Paard verkopen aan de bereden politie/M-E Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dany94

Re: Paard verkopen aan de bereden politie/M-E Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:21

Helemaal niet raar staat dat, geeft eerder juist een beter gevoel dan 'hier heb je hem en succes zie hem wel verschijnen of niet over 2 weken'
Succes komende tijd!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:29

Oke :)

Ik wilde hem eerst inderdaad laten keuren voor hij weg ging.. Zij kopen een paard enkel op goed keuring van hun dierenarts dus heeft het eigenlijk compleet geen zin om hem te laten keuren.
Buiten dat gaan ze hem waarschijnlijk ook rontgen keuren ( dat weet ik niet maar zal vast wel) En heb ook geen idee of ze dat in de eerste week doen, of dat het aan het einde van de proef periode gedaan word enkel als hij geschikt blijkt. ( Dit lijkt mij het meest praktisch/logisch)

Ik maak zo gelijk even een dubbel contactje...In een contact staat er natuurlijk altijd iets tegen over.
Ik kan er wel heel leuk neer zetten van... Paard word niet terug genomen bij beschadegingen. En dan bedoel ik geen krasje of wat hechtingen mocht het zover komen. Maar dan bedoel ik meer iets in de trant van een peesblessure schiefels kreupel etc...

Zou iemand mij hierbij kunnen/willen helpen?
( krijg het verkoop bedrag pas overgemaakt over 2 weken... Dus inprencipe voor hun geen probleem als ik m niet terug neem maar dan krijg ik gewoon mijn geld niet waarschijnlijk...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:47

je bent er nu te laat mee maar heb je niet een concept contract van hun ontvangen? Misschien staan dit soort dingen daar wel al in hun contract beschreven.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:50

Ik gok dat ze zelf ook wel zoiets hebben?
En verder zou ik vooral opschrijven wat ze beter wel en niet kunnen doen met je paard, hebben ze alleen maar profijt van! en zo lang t jouw paard is, heb jij daar ook gewoon wat over te zeggen lijkt me :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:53

Ik heb geen contact ontvangen. Ongetijfeld komt dat morgen. Maar voor de zekerheid wil ik er zelf ook een mee nemen... Hoeft niet heel uitgebreid.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:59

Gewoon doen hoor, zo'n lijst! De persoon die je paard verzorgt zal er zeker interesse/begrip voor hebben, want hij/zij is ook een paardenmens!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 00:15

Heb een hele lijst gemaakt en als ik het terug lees vind ik het wel goed.
zal even een stukje hier neer zetten... Als ik te ver ga moeten jullie het wel zeggen hoor!!! :D Met dat betreft is het echt papa's baby :') :j

Namen chip nummers etc etc heb ik hier even weg gelaten.

1. Indien ongeschikt of afkeuring word het betreffende paard terug gebacht.
2. Gedurende proef periode word het paard door één vaste rustige geduldige ruiter bereden/getraind/getest.
3. Paard word zeer consuquent maar eerlijk behandeld. Enige correctie is soms nodig.
4.Paard word getraind in een passend harnachement (Let op met zadels passen paard is breed bespierd achter de schoft). Bij verlating van de box worden er direct beschermers om gedaan(peeskappen/bandages) zowel voor als achter, en voor springschoenen.
5. Paard komt gedurede de proefperiode niet los in een paddock en niet in een trainings molen.
6. Er mag mits goed gebruikt en een stil been met sporen/zweep of hulpteugel gereden worden. Wél word hij op een dubbel gebroken bit gereden!
6. Paard word niet uit de hand gevoerd, noch tijdens arbeid beloont en/of omgekocht met voer! En mag géén brood. Paard mag niet schrapen. Niet schuren met hoofdstel, ( dit weet hij heel goed) Zonder of bij het uit doen mag dit uiteraard wel.. ( schuurt aan het rechterbeen :') ) Ook wil ik dat hij stil staat met op stappen, kan hij prima maar zal ongetwijfeld proberen alvast weg te stappen. wegstappen= halt en achteruit naar waar hij stond!
7. Paard gaat in gezonde soepele conditie los in zijn lijf mee, loopt regelmatig in zijn gangen, goede droge benen, paard heeft nergens onzuiverheden/schieffels/draadwonden of andere bemerkingen. Pezen zijn droog, voelen hard en sterk aan. Rug is in goede conditie zit nergens vast en is nergens gevoelig.
Dit word uiteraard gecontroleerd voor het paard mee gaat. En ook bij evt terug gaven, Zit het paard vast in zijn lijf, dan zijn e.v.t fysio/osteopaat kosten voor jullie rekening.
8. Paard mag uiteraard mee op pad mits als bovenstaand beschreven, goed beschermt.

Aan al het bovenstaande word voldaan in iedergeval in de proef periode!

Tot zover het contact.

Handtekening verantwoordelijke tijdens proef periode.

Naam:................................................................

Adres:................................................................

Woonplaats: ......................................................

Handtekekening verkoper:

Naam:................................................................

Adres:................................................................

Woonplaats:........................................................

Een paar handigheidjes:

rijtechnisch:
Bij problemen met stelling of buiging (Links of rechts) de hand wat optillen in de richting naar waar het paard moet buigen, andere hand goed laag houden. Vraagt enige handigheid maar als je hem door hebt is het erg fijn werken!!!

ik ben de afgelopen tijd veel met traver/appuyeren bezig geweest Soms raakt hij met het aangalopperen in de war met de hulpen. Hiervoor gebruik ik met het aangalopperen om verdere verwarring te voorkomen een kus geluidje.. Dit kan hij ook vanuit halt en stap!
Tijdens e.v.t los staan met op/afzadelen of In de bak wachten, heb ik het commando ''STAAN'' Hij blijft dan ook gewoon netjes stil staan.

Zoals boven al beschreven staat. Wil ik dat hij stil staat met opstappen Stil staat met aansingelen, ook als je er al op zit. En mij niet gebruikt als schuurpaal, daar heb ik echt een bloed hekel aan en dit weet hij heel goed. Ik wil ook dat dit niet geaccepteerd word.

Springen vind hij erg leuk oeffen parcoursen gedaan van 90cm Vind hij erg leuk, word soms iets heet paard blijft met stemcommando '' Wachten... ( e.v.t een paar keer achter één herhaald) prima bij je. Dit kan je natuurlijk ook gebruiken bij het terug rijden van de galop met de dressuur om voor goede verzameling te zorgen

Houd er rekening mee dat het paard niet veel op de trailer heeft gestaan.. Hij Heeft soms enige moeite met achterwaarts de trailer verlaten hier gebruik ik ''Back'' voor, het gaat steeds beter...

Naam paspoort .............roepnaam...............

Voor e.v.t longeren kent hij bijzet teugels/slof/touwtjes/ (pessoa bokt hij wel een paar rondjes na, niet schrikken doet hij altijd :)

Positief geduldig trainen, praten en uitvoerig belonen en overtuigen werkt het best !! Én motiveerd het paard nog harder zijn best te doen.

Ik wens jullie komende 14 dagen veel plezier met deze topper...

Voor vragen mag er altijd gebeld worden, ookal is het iets kleins of komen jullie ergens niet uit. Dit mag ook na de proefperiode.
Telefoon nummer :')

Oke, sla ik door?

Heb het snel getypt... Spel fouten of kromme zinnen opgemerkt? Graag even pbtje :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:43

Ik zou goed onderscheid maken in de tips en de contractvoorwaarden. Soms lijkt het een beetje door elkaar te lopen.

Verder moet je in een contract altijd in de derde persoon spreken. Dus niet 'jullie' maar 'de bereden politie ..... hierna te noemen koper '

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:44

Ik vind dat je een heel keurig en goed contract hebt neergezet. Het geeft heel goed weer wat jou gevoel is ten opzichte van je paard!
Geen gevoelloos contract wat gemaakt is door een notaris maar ik vind dit een ECHT contract wat je ook je leven lang moet bewaren.
Hier zit heel veel gevoel voor je paard in, altijd de moeite waard om weer terug te lezen! +:)+ +:)+ +:)+

Jouw contract dwingt respect af! Ook bij de bereden brigade!!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 01:09

Dankjullie wel!! Ik zal inderdaad even ''deren en of bereden politie er in zetten.. Klinkt net wat fijner.

De dingen wat in elkaar over laten lopen heb ik bewust gedaan.. Dit om hen er nogmaals op de duiden. Ik vind het gewoon erg belangrijk dat er goed en duidelijk met mijn paard omgegaan word.. Zowel voor hen als voor het paard... Het niet voeren uit de hand ( kan hij erg laf van worden) en het weg lopen met opstappen en meteen terug zetten niet schuren etc vind ik gewoon erg belangrijk, dat dit ook even ondertekend word er daar extra op gelet word. Het is absoluut een betrouwbaar paard hoor! Echt waar, ik ken hem door en door... In dit soort gevallen misschien iets te goed.. Ik ben bang dat het een gevalletje je geeft 1 vinger hij neemt een hele arm word... Vandaar dat ik daar echt een ''afspraak'' over wil maken :j

En wat holypope zegt: Het is geen vraag of ze daar alsjeblieft even op willen letten maar een mededeling.. Klinkt misschien bar arrogant maar ik heb zó veel tijd in dit paard gestoken, en als hij even lief kijkt bij een soepel persoon kan hij veel voor elkaar krijgen :') en kan ik daar mocht hij niet goed zijn over 2 weken weer opnieuw mee beginnen snap je..

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:07

haha even snel een reactie off-topic..

Lieve bokkers die het hier over "meid" , "ze" , "haar" hebben. onze lieve TS hier is toch echt een "jongen" , "hij" haha lig elke keer dubbel waarneer ik het zie staan :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:56

bij punt 5 heb ik mijn bedenkingen. Moet hij 23/7 in de box staan dan?

Sterkte met het afscheid

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:15

Ik denk dat dit tegen gaat vallen. Ze gaan hem uit proberen en ja dat gebeurt met druk. Ze moeten door enge opstakels enz dan zal die ook wel eens flink been krijgen op een tik met een zweep. In die 14 dagen wordt alles getest. Denk dat ze jouw contract zo de prullenbak in gooien,niet reëel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:30

Je "contract" is op zich best leuk en handig om te lezen omdat er wat aanwijzingen / een gebruiksaanwijzing in staat over hoe ze je paard het beste kunnen handelen. Maar sommige dingen gaan inderdaad misschien wel wat ver, ze zullen het dier toch uit moeten proberen en het zal toch binnen HUN manier van werken moeten passen, daar zijn die 2 weken voor, om te kijken of hij bij HUN goed kan aarden.

Ik kan me voorstellen dat ze dan ook willen zien hoe hij op een andere ruiter reageert want wellicht is degene die de proef-paarden uitprobeert toch van een ander kaliber dan de agent wiens paard het uiteindelijk moet gaan worden. Ik kan me dus goed voorstellen dat ze willen zien hoe het dier bij verschillende soorten ruiters reageert.

Het stukje over passend harnachement: gezien al je puntjes en dingetjes, geef je zijn eigen spullen niet mee dan ?? Dat lijkt me nog een groter gevaar dan al die puntjes die je benoemt, dat ze er niet goed matchend tuig op leggen := Zolang hij nog van jou is zou ik toch echt graag willen dat zijn eigen spullen gebruikt worden :j

Die sporen / zweep / hulpteugel daar zullen ze zelf wel een beslissing over nemen denk ik :o

Hoe ze over die bescherming denken vraag ik me ook af, een paard moet zonder beschermers toch ook fatsoenlijk kunnen lopen en heel blijven.

En punt 5 :?

Ik ben wel benieuwd hoe ze op een dergelijk eisen-lijstje reageren hoor :)

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:39

Persoonlijk vind ik je contract echt te ver gaan, de politie weet echt wel hoe een paard te behandelen en te rijden.
Je paard komt daar super terecht en zowel tijdens en na de proefperiode.
Iedere ruiter rijd anders en paard en ruiter moeten aan elkaar wennen.
En dat hij niet los mag? Is dat in zijn belang?
Lijkt mij niet.
Je laat hem dan wel op proef gaan maar als ik zo je "eisen" lees zou ik maar eens goed nadenken of je hem/haar uberhaubt wel wil verkopen...
Laatst bijgewerkt door BugsFunny op 03-05-12 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:39

Persoonlijk zou ik mijn paard nooit aan de bereden politie verkopen.
Al is het alleen maar vanwege de vele verwondingen die de paarden tijdens een inzet oplopen. Ik heb teveel 'ellende' gezien in de tijd dat ik daar op stal kwam.
Als je zuinig op je paard bent, zoals jij zegt, dan zou ik dit mijzelf en mijn paard niet aandoen. Natuurlijk weet je nooit of je paard bij zijn nieuw baas goed behandeld wordt en is het altijd een risico maar bij de bereden politie weet je al op voorhand dat het niet het beste plek voor je paard is.
Veel succes met je keuze.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:40

Doma_clasica schreef:
Persoonlijk zou ik mijn paard nooit aan de bereden politie verkopen.
Al is het alleen maar vanwege de vele verwondingen die de paarden tijdens een inzet oplopen. Ik heb teveel 'ellende' gezien in de tijd dat ik daar op stal kwam.
Als je zuinig op je paard bent, zoals jij zegt, dan zou ik dit mijzelf en mijn paard niet aandoen. Natuurlijk weet je nooit of je paard bij zijn nieuw baas goed behandeld wordt en is het altijd een risico maar bij de bereden politie weet je al op voorhand dat het niet het beste plek voor je paard is.
Veel succes met je keuze.

Dat ben ik dus echt niet met je eens, ik heb eigen ervaringen met ze en ze zijn hartstikke goed voor de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:41

Jouw eisen zijn een beetje absurd, je doet nu net of zij beginnelingen zijn, ga er maar van uit dat de mensen die jouw paard gaan proberen meer ervaring hebben met paarden, trainen en omgang dan jijzelf.....jouw paard wordt normaal, correct en fatsoenlijk gereden, verzorgd.
Als hij het juiste karakter heeft, de moed, handelbaarheid, wordt je paard geschikt gezien en doen ze een bod, daarover hebben ze vaste prijzen.....

De mensen die daar met paarden bezig zijn zijn paardenmensen. Jouw paard krijgt het daar net zo goed als bij een particulier adres, alleen bij particulieren moet je dat aannemen op de blauwe ogen....

Vraag desnoods of je een paar trainingen mee mag maken, dan kan je ter plekke beslissen of je je paard daar wil houden....

Ik ken een aantal bij de beredenen bij adam, dat zijn niet zomaar hobbelaars die de verantwoording over de training en lessen hebben......

Geen spannende aparte stiekeme dingen.....paard wordt met ervaren ruiterhand gereden en met ervaren paarden nieuwe dingen aangeboden....

Succes

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:43

maaike5581 schreef:
Dat ben ik dus echt niet met je eens, ik heb eigen ervaringen met ze en ze zijn hartstikke goed voor de paarden!

Natuurlijk zijn ze goed voor de paarden. Maar de paarden lopen wel een behoorlijk risico op verwondingen tijdens een training en een inzet en dat gebeurd dus ook. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:46

Dat zou een reden zijn om te kiezen het niet te doen....het contract is verre van een doordachte beslissing en je hebt zelfs nog kans dat ze geen zin hebben in gezeur en er van af zien.....

Volgens mij heeft ts geen flauw benul waar ze in stapt en zoveel twijfel, zoals ik al eerder zei, bij twijfel niet inhalen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:50

Alsof al die paarden dagelijks bloedend op stal staan... Als he het topic even doorleest lees je het era van mensen die daadwerkelijk bij de beredenen werken, baseer je mening liever daar op
@ts, je contract is niet slecht, maar wellicht zal je op sommige vlakken compromissen moeten sluiten. Dat kan natuurlijk in overleg.
En hopelijk spreken de meeste dingen voor zich :) (zoals weglopen bij opstappen, schuren etc)
Als je duidelijk uitlegt dat dat is voor het geval hij terugkomt, snappen ze dat vast wel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:55

WhySoWhite schreef:
Ik heb geen contact ontvangen. Ongetijfeld komt dat morgen. Maar voor de zekerheid wil ik er zelf ook een mee nemen... Hoeft niet heel uitgebreid.

Ik weet niet hoe laat ze komen maar vraag anders of ze het contract willen mailen zodat je het eerst rustig door kunt lezen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:55

ik vind het contract wel behoorlijk over de top.... en zeker niet realistisch

(heb je trouwens geen eigen zadel wat de beredenen kunnen lenen? )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:04

Op basis van dit contract, denk ik dat je je paard helemaal niet moet verkopen...Je kunt gewoonweg niet eisen van de nieuwe eigenaren (wie dan ook) dat ze op de manier omgaan met het paard zoals jij het voorschrijft.
Het paard zal zijn nieuwe routine binnen de bereden politie moeten vinden en zich daar goed in blijven gedragen, ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat het niet realistisch is dat ze speciaal voor dit paard anders dan anders gaan doen.

Als je een contract opstelt, zou ik het houden bij dingen die betrekking hebben op blessures / ziekte etc.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:11

Ik heb dit gevolgd, ook omdat ik de advertentie van je paard interessant vond voor een stalgenoot maar nu lees ik je contract en vraag ik me serieus af waarom je dit paard wegdoet en of je dat wel kan......

Ook mijn paard is destijds gevraagd voor de bereden politie en daar heb ik goed over nagedacht. Ik heb destijds besloten het niet te doen maar als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je daar ook verstandig aan doet. Je zult je over moeten geven aan wat zij willen met een paard, wat zij verlangen van een paard en daar hoort hun verzorging bij, niet de jouwe.
Geen enkel paard wordt verziekt in twee weken en de jouwe dus ook niet, maar eisen als dat ie niet los mag, niet zonder bescherming mag tot en met het hele stuk over hoe hij gereden wordt, gaat in mijn ogen echt te ver......