Tarief voor bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:17

Duke schreef:
Kan het ook omdraaien: Als jij het geld er niet voor over hebt om een paard te rijden, moet je een andere hobby gaan zoeken.
_horselovee_ schreef:
okeej, waar slaat dit nou weer op? Niet iedereen is zo rijk hoor? En ik rijd paardjes, gratis, waar ik ONTZETTEND veel lol mee heb.. nogmaals, waarom betalen als het ook gratis kan?

Tja, zoals ik al zei, jij hebt een uitzondering, die 10%, te pakken, wees er inderdaad gelukkig mee. Want vaak kom je het niet tegen. En waar het op slaat? Zo is het gewoon in "het leven". Als iemand het geld er niet voor (over) heeft, mag je ook niks verwachten, denken dat je ergens "recht" op hebt. Als ik geen geld heb voor een Ferrari, dan kan ik dus geen Ferrari kopen. Maar dan kan ik ook niet verwachten dat iemand anders me wel gratis in z'n Ferrari laat rijden. En als ik nu zó graag in een Ferrari wil rijden, kan ik de Ferrari huren.

Anoniem

Re: Tarief voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:21

30,- pm en ik rijd 3x per week.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:21

Ik betaal 50 in de maand voor 5 keer per week te kunnen gaan. En ik mag echt vanalles doen met me verzorgpaard, mitst het maar veilig is.
Voor mijn andere verzorgpaard hoef ik niet te betalen, maar help wel geregeld met de stallen ect. En als hun op vakantie zijn voer ik de paarden, mest de stallen ect. Maar daar krijg ik dan voor betaald, terwijl dat niet hoeft.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:24

Nja eigenlijk zit het bij al m'n verzorgpaarden die ik heb gehad zo :+ en die van m'n vriendinnen, eigenlijk ken ik NIEMAND die voor z'n verzorg/bijrijdpaard moet betalen.. (en ja ik ken wel veel paardenmensen hier).
Dus ik weet niet anders. Denk dat het ook ligt aan de plaats waar je woont :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:33

Ik heb ook 7 jaar een paard van iemand anders gereden/verzorgd 3 keer in de week en daar hoefde ik niet voor te betalen.Wel meste ik uit, deed mee aan de binnen- en buitenzet en voerdiensten van de pensionstal en betaalde af en toe de hoefsmid, vlas of voer, maar dit was geen verplichting.

Nu heb ik zelf weer een paard, maar geen bijrijder. Vond het overigens altijd wel knap van andere bijrijders die in een koude winter waarin we 3 maanden niks konden doen toch bleven komen om uit te mesten, terwijl ze er nog flink voor betaalden ook. Je betaalt dan in principe om uit te mesten en nu weet ik ook wel dat de eigenaar ook gewoon de stalling moet betalen als het slecht weer is, maar naar mijn idee betaal je wel om ook te mogen rijden, want heb nog niet vaak gehoord dat er mensen betalen om uit te mogen mesten en poetsen of andere klusjes te mogen doen of heb ik het mis?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:36

In de tijd dat ik nog een verzorgpaard zocht, en als ik nu nog bij advertenties kijk dan staat er met veel regelmaat bij: door tijdgebrek, beginnen met studie en weinig financiën, zwangerschap erbij staan dat iemand om die redenen een bijrijder zoekt. Als je dat er al bijzet vind ik niet dat je om een financiële tegemoetkoming kan vragen want dan is het toch echt een dienst die je iemand verleend. Dan vind ik niet dat je daar geld voor kan vragen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:40

GamblersCup schreef:
Tja, zoals ik al zei, jij hebt een uitzondering, die 10%, te pakken, wees er inderdaad gelukkig mee. Want vaak kom je het niet tegen. En waar het op slaat? Zo is het gewoon in "het leven". Als iemand het geld er niet voor (over) heeft, mag je ook niks verwachten, denken dat je ergens "recht" op hebt. Als ik geen geld heb voor een Ferrari, dan kan ik dus geen Ferrari kopen. Maar dan kan ik ook niet verwachten dat iemand anders me wel gratis in z'n Ferrari laat rijden. En als ik nu zó graag in een Ferrari wil rijden, kan ik de Ferrari huren.

Deze vergelijking gaat natuurlijk volledig mank. Een ferrari slijt als je hem rijdt, een paard wordt er beter van (er vanuit gaande dat de bijrijder geen beginner is) en een paard MOET beweging hebben. Je kan in theorie de eigenaar dus uit de brand helpen als bijrijder. Iets wat bij de ferrari natuurlijk niet op gaat.

Bijrijder en eigenaar helpen dan elkaar. Dat kan met gesloten beurzen.

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Ik betaal €50,- in de maand voor mijn verzorgpaard (Arabier) en doe hem 3/4 keer per week.
Er is een buitenbak aanwezig en je rijd zo het bos in. Er wordt gevoerd en gemest dus ik hoef
echt alleen te gaan om te poetsen/longeren/rijden etc.

EliseS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:47

@waves mee eens!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:48

Waves schreef:
GamblersCup schreef:

Deze vergelijking gaat natuurlijk volledig mank. Een ferrari slijt als je hem rijdt, een paard wordt er beter van (er vanuit gaande dat de bijrijder geen beginner is) en een paard MOET beweging hebben. Je kan in theorie de eigenaar dus uit de brand helpen als bijrijder. Iets wat bij de ferrari natuurlijk niet op gaat.

Nee dus. Een Ferrari slijt als je rijdt, een paard net zo hard. En er beter van worden? Ha ha ha ha!!! Als mijn paard beter wordt van een bijrijder, dan hebben we het over het paard boven mijn niveau trainen. Daar betáál ik voor. Een bijrijdster over het algemeen zal mijn paard echt niet beter rijden dan ik, en dan hebben we het niet over beginners. En als ik dat zoek, dan huur ik wel iemand in die paardlief rijdt om paard beter te laten worden, daarvoor hoef ik geen bijrijdster. En inderdaad, een paard MOET beweging krijgen, lekker op de wei, waar ie stapvoets graast. Een paard MOET helemaal niet een uur in het zweet gereden worden. Daar heeft een paard niet om gevraagd. Dus nee, het is NIET uit de brand helpen, een bijrijdster is géén noodzaak in zo'n situatie. Dus niet met gesloten beurzen, je betááld maar voor het gebruik van een paard. Om het even bot te zeggen.

Edit: laatste opmerking weggehaald, niet aardig tegenover Waves of andere verzorgsters ;)
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 25-04-12 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:51

Waves schreef:
GamblersCup schreef:

Ik ben het daar gewoon niet mee eens. Dus een eigenaar betaalt gemiddeld 500 euro per maand (als je alles bij elkaar optelt) aan zijn/haar paard, heeft alle zorgen, verantwoordelijkheden, etc. De eigenaar heeft het paard in eerste instantie om te rijden. Bij de meeste is dat toch het hoofddoel. Dus tegenover het plezier van het rijden, staan al die kosten en zorgen. Ook de bijrijdster rijdt dat paard een paar keer en daar staat niets tegenover? De bijrijdster heeft de mogelijkheid om paard te rijden, zonder dat ze zelf een paard hoeft te kopen. Dus wie is nu wie een dienst aan het verlenen?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:53

Ik heb al een hele boel verzorgpaarden gehad en nooit een cent betaald. Ik heb gereden bij een man die nog al veel pony's had. Ik heb veel van zijn pony's zadelmak gemaakt en doorgereden, hier ben ik nooit voor betaald. Ik mocht dan ook alles met deze pony's doen en ik had de zekerheid dat ze niet verkocht werden. Er kwamen ook wel pony's van buitenaf die zadelmak moesten, hier werd ik wel voor betaald.
Heel redelijk, vind ik.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:56

ik vind bovendien dat hier nogal respectloos wordt gesproken over bijrijders. er zijn genoeg bijrijders die op een veel hoger niveau zitten dan mensen met een eigen paard hoor. ;)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:57

ow ja hoor, een paard wordt er echt wel beter op.. Paard wat ik nu rijd is te dik, en valt nu dus af.
Vorige paard was net beleerd. Ik doorgereden enz, en was dus meer waard met de verkoop. En door mij minder schrikkerig nadat ze in het prikkeldraad was gesprongen (heeeel veel grondwerk enz, wat die mensen dus echt niet kennen) , anders zou ze nu nog van elk takje schrikken (letterlijk).
hahaha, ja als mijn verzorgpaard niet wordt gereden en alleen maar op de wei staat issie binnen no time super dik. (wordt heel snel dik).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:59

brenndaa schreef:
ik vind bovendien dat hier nogal respectloos wordt gesproken over bijrijders. er zijn genoeg bijrijders die op een veel hoger niveau zitten dan mensen met een eigen paard hoor. ;)

Dat is nogal een uitspraak: Dat jij zegt dat er genoeg bijrijders zijn die boven het niveau van de mensen met eigen paard zitten. Andersom vind ik dat er nogal makkelijk gedacht wordt over het gratis mogen rijden op andermans paarden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:01

Trouwens. Voor alle meiden die voor niets bij een boer pony's en paarden verzorgen en rijden: dat is hartstikke leuk en die situatie laat ik buiten beschouwing.

Ik heb het over bijrijders van mensen met eigen paarden op pensionstalling/manege die veel geld betalen maandelijks voor stalling, verzorging, diergezondheid, materiaal, etc.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:03

brenndaa schreef:

Bij anderen misschien, ik heb nog nooit een bijrijder gehad waarvan het paard kon leren in ieder geval. Niks respectloos aan, is gewoon een feit. Er wordt niet gezegd "bijrijdsters zijn állemaal beginners en slechte ruiters". Ik vind gewoon dat ik zelf super rij ;) :D

Maar buiten dat, er zijn maar weinig mensen die een bijrijder willen om het paard hogerop te krijgen. Dus dat is volkomen onbelangrijk. Een bijrijder die niet om die reden een paard mag rijden van iemand, moet ook niet verwachten dat ze daarom minder, of helemaal niets hoeft te betalen. Dan moet je iemand zoeken die om die reden het paard laat rijden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:04

Duke schreef:
Trouwens. Voor alle meiden die voor niets bij een boer pony's en paarden verzorgen en rijden: dat is hartstikke leuk en die situatie laat ik buiten beschouwing.

Ik heb het over bijrijders van mensen met eigen paarden op pensionstalling/manege die veel geld betalen maandelijks voor stalling, verzorging, diergezondheid, materiaal, etc.

Maar dan gaat het wel om bijrijders die dus een paard boven hun niveau rijden. En dus leren van het paard, dat paard heeft dus een degelijk niveau bereikt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:04

Mijn verzorgster betaalt niks. Ben er juist blij mee dat ik iedere week op haar hulp kan rekenen! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:07

belle_boef schreef:
Duke schreef:

Maar dan gaat het wel om bijrijders die dus een paard boven hun niveau rijden. En dus leren van het paard, dat paard heeft dus een degelijk niveau bereikt.

Nee. Het gaat om het gebruik van een paard. Maakt niet uit wat voor eentje. Een boscrosser, een dressuurpaard, een springer, een recreatiepaard.... ze betalen om op een paard te mogen rijden, hun hobby uit te oefenen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:08

Tallie1979 schreef:
Mijn verzorgster betaalt niks. Ben er juist blij mee dat ik iedere week op haar hulp kan rekenen! :)

Prima, jouw verzorgster bewijst jou dus een dienst. Dan vind ik het fair dat er niet betaald wordt. Of je bent gewoon zó sociaal dat jij voor de kosten van iemands hobby op wilt draaien, omdat je die kosten toch al hebt. Ook prima :)

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:09

ja nja ik vind dat er twee kanten aan zitten. ik vond het logisch dat ik voor bepaalde diensten zoals zadelmak maken betaald werd. ik snap gewoon niet zo goed waarom je iemand die minder rijd dan jijzelf, terwijl je zelf genoeg tijd en geld hebt, op je paard laat rijden? als ik een bijrijder zou willen, zou het ten eerste om een reden als, druk met studie/werk tijdgebrek o.i.d. zijn,en ten tweede zou ik niet iemand op mijn paard willen die slechter rijdt dan ik?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:18

brenndaa schreef:
ja nja ik vind dat er twee kanten aan zitten. ik vond het logisch dat ik voor bepaalde diensten zoals zadelmak maken betaald werd. ik snap gewoon niet zo goed waarom je iemand die minder rijd dan jijzelf, terwijl je zelf genoeg tijd en geld hebt, op je paard laat rijden? als ik een bijrijder zou willen, zou het ten eerste om een reden als, druk met studie/werk tijdgebrek o.i.d. zijn,en ten tweede zou ik niet iemand op mijn paard willen die slechter rijdt dan ik?

Juist, als je een DIENST VERLEEND is het logisch dat je er niet voor hoeft te betalen, en als die dienst super goed is (lees: paard naar hoger niveau trainen) dat je er zelfs voor wórdt betaald.

Dat jij niet snapt waarom iemand een bijrijder op z'n paard laat als iemand genoeg tijd en geld heeft om het zelf te kunnen doen, betekend niet dat die redenen niet goed zijn of dat die redenen automatisch een "dienst" zijn. Een paar zijn zelfs al beschreven in dit topic. Voor jou zou een bijrijder dus een dienst leveren, anders laat je niemand anders op je paard.

Iemand die "slechter" rijdt dan ik, wil niet zeggen dat ze gelijk mijn paard kapot maakt. Paard kan prima z'n rondjes lopen hoor, dat iemand de oefeningen die ik er uit rij niet kent, of die de hoogte van hindernissen die ik spring niet durft of redt, trekt niet automatisch het bit door de kiezen, of knalt steeds in het zadel, of verpest het dier. Paard kan heel goed gewoon braaf in de bak lopen, een sprongetje maken of een rondje buiten hobbelen. Daar hoef je geen Grandprix voor te rijden. Iemand die laatst genoemde dingen wél doet, komt natuurlijk hier niet op de paarden ;) Maar daar zit zóveel tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:21

belle_boef schreef:
In de tijd dat ik nog een verzorgpaard zocht, en als ik nu nog bij advertenties kijk dan staat er met veel regelmaat bij: door tijdgebrek, beginnen met studie en weinig financiën, zwangerschap erbij staan dat iemand om die redenen een bijrijder zoekt. Als je dat er al bijzet vind ik niet dat je om een financiële tegemoetkoming kan vragen want dan is het toch echt een dienst die je iemand verleend. Dan vind ik niet dat je daar geld voor kan vragen.

Er zijn veel bijrijders die de regelmaat niet zo serieus nemen, je hebt er als eigenaar helemaal niets aan als een bijrijdster dan weer 3 maal in de week komt en dan weer drie weken niet. Dus wil je rijden, dan doe je dat met regelmaat.

Verder verleent ook de eigenaar een dienst, door een paard ter beschikking te stellen aan iemand die normaliter zelf geen paard kan of wil kopen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:27

Mindim schreef:
Verder verleent ook de eigenaar een dienst, door een paard ter beschikking te stellen aan iemand die normaliter zelf geen paard kan of wil kopen.

Ja, maar die dienst wordt niet zo begrepen door sommigen, lijkt het wel.