Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:48

Je kunt natuurlijk altijd hobbymatig beginnen. Maar of je er echt winst uit gaat halen dat betwijfel ik. Ook of je alle kosten er terug uit kan halen. Ik weet het niet. Gaat toch vrij veel tijd inzitten om alles goed te bevestigen en ja tijd is geld. Bedragen van 8000 euro voor een recreatie paard nee ik denk niet dat het op die manier hard gaat lopen. Persoonlijk zou ik er niet zoveel voor over hebben. 3000 misschien 4000 voor een toch ervaren paard maar dan houdt het voor mij wel op en ik denk voor vele mensen. Zeker als je gewoon lekker recreatief wil gaan rijden.

Nazorg is leuk maar ook niet erg realistisch dan moeten mensen toch echt in je buurt zitten en je moet toch ook bij hun passen. Nu heb je inderdaad een optie om ook andere mensen erbij te betrekken maar goed dat geld want die persoon krijgt vervalt dan voor jouw. Daarnaast kun je natuurlijk niet in iedere regio zomaar je contacten hebben en die allemaal ook jouw "visie" opleggen. Je wilt toch wel dat je dan op 1 lijn ligt met iemand. Maar ik weet niet of daar echt behoefte naar is.

Het idee is leuk maar het ligt doorgaans niet aan de paarden dat ze niet braaf zijn.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:31

Ik denk dat dit wel kan werken. Bij ons op stal rijden de meesten eerst mee in de lessen op paarden van de pensionhouders. En zeer snel gaan ze die paarden kopen en worden ze een echte pensionklant. Als ze dan uitgegroeid zijn uit het paard, koopt stalhouder ze terug en kunnen ze een nieuw paard kopen dat opnieuw beantwoord aan hun niveau. En idd iedereen zoekt brave en gezonde paarden maar dan niet het hoogste sport niveau.

Ik heb nu zelf een jong sportpaard 4 jr gekocht op een veiling van het stamboek. Deze worden 4 weken voorbereid voor de veiling. En ik kan zeggen als ze daar door komen, ze enerzijdsczeer goed zijn ingereden en anderzijds bomproof zijn. We hebben er een heel stabiel paard aan. Nog wat anders dan de sport paarden die we via handelstallen op dezelfde leeftijd hebben gekocht aan dezelfde prijs. Dit alleen maar om te zeggen dat een andere aanpak/opleiding wel degelijk verschillen geeft in de braafheid van een paard.

Ik heb voor mij ook dezelfde doelstelling. Ik fok niet met heethoofden, maar tracht paarden (sportpaarden met goede bloedlijnen) te fokken met een koel hoofd en toch voldoende temperament. Dus niet voor de top ruiter, maar voor de gemiddelde ruiter. En ook daar is mi een markt voor in het gemiddelde prijs segment.

Veel succes!

Dees

Re: Behoefte aan een stal waar je zeer brave paarden kunt kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:52

Opvallende hengstkeuzes maak je, gblover. Bij een dergelijke fokkerij denk ik niet aan "koel hoofd" en "niet voor de top ruiter maar voor de gemiddelde ruiter".

Principe van die pensionstal klinkt grappig maar kan geen geld opleveren... ten eerste zal het aantal stallen zijn limiet kennen en daarmee dus direct de hoeveelheid klanten die de stal kan behappen. Daarnaast zal niet iedereen 'uit zijn paard groeien' en dus een vervangingsvraag hebben.

Paarden op een veiling die daarvoor in 4 weken zijn voorbereid en daarom per definitie 'goed zijn ingereden en anderzijds bomproof zijn'. Ik verwacht het tegendeel :D Ik denk dat jij gewoon mazzel hebt gehad met je 4 jarige.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 12:58

Ik vind het een zeer goed plan en denk dat hier veel behoefte aan is!

Ook denk ik dat er voldoende mensen zijn met wel rij-ervaring, die gewoon een braaf paard zoeken. Als ik kijk naar mezelf dan heb ik al 11 jaar paarden, maar echt geen zin meer in gekke toestanden, dat heb ik wel een beetje gehad.

Ik denk dat het een kwestie is van goed kunnen matchen. Ik heb een zeer brave merrie gehad, waar je alleen geen beginner op moest zetten. Er zat nl wel veel bloed in, en onbalans daar werd ze erg onzeker van en dan ging ze rennen. Ik heb ook een merrie gehad waar ik met een gerust hart een meisje van 8 jaar op liet rijden.

Wat ik zelf mis bij de gemiddelde handelsstal is eerlijkheid. Zadelmak betekent blijkbaar "er heeft 3 keer een zadel opgelegen" en goed doorgereden is vaak gewoon zadelmak. Als je zegt iets te zoeken wat niet te sensitief is krijg je een hittepit voorgeschoteld ed

Over stal jansen vd Hout heb ik geen goed woord voor over. Heb daar ooit zelf een paard verkocht met uitgebreid het verhaal erbij en benadrukt dat het paard alleen geschikt was voor een zeer goede ruiter. Bleek dat het paard verkocht werd als beginnerspaard die Z niveau liep!!!! Ben daar echt zeer kwaad om geworden!!!

Waar denk ik veel behoefte aan is is een eerlijke stal, die echt zoekt naar de juiste match!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:02

Bij ons op stal heeft net weer een volledige beginner (kan net een beetje lichtrijden) een 3 jarige gekocht.
Eerlijk is eerlijk het paard is nu (nog) hartstikke braaf, maar hoe dom ben je dan als verkoper.
Steek je tijd in netjes inrijden en verkoop je het aan iemand die geen idee heeft hoe je dit moet onderhouden, laat staan verbeteren.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het paard niet meer aan de hulp reageerd.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 14:20

@sizzle tja zo iets is vragen om problemen.
Maar ook als koper ben je dan heel heel heel erg dom.
En helaas gebeurt zoiets maar al te vaak!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:24

Braaf hangt van zoveel dingen af. Om te beginnen al de manier van houden, huisvesten en omgaan, dan zit je er nog niet eens op. Er zijn pony's die hier helemaal tot rust komen, maar op de zomerweides weer net zo schrikkerig en zenuwachtig worden als vroeger (in een paar dagen tijd of soms meteen al). Maar ook dieren die hier komen en op een manege heel braaf waren maar gewoon niet overweg kunnen met al het sociale contact ed. Die worden dan gewoon (eerst) moeilijker en soms kan zo'n dier dan ook gewoon beter naar een ander plekje met een ander paardje oid.

Eigenlijk zou je bij de verkoop ook een opstartweek moeten verkopen, mensen komen dan een week naar het paard toe en worden begeleid. aan de hand daarvan wordt bepaald of er een klik is, of het dier braaf genoeg is voor de persoon in kwesti.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:41

Wat denk je van voeding?
Als ik lees dat er bij paarden die de eigenaren te heet vinden toch kilo's (sport)brok per dag in gaan?
Met een beetje pech ook nog weinig beweging.
Dan een ruiter die snel bang is en geen leiding meer geeft.
Weinig paarden die dan braaf blijven. En dat zit jij met de slechte naam.

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 21:49

Ik hoef geen hoofdinkomen uit mijn bedrijfje te halen. Daarbij krijg ik beschikking over een aantal gratis stallen die ik mag gebruiken, dus de kosten liggen ook niet ontzettend hoog. Ook heb ik de meeste cursussen die Annemarie van der Toorn geeft gevolgd, doe ik binnenkort examen voor de Introductory Course van Monty Roberts en start in september met de opleiding tot equinoloog (paardengedragsdeskundige). Dus ik denk dat ik, indien gewenst en nodig, klanten een goed pakket aan advies en eventueel training aan kan bieden of anders doorsturen.
Ik denk erover om dit alles op te pakken niet in hoofdzaak vanwege de verdiensten want die zijn niet hoog, maar omdat ik uit eigen ervaring weet hoe moeilijk het is om een betrouwbaar en goed gezond paard te vinden en daarbij misschien nog een stukje begeleiding.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:19

Het beste advies komt nog altijd van échte, nuchtere paardenmensen zonder 'studie'.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:11

Al die cursussen en opleidingen heel erg leuk en ook tof om je zelf te verdiepen.

Maar om je geld er mee te verdienen komt het er toch op neer hoe je het brengt en of de mensen willen luisteren. Wat daar draait het om willen mensen wat doen ze met je adviezen en zijn ze in staat om er wat mee te doen.
Want uiteindelijk draait het er om dat de mensen consquent moeten zijn. en dat mankeert er bij velen aan.
Intelligente of domme mensen maakt daarin niet uit. er zijn er zovele waar je energie in kan blijven stoppen totdat je een ons weegt, maar waar never nooit iets veranderd.
Vergeet dat a.u.b. niet!

Verder denk ik dat je vanuit het begleiding stuk meer naam(sneller en directer resultaat) kan maken, dan in eerste instantie de verkoop. Ik zou het wel beide opstarten.
Maar ik blijf het een heel nobel streven vinden, ik ben zooo bang dat je je zelf erin verliest.
Maar ik ben wel van mening follow your dream. dus ga ervoor.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:19

Ik denk dat je een leuk concept hebt bedacht.
Maar heb je ook aan het financiële plaatje gedacht? Recreatieve ruiters willen Dus kun jij wel veel geld gaan vragen maar dan blijven je klanten weg. Als je weinig vraagt verdien je er geen geld aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:37

alpenbloem schreef:
Ik hoef geen hoofdinkomen uit mijn bedrijfje te halen. Daarbij krijg ik beschikking over een aantal gratis stallen die ik mag gebruiken, dus de kosten liggen ook niet ontzettend hoog. Ook heb ik de meeste cursussen die Annemarie van der Toorn geeft gevolgd, doe ik binnenkort examen voor de Introductory Course van Monty Roberts en start in september met de opleiding tot equinoloog (paardengedragsdeskundige). Dus ik denk dat ik, indien gewenst en nodig, klanten een goed pakket aan advies en eventueel training aan kan bieden of anders doorsturen.
Ik denk erover om dit alles op te pakken niet in hoofdzaak vanwege de verdiensten want die zijn niet hoog, maar omdat ik uit eigen ervaring weet hoe moeilijk het is om een betrouwbaar en goed gezond paard te vinden en daarbij misschien nog een stukje begeleiding.

Mensen zijn niet zo leuk, ze overschatten zichzelf, willen het paard na een maand terugbrengen zonder enige reden, of slaan 'm bij de eerste de beste proefrit de bak door... Het is ook zeer lastig om een betrouwbare koper te vinden en zeker als je bedrijfsmatig aan de gang gaat mag je rekenen op wat juridisch getouwtrek.. Mijn 'hobby' zou het niet zijn :)

Het probleem met jouw 'idealistische instelling' , is denk ik dat je daardoor ook snel 'emotioneel geraakt' word in deze handel, wat nou als 't toch mis gaat, of ze je te grabbel gooien op bokt? Dat komt dan nog harder aan...

Wertheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:11

Hartelijk dank iedereen voor de input, ik weet genoeg! :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:17

Weet niet of je op nog een advies zit te wachten ;-). Maar wil je dat mensen naar jou toe gaan voor een betrouwbaar paard en begeleiding is het belangrijk dat jij je zelf kenbaar maakt. Hier gebeurt het veel door met je paard naar shows te gaan en clinics te geven.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:04

Harstikke goed idee waar ik zelf ook wel mee bezig ben :)

Denk eraan dat je hier niet meteen de kost mee kan verdienen. Zeker nu is het dramatisch wat paardenhandel betreft, zelfs sportstallen verkopen hun ZZ paarden voor een prikkie. Wees verstandig en kijk of je ergens een of twee goede paarden kunt kopen en begin daarmee. 2 paarden vergt al enorm veel werk, tijd en aandacht, dus daar ben je zeker een tijdje zoet mee met trainen. Op die manier kun je ook alles rustig vooruit plannen, de paarden leren kennen en eventueel ook cursussen aanbieden. Zo krijg je bekendheid en leer je mensen hoe met paarden om te gaan.

De paarden hebben tijd om zich te ontwikkelen en acht je ze misschien 'braaf' genoeg voor de verkoop. Is er een verkocht dan haal je weer de volgende op stal en vica versa.

Waarom ik het voortaan op 2 paarden zou houden? Aangezien je niet fulltime met de paarden bezig bent, lijkt het me genoeg inspanning voor 1 persoon om 2 paarden goed te kunnen trainen. Zodra je 3/4 paarden hebt wordt het parttime al lastiger om elk paard genoeg aandacht te geven. Ik spreek uit ervaring, 4 á 5 paarden iedere dag naast een fulltime opleiding, 2,5 jaar volgehouden. Het kost een berg energie en je moet niet terugdeinsen voor dagen van 5:00 tot 23:00. Goh als je jong bent :D

Denk er goed over na!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:22

Zou toch eerst een soort van marktonderzoek gaan doen voordat je voor dit doel al gelijk paarden gaat aanschaffen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:00

I.p.v. paarden zoeken en zo te trainen dat je ze als braaf kan verkopen met begeleiding.

Daar krijg je vast en zeker veel gedoe en gedonder mee zoals wat hier ook gezegd is.

Waarom dan niet gewoon i.p.v. handel in brave paarden + begeleiding, een herscholing en begeleiding? bij de door de klanten elders aangekochte paarden en ponys.

Krijg je daar denk ik veel minder gedoe en gedonder van en het scheelt je een hoop tijd en geld.

Niet veel mensen willen recreatiepaarden dat aan de prijs is (tijd en geld dat je erin had gestoken moet toch weer terug gezien worden).
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-08-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:01

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:05

Ragdollcat schreef:
I.p.v. paarden zoeken en zo te trainen dat je ze als braaf kan verkopen met begeleiding.

Daar krijg je vast en zeker veel gedoe en gedonder mee zoals wat hier ook gezegd is.

Waarom dan niet gewoon i.p.v. handel in brave paarden + begeleiding, een herscholing en begeleiding? bij de door de klanten elders aangekochte paarden en ponys.

Krijg je daar denk ik veel minder gedoe en gedonder van en het scheelt je een hoop tijd en geld.

Niet veel mensen willen recreatiepaarden dat aan de prijs is (tijd en geld dat je erin had gestoken moet toch weer terug gezien worden).

Ik bedoel natuurlijk een herscholing en begeleiding of cursus bij jou te volgen door de eigenaren onder jouw toezicht en begeleiding.

Anders krijg je mogelijk gezeik achteraf dat je het dier verpest hebt..........

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:50

little_king schreef:
Wat denk je van voeding?
Als ik lees dat er bij paarden die de eigenaren te heet vinden toch kilo's (sport)brok per dag in gaan?
Met een beetje pech ook nog weinig beweging.
Dan een ruiter die snel bang is en geen leiding meer geeft.
Weinig paarden die dan braaf blijven. En dat zit jij met de slechte naam.

+ 1

Hoeveel mensen geven hun paard 3 kg sportbrok per dag terwijl die paarden hooguit 1 uur per dag lopen.
Zo krijg je een "braaf" paard knettergek. Hoef je zelf verder helemaal niks voor te doen.

Wat mij weer terug brengt bij de vraag: Wat is een braaf paard?

Dat is voor iedereen weer wat anders.
En dan heb je ook nog dat elk paard weer anders reageert op elk mens.

Ik vind het idee echt heel leuk, maar denk niet dat je kan verzekeren dat je iemand een braaf paard verkoopt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:56

karakter, opvoeding, opleiding dit kan je als verkoper aanbieder... echter de externe factoren zijn veel groter:
voer, omgang, stalling, weidegang, kunde... dat alles maakt een paard voor een groot deel een blijvend braaf paard.

Die van mij is in de baan braaf en bomproof, maar ik kan er niet zomaar iemand anders op zetten.
Ik ben er zelf nog nooit vanaf gevallen, en in de bak kan ik met m'n handen op mijn rug en een blinddoek voor een rengalop doen... maar een ander heeft wel binnen enkele minuten een salto gemaakt en haar polsen gebroken. Puur omdat zij anders reed en reageerde dan dat ik deed (uit angst gaan klemmen en trekken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:58

Ik vind dit als velen een zéér goed idee! Als je dit doorzet is het slim om wat stallen te verhuren, zodat je een extra inkomen hebt.