Mellis86 schreef:@ Koper het paard schiet enkel vol achteruit als hij de stang hoort. Hij weet dat de stang betekent nu is het klaar. Zolang hij de stang niet hoort is er geen probleem en kan hij prima heel lang blijven staan.
Aha. En wat gebeurt er als je je paard laadt, eerst de klep dicht en dan de stang vast?
Of als je dat niet ziet zitten (ivm achteruit rennen en iemand pletten onder de klep): een halstertouw achter je paard zodat hij niet achteruit kan, dan de klep en dan touw weg en stang op z'n plek? Een halstertouw kun je van te voren ook ter hoogte van de achterstang ophangen, dan hoef je alleen nog de haak aan de andere kant vast te klikken. Bij voorbeeld in één van die gaten waar de borgpen in gaat. Je zou het touw zelfs kunnen laten hangen, als je bij voorbeeld de stang op het achterste gat zet en het touw aan de voorste of middelste hangen ze elkaar niet in de weg.
Als het aan het geluid van de stang ligt moet dat toch op te lossen zijn. Klik (geluid van halstertouwhaak) klinkt anders dan RAMMEL (geluid van stang). Of denk ik nou te simpel? Mocht het niet blijken te werken dan sneuvelt er in het ergste geval een halstertouwtje.
Wanneer het paard niet meer schrikt van het geluid zal hij ook niet meer terugvallen? Lijkt me?
Maar ik heb het paard nooit uit de trailer zien rennen natuurlijk, TS zal neem ik aan wel kunnen inschatten of in die situatie, die we nooit gezien hebben, een ketting zou werken of niet.