Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:32

ikke schreef:
Speedster schreef:
Aangezien de brontekst nogal verwarrend is (bij de situatie vanaf 2013 zijn de woorden "maximaal toegestaan" weggelaten), heb ik een mail gestuurd naar de rijksoverheid, waar deze tekst vandaan komt, en hun daarop gezewen. Ik heb opheldering gevraagd over de twee dingen waar hier nog discussie over is: het wel of niet meetellen van het laadvermogen van de auto bij die 3500 kg en het wel of niet meetellen van het laadvermogen van de trailer in relatie tot het trekgewicht op het kenteken van de auto. Er stond dat je binnen 2 werkdagen antwoord krijgt, dus ik ben benieuwd.

Laadvermogen doet ALTIJD MEE!!!! Dat is nog nooit anders geweest!!!!!

Bij deze heb je dus je antwoord..........

Bij het trekgewicht van de auto dus niet naar mijn idee (dit staat volkomen los van het rijbewijs van de bestuurder, is een technische eis aande auto), en dat is volgens mij ook nooit anders geweest. Maar ik heb geen zin in welles-nietes, dus ik wacht gewoon het antwoord af.

Anoniem

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:35

Nu ben ik ook wel heel erg benieuwd, en typisch dat mensen elkaar zo tegenspreken.
Niet alleen op Bokt, maar ook mensen van wie je verwacht dat ze kennis hebben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:37

imo kan je nog steeds met B-rijbewijs en een lichte/teruggekeurde trailer op pad als je samen met auto onder de 3500kg blijft alleen hoeft je auto met massa niet meer zwaarder te zijn dan de trailer + massa.
beetje gek, maar zo is het.

zijn er hier mensen die hun auto/busje ook hebben teruggekeurd om onder de 3500kg te blijven? onze nieuwe bus is nogal zwaar (op papier)met de totale massa helaas.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:39

Voor het B rijbewijs wordt gerekend met maximaal toelaatbare massa van zowel auto als trailer, dat is dus inclusief lading.
Voor het E rijbewijs wordt gerekend met de maximaal toelaatbare massa van de auto en de feitelijke massa van de trailer.

Uit veiligheidsoogpunt koppel je niet meer gewicht aan dan je auto kan trekken. Dat gaat dus om feitelijk gewicht. Dit staat helemaal los van of je een combinatie wel of niet met alleen B rijbewijs mag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:40

Lon, hierboven staat dus dat er NIET wordt uitgegaan van de mtm van de trailer bij B.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:41

ikke schreef:
_Cher schreef:
Ja, ook al staat er een schep in dan nog gaan ze uit van die 2000kg.
Zo is het mij ook uitgelegd.
Vind wel dat ze eens een duidelijke uitleg mogen maken zodat iedereen het snapt.

Als mensen eens gewwon GOED LEZEN en niet hun eigen (foute) interpretatie eraan geven, dan zou er al een hoop minder verwarring zijn.

Bovendien; het gros leest niet eens de FAQ, laat staan dat ze begrijpen waar het over gaat!!

Normaal gesproken ben ik het hier helemaal mee eens Ikke. Maar dit topic gaat over de veranderingen per 19 Jan 2013! De FAQ dateert van 2006 en is , zoals je zelf aangeeft, nog niet ge-update met de nieuwe regelgeving.
Ik kan me de verwarring die ontstaat best wel voorstellen. Al denk ik ook dat mensen meer verandering lezen dan er staat, en hopen dat er meer mogelijk gaat zijn. En dat is allemaal interpretatie en lezen tussen de regels door. Het staat op dit moment gewoon echt niet duidelijk in de documenten op internet en er wordt blijkbaar door de RDW ook verwarrende informatie doorgegeven aan mensen die opbellen voor uitleg.

Ik denk dat het super is dat er een aantal vragen uitstaan bij de RDW om zaken helderder te krijgen. Belangrijkste twee vragen blijven hier:
- Hoe wordt gekeken wat je mag trekken met B-rijbewijs (weegbrug op vs. max gewichten kentekenpapieren)
- Welke gewichten tellen mee in de berekeningen (laadvermogen van de auto meerekenen wel of niet)

Ik denk beide antwoorden te kunnen geven, maar ik kan dit niet ondersteunen met teksten uit de NIEUWE regelgeving. Er wordt ook nergens aangegeven dat deze zaken veranderd zouden zijn ten op zichte van de huidige regelgeving. Ik denk dat het zeer zinnig is dit goed te onderzoeken aangezien het een behoorlijk verschil kan maken voor mensen. Deze informatie kan dan zo mooi in de update van de FAQ gebruikt worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:42

Ik snap niet wat je daarmee bedoeld speedster.

Dit soms?

Wat de auto mag trekken is dus bijv 1500.
Dan mag de trailer incl maximaal toegestane laadvermogen dus niet boven die 1500 zijn bij je rijbewijs b.
Bij een e rijbewijs gaat het om de werkelijke kilo's en mag je natuurlijk niet over die 1500 komen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:49

Ik bedoel dat er twee voorwaarden zijn waar je aan moet voldoen om met een combinatie op pad te mogen gaan.

1: De bestuurder moet het mogen met zijn rijbewijs B (en dan tellen de maximum massa van zowel auto als trailer mee en het totaal daarvan mag niet meer zijn dan 3500kg)

2: De auto moet de trailer mogen trekken volgens het trekgewicht op het kenteken. Hiervoor wordt m.i. gekeken naar het daadwerkelijke gewicht van wat er aan gehangen wordt.

De tweede eis staat volledig los van de wijzigingen in de regels omtrent het rijbewijs, heeft hier niks mee te maken. Dit is een regel die gecontroleerd wordt door de trailer of caravan op een weegbrug te zetten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:52

Speedster schreef:
ikke schreef:

Bij het trekgewicht van de auto dus niet naar mijn idee (dit staat volkomen los van het rijbewijs van de bestuurder, is een technische eis aande auto), en dat is volgens mij ook nooit anders geweest. Maar ik heb geen zin in welles-nietes, dus ik wacht gewoon het antwoord af.

Een auto mag trekken, wat er in zijn papieren staat. Dus als de auto 1500kg. mag trekken, mag hij dat trekken. ;)
Het doet er niet toe of de aanhanger een MTM van 2000kg heeft (of voor mijn part 10000kg.) Zolang het werkelijke gewicht van de aanhanger op het moment dat hij achter die auto hangt, maar niet meer is dan 1500kg.
Of de chauffeur er mee mag rijden, is een ander verhaal. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:52

Speedster schreef:
ikke schreef:

Wat bedoel je precies met het dikgedrukte deel?

Het toegestane trekgewicht van de auto / trekhaak is de maximale toegestane waarde.

Het FEITELIJK gewicht (als je de geladen trailer op de weegbrug zet) van de aanhanger mag NOOIT hoger zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto of trekhaak (laagste waarde is leidend).

Het punt dat onduidelijk is (ook voor mij) is het volgende voorbeeld:
Auto 1400kg, laadvermogen 500kg = TMM 1900kg.
Toegestaan trekgewicht 1400kg

Het is legaal om die trailer met TMM 1400kg te trekken met B-rijbewijs.

ECHTER!!!!
Stel dat ik daar een trailer aanknoop met TMM 1500kg en belaad tot 1380kg FEITELIJK gewicht.
Is dit legaal en zo ja, waar staat dat dan???

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:54

Sprintje schreef:
Ik denk dat het super is dat er een aantal vragen uitstaan bij de RDW om zaken helderder te krijgen. Belangrijkste twee vragen blijven hier:
- Hoe wordt gekeken wat je mag trekken met B-rijbewijs (weegbrug op vs. max gewichten kentekenpapieren)

ik denk: het papieren bewijs, de kentekenbewijzen naast elkaar gelegd moeten samen kloppen

- Welke gewichten tellen mee in de berekeningen (laadvermogen van de auto meerekenen wel of niet)

ik denk: laadvermogen van auto wel meerekenen

Ik denk beide antwoorden te kunnen geven, maar ik kan dit niet ondersteunen met teksten uit de NIEUWE regelgeving.

wat denk jij dan volgens de nieuwe regelgeving?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:55

ikke, dan laat je de trailer terugkeuren zodat het op papier klopt toch?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:56

Ikke,dat laaste staat dus niet omschreven (weggelaten info,dus geen max toegestane of feitelijk gewicht) en dus is het het meest logisch dat daar de oude regeling van toepassing is,tenzij later anders wordt omschreven

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:58

Ik ben blij met deze wijziging, mijn auto weegt 1280 kilo en mag 1500 kilo trekken, trailer weegt totaal 1300 dus nu mag ik legaal rijden met de trailer *\o/*

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:00

ikke schreef:

Het toegestane trekgewicht van de auto / trekhaak is de maximale toegestane waarde.

Het FEITELIJK gewicht (als je de geladen trailer op de weegbrug zet) van de aanhanger mag NOOIT hoger zijn dan het toegestane trekgewicht van de auto of trekhaak (laagste waarde is leidend).

ECHTER!!!!
Stel dat ik daar een trailer aanknoop met TMM 1500kg en belaad tot 1380kg FEITELIJK gewicht.

Mijns inziens is dit legaal. Het feitelijk gewicht overschrijdt het trekgewicht van de auto niet en het feitelijk gewicht is waar naar gekeken wordt in relatie tot het trekgewicht van de auto op het kenteken. Ik heb eerder ook al een linkje geplaatst waar dit in staat, alleen dichter bij de bron (bv bij de rijksoverheid) kan ik dit zo snel niet vinden.

Wat er dus geldt is dat het totaal niet boven de 3500 kg uit mag komen, plus wat jij hier al zegt:

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:05

Amalarab schreef:
Sprintje schreef:

ik denk: het papieren bewijs, de kentekenbewijzen naast elkaar gelegd moeten samen kloppen

ik denk: laadvermogen van auto wel meerekenen

Ik denk beide antwoorden te kunnen geven, maar ik kan dit niet ondersteunen met teksten uit de NIEUWE regelgeving.

wat denk jij dan volgens de nieuwe regelgeving?

Ja ik denk hetzelfde, maar kan het niet onderbouwen met officiele teksten van de NIEUWE regelgeving.
Het terug keuren van het max. gewicht van je trailer zou je volgens de oude regelgeving doen tot net onder het gewicht van je auto. Nu met de nieuwe regelgeving zou je de trailer laten terug keuren naar het max gewicht wat je auto mag trekken.

De situatie die Paardjes123 in is mijn ogen correct, zij mag nu legaal met een B-rijbewijs haar combinatie rijden.

Denk ik nog steeds dat het verstandig is goed na te denken wat je auto veilig kan trekken. of het nu mag volgens de wet ja of nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:07

Dat laatste sowieso....een auto met een 2 paards trailer én geen E hebben...ik vind het krap aan hoor...Ookal heb je er maar 1 instaan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:09

Speedster schreef:
ikke schreef:

ECHTER!!!!

Mijns inziens is dit legaal. Het feitelijk gewicht overschrijdt het trekgewicht van de auto niet en het feitelijk gewicht is waar naar gekeken wordt in relatie tot het trekgewicht van de auto op het kenteken. Ik heb eerder ook al een linkje geplaatst waar dit in staat, alleen dichter bij de bron (bv bij de rijksoverheid) kan ik dit zo snel niet vinden.

Wat er dus geldt is dat het totaal niet boven de 3500 kg uit mag komen, plus wat jij hier al zegt:

Dit is met de oude regelgeving dus NIET correct als je met een B rijbewijs wilt rijden. Bij een B rijbewijs wordt er (bij de oude regelgeving) naar de kenteken gegevens gekeken. Alleen als je een E achter B rijbewijs hebt wordt er naar de werkelijke gewichten gekeken.
Hoe dit na 19 januari zal zijn is niet duidelijk.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:13

Bij het checken of JIJ het met jouw rijbewijs mag, wordt er inderdaad naar de kentekengewichten gekeken. Maar daarnaast moet je ook kijken of je auto het gewicht mag trekken. Daarbij gaat het dus om het feitelijk gewicht.

Dus er gelden twee dingen: mag het volgens het rijbewijs en mag het volgens het max trekgewicht van de auto. Dit zijn twee totaal niet gerelateerde eisen. Aan de chauffeur enerzijds en aan de auto anderzijds.
Laatst bijgewerkt door Speedster op 15-01-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:14

Lijkt mij als je legaal met een 2 paards trailer wil rijden, dat je een vrij lichte auto voor de trailer heb staan als de auto dat totaal gewicht al mag trekken. Kwa remweg lijkt mij dit niet echt veilig, op de rijvereniging zie ik echt combinaties die echt niet kunnen. Een goed gevulde 2 paards met een 1.6je er voor :wow: . Dat ze vooruit komen :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:15

Speedster,jij bedoeld dat lunkje voorbeeld met die caravan? Ik vond dat erg onduidelijk,wat je daarmee bedoelde.
Ik kan iig niet vinden dat het over feitelijk gewicht ging in combinatie met een b rijbewijs. Bij een E rijbewijs gaat het iig wel om het feitelijke gewicht.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:17

superwoman schreef:
Speedster,jij bedoeld dat lunkje voorbeeld met die caravan? Ik vond dat erg onduidelijk,wat je daarmee bedoelde.
Ik kan iig niet vinden dat het over feitelijk gewicht ging in combinatie met een b rijbewijs. Bij een E rijbewijs gaat het iig wel om het feitelijke gewicht.

Citaat:
De caravan mag in werkelijkheid niet zwaarder zijn dan dit gewicht. Bijna alle caravans zijn geremd dus kijkt u naar het geremd gewicht. Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op het caravan kentekenbewijs) is niet van belang.

Voorbeeld:
U mag dus met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken een caravan trekken die op papier maximaal 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.
Let op: Dit heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken, niet wat u als bestuurder mag. Heeft u alleen een B-rijbewijs kunnen aanvullende bepalingen gelden!

Daarnaast geldt dus die 3500 kg eis in geval van B rijbewijs, zoals blijkt als je verder leest:

Citaat:
Is de totaal toegestande massa meer dan 3500 kg, dan is alleen rijbewijs B onvoldoende en zult u een BE-examen moeten afleggen.

Wat de auto of de caravan feitenlijk weegt is niet van belang. Rijdt u bijvoorbeeld met een lege caravan of zit u alleen in de auto, dan is toch bepalend wat het maximale gewicht mag zijn zoals dat op het kenteken vermeld is. U kunt deze gegevens ook vinden op de website van de RDW als u uw kenteken van auto respectievelijk caravan opgeeft. Het maximaal trekgewicht van uw auto is niet van belang en ook niet of uw caravan overbeladen is.

Kortom: twee totaal verschillende eisen, waaraan beide voldaan moet zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:22

Die 1 na laaste zin van de 2e quote gaat dus om het e rijbewijs.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:24

superwoman schreef:
Die 1 na laaste zin van de 2e quote gaat dus om het e rijbewijs.

Dit haal ik daar echt niet uit? Misschien is het duidelijker in een grotere quote:

Citaat:
Onder de 3500 kg, dan is rijbewijs B voldoende!

Is de totaal toegestande massa meer dan 3500 kg, dan is alleen rijbewijs B onvoldoende en zult u een BE-examen moeten afleggen.

Wat de auto of de caravan feitenlijk weegt is niet van belang. Rijdt u bijvoorbeeld met een lege caravan of zit u alleen in de auto, dan is toch bepalend wat het maximale gewicht mag zijn zoals dat op het kenteken vermeld is. U kunt deze gegevens ook vinden op de website van de RDW als u uw kenteken van auto respectievelijk caravan opgeeft. Het maximaal trekgewicht van uw auto is niet van belang en ook niet of uw caravan overbeladen is.

Rijbewijs BE of B+(code 96)

Voor combinaties die meer mogen wegen dan 3500 kg maar niet meer dan 4250 kg is in Europa een nieuwe rijbewijsacategorie ingevoerd: het rijbewijs B+ met code 96. In Nederland is het examen voor dit rijbewijs echter gelijk aan het BE-rijbewijs. Slaagt u voor dit examen kunt u op speciaal verzoek kiezen voor het rijbewijs B+, maar met BE heeft u meer mogelijkheden.

Hier gaat het dus om de beperkingen n.a.v. het rijbewijs in daar worden inderaad de maximum gewichten geteld. Maar het max trekgewicht van de auto heeft hier niks mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Speedster op 15-01-13 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:28

Er staat in die zin dat het niet gaat over wat de bestuurder mag trekken,dus over het rijbewijs...
Wanneer je met de auto mag rijden heb je iig b,dus zou deze aanvulling heel raar zijn.