangezien je het paard niet hebt laten keuren, sterkte ermee.

Waar maak jij uit op dat ze onvoorzichtig hebben gereden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:53

Lizzyy schreef:
Wat ik van alle berichten begrijp is dat het paard al in eigendom was voordat het paard bij TS aankwam. Haar paard en helaas, inderdaad haar zorgen.
Als ik jou was zou ik proberen te overleggen met haar of de dierenarts kosten gedeeld kunnen worden of dat zij alles betaald.
Denk dat dit het meeste is wat je eruit kan halen. :)
Succes met alles en vooral met het herstel van je paard!

Nou dat ben ik echt niet met je eens. Degene die het paard vervoert is verantwoordelijk voor wat er tijdens het vervoer met het paard gebeurt. En dus aansprakelijk voor de schade.
Vraag dit maar na bij alle paardentaxi's die er rond rijden. Die hebben een goede aansprakelijkheidsverzekering, geloof dat maar.
Als de oude eigenaren een beetje willen meewerken, bellen ze hun aansprakelijkheidsverzekering om te kijken of de kosten kunnen worden verhaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:53

missmeissie schreef:
nog geen verbetering. staat nog met trekhak en kreupelt.zowel op land als op beton. beginstukje van het land is betonnen pad. daar zie je precies hetzelfde. ze eet wel en blijft niet stil staan op 1 plek.

Belast ze het been helemaal niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:55

Mindim schreef:
bigone schreef:

Ja, onvoorzichtig rijden doet helemaal niet ter zake. Dat het paard gewond is afgeleverd is het enige dat ter zake doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:55

missmeissie schreef:
verder geen koopcontract of contract tijdens het verblijf nog daar.Immers mochten we haar niet mee zo lang al het geld (in dit geval zadelgeld) nog niet volledig betaald was.
als ze dit had geweten (oude eigenaar) had ze haar beter niet uit hun goodwill nog bij hun hadden laten staan. ZEI ZE. na mijn telefoontje over de toestand van het paard. Maar dat is achteraf.
Dat is allemaal achteraf gepraat. de situatie is nu dat het paard niets kan. En er goede dierenartsrekeningen nu los komen. Let op niet dat het mij gaat om de onkosten als het paard er beter van word.
Maar het hele handelen van de vorige eigenaars en het dreigende naar mij toe. Dat ik vermelde dat als ze niet beter zou zijn na 2 weken ik der terug kom brengen. Toen kon ik dat zo maar niet maken.
ze hebben mij een gezond paard verkocht !! maar niet afgeleverd !!!!! dat weet iedereen ook getuigen van stal.
ze hadden zoals ze voor deden te zijn (hart voor hun paard) overleggen over dierenarts etc. Ik zelf had paard mee genomen en eerst zelf laten nakijken. Dit kan je toch niet maken. Menselijk met hart gevoelens, geen geweten ofzo die mensen.
Blijkt dus wel geld kwestie te zijn. Hoe erg.

Maar goed je hebt het paard toch betaald, die had dan toch mee gekund zonder zadel? Had je later het geld voor het zadel kunnen brengen en deze meenemen? De koop van het paard en de koop van het zadel zijn 2 verschillende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:56

Babootje schreef:
Ja, onvoorzichtig rijden doet helemaal niet ter zake. Dat het paard gewond is afgeleverd is het enige dat ter zake doet.

Dat weet ik ook wel, maar er wordt weer van alles gespeculeerd, dat is niet netjes, vandaar mijn opmerking.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:57

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:57

Even heel dom hoor, misschien slaat het wel helemaal nergens op wat ik zeg. Maar is het niet zo dat als zij jouw eigendom hebben beschadigd, er vanuit gaande dat he weer goed komt zoals de DA zegt, jij gewoon hun WA verzekering kunt aanspreken? Dan heb je onderling ook geen gesodemieter.
Dat is toch ook als ik met de fiets de kat van de buren aanrij en deze naar de dierenarts moet. Dan betaalt mijn WA hun dierenartskosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:58

Hmmm TS, dat been lijkt heel sterk op iets dat een merrie van mij heeft. Peesaanhechting was bij haar geraakt. Na 2 jaar belast ze haar been wel weer maar ze mankt nog altijd. Tja, ik vrees dat er weinig te doen valt. Moest ik de verkoper zijn en betreffende paard in de trailer vallen had ik ze per direct weer uitgeladen en laten weten wat er is gebeurt en de keuze geven: Direct geld terug of aanzien en indien geen of weinig verbetering paard voor verminderde prijs of ook weer geld terug.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:00

Mindim dat stuk van het verhaal snap ik dus ook niet. Je koopt en paard en betaalt dat, maar daarna mag het paard niet mee omdat het zadel dat erbij hoort niet betaald is? Dat vind ik een vreemde redenering.

Ik denk dat je best een goede advocaat of het juridisch loket inschakelt. En alles goed documenteert. Vanuit die optiek lijkt het me verstandig om zo snel mogelijk het paard te laten onderzoeken bij een kliniek, incl. foto's en dergeljke. Als blijkt dat het paard iets mankeert wat erger is geworden door de behandeling die jij hebt gegeven (in overleg met de dierenarts, maar dan nog) wordt de zaak m.i. alleen complexer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:01

Mindim schreef:
bigone schreef:

Dat maak ik er niet uit op maar zou een oorzaak van de verwondingen kunnen zijn, mocht het zo zijn dan is dat nog niet te bewijzen.
Elk paard kan vallen op de trailer maar soms is het rijgedrag van de bestuurder de oorzaak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:02

JoAnn schreef:
Mindim dat stuk van het verhaal snap ik dus ook niet. Je koopt en paard en betaalt dat, maar daarna mag het paard niet mee omdat het zadel dat erbij hoort niet betaald is? Dat vind ik een vreemde redenering.

Ik denk dat je best een goede advocaat of het juridisch loket inschakelt. En alles goed documenteert. Vanuit die optiek lijkt het me verstandig om zo snel mogelijk het paard te laten onderzoeken bij een kliniek, incl. foto's en dergeljke. Als blijkt dat het paard iets mankeert wat erger is geworden door de behandeling die jij hebt gegeven (in overleg met de dierenarts, maar dan nog) wordt de zaak m.i. alleen complexer.

Vind ik ook. Stel dat het meer is dan een hoefkneuzing (en dat wordt wel vermoed) loop je het risico dat het paard ernstiger geblesseerd raakt als het niet op de juiste wijze wordt behandeld. Ik zou dus - net als ik eerder ook aanraadde - zeker een andere DA consulteren.