Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:46

Helaas gebeurd dit zo vaak....
Je moet eigenlijk in jouw situatie nooit een onregelmatig paard kopen, ook niet met de gedachte "het trekt wel bij" daar gaan teveel mensen mee op hun snufferd.

Het kan ook een kwestie zijn van wennen, laat anders je paard bijrijden door iemand met ballen die jou ook wat foefjes kan bijleren.
Een nieuwe omgeving en alles en het heel circus kan voor de pony gewoon averechts gewerkt hebben,
een bijrijder kan dat in die omgeving er misschien uit rijden en wanneer je toekijkt kan je van de bijrijder misschien ook nog wat leren.
Bouw vertrouwen op, het rijden komt vanzelf wel. Ik zou er iemand bijhalen die je zelf ook goed vertrouwd en je wil helpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:00

Ik denk helemaal niet dat je een verkeerde koop hebt gedaan hoor, dan kun je zo vroeg nog helemaal niet zeggen. Wel snap ik dat je onzeker bent geworden van de hele situatie, met een beetje geluk lach je daar over een half jaar om.

Zelf heb ik altijd begrepen dat je een nieuw paard altijd even een paar weken de tijd moet geven om te wennen aan een nieuwe plek. Mijn laatste aankoop heb ik nu een half jaar en pas nú heb ik het idee dat ze gewend is.

Dan heb je nog niet het beste weer, het is je eerste eigen (ben ik zelf altijd een grotere miep mee dan met andermans paarden), pony liep waarschijnlijk stijf enz. enz. Allemaal niet ideaal, dus niet gek dat het wat somber lijkt allemaal en je koudwatervrees krijgt.

Voor je eigen (zelf)vertrouwen ben je op de goede weg met lessen, dat zul je ook gaan merken aan je pony. Let maar op de komende tijd zal het alleen maar beter gaan. Eind van de zomer zijn jullie aan elkaar gewend en voor je het weet zitten je kids erop denk ik.

AnnemiekvM

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:21

Wie weet kun je een advertentie plaatsen voor een eventuele ruil? Iemand die uitdaging zoekt en zelf een hele brave pony heeft? Succes.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:15

Ook ik ben erg blij dat er medisch niets te vinden was.. Nu kunnen we iig met een gerust hart verder met trainen.. Gisteren voor het eerst een pessoa er op gelegd voor het van achteruit naar beneden rijden.. Dit liet ze eigenlijk vrij goed toe! Lekker laag ingesteld en op deze manier kan ook TS met haar trainen zonder dat ze er gelijk op moet.. Als beloning een paar balkjes gelegd en een klein vrij sprongetje gemaakt.. Je zag echt dat ze hier lol in had...

De DA had ook aangegeven dat de onregelmatigheid en het bokken op mijn been waarschijnlijk een verkeerd aangereden ding is. En dat het inderdaad met de juiste training, zoals we nu bezig waren, gewoon er uit kon gaan.. Ook had hij het nog over dat ze waarschijnlijk erg gevoelig was in de buik en dat het misschien een hormonaal ding was.. Als in net zoals wij vrouwen buikpijn krijgen een goede week per maand kan zij dit ook voelen.. Leg ik dan mijn been aan om haar, kan het zijn dat dit het schoppen naar haar buik veroorzaakt.......

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:22

Ik denk dat niet de pony het probleem is maar jij...elk paard merkt dat de ruiter angstig is en reageert hierop. Het maakt niet uit op welk paard je gaat zitten...als je onzeker bent , voelt ze dat en reageert zoals ze doet. Ik denk dat je eerst je eigen angst moet overwinnen voor je weer op welk paard dan ook gaat zitten. Succes. Het is geen verwijt. Ben zelf ook niet zo'n held. Mijn paard reageert daar ook op door schrikkerig te zijn en overal spoken te zien...is niet makkelijk om uit dit kringetje te komen,..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:26

Ik denk zelf ook niet dat je een gruwelijke miskoop hebt gemaakt met je paardje, en ik denk dat, als je door de initiele opstartproblemen heen bent, je meer en langer plezier aan dit paard gaat beleven dan aan die bomproof Haf die je nu zoekt. Paardje wil duidelijk aan het werk, en "wet pads make sweet horses". Als jij ervoor zorgt dat je haar goed aan het werk zet en voldoende uitdagingen biedt, dan heb je hier straks een wereldpaard aan.

Ik ben blij dat je hulp hebt gezocht en dat er alternatieven geboden zijn om je paard toch aan het werk te zetten zonder dat je er perse op moet zitten. Ik zou zelf grondwerk en met name Parelli niet ver weg schuiven. Het is de manier om je paard beter te leren begrijpen en haar attent op jouw te laten worden.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:16

denk dat er al een boel is gezegd, maar misschien kun je een osteopaat naar je paardje laten kijken.
veel succes met alles en ik hoop dat je uiteindelijk de juiste pony tegenkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:28

Hoe is het nu TS? Zie je vorderingen?

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 22:35

We zijn veel met haar bezig, lola mijn bijrijdter rijdt haar en ik rij haar aan de longeerlijn. wij krijgen beide les. We zien zeker vorderingen. Elke week gaat ze vooruit. Ze vertoond nog steeds spatjes mn in de galop maar het is wel al minder dan voorheen. De dierenarts is geweest en heeft voor zo ver als het gaat een medisch euvel uitgesloten. Hij verklaarde het onregelmatig lopen aan ander spier gebruik, dus spierpijn en het weg schoppen van je been kon liggen aan een gevoelige buik dit kwam vaker voor bij merries. We moesten dit in de gaten houden. We krijgen veel complimenten over de vorderingen en ook wat voor een leuke pony ze is. Ze is heel mooi om te zien. Ik heb het gevoel dat ze zich op deze stal prettig voelt ze staat ook netjes stil met poetsen. Ik ga er bijna dagelijks heen en door de vorderingen beleef ik weer plezier aan haar. Ik ben blij dat de baal momenten weg zijn. Dit neemt echter niet weg dat ik toch nog erg twijfel of ze het juiste paardje voor me is ivm mijn doelstelling recreatief rijden en gezinspony. Ze heeft potentie om een behoorlijk eind te komen in de sport en dit kan ik haar niet bieden omdat ik hier de mogelijkheden en de middelen niet voor heb. Ze moet niet weg maar als er iemand komt die haar een goed huis kan bieden en met haar de sport in wil dan sta ik hier wel voor open. Ook al vind ik dit een moeilijke beslissing. Maar wie weet komt het zover niet en vinden wij elkaar en gaat ze niet weg. Want dit is wat ik hoop en hier heb ik haar ook voor gekocht

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:37

Wat goed dat jullie vooruit gaan! Ga zo door. Je bent iig wel realistisch, dat is wel fijn. Hoop dat ze toch nog uitgroeit tot jullie droompony.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:14

Kensington, ik vind het wel tof van je dat je de verkoper vrijwaart. Die heeft blijkbaar toch aan je verkocht wat je verwachtte. Mijn complimenten! En ik hoor het idd vaker dat merries gevoeliger zijn op de buik. Neem daarnaast, dat je met een paard ook gewoon aan elkaar moet wennen. Zij net zo goed aan jullie als jullie aan haar.

En mbt gezinspony. Ik heb hier een gezinspony staan en elke keer als mijn middelste de galop probeert, sta ik met de tenen krom! En toch zal ie niks doen! :D Dat heeft ook te maken met het feit dat je kinderen hebt en er (onbewust) toch voorzichtiger door wordt. Op mijn paard heeft een 13-jarige al uitgestapt en ik moet er niet aan denken dat mijn 10-jarige dochter dat dus over 3 jaar ook zou moeten kunnen. :o Gewoon kijken hoe het gaat en als ze moet gaan, dan komt de koper vanzelf op je pad.

Je bent in elk geval goed bezig en heel realistisch. Ik hoop ook dat ze toch uitgroeit tot de pony die je in gedachten had.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 10:17

@ idefix4 Ik blijf erbij dat de pony niet is wat ik ervan verwachte maar we moeten er het beste van maken.
Ik denk ook niet dat ik een zaak had. En wil je dat? Nee dat is weer verspilde energie en die kan ik beter in mijn pony steken. We blijven eraan werken en als het zo moet zijn dan komt er idd een koper maar ik ga er zelf niet actief naar op zoek. En wie weet wordt ze toch nog mijn super pony. tijd zal het leren

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:28

ik heb hetzelfde gehad maar dat mijn paard zo was...kwam door mijn onzekerheid !
Ik moest de knop omdraaien en niet overal bang voor zijn, en dat is gelukt.
Nu heb ik het paard van mijn dromen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:19

Wellicht kan ze ver komen en ja, jammer dat dat niet met jou zal gebeuren. Maar zal de pony iets missen? Nee! Zij beseft niet dat ze ver had kunnen komen en als ze buitenritten en recreatief rijden prettig vindt, doe je haar er waarschijnlijk ook nog een plezier mee. Ze worden niet geboren om wedstrijden te rijden ;-)

Wie weet wat de toekomst brengt en wie van jullie haar misschien toch nog op wedstrijden uit gaat brengen. Ach, en anders hopen dat het super gaat klikken en jullie heel veel recreatief plezier aan elkaar gaan beleven!

Fijn om te lezen dat het beter gaat en dat er in bepaalde dingen meer zekerheid is gekomen. Heel veel succes en plezier met je (misschien toch niet helemaal bomproof) gezinslid!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:44

Ik heb het ook gehad met mijn merrie. Verschrikkelijk gedrag, kon er geen meter mee rijden. Ik dacht ook dat het niet kon komen omdat ik onzeker of bang was, dat was ik immers niet. Totdat ik op een dag echt besloot niet meer bang te zijn en niet meer te vallen, en toen was het geklier ook ineens een heel stuk minder. Blijkbaar was ik toch bang voor m'n paard...

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:00

Waarom heb je de pony gekocht terwijl je wist dat hij kreupel was?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:35

Toch fijn dat mensen het hele topic doorlezen ipv alleen de openingspost en daarna heel zinvol commentaar geven waar ts mee verder kan.

@ Babylucky: de verkorte samenvatting van alles ná de openingspost:
Pony was niet kreupel, is niet kreupel, pony is onlangs nog door een dierenarts onderzocht en gezond verklaard, ts is nu met begeleiding bezig aan de pony te wennen.

@ TS: ik denk dat jouw verwachtingen wellicht te hoog gespannen waren. Een dier kan heel erg in gedrag veranderen bij een verhuizing, zeker als daar ook nog een verandering van baas bij komt, die zelf onzeker is.
Goed dat je door een dierenarts hebt laten checken en je met begeleiding vooruitgang boekt.

Hopelijk krijg je snel meer vertrouwen in de pony en de pony in jou en wordt het wel de lieve gezinspony die je graag wilt!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 21:40

Moderatoropmerking:
Lees eerst even de OP en de antwoorden van de topicstarter door alvorens je antwoordt. Zo kom je al een hoop informatie te weten over hoe het nu met de topicstarter en de pony gaat!

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:01

Baby_Lucky schreef:
Waarom heb je de pony gekocht terwijl je wist dat hij kreupel was?

Nogmaals de pony was en is niet kreupel!!!!!

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:06

Marije_jiplover schreef:
Toch fijn dat mensen het hele topic doorlezen ipv alleen de openingspost en daarna heel zinvol commentaar geven waar ts mee verder kan.

@ Babylucky: de verkorte samenvatting van alles ná de openingspost:
Pony was niet kreupel, is niet kreupel, pony is onlangs nog door een dierenarts onderzocht en gezond verklaard, ts is nu met begeleiding bezig aan de pony te wennen.

@ TS: ik denk dat jouw verwachtingen wellicht te hoog gespannen waren. Een dier kan heel erg in gedrag veranderen bij een verhuizing, zeker als daar ook nog een verandering van baas bij komt, die zelf onzeker is.
Goed dat je door een dierenarts hebt laten checken en je met begeleiding vooruitgang boekt.

Hopelijk krijg je snel meer vertrouwen in de pony en de pony in jou en wordt het wel de lieve gezinspony die je graag wilt!

Ik denk dat ik te hoge verwachtingen had. ik heb me ook niet gerealiseerd dat het gedrag kon veranderen, wat immers achteraf wel logisch is. Ik begrijp het wel ze is in een paar maanden tijd 2x verhuisd, veranderd van eigenaar. Niemand had mij hier op geattendeerd maar ben er zelf achter gekomen en dit vergeet ik niet meer. mocht ik ooit een andere pony kopen wat ik niet hoop. Ik hoop dat het gaat klikken tussen ons

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:09

heb laatst les gehad. Het ging heel goed. heb er een goed gevoel aan overgehouden. hopelijk gaat het komende vrijdag weer goed.
Ik was zo trots op ons

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:34

Kensington schreef:
heb laatst les gehad. Het ging heel goed. heb er een goed gevoel aan overgehouden. hopelijk gaat het komende vrijdag weer goed.
Ik was zo trots op ons

*\o/* _/-\o_

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:53

Voor wie het leuk vind, hier een filmpje van de afgelopen weken.. Ik ben de gene die rijdt op het filmpje.. Het filmpje gaat van haar onrust in het begin en het wennen aan elkaar tot aan het einde het vertrouwen wat we nu samen hebben..
Ze heeft veel spierpijn gehad, ze heeft ontzettend moeten zoeken naar haar ritme.. Maar we zijn in de buurt aan het komen!

Helaas geen filmbeelden van de galop. Die komen nog wel!

Voor TS is het zien van haar paardje op deze manier vertrouwend en ook TS gaat steeds relaxter rijden! Ben echt trots op wat we al bereikt hebben met zn 3tjes!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:02

Kensington schreef:
Ik was zo trots op ons

Als ik dit zo lees, komt het wel goed. Ik spreek uit eigen ervaring met mijn huidige paard. Het eerste half jaar regelmatig met de handen in mijn haar gezeten, nu begin ik te lezen en schrijven met hem. Zelfs onlangs met hem officieel gestart eb op 1 punt na net mijn wp niet gehaald. Wel geniet ik dubbel en dwars van hem, met een brede glimlach op mijn gezicht.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:09

Net hey filmpje bekeken. Super, wat een vooruitgang. Van gekrabbel naar lekker relaxed lopen. Zoals ik al zei, het komt goed. De tekst staat ook in het filmpje. Met veel veel liefde en geduld kom je heel ver. Waarheid als een koe. Heel veel plezier samen.