Slim idee om hooi te vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Slim idee om hooi te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:27

Ik denk niet dat ze het over het opgezadeld staan had...

Hooi gaat inderdaad in zakken hoor.. hooinet bedoel ik dan voor in de stal.

En dit weekend gaan we inderdaad passen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:32

http://www.hippofan.com/paarden/content ... 3&pnav=;1;
Die horsedinner, 20kg per pakje.
Hoelang doe je daar dan mee? Iemand ervaringen?

Edit zie al andere topics op bokt. Daar rekenen ze zeker een half pakje per paard per dag..
Dus dan zouden daar ook 8 pakken van mee moeten.
Dus moeten even in aveve zien te geraken één van de dagen.
Over die hartog compactgras lees ik veel negatieve dingen, over die horse dinner voorlopig alleen goede dingen (behalve prijs ed voor het eeuwig te voederen).
Kan me niet goed voorstellen hoeveel kleiner deze zijn tov een pak hooi...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:16

Kirrr schreef:
Kan me niet goed voorstellen hoeveel kleiner deze zijn tov een pak hooi...

Stille meelezer die ook meedenkt maar nog niks heeft verzonnen;
AfbeeldingDat is het maatje voor de pakken, wel een stuk kleiner dan een pak hooi dus! :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:52

unihorses schreef:
speurneusc schreef:

1800 meter opgezadeld? :wow: je paard zal maar ff hangen in de bocht krrrg weg mooie zadel...heb beste wat ik dan nog kan verzinnen is de plakken in vuilniszakken (en tape omringen soort druggspaket,feest bij de overgang vast :D ) en dezen overal inproppen, en een aanhangwagennet voorin,met daaronder de pakken hooi, paarden kunnen er van snoepen, dus hoeven niet ook nog een hooinet ;)

haha neeeeee niet opgezadeld, ging er om dat ze zei dat niemand zin had om 1000 km met 100 km/pu achter een wagen met paardentrailer aan te rijden..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:02

Wat een gehannes. Kan me voorstellen dat je een topic hebt geopend voor meedenkers.

Het enige wat ik nog kan bedenken is in de nok van de trailer bij de bibs van de paarden 2 balen strak tegen het plafond ophangen met een knip of haak die heel makkelijk los te klikken is. Je moet daar wel genoeg ruimte over hebben, bij mijn haf bijv. zou het prima kunnen, die steekt nieteens met z'n kont boven de klep uit. Maargoed, ik kan me indenken dat de meeste paarden er niet van gecharmeerd zijn.

Maargoed, paarden dus eerst laden, dan hooibaal aan het plafond klikken, en voor het uitladen weer losklikken. Is zoiets haalbaar?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:04

Of zelf je eigen hooi vacuüm laten verpakken ergens...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:37

Hier had nog al iemand in die trend iets gezegd..met netten boven vast te maken.
We kijken zaterdag ofdat mogelijk is.
Het zijn geen supergrote paarden, grootste is 1.65m, ik heb zo geen idee hoeveel plaats daar boven nog is..
Zou wel handig zijn indien mogelijk... Twijfel alleen wat over de bevestigingspunten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:47

Ja ik dacht aan iets van aanhangernetten en een spanband of iets dergelijks. Alleen de bevestiging is dan weer een punt.

Wat was ook alweer de reden waarom er niks aan de buitenkant van je laadklep kon? Anders zou je aan de onderkant ook nog 1 of 2 balen kunnen ophangen met een spanband en een aanhangernet.

Haha je hebt wel een uitdaging zo. :D

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 08:59

Hoeveel ruimte heb je voorin de trailer? Als wij een meerdaagse wedstrijd hebben pakken we daar altijd 3 balen hooi in. Vastleggen met een sjorbandje (schrijf je dat zo?) en wat plastic eroverheen tegen 'ongewenst' eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:30

Kirrr schreef:
Het idee was ook van achteraan de klep stangen te lassen zodat daar hooi op kon.
Trek en laadvermogen is er nog genoeg over.
Maar dan moeten we weer aan de trailer lassen natuurlijk.

Dus we houden dat nog als noodoplossing.

Als je een handige lasser hebt, kan hij misschien wel een soort bagagerek voor je maken dat je met haken over de rand van de klep kunt hangen ?

Een soortgelijk model als het fietsenrek voor achterop de caravan of auto, echter dan steviger en gemakkelijk af te nemen in geval van nood.
Je hoeft dan ook niet aan de trailer zelf te lassen ;)

Mijn man heeft ooit een dergelijk rek gemaakt om een koetsje mee te nemen achterop en dat werkte perfect.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 09:35

Dat is inderdaad een goed idee...
Even bespreken straks.

Voorin kan idd een pak of 3a4.. Gaan we zaterdag testen met paarden erop.

Uitdaging zeker en vast. En de lijst van dingen die mee moeten wordt langer en langer ^^

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:40

Als je iets van een "bouwtekening" nodig hebt, geef maar een gil, mijn man is dol op dat soort klusjes :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:09

Super bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:18

je kunt toch bij iedere willekeurige boer wel aan iets hooi komen?
Waarschijnlijk vinden ze dat nog leuk ook!
Als je bij mij in de buurt bent kan ik je wel aan hooi helpen hoor ;) dordogne,bergerac

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:19

En grasbrok? Dat moet je wel weken, maar gaat ook een stuk makkelijker mee. Een kwartiertje weken is zat, 1 kg brok op 2 tot 3 liter water vaak, maar dat moet je even bekijken.

Bijvoorbeel zoiets.
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Ik had zelf van een ander merk een zak, als bijvoeder in dat geval. Het hooi was wat matig van kwaliteit en dan kreeg hij ook een halve kg goed spul binnen en moest hij rustiger kauwen op de rest van zijn voer.

St Hippolyt Pre Alpin Wiesencobs

Maar dat is vrij prijzig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:26

Dak van een trailer (aan de binnenkant ophangen is natuurlijk precies hetzelfde als buitenop 60 of 80 kilo leggen) en klep van een trailer zijn er niet op gebouwd om dingen aan de hangen. 60-80 kilo achteraan je klep hangen gaat bovendien invloed hebben op je kogeldruk, die wordt dan te laag en dat rijdt niet lekker (understatement).

Voorin de punt van de trailer is een optie, maar hoeveel eten je paarden daar onderweg al van? :+

Als het niet in je auto past, en een tweede auto met aanhanger is ook geen optie, dan zul je toch moeten kijken of je ter plekke kunt kopen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er geen andere deelnemers zijn die dat ook doen, dus daar zou je om adressen kunnen vragen, lijkt me.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:33

We moeten zeker de kogeldruk nakijken natuurlijk, waar we de pakken dan ook hangen.
Te weinig kogeldruk is inderdaad niet alles, maar de trekhaak kan op verchillende hoogtes om dat probleem op te lossen. Het is ook geen gewone trekhaak, maar zo'n kokersysteem.
Zoals de trucks in amerika vrijveel hebben.

Iedereen van België neemt gewoon hooi mee van hier.
Een boer gaan zoeken in Frankrijk lijkt me onmogelijk, ik krijg niet eens een duidelijk overzicht van de tankstations.
We zijn nu nog steeds aan het informeren of toch niemand ergens plaats heeft voor een aantal pakjes mee te nemen.

Paarden mogen onderweg eten zoveel als ze willen, ervaring leert dat ze niet de hele rit eten.
Maar we zouden de pakken afdekken en ze krijgen elks een hooinet natuurlijk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:43

Waarom het reserve-wiel niet vast snoeren in je trailer voorin en dan de balen dus buiten voor op de trailer? Dus met een plankje er onder? En in de punt van je trailer kan je dan ook nog wel 1 a 2 balen kwijt zodat je niet te hoog gaat. Lastig probleem he paarden mee op reis en alles meenemen. In de auto goed in vuilniszakken doen dan toch maar? Of verpakken in van die rollen plastic voor in de auto tijdelijk dan knoei je ook minder onderweg om kwijt te raken sowieso algemeen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:47

Tis natuurlijk wel de goden verzoeken............... reservewiel thuislaten?? <<)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:51

Reservewiel kunnen we nog wel tegen de zijkant vd trailer hangen.. Thuis laten durven we niet goed..
Dan kunnen er mss wel wat pakjes op de dissel.. Maar mogen dan sowieso nog niet over de kogeldruk gaan.
Alles in de auto gaat niet, want dan gaat al de rest niet mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:34

Kirrr schreef:
We moeten zeker de kogeldruk nakijken natuurlijk, waar we de pakken dan ook hangen.
Te weinig kogeldruk is inderdaad niet alles, maar de trekhaak kan op verchillende hoogtes om dat probleem op te lossen. Het is ook geen gewone trekhaak, maar zo'n kokersysteem.
Zoals de trucks in amerika vrijveel hebben.

Iedereen van België neemt gewoon hooi mee van hier.
Een boer gaan zoeken in Frankrijk lijkt me onmogelijk, ik krijg niet eens een duidelijk overzicht van de tankstations.
We zijn nu nog steeds aan het informeren of toch niemand ergens plaats heeft voor een aantal pakjes mee te nemen.

Paarden mogen onderweg eten zoveel als ze willen, ervaring leert dat ze niet de hele rit eten.
Maar we zouden de pakken afdekken en ze krijgen elks een hooinet natuurlijk.

Een boer zoeken onmogelijk?Je rijdt het dorp of de stad uit en daar zitten ze.Waar koeien zijn zijn boeren.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:02

Wat is dit een lastige bijna onmogelijke opgave. Het eerste wat in mij op kwam was een zware dubbel cabine bus huren. Dan heb je de ruimte voor alles en iedereen.. Voor de rest geen idee hoe je dit allemaal mee moet krijgen..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:33

Heb daar al 2 jaar rond rondgereden, kan me niet bedenken ooit een boerderij tegengekomen te zijn.
Natuurlijk zullen daar boeren in de buurt zijn.
Ben geen fan van daar nog 10 dingen te moeten regelen.
Heel fijn dat jullie meedenken met alternatieven.

Heb op de vorige pagina ergens ook al gezegd dat ik toch eerst wil proberen alles zo mee te krijgen.

Andere wagen gaat het dus ook niet worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:45

Zakken met grasbrok meenemen, oa wiesencobs zijn een volledige hooi vervanger, is dat misschien een optie?Die kun je nog als zak achter in je auto meenemen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:46

Eerlijk gezegd zou ik ook liever bij m'n eigen hooi blijven, hoor, de paarden krijgen al genoeg indrukken te verwerken, dan lijkt me een vertrouwd hapje wel zo prettig ( zowel lichamelijk als geestelijk ) ;)