Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 19:03

Een jong iemand waar van ik WEET EN ZIE hoe die rijd is een ander verhaal. Helaas hebben dat soort personen zelf een paard hier in de omgeving.

Aleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:10

Ik snap je punt. :j
Ik wilde het gewoon even melden, omdat mensen algauw kinderen af gaan rekenen op hun leeftijd voordat ze überhaupt weten hoe ze rijden!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:12

Groot gelijk hoor, jouw paard jouw beslissing. Wel vreemd dat mensen je daar dan over gaan mailen, net alsof je dan denkt och ja na je vriendelijke mail besluit ik om mijn grens bij te stellen, kom maar eens langs. :')

Ik heb zelf gelukkig al vanaf jonge leeftijd de kans gehad om verschillende pony's en paarden te rijden en zo een hoop ervaring op te doen, als ik dit niet zou hebben gedaan was ik wellicht nu met mijn 20 jaar helemaal niet in staat geweest om een paard fatsoenlijk te verzorgen en te rijden. Nu is dit wel begonnen bij een verzorgshetje, en was ik altijd zo brutaal om mensen met een leeftijdsgrens een mailtje te sturen met waar ze precies op zoek waren in een bijrijder en ik legde uit wat mijn ervaring was met paarden en of ze, mits ze een geschikter persoon zouden vinden, niet eens kennis zouden willen maken. Ook heb ik nog wel eens mailtjes gestuurd naar mensen die hun paard ter koop aanboden, en hier heb ik ook nog wel eens een verzorgadresje aan over gehouden van mensen die het paard eigenlijk ivm tijdgebrek wegdeden, of ze wisten nog wel iemand op stal, dus tja aan de andere kant hebben brutalen de halve wereld. :D

Maar hoewel ik persoonlijk dus andere ervaringen heb met bijrijden/verzorgen op jongeren leeftijd, zou ik, als ik een eigen paard had, er ook liever iemand van 18+ op hebben. En dit dan vooral om het feit dat ze vaak eigen (gemotoriseerd) vervoer hebben, makkelijker zijn wbt schooltijden en verzekeringstechnisch is het een stuk minder gedoe.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:13

Paard lief is absoluut niet te vergelijken met shetten of manege dieren. Daar vergissen heel veel mensen zich in. Jong en oud.

Zou ik een rustige merrie\ruin hebben dan zou een beginner welkom zijn, die leer ik graag wat ik weet. Dit is gewoon geen beginners paard, tenzij je hierna nooit meer wat met paarden te maken wil hebben.

Waar ik gestald sta willen ze ook niet dat ik er een minder jarige bij laat, ze kennen hem nu ook al aardig.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:51

als die kleine van mij straks van de opfok(heel erg straks, ze word twee dit jaar :+ ) komt en er zou ooit een bijrijder moeten komen dan zit daar ook een 18+ eis aan vast. verzekeringstechnisch handiger en het is ene jong dier met temperament wat ik goed en veilig wil houden kwa rijden etc

uitzonderingen zijn er altijd, dat zou iemand zijn die misschien jonger is , maar waarvan ik weet wat ik er aan heb , dus iemand die je toevallig kent bijvoorbeeld.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:23

Ik vind de leeftijdgrens die je aanhoud helemaal niet vreemd!
Ik vind het juist goed van je dat je dat doet.

Kinderen van 12,13,14 zijn nog veelte naïef, en die zijn ECHT nog niet verantwoordelijk genoeg.
Tuurlijk begrijp ik hun wel, die willen een leuk paard om op te rijden en grijpen elke kans aan die er is.
Ik ben zelf 18, en heb als 14 jarige wel het geluk gehad bij een 'boer', moet zeggen dat ik daar heel veel geleerd heb, ik ben uiteindelijk met succes de paarden gaan beleren en inrijden en ik heb zelfs mijn men-diploma gehaald bij hem. Ik werkte zelfstandig op het bedrijf met alle paarden die er waren. heb daar 4 jaar lang heel veel plezier gehad en ben daardoor echt wel een betere ruiter geworden, geweldige leerpaarden gehad waarna ik zelf paarden heb mogen beleren. Maar dit was natuurlijk ook zo omdat de eigenaar zag dat ik het in me had.
En niet elke 13 jarige denkt verder dan rijden. voor hun is het plezier en gaat het puur om het rijden en denken er niet overna dat er nog zoveel andere dingen belangrijk zijn, of zelfs belangrijker!
Ik ken genoeg meiden rond die leeftijd die naar stal komen, snel poetsen zadelen een uur rijden afzadelen en de pony weer op stal zetten, en daar profiteren ze van.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:25

ik hoor die argumenten van de verzekering heel vaak, maar dat maakt toch in feite niet zoveel uit? De eigenaar van het paard is ten alle tijden verantwoordelijk als de ruiter iets overkomt, toch? En de bijrijder is gewoon verzekerd bij de ouders als er iets met het paard gebeurt.

gewoon een vraagje, uit nieuwsgierigheid!

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:29

Ik heb destijds ook gezocht naar 18+
Vooral omdat paardlief 1.75 groot is en wat kracht tot zijn beschikking heeft, en omdat dichtsbijzijnde rijmogelijkheid 15 minuten wandelen is over een slecht verlichtte smalle polderweg met sloot erlangs waar af en toe nogal eens hard gereden wordt.
Gewoon omdat ik denk dat het iemand moet zijn die risico goed inschat, het zekere voor het onzekere neemt, en voldoende sterk is om een paard van ruim 600kg de baas te zijn...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:11

En een argument dat nog niet zo vaak voorbij komt (voor zover argumenten nodig zijn): TS wil ook graag iemand die wat meer van haar eigen leeftijd is, gewoon voor de gezelligheid. Kan ik me ook helemaal voorstellen!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:23

Jouw paard, jouw beslissing; toch? Ik snap niet dat sommige mensen zich daarmee gaan bemoeien! Nu snap ik dat de ene tienermeid de andere niet is en dat er best verantwoordelijke meiden tussen zitten. En op 1 jaartje minder zou ik misschien ook niet zo kijken; als de persoon verantwoordelijk over komt op mij. Maar eerlijk gezegd: als ik zo'n brutale email zou krijgen, gaat die meteen in de prullenbak: een persoon die zich zo durft te uiten, daar zou ik niet eens mee in zee willen gaan!
Martie schreef:
En een argument dat nog niet zo vaak voorbij komt (voor zover argumenten nodig zijn): TS wil ook graag iemand die wat meer van haar eigen leeftijd is, gewoon voor de gezelligheid. Kan ik me ook helemaal voorstellen!

Dat zou ik inderdaad ook wel heel fijn vinden, als ik ooit een bijrijdster zou zoeken! :j

Daarnaast is het -zoals Sjolvir al typte op de eerste pagina- verzekeringstechnisch handiger om een volwassen persoon als bijrijdster te hebben, vooral als ze ook met het paard naar buiten gaan.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:24

Het is toch jouw paardje, dat mag je toch zelf weten. Ik heb de keuze gemaakt om wel een jonger iemand er op te laten rijden, maar je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt!