Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Neonlight schreef:Punt 2 is hier fout, auto moet het TMM van de aanhanger mogen trekken volgens het kenteken.
Amaryllis schreef:Neonlight schreef:Volgens mij wordt er bij rijbewijs B altijd uitgegaan van de TMM en niet van het feitelijke gewicht.
Klopt naar mijn weten ook!
Als rijksoverheid nou slim is ontwerpen ze een applicatie waar je zo je kentekengegevens invoert en het juiste antwoord krijgt. Ook leuk voor om agent.
VivaLaVida schreef:Met trailer rijdenleer je niet van een instructeur, want dan zitten er tegels in je aanhanger en geen paard. Vind dat je beter kunt leren rijden van een ervaren paarden iemand.
Dus dat mensen hun be rijbewijs niet willen halen snap ik nog.
Maar soms zie ik combinaties rijden op de snel weg waarvan ik denk Hoe durf je daar in godsnaam mee te rijden??
M kleine lichte auto met een fikser trailer erachter. . Wat als je een keer flink moet remmen? Of je paard gooit zich tegen de zijkant? Of nog erger, je krijgt een ongeluk? Die trailer gaat zo aan de haal met je auto. .
DianneM schreef:Ik rij ook met een B-rijbewijs. Mijn auto auto mag maximaal 1300 kilo trekken op papier, massa voertuig is 1285 kilo, TTM van de trailer is 1250. Daadwerkelijke massa van de trailer is met mijn zwaarste pony 1125 kilo en met mij lichtste pony 950 kilo.
De gemiddelde kogeldruk van een trailer is lang niet zo hoog als dat van een groot fietsenrek of een klein enkelassig aanhangertje volgeladen met zand en stoeptegels.
MarjanB schreef:volgens mij is de gemiddelde kogeldruk van een trailer 100 kilo.. veel trekhaken mogen dat niet eens hebben.
cp112 schreef:Staat op je kenteken van de auto hoeveel kogeldruk die mag hebben? Daar ben ik dan wel benieuwd naar eigenlijk
ikke schreef:Dat is art 15 reglement rijbewijzen.
Het verhaal klopt, daaruit kun je berekenen of je met de beoogde combi mag rijden.
Let er wel op dat het laadvermogen van de auto meedoet in de optelsom!! Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken!!!!
500 kg? 
xMyrth schreef:ikke schreef:Dat is art 15 reglement rijbewijzen.
Het verhaal klopt, daaruit kun je berekenen of je met de beoogde combi mag rijden.
Let er wel op dat het laadvermogen van de auto meedoet in de optelsom!! Dit in tegenstelling tot wat veel mensen denken!!!!
Dus:
1. auto + laadvermogen auto + trailer + laadvermogen trailer = < 3500 kg?
Edit:
of:
2. auto + laadvermogen auto + trailer + paard = 3500 kg?