paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:29

Wat een vervelende situatie allemaal. Gelukkig komt het allemaal goed met je paardje, als ik het zo hoor?

Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat er op de post van FloortjeM (de vrijwel enige post die e.a. juridisch correct weergeeft) bijna helemaal wordt genegeerd.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:31

Heeft de menner de passagier achtergelaten of heeft de passagier zelf besloten dat doorrijden not done was? Ik heb het idee dat het om het laatste ging.

Maar: TS heeft al een tijdje niet meer gereageerd. Ben wel benieuwd of ze al wat verder is gekomen.

LoveBodin

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:36

Either way, juridisch gezien heeft de menner geen schuld, volgens mij.
Als de bijrijder van TS was gestorven of zwaargewond was geraakt, wel. Doorrijden na een eenzijdig ongeval kan ik nergens wat over vinden dat het niet mag..

Wetboek van Strafrecht, Artikel 255:
"Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie."

en

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Dit was een eenzijdig ongeval. Hit&Run (dus doorrijden) kan alleen na een aanrijding. "Doorrijden na een aanrijding is altijd strafbaar."
Echter dit was geen aanrijding, want er is maar één partij bijbetrokken. Namelijk TS haar bijrijder&paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:37

JoyCiej007 schreef:
Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat er op de post van FloortjeM (de vrijwel enige post die e.a. juridisch correct weergeeft) bijna helemaal wordt genegeerd.

Ook al ben ik het wel met Floortje eens, ook zij begint haar zin met "ik denk" en doet dan een paar veronderstellingen. Het waarheidsgehalte van die veronderstellingen zal en kan best hoog zijn, maar desalniettemin, veronderstellingen.

Volgens mij hebben beiden gewoon schuld omdat zij beiden op een plek waren waar ze niet hoorden te zijn. Beide verzekeringen zullen dat aanhalen. Dat de gemeente een gedoogbeleid heeft is heel leuk, maar verandert niets aan het "illegaal" zijn van een situatie.
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-05-13 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:38

jiehaaa schreef:
Heeft de menner de passagier achtergelaten of heeft de passagier zelf besloten dat doorrijden not done was? Ik heb het idee dat het om het laatste ging.

Maar: TS heeft al een tijdje niet meer gereageerd. Ben wel benieuwd of ze al wat verder is gekomen.

Ik denk dat TS wil dat wij denken dat het om dat laatste gaat, om haar zaak beter uit te laten komen.

Stel het was anders gegaan, stel dat jou paard zich had losgerukt en de tinker voorbij had gerend, overhoop had gelopen oid. Is het dan ook niet menner zijn fout omdat hij jou passeert? Ik ben van mening dat je gewoon je paard onder controle hoort te houden. Ik vind het ook helemaal niet zo'n bijzondere situatie om zo gek te worden als jou paard. Het verhaal op de vorige pagina over een fanfare en slagbomen, dát is nou iets uitzonderlijks waar je je paard en jezelf niet op kan voorbereiden. Een aanspanning passeren op een lastige weg hoor je echt wel onder controle te kunnen houden, anders breng je anderen in gevaar met je paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:39

Nou als ik met een kar daar had gereden was ik meteen gestopt hoor, zeker als je ziet wat het paard voor je doet.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:41

manumol schreef:
[ Afbeelding ]

Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen.....

Maar zo ziet het er dus uit ;)

her rode bord rechts wat staat hier op?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:42

marleen_usar schreef:
Nou als ik met een kar daar had gereden was ik meteen gestopt hoor, zeker als je ziet wat het paard voor je doet.

Dat is lekker gemakkelijk praten, je weet dat er voor die kar ook gewoon een levend dier staat he? Dan had het makkelijker geweest als de bijrijdster van TS gewoon had gezegd, ik stop meteen! Zeker voor de wagen is het harstikke gevaarlijk om een druk, opgefokt paard stil te zetten.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:44

Jeetje wat erg allemaal, ik heb een andere situatie maar miss heb je er wat aan... Ik zat op mn paard en die wou ergens niet langs, ik eraf maar er kwamen grote vrachtwagens aan, en zij js echt een schuitluis.. Ik had haar niet goed vast waarschijnlijk en ze trok de teugels uit mn handen en ging ervandoor.. 10 min verder heb ik haar teruggevonden veilig bij een kennis. Bleek dat een man. / jongen zijn auto voor mijn paard heeft gezet, zij over de auto gesprongen, flinke schade aan auto. Zij niets! Alles vergoed door mn. Ferzekering voor die auto... Weet niet of je er wat aan hebt, maar miss wel, bn bij unive lid..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:49

veranadautje schreef:
manumol schreef:
[ Afbeelding ]

Ik hoop dat het gelukt is om de foto te plaatsen.....

Maar zo ziet het er dus uit ;)

Twee pijlen, zo'n zwarte omhoog en omlaag. Bord is rood met een witte binnenkant.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:11

Gini schreef:
manumol: ik haal eigenlijk nergens uit je link dat er een wetsuitzondering is op dat stuk.
Gedoogbeleid is niet legaal. Dat is een gemeente die over het hart wrijft en een oogje dichtknijpt. Maar als er dan iets gebeurt, gelden gewoon de verkeersregels.

tuurlijk gelden gewoon de gedrag/verkeersregels. Ik reageer op de mensen die zeggen dat het helemaal niet mag, om daar (op dat stuk) met je paard te lopen.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:20

her rode bord rechts wat staat hier op?[/quote]

Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:30

Paarden met ruiters en aanspanningen mogen NIET (nergens!) officieel op fietspaden.
Dat het gedoogd wordt door een bepaalde Gemeente (wat ik zeer goed begrijp gezien de onmogelijke en levensgevaarlijke situatie op de betreffende verkeersweg(en), wil nog niet zeggen dat als men dan voor veiligheid maar op dat fietspad gaat rijden, dit Wettelijk is toegestaan.
In dat kader zijn beide partijen even fout: beiden mochten niet op het fietspad rijden.
Beiden deden dat wel, dus zal dit in geval van Rechtsgang aankomen op: geen zaak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:39

terpentijn schreef:
Paarden met ruiters en aanspanningen mogen NIET (nergens!) officieel op fietspaden.
Dat het gedoogd wordt door een bepaalde Gemeente (wat ik zeer goed begrijp gezien de onmogelijke en levensgevaarlijke situatie op de betreffende verkeersweg(en), wil nog niet zeggen dat als men dan voor veiligheid maar op dat fietspad gaat rijden, dit Wettelijk is toegestaan.
In dat kader zijn beide partijen even fout: beiden mochten niet op het fietspad rijden.
Beiden deden dat wel, dus zal dit in geval van Rechtsgang aankomen op: geen zaak.

dit vind ik wel erg kort door de bocht.

ze mochten er gedoogd rijden, maar een aanspanning is eigenlijk te breed voor daar, zo op de foto te zien is het een smal fietspad.

en al is je paard super verkeersmak, een aanspanning tegenkomen waar bijna geen ruimte naast is om te kunnen passeren is best eng voor een paard
ook qwa herrie,ik vind dat de aanspanning rustig had moeten stappen en afstand bewaren totdat de ruiter aan de kant had gekund om hem te laten passeren.

mijn vorige paardje was supermak, tot er een aanspanning van voor kwam die in volle draf langs denderde,was een echte aso....
een beetje inleving van de koetsier was wel op zijn plaats geweest.

dit lijkt mij ook een verzekerings kwestie voor de koetsier.
in mijn ogen heeft hij de amazone in gevaar gebracht door zijn toedoen

ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met zijn verwondingen :(:)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:42

Aanspanning stapte ook gewoon.
Wat had hij dan moeten doen? Stilstaan? Op die plek?

Edit: het was een EENZIJDIG ongeval. Geen aanrijding. IMO is er dus helemaal niks voor de koetsier.
Paard was niet goed genoeg onder controle op dat moment. Dat TS haar bijrijder dat paard op dat moment niet goed genoeg onder controle heeft, wil nog niet zeggen dat de menner in kwestie fout was.
Die kon er toch ook niets aan doen dat 't paard (op dat moment dus) niet onder controle was?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:46

Ik vind het echt gek hoe sommige mensen redeneren. :?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:46

manumol schreef:

[img]plaatje][/quote]

Die pijltjes bedoel je? Gewoon, pas op voor tegenliggers.

Ik blijf er bij dat het gewoon een naar ongeluk is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:50

ten eerste, ik heb niet alle 5 bladen doorgelezen !
ts, het lijkt me dat de kosten hoog oplopen. als je de menner niet verantwoordelijk kunt stellen ( wat mij hellaas het geval lijkt )
kun je dan niet je bijrijders haar verzekering het laten uitkeren? en tegen de verzekering wordt het dan zij heeft schade aan jouw paard....
en ookal heeft zij super gehandeld, zelf heeft zij er geen last van ( als ze goed verzekerd is )

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:52

unihorses schreef:
ts, het lijkt me dat de kosten hoog oplopen. als je de menner niet verantwoordelijk kunt stellen ( wat mij hellaas het geval lijkt )
kun je dan niet je bijrijders haar verzekering het laten uitkeren? en tegen de verzekering wordt het dan zij heeft schade aan jouw paard....
en ookal heeft zij super gehandeld, zelf heeft zij er geen last van ( als ze goed verzekerd is )

Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, is de eigenaar in alle gevallen verantwoordelijk. Ook als de bijrijder op pad gaat en brokken maakt. Was laatst nog een topic over hier op Bokt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

LoveBodin schreef:
unihorses schreef:

Volgens mij, maar dat weet ik niet 100% zeker, is de eigenaar in alle gevallen verantwoordelijk. Ook als de bijrijder op pad gaat en brokken maakt. Was laatst nog een topic over hier op Bokt.

das dan bij dieren zo?
want als ik iemands camera mee neem, en iemand gooit er water op, zal ik de watergooier wel voor de verzekering vragen. maar als ik de watergooier niet vind ( heel hard weggerend ofzo ) zou ik het opme eigen verzekering gooien, want ik heb dan gewoon die schade aangebracht... ( laten vallen in een plas ofzo, hoeft verzekering niet te weten ... )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

Zo'n Gemeentelijk"gedoog"beleid is leuk, dat geldt dan voor beide partijen gelijkelijk: maar de vraag is of dat wettelijk stand houdt. Nee, want wat voor de een gedoogd wordt, geldt net zo goed voor de ander.
Want als je er met paard niet mag rijden, is het natuurlijk niet zo dat je "als ruiter te paard" opeens meer gedoog aan je kant hebt dan een enkelvoudige aanspanning.
Ze mochten er beiden "volgens de Wet" niet rijden: en wat anderen ook al aanvoeren: was een eenzijdig ongeval, waarvan nooit aan te tonen zal zijn dat het door de aanspanning veroorzaakt is.
De menner/aanspanning reed paard-met-ruiter immers niet "van de weg af" waardoor het paard in de vangrail is beland.
Hoe k.. ook dat jouw paard fikse verwondingen heeft opgelopen, je staat gewoon niet sterk qua wettelijke aansprakelijkheid. Je was het ook niet zelf, het was je bijrijdster op jouw paard. Dat zal je ook nagedragen worden.
Ik begrijp je verontwaardiging zeer goed, en zeker onderschrijf ik, dat de menner meer rekening met de situatie had mogen houden toen die natuurlijk wel zag dat paard en bijrijdster in de stress raakten (en ook dat had kunnen zien aankomen, JUIST omdat die combinatie omdraaide), is helaas niet wettelijk verdedigbaar.

Hier kom je nooit in je voordeel uit als je het er juridisch op aan gaat laten komen, vrees ik.
Het gevoel van recht en onrecht is niet altijd wat de wet daarover zegt.

Hou mij ten goede: ik zou ook woedend zijn! Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee hele andere zaken . Ben bang dat je in dit geval je verlies moet nemen, want ik vermoed dat de groom die je correct bij heeft gestaan niet gaat getuigen of een getuigenverklaring voor de verzekering wil gaan afleggen....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-05-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:57

Tja, wat vind jij, wat vind ik, wat vind iedereen. In zulke zaken geldt maar één ding; de wet. Wij kunnen wel wat vinden, (In ieder geval vinden we 't allemaal heel rot wat er gebeurd is) maar dat geeft nog geen antwoord op de schuldvraag. Er zal denk ik met een professioneel oog naar gekeken moeten worden; rechtsbijstand of zo inschakelen.
Succes met alles.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:00

unihorses schreef:
LoveBodin schreef:

das dan bij dieren zo?
want als ik iemands camera mee neem, en iemand gooit er water op, zal ik de watergooier wel voor de verzekering vragen. maar als ik de watergooier niet vind ( heel hard weggerend ofzo ) zou ik het opme eigen verzekering gooien, want ik heb dan gewoon die schade aangebracht... ( laten vallen in een plas ofzo, hoeft verzekering niet te weten ... )

Blijkbaar wel:

[TAO] Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

en
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:04

Misschien moet de gemeente de wet op dat fietspad maar gewoon handhaven en een eventuele ruiterroute richting bos maken. Krijg je dit gesodemieter ook niet meer. Want juist door het gedogen krijg je dit. De rijksweg is nou ook niet echt geschikt voor ruiters en aanspanningen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:07

LoveBodin schreef:
unihorses schreef:

das dan bij dieren zo?

Blijkbaar wel:

[TAO] Bijrijder met mijn paard, hoe zit het nou met de verzekering

Citaat:
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

en
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Tanja @ [TAO] FAQ TAO

de menner oefende toch invloed uit op zijn paard, wat daardoor schade aan een ander paard geeft :o? of is dat nu weer te veel lezen wat ik wil lezen? :+