Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsenny

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:13

nee en zolaang die daar niet naar handeld ga ik me papieren en ook niet neerleggen.
maar denk wel dat hun op de hoogte zijn van de boete.
want de eigenaar werkt veel met de aid samen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:19

@ opisop, dit wordt een discussie om moedeloos van te worden. Men begrijpt mijn punt, de gemiddelde verleaser steekt de leasekosten in eigen zak en dat kan een aanname zijn, maar eerlijk is eerlijk, zo werkt het nu eenmaal. Laten we elkaar nou geen mietje noemen ;) en dan spreek je gewoon over zwart geld.

Dat contant niet per definitie snap ik ook wel als instructeur met een behoorlijke gemiddelde dagomzet. Wat ik ook contant laat betalen aangezien de ervaring leert dat je anders en veel gevallen naar je centen kunt fluiten!

Maar ik had het niet over bakkers, slagers, smeden of wat dan ook... Ik had het over mensen die hun paard verleasen.

Ik geloof inderdaad dat het boetes van rond de 1000 euro zijn. Ik heb ooit eens samengewerkt met een AIDer en je oortjes gaan klapperen als je hun schaamteloos bekeuringen uit ziet delen die uitkomen op maandsalarissen.

En ergens terecht, als je als agrarische sector gedonder kreegt met veee, ziekten of wat dan ook is het leed niet te overzien, dus de teugels moeten wel strak getrokken worden.

Ik zal wel een mail sturen naar de AID, ik heb daar wel een contactpersoon zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:21

Om nog eens een ander puntje aan te halen: officieel hoor je je paspoort ook op een buitenrit bij je te hebben. Je bent dan immers net zo goed op de openbare weg je paard aan het 'transporteren'.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:26

@ ibbel, daar heb ik dus ook wel eens over gedacht. Zo heb ik altijd id of rijbewijs op zak, feitelijk zou er een soortgelijke registratiepas moeten komen voor je paard. Ben je van al had gezeur af. Paspoort bij de houder, registratiebewijs bij de gebruiker...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:27

nou dan nog een punt om het niet bij de stal eigenaar neer te leggen .
als ik dat elke dag mee moet nemen .
want de stal eigenaren zijn niet elke dag de hele dag thuis /
dus zou het erop neer komen dat ik een afspraak zou moeten maken waneer ik met MIJN paard naar buietn ga hahaha echt domme regels zeg !

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:28

Suelza schreef:
@ ibbel, daar heb ik dus ook wel eens over gedacht. Zo heb ik altijd id of rijbewijs op zak, feitelijk zou er een soortgelijke registratiepas moeten komen voor je paard. Ben je van al had gezeur af. Paspoort bij de houder, registratiebewijs bij de gebruiker...

kijk dit is nou eens een plan
heb je toch nog wat op zak te bewijzen dat het jou paard is .
want mijn da rekeningen heb ik niet dagelijks op zak *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:30

Gewoon een paardenpaspoort met een chip met de gegevens er in op formaat creditkaart en je bent klaar. Zou mij ook een goed idee lijken.
Die hele wet is bedacht door iemand die automatisch aangenomen heeft dat iedere eigenaar z'n paard thuis heeft, net zoals iedere boer z'n koeien thuis heeft. Niemand heeft ooit over pensionstallen en maneges nagedacht. Laat staan nagedacht over paarden die in gehuurde weilanden 6 km verderop staan, uberhaupt zonder 'houders' in de buurt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:30

Ibbel schreef:
Om nog eens een ander puntje aan te halen: officieel hoor je je paspoort ook op een buitenrit bij je te hebben. Je bent dan immers net zo goed op de openbare weg je paard aan het 'transporteren'.

Ja, dus iedereen kan zadeltassen gaan kopen voor de hoeveelheid zooi die je mee moet nemen. :D
Ik wil ff buiten uit gaan stappen, dus pak mijn zadeltas en neem mee:
Eigen ID
Paspoort van poown
Telefoon
Hoevenkrabber
Reserve teugel
Reserve beugelriem
Halster met touw
Zweetdeken
Vergeet ik nog iets? :')

ff on topic: ja, paspoorten horen dus eigenlijk bij de houder van peerd of poown.
Heel simpel op te lossen: je geeft paspoort af, tekenen beiden een formuliertje dat je het daar hebt afgegeven en voila.
Gebeurt er dan iets met het paspoort, is de houder aansprakelijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:33

Zoveel is dat toch niet? ID ben jezelf verplicht bij je te houden vanaf 14 jaar. Die stop ik altijd in jaszak of buideltas, evenals een zakmens. Maar goed, ben misschien wat ouderwets opgevoed, maar zonder zakmes op buitenrit doe ik nooit. Dat was een van de wijze lessen van mijn grootvader ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:37

@Ibbel: paard heeft toch een chip? Die nummers in een database zetten en gegevens koppelen (DA dingen zoals vaccinaties en medicatie, info stalhouder, eigenaar, etc). Met uitlezen van het chipnr heb je alles op een rij en hoef je geen pasje/boekje bij je te hebben.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:38

Suelza schreef:
Zoveel is dat toch niet? ID ben jezelf verplicht bij je te houden vanaf 14 jaar. Die stop ik altijd in jaszak of buideltas, evenals een zakmens. Maar goed, ben misschien wat ouderwets opgevoed, maar zonder zakmes op buitenrit doe ik nooit. Dat was een van de wijze lessen van mijn grootvader ;)

Meen je dat nou? Zo wordt ff uitstappen een hele verhuizing! :D
En idd: zakmes ben ik vergeten!
Ow, sleutels zijn ook wel handig...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 11:43

Nou eerlijk is eerlijk, zoveel ruimte nemen 2 pasjes en een zakmes niet in. Sleutels zie ik de meerwaarde niet van om mee te nemen op buitenrit en een extra beugelriem ook niet. Tis maar net waar je zelf een punt van maakt?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:48

Suelza schreef:
Nou eerlijk is eerlijk, zoveel ruimte nemen 2 pasjes en een zakmes niet in. Sleutels zie ik de meerwaarde niet van om mee te nemen op buitenrit en een extra beugelriem ook niet. Tis maar net waar je zelf een punt van maakt?

Vandaar ook die hele waslijst aan zooi, die ik met uitstappen niet mee wil.
Geen idee wat jij met 2 pasjes bedoelt? Poowns paspoort is een boekwerk?
En sleutels is handig thuiskomen voor mij. Poowns staan aan huis... ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:49

Ik heb het paspoort ook gewoon thuis. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan en mijn stalhouder er ook nog nooit over gehoord. Als ik hem in mijn kast zou leggen zou hij er nog niet bijkunnen.. Tenzij hij het slot openbreekt :P Niet zo handig dus lees ik, want als ze langskomen kan ik er niet ff met 5 min. zijn. (noodgevallen daargelaten)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:06

Paspoort ligt gewoon thuis. Je zal maar ruzie krijgen op stal en je wilt weg en de stalhouder geeft je paspoort niet terug. Ben je dan mooi klaar mee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:11

Opvallend hoe weinig vertrouwen een aantal van jullie in je pensionhouder hebben. Je vertrouwd het liefste wat je hebt aan zijn zorg toe en over een stuk papier doe je moeilijk.

Misschien is het wat makkelijker voor mij, sta al 27 jaar op dezelfde stal :D Ik hoor tot het inventaris en zie ze vaker dan mijn eigen ouders. :+

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:13

ik sta er ook al ruim bijna 15 jaar maar mijn papieren blijven toch lekker bij mij .
de stal eigenaar wil ze ook niet

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:18

Tot hij een keer de AID op bezoek krijgt, ik neem aan dat hij van zo'n boete niet vrolijk wordt.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:19

aid komt regelmatig bij hem .
hij werkt zelfs met ze samen
en mochten ze op ten duur de papieren wel op stal willen
ja helaas regels zijn regels dan zullen mijn papieren daar heen gaan .
maar ik zal er niet blij mee zijn
want vindt de regels echt onzin

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:33

Het grote nadeel aan paspoorten bij het paard bewaren vind ik dat het dan wel erg makkelijk wordt om paarden te stelen en vervolgens te vervoeren, te slachten te verhandelen etc. Massa's mensen laten een paard niet overschrijven op hun naam omdat het geen eigendomsbewijs is, dus dat de naam niet klopt daar zal niemand een probleem van maken. Maar een paard zonder paspoort kun je als het goed is niet laten slachten en bij een verkoop zal de koper zijn wenkbrauwen optrekken als je geen paspoort hebt. Heb je dat wel dan kun je een stuk meer met een paard.
Vind het een achterlijke regel, vooral omdat het ontzettend veel geld kost als je je paspoort kwijt raakt en een duplicaat wil.
Bij mij thuis ligt hij veiliger dan in de zadelkast op stal.
Ik heb ook niet het idee dat door de AID de wet heel fanatiek wordt nageleefd, het is niet voor niets dat op bijna geen een pensionstal de stalhouder je paspoort wil hebben, als er vaak op gecontroleerd zou worden zou dat wel anders zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:41

tiwi1969 schreef:
Opvallend hoe weinig vertrouwen een aantal van jullie in je pensionhouder hebben. Je vertrouwd het liefste wat je hebt aan zijn zorg toe en over een stuk papier doe je moeilijk.

Misschien is het wat makkelijker voor mij, sta al 27 jaar op dezelfde stal :D Ik hoor tot het inventaris en zie ze vaker dan mijn eigen ouders. :+

Ja eigenlijk is dat raar dat mensen zo weinig vertrouwen hebben in de stalhouder om hun paspoort af te geven, maar laten wel hun paard bij dezelfde persoon achter. Iets klopt er dan niet.

Mijn paspoort ligt wel thuis maar dat is uit gemak zou er geen probleem mee hebben om het daar achter te laten.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:42

Tigra_ schreef:
tiwi1969 schreef:

Ja eigenlijk is dat raar dat mensen zo weinig vertrouwen hebben in de stalhouder om hun paspoort af te geven, maar laten wel hun paard bij dezelfde persoon achter.

dom antwoord !!!
heeft niets met het vertrouwe in de stal eigenaar te maken !!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:46

xsenny schreef:
Tigra_ schreef:

Ja eigenlijk is dat raar dat mensen zo weinig vertrouwen hebben in de stalhouder om hun paspoort af te geven, maar laten wel hun paard bij dezelfde persoon achter.

dom antwoord !!!
heeft niets met het vertrouwe in de stal eigenaar te maken !!!

Gevoelige snaar geraakt?
Wat is de reden dan. Onhandig? Heel makkelijk op te lossen om kluisjes te maken waar alleen jij en de stalhouder een sleutel van hebben.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:48

Een paard raak je wel minder makkelijk kwijt en wordt minder makkelijk 'gehouden' door de stalhouder. Er staan hier weleens verhalen dat mensen de spullen uit hun kast zadel etc. niet terug krijgen als ze problemen hebben met de stalhouder. Dat lees je nooit over het paard, want als een stalhouder die niet terug geeft kost het hem geld en tijd aan verzorging. In dat opzicht snap ik de gedachtegang wel.
Die kluisjes heeft bijna iedere pensionstal in de zadelkamer, maar zadelkamers worden regelmatig leeggestolen, dat hoor je een stuk vaker dan dat de AID op paspoorten komt controleren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:49

Zo, xsenny, dat kan ook wel wat minder zeg!
Ik vind het geen dom antwoord. Ik vind het wel een terechte opmerking.

Wat betreft het stelen: kans is toch niet zo heel groot dat ze een paard uit een wei weten te trekken én bij de stalhouder in weten te breken en dan ook nog precies het juiste paspoort weten te vinden.
En als het afbrand, ja als... Maar je eigen huis kan ook afbranden, dat zijn stuk voor stuk geen sterke argumenten.
Ieder moet voor zich weten hoe en wat.
Thuis je paspoort hebben liggen en plotsklaps naar een kliniek moeten is ook geen handige combi, dan is het wellicht nog handiger om hem ergens op stal te hebben liggen.