Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:29

Ik zou het never nooit niet doen.. daar is mijn paard ook niet het paard voor,
(bij te veel stress verkrampt ze en gevolg is dan wel eens koliek ed.) maar al was ze dat wel, dan nog zou ik t niet doen..

Ik sta ook op een pension cq manege maar ze loopt niet in de lessen. Als ik zie hoe sommigen ermee omgaan, en dan niet dat ze gemeen zijn ofzo (en ja iedereen moet het leren), maar gewoon zonder ritme in het zadel stuiteren, te veel vasthouden voor, etc.. Moet er niet aan denken.

Maargoed ieder zn eigen keuze uiteraard, en als je het qua geld anders niet op kan brengen is het wellicht voor sommigen een optie.

Safiera

Re: Zou jij je paard manegewerk laten doen voor de kost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:10

Update van mijn kant: ik heb een plek gevonden voor mijn pony, en het is niet de manege geworden. Onze tweede pony was gewoon totaal niet geschikt om daar te staan. Zij zou niet in de lessen komen, maar heeft wat artrose en veel op stal is dan niks. Bovendien is voor mijn jongere zusje een omgeving waar af en toe geroddeld wordt (niet te vermijden op een manege) ook niet makkelijk om boven te staan.

Mijn pony komt nu wel ver weg, maar fijn te staan. En voor de andere pony wordt het paradise: lekker buiten overdag, een enorme stal (3,5x5) voor de nacht en goede zorgen voor haar zomereczeem :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:06

Nee ik zou het niet doen.

Hoewel mijn paard alle poetsbeurten, kroeltjes en aandacht heerlijk zou vinden, zou de rest haar niet liggen. Mijn paard is niet gewend op stal te staan (zie ik op de meeste maneges toch gebeuren) en vind het ook niet fijn als veel verschillende mensen op haar rijden. Verder wordt ze ook behoorlijk vervelend als grenzen niet duidelijk worden aangegeven en kan behoorlijk sterk worden.

En daarnaast wil ik mijn paard niet delen met (heel veel) andere :')).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:19

Ik denk dat mijn pony er weinig om zou geven.. Toen ik nog wel eens in de groepsles mee reed vond hij niks fijner als achter zijn voorganger aan sjokken.. Je kunt er ook werkelijk iedereen op zetten, en hij vind het allemaal prima..

Of ik het zelf zou doen.. geen idee, als het een kwestie zou zijn van mee laten lopen of verkopen, dan wel, anders niet vermoed ik.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:25

Toch wel gevarieerde meningen lees ik zo. Blij dat je het hebt op kunnen lossen. Wat ik mij nog afvraag is of elke manege dit zomaar doet? Lijkt me toch ook niet...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:24

Waauw super ts! En krijgt je pony dan nog wel genkeg beweging? Maar goede.keuze!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 15:54

JasmijnJoy schreef:
Waauw super ts! En krijgt je pony dan nog wel genkeg beweging? Maar goede.keuze!

Het is nog even de vraag of mijn huidige bijrijdster mee gaat of dat ik opnieuw moet gaan zoeken. Maar ik denk dat ik (afhankelijk van roosters ed) hem 3-4 keer wil laten bijrijden... Dan loopt hij misschien soms 2x per dag maar dat is beter voor hem dan stilstaan.

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:45

Als je echt krap zit, kan je het proberen. Maar het lijkt me niet zo'n fijn idee .

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:52

Ik vind manege paarden gewoon zielig en dat zal voor mij dan ook de reden zijn om er nooit aan te beginnen.

Het is voor mij ook totaal niet van belang of hij elke dag gereden wordt, als hij maar elke dag buiten staat

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:38

Zou niks voor mij zijn.. Mijn paard is van mij en ik wil hem niet delen :Y)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:56

ik heb ook ooit de keuze gehad mijn pony ergens neer te zetten waar die in de lessen gebruikt zou worden (en dan mocht die er gratis staan) maar ben blij dat het nooit is doorgegaan
je moet toch altijd rekening houden met de lessen en je kan niet zomaar even een andere rijstyle kiezen (bijv. western gaan rijden )

ik heb wel een tijd de pony's die in de lessen werden gebruikt verzorgt dus wist al wat er ging gebeuren als ik een eigen pony er neer zou zetten

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:03

Safiera schreef:
JasmijnJoy schreef:

Het is nog even de vraag of mijn huidige bijrijdster mee gaat of dat ik opnieuw moet gaan zoeken. Maar ik denk dat ik (afhankelijk van roosters ed) hem 3-4 keer wil laten bijrijden... Dan loopt hij misschien soms 2x per dag maar dat is beter voor hem dan stilstaan.

Dat is ook weer zo.
Maar als hij dan elke dag loopt.En soms zelfs 2x per dag. Lijkt me wel een beetje veel. :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:25

Mijn pony zou niet blij worden van alleen maar in de wei staan. Dan gaat hij zich vervelen een kwg hij weg.

Hij heeft echt voldoende aandacht nodig. Nu is hij ex-manegepony en dus volop gewend aan veel aandacht.
Hij is inmiddels 25 en ik zal hem nu niet meer terug het manegewerk indoen, maar ik kan ook niet zeggen dathij slecht is geworden van 18 jaar manegewerk.Menig paard/pony moet zijn leeftijd nog maar zien te halen. En hij is momenteel topfit en draait zijn hoef niet om voor km maken in het bos. Ook dressuurmatig dat ouderwordende lijf nog steed aardig mee.

Ml dus niets mis metmanegewerk!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-07-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

haffie140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:27

Zou ik ook nooit doen kan heel gevaarlijk zijn :s

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:29

Hoe bedoel je, 'gevaarlijk'?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:31

Ik ben ook wel benieuwd wat je met gevaarlijk bedoelt, Haffie?

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:35

Een beetje werken kan geen kwaad, als hij maar goed behandeld wordt.

Zoefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:58

Kampvuurtje schreef:
Een beetje werken kan geen kwaad, als hij maar goed behandeld wordt.

Dat vind ik ook :j , dat degene die erop gaan rijden niet gaan stampen e.d.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:15

Ik zou het niet doen, omdat mijn pony's nog vrij jong zijn

Bij mijn vorige pony zou ik het daarin tegen wel doen, als dit naar omstandigheden echt nodig zou zijn

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:57

Ik zou het zelf waarschijnlijk niet doen, hoewel dat natuurlijk ook wel afhangt van de manege en de manier waarop er lesgegeven wordt..
Al hou ik mijn paardje toch liever voor mezelf, zeker gezien ze nog redelijk jong is! :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:20

Met een ongecompliceerd paard, en echt omhoog zitten qua kosten en tijd, zou ik het misschien (tijdelijk) overwegen, maar dan moet er wel veel gebeuren. Ik sta dan liever op een goedkopere stal (zonder bak etc. bijvoorbeeld) om de kosten te drukken, maar waar paardlief gewoon wel nog buiten kan lopen in land/paddock. Daar zou ik eerder voor kiezen (dus stilzetten maar wel veel buiten) dan er andere ruiters op te laten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:36

Iedereen mag op mijn paard komen zitten... Zolang ik er maar bij ben.
Ik ben echt een controlefreak wat dat betreft.

Bovendien komen de meeste mensen er toch niet ver mee... De een stuurt haar zoals ik het uitgelegd heb, en rijd zo weg, de ander kan niet zo snel van rijstijl veranderen en komt helemaal nergens. :')
Ik zou bang zijn, dat mensen hierdoor gefrustreerd raken en lomp en bot gaan rijden, of een zweep gaan gebruiken. Terwijl mijn paard door de juiste ruiter zelfs zonder hoofdstel nog rond te sturen is in de bak.

Nee het zou niks voor mij zijn. :n

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:43

Ik zou het wellicht overwegen, maar daar blijft het ook bij.
Mij meisje is niet geschikt laat staan de makkelijkste.
tevens heb ik helaas de mening dat het paard VAN MIJ is }>
Na 10 jaar verzorging van diverse, heb ik dan eindelijk MIJN EIGEN paard en dan is delen niet meer een HET gewenste gevoel. Verder mogen mensen best komen kijken en bewonderen :o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:52

little_birdy schreef:
hmm als ik krap zou zitten en een stalling moest zoeken zou ik het wel overwegen ,
wel zou ik zorgen dat de manege zelf een passend zadel en hoofdstel verzorgt want ik wil mijn eigen spullen niet kapot hebben dat is me te duur

Ja en dan komen er voor de manege nog meer kosten bij, denk niet dat ze dat snel gaan doen ;) + De kans dat het niet goed past is te groot.... De maneges die ik ken zijn redelijk ruimdenkend in "passend"... Dus alleen daarmee zou ik mijn pony al geen plezier doen. (Snap dat je niet je goede spullen wilt uitlenen, maar zorg dan zelf voor een leuk passend 2e handszadeltje ofzo? Een fatsoenlijk zadel is een behoorlijke investering, mocht je ook nog eens korting gaan vragen.. Dan moet je pony eerst 100 uur gelopen hebben minimaal voordat ie zijn zadel er weer uit heeft :') Je wilt hem waarschijnlijk niet elke dag uitlenen, dus zeg 3 x per week... ben je al zeker 30 weken verder.. Maar snap de gedachtegang wel hoor... Maar zou daar dan liever zelf voor zorgen.. Meer zekerheid en realistischer gezien de kosten.

Sowieso zou ik het geen optie vinden, dan liever een goedkopere stalling dan weet ik veel wie op je paard :) Kan er iedereen op zetten, maar ik wil vaste ruiters, dat werkt beter bij hem.

De opmerking "dat doet ie liever dan op stal staan" dat was voor mij al helemaal kippenvel :D Mijn pony moet overdag lekker naar buiten kunnen en als ik of iemand anders kom rijden, moet ie even werken en daarna weer lekker terug de wei op tot het donker wordt (hij is 's nachts op stal rustiger).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:53

CM_ schreef:
Het ligt M.I. vooral aan de instructie die er in de bak staat.
Heel veel instructeurs leren nog dat een paard voorwaarts moet door te schoppen, en sturen doe je met de binnenteugel ...
Als er een goede instructie in de bak staat, met het paardenwelzijn voorop, zie ik er geen problemen in .

Helemaal mee eens. Als er een instructeur staat die weet waar hij/zij het overheeft en die schoppen en trekken 'afstraft' dan zou ik er niet zoveel problemen in zien. Maar het probleem is dat er hier in de regio geen manege's zijn waar ik de instructie zo goed vind dat ik mijn pony's eraan zou toevertrouwen.

Overigens zou ik wel heel goede afspraken maken. Want ze gebruiken toch je paard en spullen. Wie betaalt er als er iets met het paard of je spullen gebeurd?