Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:34

Dat vind ik idd een stuk linker. Vorig jaar nog, een VW Golfje met een tweepaardstrailer met twee stevige KWPNers erop. Die kwamen nauwelijks weg in het zand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 20:41

Lijkt mij zelf al niks voor mn gevoel om er mee te rijden.. een windvlaag voel ik al met een zware combi. Laat staan in zon auto..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 21:23

Wij (meestal mijn man) rijden ook zonder E rijbewijs (legaal) en hebben hiervoor bewust een 1 1/4 trailer gekocht (heb maar 1 paard die vervoert wordt) en deze trailer iets terug laten keuren) en heb geen zin in extra kosten voor een rijbewijs dat niet nodig is. Een zwaardere auto heb je met BE rijbewijs tenslotte ook nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:01

Neonlight schreef:
Punt 2 is hier fout, auto moet het TMM van de aanhanger mogen trekken volgens het kenteken.

Doe mij dan hier eens de wettekst waaruit blijkt dat regel twee niet klopt?

Wellicht had ik moeten schrijven: de auto moet het feitelijk gewicht van de aanhanger KUNNEN EN MOGEN trekken (en dat inkl de vertikale last op de koppeling).

Die regel geldt namelijk voor elke combinatie en is onafhankelijk van het rijbewijs.........

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:11

Volgens mij wordt er bij rijbewijs B altijd uitgegaan van de TMM en niet van het feitelijke gewicht.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 22:13

Neonlight schreef:
Volgens mij wordt er bij rijbewijs B altijd uitgegaan van de TMM en niet van het feitelijke gewicht.

Klopt naar mijn weten ook!
Als rijksoverheid nou slim is ontwerpen ze een applicatie waar je zo je kentekengegevens invoert en het juiste antwoord krijgt. Ook leuk voor om agent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:58

Amaryllis schreef:
Neonlight schreef:

Klopt naar mijn weten ook!
Als rijksoverheid nou slim is ontwerpen ze een applicatie waar je zo je kentekengegevens invoert en het juiste antwoord krijgt. Ook leuk voor om agent.

Maar wat wij vinden en denken, daar heeft de rechter *** aan. Die kijkt wat er in de wet staat.
art 15 reglement rijbewijzen. Daar staat welke voertuigen en combinaties je mag rijden met welke rijbewijzen.

Algemeen geldt dat het voertuig het daadwerkelijk gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken, inkl kogeldruk. Dat is onafhankelijk van het rijbewijs.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-08-13 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:08

VivaLaVida schreef:
Met trailer rijdenleer je niet van een instructeur, want dan zitten er tegels in je aanhanger en geen paard. Vind dat je beter kunt leren rijden van een ervaren paarden iemand.
Dus dat mensen hun be rijbewijs niet willen halen snap ik nog.

Maar soms zie ik combinaties rijden op de snel weg waarvan ik denk Hoe durf je daar in godsnaam mee te rijden??
M kleine lichte auto met een fikser trailer erachter. . Wat als je een keer flink moet remmen? Of je paard gooit zich tegen de zijkant? Of nog erger, je krijgt een ongeluk? Die trailer gaat zo aan de haal met je auto. .

Dat snap ik ook niet. Zelf wil ik graag het gevoel hebben dat de auto nog wat over heeft mocht het eens nodig zijn om gas bij te geven of te remmen. Een keer onze bus ervoor gehad. Op papier mocht hij het trekken, maar ik reed lang zo fijn niet als met onze jeep ervoor. Nu rijd ik met een grote bus/kleine vrachtwagen en dan voel je de trailer niet eens hangen. Wel wennen, want nu zie ik de trailer niet erachter hangen omdat de bus breder is. (overigens heeft mijn instructeur toen wel fijne tips gegeven voor het rijden met paard en hebben we vaak gereden of er een paard in stond. Maar daar moet je net geluk mee hebben).

Overigens heb ik wel BE, maar onze combinaties kwamen allemaal boven de 3500 kg uit. Maar ik wilde het voor mijn eigen gevoel wel halen. Stukje bewijs dat ik het wel kan. En met paps oefenen werkt niet, we zijn beide ongeduldig en dat werd ruzie :')

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:32

Ik rijd ook met de trailer en mijn paardje. Nu met de opel Vivaro van mijn vader maar ik wil graag mijn E rijbewijs zodat ik ook met mijn eigen auto en trailer de weg op mag.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:54

ikke schreef:
Algemeen geldt dat het voertuig het daadwerkelijk gewicht van de aanhanger moet kunnen en mogen trekken, inkl kogeldruk. Dat is onafhankelijk van het rijbewijs.

Ik denk dat kogeldruk in veel gevallen het grootste probleem is..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:15

Ik rij ook met een B-rijbewijs. Mijn auto auto mag maximaal 1300 kilo trekken op papier, massa voertuig is 1285 kilo, TTM van de trailer is 1250. Daadwerkelijke massa van de trailer is met mijn zwaarste pony 1125 kilo en met mij lichtste pony 950 kilo.

De gemiddelde kogeldruk van een trailer is lang niet zo hoog als dat van een groot fietsenrek of een klein enkelassig aanhangertje volgeladen met zand en stoeptegels.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:23

DianneM schreef:
Ik rij ook met een B-rijbewijs. Mijn auto auto mag maximaal 1300 kilo trekken op papier, massa voertuig is 1285 kilo, TTM van de trailer is 1250. Daadwerkelijke massa van de trailer is met mijn zwaarste pony 1125 kilo en met mij lichtste pony 950 kilo.

De gemiddelde kogeldruk van een trailer is lang niet zo hoog als dat van een groot fietsenrek of een klein enkelassig aanhangertje volgeladen met zand en stoeptegels.

Zet je neuswiel eens op een weegschaal; zul je nog raar opkijken..........

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:40

volgens mij is de gemiddelde kogeldruk van een trailer 100 kilo.. veel trekhaken mogen dat niet eens hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:55

Kogeldruk is inderdaad iets waar mensen vaak niet over nadenken. Ook goed te zien op menwedstrijden met marathontrailers... Ik heb zelf daarom ook een T5 gekocht die mag 120kg kogeldruk hebben. Kogeldruk meten is wel lastig. Want als paardlief en kar erop staan, dan ga ik m niet afkoppelen om op een weegschaal te zetten hihi.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:54

als je het niet zeker weet, of er niet wijzer van word.. gewoon RDW bellen kenteken van trailer en de auto bij de hand en dan helpen hun je wel verder! heb ik ook gedaan omdat ik ook zonder E rijbewijs reed..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:12

MarjanB schreef:
volgens mij is de gemiddelde kogeldruk van een trailer 100 kilo.. veel trekhaken mogen dat niet eens hebben.

Van een anderhalfpaards 75 heb ik altijd begrepen. Mijn auto mag dat gelukkig hebben, want hoewel het niet in de eisen bij toegestane combinaties staat heb ik al eerder gelezen dat verzekeraars daar bij ongevallen ook moeilijk over kunnen doen. Tof als je dat niet wist vooraf :=

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:29

Staat op je kenteken van de auto hoeveel kogeldruk die mag hebben? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:40

Ik heb het toen van te voren opgezocht op die site met al die autogegevens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:48

cp112 schreef:
Staat op je kenteken van de auto hoeveel kogeldruk die mag hebben? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk

Er zijn twee waardes van belang:
1) de maximaal toegestane last van de auto (fabrieksopgave autofabrikant)
2) de maximaal toegestane last van de trekhaak (opgave trekhaakfabrikant)
De laagste van beide waardes is leidend.

Voor zover ik weet staan deze gegevens niet op moderne kentekens. Ik heb wel een auto met oud kenteken (1985) waarbij die getallen wel vermeldt zijn.
Ik ben in de tijd beide gevallen tegen gekomen, zowel auto's die veel meer mogen hebben dan de trekhaak als trekhaken die meer mogen hebben dan de auto.

Bijvoorbeeld: Een Land Rover Discovery I mag 250kg vertikale last hebben van Land Rover, echter bestaan er trekhaken voor die auto met max. 75kg vertikale last!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:52

Oh daaaamn. Ik heb het topic eens doorgespit maar nu begrijp ik er niets meer van.

De mensen waar ik paardrijd hebben een 1,5 paards trailer en een jeep ervoor.
Ik heb geen BE rijbewijs, maar het moet dus wel mogelijk zijn om zelf even 2 km naar de club te rijden?

EDIT: ik heb het volgende gevonden.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.
Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Dit klopt dus zo??? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:27

Dat is art 15 reglement rijbewijzen.
Het verhaal klopt, daaruit kun je berekenen of je met de beoogde combi mag rijden.
Let er wel op dat het laadvermogen van de auto meedoet in de optelsom!! Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken!!!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:30

hier ook trailer zonder E rijbewijs maar heb dan ook een klein vee trailertje waar mijn ukkie met gemak in past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:34

Wij rijden ook zonder E-rijbewijs met een Volvo s60 D5 :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:51

ikke schreef:
Het verhaal klopt, daaruit kun je berekenen of je met de beoogde combi mag rijden.
Let er wel op dat het laadvermogen van de auto meedoet in de optelsom!! Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken!!!!

Dus:
1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = <3500 kg? :)

Edit:
of:
2. auto + laadvermogen auto + trailer + paard = 3500 kg?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:43

xMyrth schreef:
ikke schreef:

Dus:
1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = < 3500 kg? :)

Edit:
of:
2. auto + laadvermogen auto + trailer + paard = 3500 kg?

Nope, het eerste: 1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = < 3500 kg?
Dit zijn de gewichten zoals die op het kenteken (en in de RDW-database) zijn opgenomen. Bij twijfel: http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx en dan rechts je kentekens invullen van auto en trailer.