Hoe dicht mogen jagers komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Hoe dicht mogen jagers komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:28

Koop een ezel !
Dan heb je werkelijk geen zwijn meer in je wei :))

Wij hebben sowieso ons hele terrein buitenom afgezet met schapengaas.
Hazen en konijnen kunnen hier tussendoor hippen, maar eventueel groter wild houdt het toch wel buiten ?

Voor schadegevallen door wild moet je in Nederland bij de provincie zijn, maar hoe dat bij jullie geregeld is ?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:33

Of zorg voor goede afrastering rondom je weide, dan komen ze er ook niet in en hoeven ze ook niet afgeschoten te worden :)* Scheelt een hoop onnodig dierenleed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:34

We hebben ook al een groot deel dicht met schapendraad, enkel het laatst bij gekochte perceel nog niet, je hebt maar 2 handen en ook niet onbeperkt budget.
Ooit wordt dat nog dicht gemaakt, maar tot dan zitten we wel met de overlast.

Een ezel zie ik niet echt zitten bij de paarden vanwege longwormen.
Heb hier met alle beesten ook al genoeg te doen, ik wil er zeker niet nog dieren bij.
De schapen hebben we al drastisch gereduceerd...

Heb het net gelezen in dat jachtdecreet voor Belgie, daar staat ook een stukje over schade verhalen in.
Als ik meer tijd heb zal ik het eens op mijn gemakje doorlezen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:37

Nadeel van de schapendraad gaat denk ik zijn dat de herten daarin verstrikt kunnen raken, maargoed, je zult dan keuzes moeten maken.Helaas...
Vind trouwens niet dat wilde zwijnen afschieten iets met dierenleed te maken heeft.
Het is hier echt een plaag, niet zo dat wij er alleen last van hebben, er zijn hier al wandelaars en joggers in het bos aangevallen omdat er zo veel zijn.
Moet er dan ook maar niemand meer hier gaan wandelen dan?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:39

Dan is het dus een keuze waardoor de dieren schade aan kunnen richten. Beetje de omgekeerde wereld wat mij betreft om daar dan nu schadevergoeding voor te willen krijgen. Zélf de weide niet goed afrasteren en als er dan wilde zwijnen schade aanrichten de schade willen claimen. En dan heb ik het nog niet eens over de dieren die afgeschoten moeten worden vanwege de keuze om de weide niet goed af te rasteren :(

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:41

Sassy schreef:
Nadeel van de schapendraad gaat denk ik zijn dat de herten daarin verstrikt kunnen raken, maargoed, je zult dan keuzes moeten maken.Helaas...
Vind trouwens niet dat wilde zwijnen afschieten iets met dierenleed te maken heeft.
Het is hier echt een plaag, niet zo dat wij er alleen last van hebben, er zijn hier al wandelaars en joggers in het bos aangevallen omdat er zo veel zijn.
Moet er dan ook maar niemand meer hier gaan wandelen dan?

Misschien beter van niet inderdaad. Je komt op hun domein. Als er ineens een wildvreemde in jouw woonkamer staat wordt je daar ook niet enthousiast van. We hebben al zo ontzettend veel ruimte van dieren afgepakt en we blijven ze maar verder terug dringen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:42

FlyAway schreef:
Dan is het dus een keuze waardoor de dieren schade aan kunnen richten. Beetje de omgekeerde wereld wat mij betreft om daar dan nu schadevergoeding voor te willen krijgen. Zélf de weide niet goed afrasteren en als er dan wilde zwijnen schade aanrichten de schade willen claimen. En dan heb ik het nog niet eens over de dieren die afgeschoten moeten worden vanwege de keuze om de weide niet goed af te rasteren :(

Blijkbaar is het moeilijk goed te lezen hé.
Eindeloze discussie, ga ik ook geen moeite meer aan verspillen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:44

Sassy schreef:
FlyAway schreef:

Blijkbaar is het moeilijk goed te lezen hé.
Eindeloze discussie, ga ik ook geen moeite meer aan verspillen.

Ik heb het prima gelezen. Jullie hebben de keuze gemaakt het laatste perceel nog niet af te rasteren en als gevolg van die keuze hebben jullie "overlast." En vervolgens willen jullie de schade gaan verhalen. Wat heb ik niet goed gelezen dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:46

Ik ben juist blij als de beestjes hier hun toevlucht zoeken als er gejaagd wordt :))

Wij hebben dan wel geen last van zwijnen ( behalve die twee schurken van mezelf dan ;) ) maar ik vind ook dat het in eerste instantie zaak is om ongewenste gasten ( ook in menselijke vorm ) toegang tot je land zo moeilijk mogelijk te maken !

Hertjes springen overigens wel over het gaas, hoor, die zijn echt niet blind en het is ook niet hoog ..

En over een ezel: dat was maar een grapje, het is echter wel zo dat die alles de wei uitjagen wat hen niet aanstaat :))
En eventuele longworm kun je ook heel gemakkelijk bestrijden met een goed ontwormingsbeleid, wij hebben al tientallen jaren pony's en ezels samen en nog nooit problemen gehad ( afkloppen ... )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:49

Ja, wij ook hoor. De reeën staan tegenwoordig bij onze paarden in de weide. Fantastisch.

Ben het helemaal met je eens hoor Shirley, zorg eerst zelf dat je er alles aan doet om schade te voorkomen en als dat niet effectief blijk, dan kun je verder gaan. Vind het ook altijd zo erg als mensen gaan klagen dat een vos de kippen uitgemoord heeft. Niemand die dan de schuld bij zich zelf legt omdat hij/zij een kippenren heeft die dus niet vosproof is. Die vos is niet de schuldige, de eigenaar is de schuldige!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:35

Nah...ik hoor je nog wel als er een groep van een paar honder ganzen op je land neerstrijkt,hoe wil je die uit je land houden?Een kleine groep is nog wel te doen.Prima ook,mooi gezicht als ze komen rusten en fourageren.Als de groepen te groot worden blijft er dus niets meer over,elke spriet wordt verorberd en de rest wordt platgetrapt en onder gescheten.

Nu is mijn land niet gek groot maar bij een flink aantal hectares zou ik zeker toestemming geven om te jagen.Met jagen an sich is niets mis,ik eet ook graag een stukje wild....beter dan het vlees uit de bio-industrie.Is tenslotte prachtig scharrelvlees.Het jagen moet dus in goed overleg en strakke regels.Geen schietgrage overjarige pubers dus...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:48

Ganzen is natuurlijk een ander verhaal dan zwijnen. Daar helpt een omheining niet tegen. Maar de ganzenproblematiek los je ook niet op met jagen. Er is uit onderzoek gebleken dat bejagen niet effectiever is dan eieren schudden. Dus waarom jagen? Alleen maar om een paar schietgrage helden een lolletje te gunnen? Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar hoe gewassen in Nederland zijn ingericht. Vergeet niet dat er jaren geleden veel aan gedaan is om juist meer ganzen hier te krijgen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:57

Maar dan mijn volgende vraag...als ik het al voor elkaar zou kunnen krijgen om mijn omheining "wildproof" te krijgen....en iedereen gaat dat doen,waar moeten de wilde dieren dan heen?Wild mag best wonen op het land,als het er maar niet teveel worden....ik heb liever dat ze in de herfst een stuk of wat afschieten dan dat er in de winter een zooi verhongeren.

Schietgrage helden heb ik het niet over,die zou ik zeker niet op het land willen hebben.Wel serieuze mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:25

De quote lukt mij niet zo goed maar Tinky12: mijn katten jagen niet op wild, alleen op muizen en mollen en veelal op eigen terrein maar soms op de nabij gelegen akkers. In het buitengebied heeft iedereen katten, we kunnen eigenlijk niet zonder.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:25

Percy....dus jouw kat zal geen vogeltje snaaien als hij daar de kans voor heeft?

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:22

Ben eigenlijk opzoek naar het juiste antwoord voor Nederland.

1. Hoever moet een jager van je huis blijven om te mogen schieten ? 50, 100, 200 meter ?
2. Mag een jager schieten als er mensen in de buurt zijn die niets met het jagen te maken hebben of wat is de afstand hiervoor ?

nog geen 3 weken geleden is mij dit overkomen, ik was helaas de ontvanger van 10 kogeltjes.

Via Google kwam ik op dit forum.
Ik kan me wel voorstellen dat dit nog als eens voorkomt in de buurt van een manege.

Alvast bedankt voor de reacties

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:44

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:11

josie schreef:

Beste Josie, bedankt voor je reactie.

dat is dus het probleem, het staat er niet in. (of ik kan het ook niet vinden)
Er is wel een melding over gedrag, maar dat betreft een wet uit ergens 1870 (kan er een jaar naast zitten).

Politie komt er ook niet uit. Die geven de zaak nu door aan het OM.

Als iemand iets kan melden, WELKOM

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:50

In Belgie is het wel bepaald, ik weet 100% zeker dat er hier ook regels voor zijn, alleen nu nog vinden...........
Zo mag je bv nooit richting een huis schieten.............

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:23

Jeetje Chris, dat is me nogal wat ... en dit is je thuis overkomen ?
Of wat waren de omstandigheden ??

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:43

Eh.....Sjee Chris...ik zit hier met open mond (en dat gebeurd niet zo vaak :P )
Het is werkelijk schandalig dat er gewoon geen duidelijke regels zijn.Je bent nu dus eigenlijk overgeleverd aan het fatsoen van de jager.
Hopelijk houd je er geen blijven letsel aan over :(:)

Ik hoop dat het OM in jouw voordeel kan beslissen,wellicht kun je eens een gesprekje aan gaan met een letselschade advocaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:33

Tinky12 schreef:
Percy....dus jouw kat zal geen vogeltje snaaien als hij daar de kans voor heeft?

Natuurlijk wel, dat is het instinct. Ik ben daar niet mee gefeliciteerd maar ik schrik er vaak van wat de jagers mogen afschieten.

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:29

Shirley schreef:
Jeetje Chris, dat is me nogal wat ... en dit is je thuis overkomen ?
Of wat waren de omstandigheden ??

Ja, ik stond naast mn huis, gewoon in de tuin. Woon dus op het platteland zeg maar.

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:29

Tinky12 schreef:
Eh.....Sjee Chris...ik zit hier met open mond (en dat gebeurd niet zo vaak :P )
Het is werkelijk schandalig dat er gewoon geen duidelijke regels zijn.Je bent nu dus eigenlijk overgeleverd aan het fatsoen van de jager.
Hopelijk houd je er geen blijven letsel aan over :(:)

Ik hoop dat het OM in jouw voordeel kan beslissen,wellicht kun je eens een gesprekje aan gaan met een letselschade advocaat.

Komt ook wel goed denk ik. Thanks

Chris1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:34

Via een PB bericht heb ik een mooi antwoord ontvangen.

Waarvoor dank !!