Paard redden van de slacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Re: Paard redden van de slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:47

Froukje nee inderdaad vind ook dat al die mensen die dat dus wel doen zich ook diep moeten schamen. Dan doe je zelf in jou ogen het beste voor je paard door het geen pijn meer te laten lijden en kom je het even later bijv weer tegen op mp of waar dan ook en wordt het ineens aangeboden als top sportpaard terwijl je paard afgekeurd is en van alles mankeert.

Arme beessies die dan nog steeds niet kunnen rusten en pijnvrij mogen zijn!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:00

Dos_Caballos schreef:
Froukje1993 schreef:
Over de eigen schuld, ik vind het vele malen erger om een paard, wat bijv. erg op 1 mens gericht is door te verkopen.
Ken namelijk paarden die dood ongelukkig zouden zijn bij iemand anders, en als ik de keus zou hebben gaan die van mij ook eerder richting slacht dan dat ze de verkoop in gaan.
En dan zou ik idd niet blij zijn dat er dan iemand is die ze 'red', ik weet namelijk dat paardlief daar dood ongelukkig van zou worden.

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het zelf invullen van de wensen en gevoelens van het paard. Jij neemt aan dat het paard nooit meer gelukkig kan worden zonder jou, maar hoe weet jij dat zo zeker?

_/-\o_

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:03

Sassii schreef:
Zou dat kunnen denk je?
En ik ben best wel bang voor wat ik daar aan ga treffen.
Mijn zus werkt in het dierenasiel, en dat is achter het slachthuis. Ze hoort afentoe daar gewoon de koeien keihard 'gillen'

:') Koeien gillen niet, en meestal is het na het schot direct klaar.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk dat het niet kan, een paard redden van de slacht, ze gaan er niet voor niets heen.

*verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: stuk verwijderd

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:04

Paarden kan overal gelukkig zijn zolang het maar sociale contact heeft met soortgenoten en er goed verzorgd worden en er is eten en drinken.

Niet speciaal aan 1 persoon gebonden hoor, het is het tehuis en hoe het eraan toe gaat.

Koeien loeien wel en behoorlijk ook, maar niet van angst, ze hebben vaak niet eens door dat er gedood worden.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:07

kuzznathalie schreef:
Sassii schreef:
Zou dat kunnen denk je?
En ik ben best wel bang voor wat ik daar aan ga treffen.
Mijn zus werkt in het dierenasiel, en dat is achter het slachthuis. Ze hoort afentoe daar gewoon de koeien keihard 'gillen'

:') Koeien gillen niet, en meestal is het na het schot direct klaar.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik denk dat het niet kan, een paard redden van de slacht, ze gaan er niet voor niets heen.

*stuk verwijderd*

Ik denk niet dat mijn zus de vogeltjes hoor fluiten hoor.
*stuk verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:11

Okee, daar gaan onze koeien ook wel eens heen. Geloof mij, koeien gillen niet :') ze kunnen hard loeien ja, maar dat is niet omdat ze weten dat ze doodgaan, of tijdens het doden :n Dat is meer als ze alleen staan of door de vreemde omgeving, ze weten vaak wel dat er 'iets' gaat gebeuren, dan loeien ze wat harder, maar ze 'gillen' niet.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:14

Sassii schreef:
\

Ik denk niet dat mijn zus de vogeltjes hoor fluiten hoor.
*stuk verwijderd*

Misschien varkens? Die gillen wel ;-)
Laatst bijgewerkt door Martine op 01-12-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:16

Nouja, wat voor'n dier het ook was, het gilde in eider geval. :P

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:16

Vergeten we ook niet dat het loon van de slachters er ook nog af gaat? En dat je dan nog minder overhoud?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:23

Natuurlijk gaan er ook wel "goede" paarden naar de slacht, er is momenteel immers een overschot aan paarden. En er zal vast wel eens wat leuks tussen staan. Alleen moet je op dat moment niet je gevoel laten spreken maar je hersens aan het werk zetten. Want op dat moment kijkt de een nog liever dan de andere.

Ook ik ben van mening dat je be ter een paard van marktplaats ofzo kan kopen, je kunt er eens rustig de tijd voor nemen en eens een stukje rijden en het paard evt een maand op proef nemen. Het risico van miskoop is dan vele malen kleiner, en als je een paard van de slacht koopt wat toch niet goed was moet je dan alsnog naar de slacht terug brengen of evt. Verhandelen. Lijkt me dan ook geen pretje..

Trouwens... je red 1 paard, maar wie zegt er dat als je een paard via mp of bokt markt koopt je deze dan ook niet red omdat ie anders verhandeld of aan de slager verkocht zou worden.

Succes, en denk goed na voordat je een paard 'red' van de slacht. Het is een 'mooi' gebaar, maar of het ook echt juiste keuze is?neem dan iig iemand mee die een paard op het uiterlijk 'in orde' kan verklaren. <<)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:25

kuzznathalie schreef:
Okee, daar gaan onze koeien ook wel eens heen. Geloof mij, koeien gillen niet :') ze kunnen hard loeien ja, maar dat is niet omdat ze weten dat ze doodgaan, of tijdens het doden :n Dat is meer als ze alleen staan of door de vreemde omgeving, ze weten vaak wel dat er 'iets' gaat gebeuren, dan loeien ze wat harder, maar ze 'gillen' niet.

Ja, dan zijn ze drukker en loeien meer en harder.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:32

:j varkens daarentegen, die krijsen! Maar dat doen ze vaak al als je ze aanraakt (tenminste, de vleesvarkens die nooit geaaid worden).

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:35

misschien kun je een advertentie maken, afgekeurde paarden gezocht..
en dan erin zetten van, stuur je paard niet naar de slacht maar naar mij
misschien reageert er iemand :)

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:37

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:40

Als je een paard wil redden van de slacht weet ik er nog wel een paar..
Ik weet er 2 die binnenkort weg gaan..
Er zijn genoeg wat oudere manegepaarden die het zware werk niet meer aankunnen
en die voor een buitenritje nog prima bruikbaar zijn,
Deze paarden gaan bijna altijd naar de slacht en die verdienen ook zeker een goede oude dag,
bovendien is dit gewoon legaal.
Laatst bijgewerkt door unamie op 25-11-12 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:41

Hartstikke bedankt voor de tips!
Ik ga zeker even op die site rondneuzen.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:44

Sassii schreef:
Hartstikke bedankt voor de tips!
Ik ga zeker even op die site rondneuzen.

Heel graag gedaan! ;)

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:49

Er zijn inderdaad ook zat paarden die er heen gaan zonder dat ze iets markeren, of de eigenaren zeggen dat ze onhandelbaar zijn..zonder iets te hebben geprobeerd (zo ken ik iemand). Nou dat arme beestje van 2 jaar kan je echt nog wel iets leren...
Maar inderdaad ook paarden die wel wat markeren en die er beter wel kunnen blijven..
Je moet iemand meenemen die er verstand van heeft die kan zien of het paard iets markeert of niet.
Verder heb ik geen idee of slachthuizen dit wel doen.
Succes iniedergeval, vind het goed van je dat je hierover nagedacht heb, om ze misschien nog een leuk leven te geven! ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:51

of een 'gewoon' ouder paard. Met de huidige markt raken die boven de 15 jaar nauwelijks meer verkocht, daar zal ook een deel op een gegeven moment toch opgeruimd worden. Van een paard van 16 kun je nog goed 10 jaar plezier hebben, maar goed, mensen kopen er dan liever een van 8.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:05

Sassii schreef:
Ik weet dat het een risico is, maar als ik er het leven van een paard mee kan redden, dan doe ik dat met alle liefde!
Heb jij ook enig idee wat voor'n bedrag ik aan zo'n paard uit kan geven?

Mischien moet je het anders zien.. Ik zie het niet als een paard redden hoor, eerder langer laten lijden.
Paarden staan er niet voor niks.
Cru gezegt , de slacht red ze meer dan dt jij em overneemt ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:11

Froukje1993 schreef:
En slachthuis mag officieel helemaal geen slachtpaarden door verkopen :n Dus dat gaat je niet lukken.
Als je wat wilt redden zul je toch echt zielige advertentie paarden van Marktplaats oid moeten zoeken.
Mensen brengen hun paard toch niet voor niets naar de slacht :? Zou mooi worden als je je paard ineens ergens ziet staan terwijl ie door hoort te zijn.

dat is niet helemaal waar want ik velddriel bij het slachthuis, mogen ze dat wel als de eigenaar een paard achterlaat en zegt kijk maar wat je ermee doet, dan probeert die slachterij er toch een goed tehuis voor te vinden, als ze dusdanig nog gezond door het leven kunnen gaan.. en ik weet dat uit eigen ervaring.
maar paarden die ernstige klachten hebben die echt niet meer pijnloos kunnen leven, slachten ze dus wel.

een paard bijv die niet getalenteerd is voor een bepaald doel en naar de slacht moet, want dat gebeurt helaas in nederland waarvan de fokker of handelaar zegt, kijk maar wat je ermee doet, omdat die beste man/vrouw niet met het paard wil leuren mag een slachterij dus wel verkopen.

ik zou ook een paard redden van de slacht alshet op legale manier verkocht kan worden aan mij.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 02:01

Ongeveer 25 haar geleden kocht de buurman van mijn opa en oma een belgisch trekpaard van de slacht. De slager was een kennis van hem en liet hem weten dat de merrie niets mankeerde maar de eigenaar ervan af moest.
Buurman had het paard gekocht en voor de kar gezet. Nog geen week later beviel de merrie van een merrieveulen langs de weg.
Dier was dus drachtig en dat was niet bepaald gewenst, bekende de kennis ook later maar wist dat de buurman enorm veel goed en mooi land in zijn bezit had.

Ik denk dat er genoeg goede paarden heen worden gebracht, maar ze worden er niet voor niets naar toe gebracht!
25 jaar geleden was de paardenmarkt gewoon goed en kon dit prima, redden van slachtpaarden. Maar nu kan je het beter zo laten. Er staan genoeg zielige paardjes op internet maar als je alleen daarom een paard wilt kopen, om hem te redden???

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:32

LZP -> TAO

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:58

Waarom ga je niet naar een paardenmarkt? daar staan ook paarden tussen, die als ze niet verkocht worden, door gaan naar de slacht. Dan heb je er echt één min of meer gered. Want eenmaal in het slachthuis is het gewoon te laat en bovendien komen ze daar niet voor niks. Soms is het niet aan de buitenkant te zien, maar inwendig kan er ook wat flink mis zijn of dat een paard een kronkel in het hoofd heeft. (flinke gedragsstoornis). Het idee is erg nobel, maar niet haalbaar. Denk daar anders een over na. Maar ook daar moet je opletten dat er niks mis mee is.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:00

Tsjonge... Ons paardje kon ook niet meer beter worden, en we hebben de keuze gemaakt om hem in te laten slapen. Wat ben ik daar blij om als ik dit nu lees. Ik moet er niet aan denken dat hij naar de slacht was gegaan en dan doorverkocht. Het was namelijk zo'n knap paardje en aan de buitenkant zag je er niets van. Ik moet er niet aan denken dat hij dan "gered" zou zijn, en nu dagelijks met erge pijn rond zou strompelen, misschien nog wel met iemand op zijn rug :(
Dus (maar dat weet TS nu al).. niet doen, en inderdaad super fijn dat je een zielig paard wil redden, ze zijn er genoeg. Veel plezier met je zoektocht. Wat zoek je precies? Misschien kunnen we meezoeken?