brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:17

dressuur518 schreef:
ja we zijn zeker te hard van stapel gelopen! maar ik rijd zelf voor een handelaar en daar halen we een nieuw paard op laten hem even een rondje laten in de bak en dan gaan we er ook op. maar ik denk ook zeker weten dat dit te veel was voor het beestje, maar het punt is eigelijk dat hij voor mijn zusje van dertien bedoelt is en die is nu erg geschrokken en m`n vader die hem vast hield ook dus die wil hem graag zo snel mogelijk weer terug brengen, maar ik wil hem juist een paar dagen de tijd geven om te wennen, en te laten zien dat het wel kan!

maar erg veel recht hebben we dus niet? de enige optie is dus toch maar proberen en rust gunnen?! ik laat hem morgen sowieso wel even met rust en die dag daar na even poetsen enzo denk ik zaterdag krijg ik weer les dus dan kan ik het misschien wel weer proberen? of zou dat te vroeg zijn???

Als ie nu al terug moet koop dan maar helemaal geen paarden meer ,want ik kan je vertellen dat 8 v.d 10 dat zullen doen.

Mindim schreef:
Ik heb je topic over het paard/ pony met de kapotte mondhoeken ook gelezen. Misschien iets minder star zijn en iets meer verplaatsen in het paard en niet naar je eigen lol. Ik kan me ook niet voorstellen dat je op een handelsstal rijdt, sorry.

Misschien idd verstandig voor de pony om het terug te brengen.

Sorry, ik vermeld het anders nooit, maar heb even in postverleden van TS gekeken. In januari 2012 is TS 15 jaar en heeft voor het eerst op een paard van een ander gereden, dus in hoeverre er sprake is van rijden voor een handelsstal. Verder heeft ze moeite met het niet boos worden op haar pony/ paard en slaat dan met zweep, geeft een schop of gaat in mondhoeken trekken. Met deze gegevens weet ik eigenlijk niet hoe serieus ik dit topic moet nemen.

TS, misschien je verdiepen in het wezen paard eer je erop gaat zitten.

Pff arm paard dan.. :(:)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:15

Ik lees ook veel reactie's van op concours komen paarden toch ook op vreemd terrein en worden ze meteen gereden .. Sorry maar vind dit een domme reactie..

Als je op concours gaat heeft het paardje niet:
Net een nieuwe eigenaar is hij met zijn vertrouwde baasje..
Wordt hij niet voor 15 min in een vreemde kudde gegooid
Meteen in een nieuwe stal gepropt.
Zit er geen vreemde op zijn rug en wordt hij niet door een vreemde gelongeerd

Maar is hij continu bij zijn baasje die hij vertrouwd.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:24

Ik heb het verkeerde topic uitgezocht voor een beetje filosofie.... :D :+ :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:27

Rhys schreef:
Het getuigt van weinig inlevingsvermogen en inzicht in paarden in het algemeen dat je dat arme dier zo overvalt.

Binnen een uur na aankomst moest hij al van alles. Ten eerste wennen aan andere paarden, en niet met een draadje ertussen, nee gewoon hoppa er bij in. Daar laat je hem niet rustig aftasten maar je trekt hem meteen weer uit het land, in een vreemde stal en dan ook nog rijden, met een zadel dat mogelijk niet past. Dat gaat niet, pony is 's avonds tijdens het longeren erg gestresst en dan nog moet je er persé vandaag nog op.
Lees je eigen bericht nog eens rustig door, wat denk je zelf?

Misschien is het voor de pony inderdaad beter als je hem terug brengt...

Nou inderdaad zeg! Dat paard is na 6 jaar van eigenaar veranderd...
Je moet echt 4 stapjes terug doen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:34

dressuur518 schreef:
ja we zijn zeker te hard van stapel gelopen! maar ik rijd zelf voor een handelaar en daar halen we een nieuw paard op laten hem even een rondje laten in de bak en dan gaan we er ook op. maar ik denk ook zeker weten dat dit te veel was voor het beestje, maar het punt is eigelijk dat hij voor mijn zusje van dertien bedoelt is en die is nu erg geschrokken en m`n vader die hem vast hield ook dus die wil hem graag zo snel mogelijk weer terug brengen, maar ik wil hem juist een paar dagen de tijd geven om te wennen, en te laten zien dat het wel kan!

maar erg veel recht hebben we dus niet? de enige optie is dus toch maar proberen en rust gunnen?! ik laat hem morgen sowieso wel even met rust en die dag daar na even poetsen enzo denk ik zaterdag krijg ik weer les dus dan kan ik het misschien wel weer proberen? of zou dat te vroeg zijn???

Je hebt inderdaad geen rechten, of je moet kunnen aantonen dat de verkoper bewust dingen heeft achtergehouden (wat je dus niet gaat lukken). Je spreekt in je eerste bericht "even kijken of het zadel past", en? pastte het wel? Want een niet passend zadel kan ook een heftige reactie geven. En nu die er eenmaal geweest is, denk ik niet dat je de volgende keer zonder problemen aan de slag kan. Het paard was behoorlijk overstuur dus, en dat nemen ze echt wel mee naar een volgende keer. Gezien de reactie van het paard denk ik ook zeker niet dat je een echt brave pony hebt gekocht. Een echt brave zou dat gewoon niet doen, niet in deze mate..

Mijn advies: hopen dat de verkoper het paard terug wilt nemen, en anders zelf verkopen..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:55

Pentax schreef:
Juist ja, er zijn genoeg gradaties tussen het pennymeisje dat huilt omdat haar lieveling verkocht is en het minder hechten uit zelfbescherming.
Maar val vooral over ondertitels en gedeeltes van zinnen zonder de echte boodschap mee te krijgen. :evaw:

Dan had jij als 'volwassen' vrouw van 23 die juiste gradaties aan moeten geven. . . ik kan enkel antwoorden op de woorden die je hier plaatst. En als jij het nodig acht om 'koud' te worden om met paarden te kunnen werken moet je imo heeeeel ver bij paarden vandaan blijven ;)

O ja: :wave:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:58

riagr schreef:
En toch, en toch. Massa's van ons nemen wekelijks hun paard mee naar de les, op concours ( steeds een andere locatie) en huren daar ( als ze aardig willen zijn voor hun paard) een stal..
Gaan zelf in de kantine zitten...

En verwachten dat hun paard in ieder geval wel braaf zijn dressuurproefje loopt...

Wat is dan nu eigenlijk écht het verschil??

Het verschil is te vinden in het feit dat de meeste weldenkende mensen niet binnen 12 uur na aankoop van een nieuwe paard op wedstrijd gaan. . . daar gaan maanden en heel vaak zelfs jaren intensieve training aan vooraf voordat ze dat doen.

EllyC

Re: brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:03

Sjolvir, ik ben het helemaal eens met jouw posts.
Tuurlijk even aankijken, hoet het de komende dagen ontwikkeld.
Maar bij zo'n gedaanteverwisseling zou ik me als nieuwe eigenaar toch ook wel afvragen of hier niet iets kalmerends is gegeven tijdens de bezichtiging. Daarom laat ik bij paarden altijd een bloedje trekken tijdens de keuring.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:17

O jee zeg!Ik snap echt dat de pony helemaal over de zeik is,sorry dat ik het zeg maar jullie hebben het alleen maar erger gemaakt..Met veel moeite uit het land gehaald,terwijl hij er net in stond en moest wennen met de andere paarden..Toen 3 keer een halster kapot getrokken??Weet niet of je het weet maar dat kan schade aan de nek veroorzaken en dan wordt de pony niet rustiger van en kan hoofdpijn oid veroorzaken..Paarden hebben echt wel een paar weken nodig hoor om goed te Wennen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:19

Als ik de geschiedenis van ts bekijk, zie hoe de pony is aangepakt de eerste dag en lees over 3 kapot getrokken halsters vermoed ik zo dat de betreffende pony binnenkort een topic op bokt opent;
Braaf nieuw baasje heeft mij gekocht, maar blijkt nachtmerrie!
:7

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:24

Ik denk dat de titel verkeerd is, brave pony, nachtmerrie van eigenaars. Wat dat beest heeft moeten voorduren, en je schuift de schuld direct naar het dier. Ik zou zeggen, verkopen.. en neem geen paard voordat je snapt wat het eigelijk inhoud. Je hebt verdorrie geen fiets gekocht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:24

Dat is dus echt niet waar, Pleiada (uitzonderingen daar gelaten).

Maar waarom laat je (TS) dan 3 x een halster kapot trekken. Dan zet je hem toch in het begin niet volledig vast maar alleen met een longeerlijn die je mee laat vieren? Dat is dan weer minder handig.

Ik heb nu een goede week 2 nog wat rilligere ponies en die waren echt niet anders dan toen ik ze kocht en na een dagje rust, 2e dag licht longeren, zijn we nu zo ver dat de meiden er al op hangen en zitten (uiteraard eea afgestemd op wat de pony zelf aangeeft, dat hij/zij aankan). Maar weken bijkomen is echt overdreven.

Wel heb je met brave dat ze na een paar weken gaan uitproberen :0 maar dat heeft meer te maken met karakter en instinct (effe kijken wie hier nu eigenlijk de baas is).
Laatst bijgewerkt door EllyC op 21-03-12 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:25

Mijn pony heb ik eerst een maand laten wennen en longeren. Pas naar twee weken er even op gezeten. Geduld is een schone zaak.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:34

Ik zeg niet weken bijkomen,maar tot een paar weken wennen..Ze moeten hun plekje in de kudde veroveren aan hun nieuwe stal wennen en aan de nieuwe baas..Dat zegt niet dat je niets met ze kan doe..Het helpt denk ik juist om rustig aan iets te gaan doen om ze op hun gemak te stellen,maar wat ik in de op lees slaat echt alles en hebben ze die pony ongeveer in een dag helemaal over de zeik gejaagd!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:39

anneM_Ajax schreef:
Als jullie op wedstrijd gaan, doen jullie dat ook een week van te voren om te laten wennen?
En wees gerust, mijn paard kwam uit de opfok en heeft 2 maanden mogen wennen.

Als mijn paard op wedstrijd gaat dan is mijn paard in elk geval met mensen die ze kent en met mensen die haar kennen. Dan past het zadel, dan gaat ze iets doen wat wij geoefend hebben. Het is dus bekend wat we gaan doen.
Enige nieuwe is dan het terrein waar ze wellicht nog nooit geweest is.

Dat is heel iets anders dan een nieuw paard gewoon in een vreemde kudde zetten en vervolgens verwachten dat het beestje braaf is met rijden.
Wees blij dat de pony reageert, als ze niet had gereageerd was het wellicht een half dood beest geweest.

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:45

Arm beestje , geef hem de tijd om te wennen.. Elk dier dat verhuist zal tijd nodig hebben om aan zn nieuwe omgeving , nieuwe vriendjes en nieuwe mensen te moeten wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:33

riagr schreef:
Ik heb het verkeerde topic uitgezocht voor een beetje filosofie.... :D :+ :D
Hoezo, omdat men het niet klakkeloos met je eens is? Dat heet discussie voor filosoferen moet je ergens anders zijn, denk ik zo :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:37

Niet om het een of ander.... maar moet je een gemiddeld wedstrijdpaard dan ook eerst anderhalve week op het wedstrijdterrein laten wennen als ie een lange trailerrit achter de rug heeft? Die wordt toch ook gezadeld, losgereden en die moet presteren?

Natuurlijk zou ik ook eerst andere dingen gaan doen met een nieuw dier.

Maar die aanvallen hier op TS lijken me toch wel een beetje overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:40

Amaris schreef:
Niet om het een of ander.... maar moet je een gemiddeld wedstrijdpaard dan ook eerst anderhalve week op het wedstrijdterrein laten wennen als ie een lange trailerrit achter de rug heeft? Die wordt toch ook gezadeld, losgereden en die moet presteren?

Natuurlijk zou ik ook eerst andere dingen gaan doen met een nieuw dier.

Maar die aanvallen hier op TS lijken me toch wel een beetje overdreven.

misschien topic even doorlezen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:00

Amaris, zie mijn reactie 3 reacties boven de jouwe :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:27

Het is al heel vaak gezegd, maar ik ben het er ook mee eens dat er wellicht teveel van de pony ineens is gevraagd.

De vergelijking van een dagje concours of een verhuizing is ook een beetje (erg) krom.

Voordat je op wedstrijd gaat, is het paard over het algemeen al gewend aan zijn baas(jes) en ook het reizen met de trailer. Heel veel mensen gaan toch bijna wekelijks met een paard ergens lessen. (= al gewenning aan trailer en vreemde omgeving)
En voordat je zover bent, tenminste dat heb ik met mijn jonge paarden gedaan, ben je al aan het oefenen geweest met trailerladen, kleine stukjes rijden en ik ben in het begin gewoon naar de club/manege gegaan om hem in die bak los te gooien en vervolgens weer naar huis te gaan. Pas later ben ik gaan longeren en rijden en daarna pas tussen de andere paarden in de clublessen.
Een eerste wedstrijd is voor paarden vaak ook niet makkelijk, veel paarden en ruiters die toch in meer of mindere mate stress hebben wat toch wel merkbaar is op zo'n terrein. De eerste paar keren ga je dan ook om ervaring op te doen en niet voor de winst.

Kortom... die dingen gaan in kleine stappen met veel leer en trainingsmomenten...

Neem mijn oude welsh merrie, die is werkelijk alles gewend, bomproof zou je kunnen zeggen. Maar ze is wel verschrikkelijk gehecht aan haar mensen. Nou is ze hier ook al 14 jaar, dus dat is niet zo raar... maar ze is altijd wel eenkennig geweest. Voordat ik met haar zover was dat ze alles kon en durfde waren we wel jaren verder. (Nou was ze ook mijn 1e eigen pony en was ze net wat bevestigd onder het zadel toen ik haar kreeg, maw we waren beide niet heel erg ervaren, dus dan duurt het sowieso wat langer denk ik.) Wedstrijden, schriktrainingen, lange buitenritten waar we groot verkeer tegen komen... niks is haar nu meer te gek.
Maar...! zet haar niet zomaar een nachtje ergens anders neer, want daar wordt ze doodongelukkig van en dan eet ze spontaan niet meer. (Of ik dan mee ben of niet maakt niet uit.) Ik heb haar bijvoorbeeld ook wel eens een paar weken weg gehad naar een hengstenhouder voor dekken... maar door de stress van de andere stal, vreemde mensen etc werd ze niet drachtig, ook niet na tig pogingen. Jaar daarna thuis, alleen even naar de DA in de buurt gereden voor inseminatie... in 1 keer raak.
Ging ik met haar naar mn oom en tante naar de boerderij en bleven we logeren, dan at ze daar op stal ook niks. (Toen ik daar een paar keer was geweest was dat wel weer klaar.)
Trainingsweekje bij mijn instructrice op stal toen ik met vakantie was, toen stuiterde ze bijna van geluk uit de stal daar, toen ze na die week 'haar' auto en trailer het erf weer op hoorde komen. (Ja dat herkennen ze dus echt)

Bij verhuizen naar nieuwe mensen en een nieuwe plek is echt niks meer bekend voor zo'n beestje. De mensen niet, de omgeving niet, de trailer niet...

Waar ik dan ook best over val is het plompverloren in de wei gooien met onbekende paarden. Als dat even goed mis gaat heb je zo een of meer paarden flink geblesseerd. := (Dat doet ook niemand op concours.. mag ik hopen voor de mensen die dat toch graag willen blijven vergelijken)
Wij hebben in januari nog twee nieuwe pony's erbij gekregen toevallig, die hebben we eerst rustig op stal gezet hoor, met een dikke pluk hooi en wat broodkorsten. Laat ze maar even rustig knabbelen en bijkomen van de reis. Even snuffelen met de nieuwe buren en dergelijke. Na een dag of twee hebben we de merrie en haar veulen een middagje in de buitenbak gelaten en de rest van de paarden op het weiland naast de bak. Eerst maar eens rustig laten wennen op stal, aan de paarden, aan de verandering qua voer en aan het ritme hier.
Na een weekje hebben we ze buiten gelaten met een van de rustigste pony's en dat ging prima, iets later hebben we mijn oude (maar dominante) merrie er ook bij gelaten onder toezicht. Maar ze zochten geen confrontatie, dus dat ging ook super.
Nu zijn ze al helemaal gewend aan het ritme hier, de merrie die we nog kenden van vorig jaar, is zelfs zichtbaar een stuk rustiger in haar hoofd en dus ook in de omgang dan op haar vorige plek. (Kleine rustige stal hier, ze kwam van een drukke ponyclub, veel kinderen etc)
Omdat ze drachtig is beginnen we pas na de geboorte van het veulen weer rustig met werken en rijden.

En ja ik weet zeker dat zelfs bomproof pony's echt wel even last kunnen hebben van een verhuizing, zeker als ze al nagenoeg hun hele leven bij 1 eigenaar hebben gestaan. Even een rustige periode met ALLES kennismaken heb je naar mijn idee voor latere omgang heel veel profijt van. Op die manier maak je een vertrouwde eerste indruk en vertrouwen winnen is echt nog niet zo makkelijk. Ze zeggen niet voor niets altijd dat paarden zo'n goed geheugen hebben, daarom is iets afleren ook veel moeilijker dan iets aanleren. Als ze een keer ergens bang voor zijn of een slechte ervaring hebben opgedaan, kost het veel tijd om dat er weer uit te krijgen. :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 13:53

riagr schreef:
En toch, en toch. Massa's van ons nemen wekelijks hun paard mee naar de les, op concours ( steeds een andere locatie) en huren daar ( als ze aardig willen zijn voor hun paard) een stal..
Gaan zelf in de kantine zitten...

En verwachten dat hun paard in ieder geval wel braaf zijn dressuurproefje loopt...

Wat is dan nu eigenlijk écht het verschil??

Voor jou filisofie ;)
Heb ik wel een geinige, mijn drake merrie was mee naar haar eerste "grote" wedstrijd. Ik in de zenuwen, aangezien mijn andere oude merrie een gruwelijke hekel aan die manege had en er dus kon flippen als er maar iets gebeurde. Was uberhaupt wedstrijd nr 3 of 4 voor het jonkie. Die stapte de ring in met een blik in dr kop van "me the greatest" :D Deed een half stapje opzij voor een flag die aan de kant hing, maar heeft zich verder meer dan braaf gedragen, en ik, ik zat echt met mijn bek open op het paard :D Ik had nl toch wel wat meer schrikkig gedrag verwacht.

Diezelfde merrie het jaar erop. Weer diezelfde wedstrijd, maar nu was er nog een ander paard mee, die overigens meer wedstrijdervaring had. Omdat ik dus steeds moest wisselen van paard (en kleding) en ik net met het ervarene paard uit de ring kwam, en me dus nog moest omkleden, zou een vriendin van me draakje losrijden. Die had er voor die tijd ook wel eens op gereden, "kende" het paard dus enigzins. Na het omkleden kom ik dus de ring in, stap op en rij een zalig proefje. Maar kom erna een oude kennis van me tegen die me aansprak. Die had meer dan met de bek vol tanden gestaan dat ik op die ongelovelijk draak durfde te stappen. En dat ze er zo van had staan kijken dat zodra ik op die merrie stapte het zon ander paard was. Mijn merrie had zich dus met mijn vriendin in het zadel ongelovelijk lopen misdragen daar := en met vrouwtje op de rug was ze het zorgzaamste paard wat je je maar voor kan stellen. En dat is nu dus nog steeds zo he :D Er zijn paarden die zich erg aan hun baasje hechten en zich dan in vreemde omstandigheden met vreemde mensen behoorlijk anders kunnen gedragen dan normaal.
:D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:55

Ailill schreef:
Pentax schreef:
Juist ja, er zijn genoeg gradaties tussen het pennymeisje dat huilt omdat haar lieveling verkocht is en het minder hechten uit zelfbescherming.
Maar val vooral over ondertitels en gedeeltes van zinnen zonder de echte boodschap mee te krijgen. :evaw:

Dan had jij als 'volwassen' vrouw van 23 die juiste gradaties aan moeten geven. . . ik kan enkel antwoorden op de woorden die je hier plaatst. En als jij het nodig acht om 'koud' te worden om met paarden te kunnen werken moet je imo heeeeel ver bij paarden vandaan blijven ;)

O ja: :wave:

Ga je persoonlijk worden ja, stoer hoor :D

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:54

Ts, ik lees net in een van de reacties dat je 15 bent, dan kan het natuurlijk lastig zijn dat je alles in 1x goed doet. Hebben je ouders verstand van paarden? Zo niet is het misschien handig om een ouder persoon in te schakelen als je denkt dat het niet klikt met het paardje. Ik kreeg mijn eerste paard toen ik tegen de 10 was en heb ontzettend veel geleerd van mijn moeder en van een mevrouw uit de straat die ook wist waar ze mee bezig was. Een aanrader dus. ;) Ik ben benieuwd of je paardje zich snel zal wennen dus zal dit topic ook een tijdje volgen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:05

pubelia schreef:
Ariebren schreef:
Een fiets, brommer, skooter of auto koop je om te rijden.

Een paardje koop je om te verzorgen en lief te hebben.

Soms heb je toch echt een man nodig voor wijzen woorden...

Ik vind het overigens een brave pony... leert jullie precies wat wel en wat niet kan...

Ik vind het maar zweverig gedoe.. Als je een rijpony koopt is die om te rijden.
Gezeur met "om te verzorgen en lief te hebben" :r

Neemt niet weg dat TS veels te snel aan de slag is gegaan en vraag me ook af of er wel enig kennis van paarden is.