Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:08

Welke keuze ts ook maakt in deze zaak, het kan steeds twee kanten op.
Ts heeft voor zichzelf de beste keuze gemaakt en voor het paard de iets mindere waarschijnlijk.
Had ze voor het paard gekozen dan was ze er misschien nooit meer op gegaan door gebrek aan vertrouwen en haar zwangerschap. Wat dus weer 4000 eurie foetsie betekend en een paard waar je niet meer op durft.
Ik begrijp ts wel, maar blijf het ook sneu vinden voor het paard.
Wie weet waarom het paard zo is?

Aliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:12

ik heb nog niet zolang geleden een paard gehad die ook zonder reden naar omhoog ging.
Maar dat deed die veel op wandeling.
Wij dachten dat hij dat deed omdat hij op een andere stal stond. Hij stond 7jaar bij iemand anders en toen ik hem heb overgekocht heb ik hem ergens anders op stal gezet.
Achteraf ben ik terug naar de vorige stal gegaan, en toen deed hij dat niet meer.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:18

TS; je hebt groot gelijk dat je het paard terug hebt gebracht.
Dit dier zal waarschijnlijk elke keer terug komen bij de handelaar. Zo werkt dat nu eenmaal (hij zal wel goedkoper worden)...
Elke keer trappen (onwetend)mensen erin en eerlijk Google is your best friend!
Voordeel bij een handelaar kopen,moet altijd terug nemen (zelfs na 3jr als blijkt dat er een verborgen gebrek aangetoont kan worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:31

jesito schreef:
Welke keuze ts ook maakt in deze zaak, het kan steeds twee kanten op.
Ts heeft voor zichzelf de beste keuze gemaakt en voor het paard de iets mindere waarschijnlijk.
Had ze voor het paard gekozen dan was ze er misschien nooit meer op gegaan door gebrek aan vertrouwen en haar zwangerschap. Wat dus weer 4000 eurie foetsie betekend en een paard waar je niet meer op durft.
Ik begrijp ts wel, maar blijf het ook sneu vinden voor het paard.
Wie weet waarom het paard zo is?

Dat weet alleen vorige eigenaar... ken ook een paard dat steeds omhoog komt en die komt ook van een handelaar, die mensen denken nog steeds dat ze het kunnen oplossen met een onervaren jonge nieuwe eigenaar...ik heb daar mijn twijfels over.

Soms hebben paarden vervelende trucken aangeleerd en om alleen maar medisch te gaan zoeken ipv peerd eens goed op zijn nummer te zetten...moet je ook durven, moet je ook kunnen en moet je ook op het juiste moment op de juiste dosering kunnen doen en dat kan je niet als middelmatige ruiter met een lesgeefmens in het midden...je moet je idd afvragen of je dat wil. Krijgt zo een dier een duidelijke en zelfverzekerde ruiter die dat ook uitstraalt, heb je kans dat hij het maar 1 keer probeert en dan nooit meer....en gewoon een fijn paard blijft om te rijden...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:47

Wij hebben ook eens zo'n fijn paard op stal gehad,weliswaar van een kennis,paard was al bij 4 ruiters(goed gediplomeerde) geweest en een paar keer ging het goed en ineens moest je gaan.....
Ben d'r uiteindelijk achter gekomen wat het probleem was....singeldwang in lichte mate maar hij had het wel.(halfzusje,vd zelfde hengst heeft hier ook last van,blijkt).
Bloedmooi paard goed genoeg springen lief en gemakkelijk in omgang maar kon ook zo ineens stout worden onder het rijden(dit gebeurde dan welal in het begin,de 1e 20min).
Paard had zoveel stress achter de rug en was ook gaan luchtzuigen,bij ons was hij er zowat vanaf,veel afwisseling was goed voor hem.
Ook hij is als goed zadelmak verkocht :( paard mocht naar de Brabantse met springen in het B |(
Snap niet dat mensen dit niet gegoogeld hebben......staat zwart op wit.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 09:50

Keuze van TS vind ik volledig te begrijen.
Alleen wanneer je zo een keuze maakt, zal je het ook los moeten laten.
Je kunt moelijk de handelaar blijven achtervolgen om te checken wat die met de merrie doet.
Hoe rot het ook is, je wilt niet dat er een ander mee achterover slaat.
Maar op ieder potje past een dekseltje. Straks komt die misschien bij een eigenaar die niet begrijpt waar al die drukte om is geweest.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:39

Freggle_Edge schreef:
Keuze van TS vind ik volledig te begrijen.
Alleen wanneer je zo een keuze maakt, zal je het ook los moeten laten.
Je kunt moelijk de handelaar blijven achtervolgen om te checken wat die met de merrie doet.
Hoe rot het ook is, je wilt niet dat er een ander mee achterover slaat.
Maar op ieder potje past een dekseltje. Straks komt die misschien bij een eigenaar die niet begrijpt waar al die drukte om is geweest.

+:)+

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:58

het zou helemaal geen probleem zijn,
ALS die handelaar eerlijk erbij zou zeggen wat de achtergrond is want dan kan een koper zelf beslissen of hij/zij dit wel wil,
maar dat is nou juist het probleem, dat gebeurd bijna nooit.
er staat nb bij dat het een brave merrie is, net onder het zadel, dus je wordt wel degelijk misleidt.
en als je dus niet goed genoeg googled of op een andere manier toevallig achter de geschiedenis komt, kan het dus gebeuren dat je een paard koopt die je, indien je normaal op de hoogte was gesteld, NOOIT gekocht zou hebben.
ik heb hetzelfde meegemaakt, alleen kwam ik gelukkig VOOR de koop erachter dat het paard niet net in was gereden maar al ruim 6 maanden onder het zadel had gelopen bij een belgische Grand Prix ruiter! dit paard was bloedmooi maar onmogelijk aan de teugel te rijden en kon alleen met een los teugeltje gereden worden. volgens de handelsstal, die overigens precies wist wat er met het paard aan de hand was hoor, zou dat komen omdat het paard pas net onder het zadel was. zodra je de teugeldruk een beetje opvoerde kwam het paard omhoog. dat deed ie overigens nog niet toen hij weg ging bij de GP ruiter in Belgie, maar hij is natuurlijk daarna door jan en alleman geprobeerd.
in ieder geval stond ie 6 wkn nadat ik was afgehaakt weer op sporthorses en 2 mnd daarop weer.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:37

Askim schreef:
Ik heb heel veel voor een levend wezen over!
en dat zijn de twee die in mijn buik groeien <3

Toen ik het paard nog had hoorde we dat ik zwanger ben van een tweeling en kon ik me niet even zoveel geld door mijn neus laten boren. Door een paard die zich achter over liet vallen met mij erop..

En daarom heb ik gekozen om het paard terug te brengen en het geld goed te gebruiken voor mijn kindjes, want nogmaals als ik moet kiezen tussen een paard of mijn kinderen is de keuze heel makkelijk.

Had het paard geweest naar waar ik opzoek was dan had het al een heel ander verhaal geweest...

Prima dat jij toendertijd die keuze gemaakt hebt en voor het geld koos, maar wees dan niet hard voor de anderen die dezelfde keuze maken.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:32

Askim schreef:
Topic kan gesloten worden :D
de stal die haar verkocht voor de handelaar was er zelf al achter en het paard is terug gegaan naar de handelaar.
ben erg blij dat de stal ook geen risico wilde lopen *\o/*

Zo, en nu, wat is er nu opgelost ?
Of denk je dat deze handelaar de koper wel gaat vertellen
dat dit paard "gevaarlijk" is ?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 13:29

Caira schreef:
Askim schreef:
Ik heb heel veel voor een levend wezen over!
en dat zijn de twee die in mijn buik groeien <3

Toen ik het paard nog had hoorde we dat ik zwanger ben van een tweeling en kon ik me niet even zoveel geld door mijn neus laten boren. Door een paard die zich achter over liet vallen met mij erop..

En daarom heb ik gekozen om het paard terug te brengen en het geld goed te gebruiken voor mijn kindjes, want nogmaals als ik moet kiezen tussen een paard of mijn kinderen is de keuze heel makkelijk.

Had het paard geweest naar waar ik opzoek was dan had het al een heel ander verhaal geweest...

Prima dat jij toendertijd die keuze gemaakt hebt en voor het geld koos, maar wees dan niet hard voor de anderen die dezelfde keuze maken.

Vind je wel een beetje kortzichtig maar dat vind ik van meer ;) misschien het hele topic doorlezen...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:07

Sorry, maar dat vind je idd van meer. Je vraagt mensen hun mening en die krijg je. Maar zodra het niet in je straatje valt of mensen je geen "goeddoener" vinden, kom je met allerlei, naar mijn mening, zwakke argumenten om het recht te praten of te ontkrachten.
Gwoon niet netjes in alle opzichten en al helemaal niet netjes om zo'n topic te openen.
Maar goed, deze post zal wat dat betreft ook wel weinig zin hebben.....

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:24

Trennie schreef:
Sorry, maar dat vind je idd van meer. Je vraagt mensen hun mening en die krijg je. Maar zodra het niet in je straatje valt of mensen je geen "goeddoener" vinden, kom je met allerlei, naar mijn mening, zwakke argumenten om het recht te praten of te ontkrachten.
Gwoon niet netjes in alle opzichten en al helemaal niet netjes om zo'n topic te openen.
Maar goed, deze post zal wat dat betreft ook wel weinig zin hebben.....

Weinig zin? Totaal geen zin :')

Heb een paar goede tips gekregen en het heeft tot nu toe geholpen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:27

Askim schreef:
Caira schreef:

Vind je wel een beetje kortzichtig maar dat vind ik van meer ;) misschien het hele topic doorlezen...

Het is ook kortzichtig om te denken dat het probleem opgelost was op het moment dat jij het paard terugstuurde. :o

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:28

Nooit gedacht juist... :=

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:30

Ik heb zelf een paardje gereden. Doet me een beetje denken aan jou paardje.
Even haar geschiedenis:

Ze is zo erg verwaarloost voor haar huidige eigenaar haar kocht (waar ik verzorg) dat de dierenbescherming in wilde grijpen. Ze kwam toen bij haar huidige eigenaar te staan. Ze beet, ze trapte naar je ze was gewoon levensgevaarlijk. Maar de eigenaar had alle geduld. En heeft haar rustig gehouden. Ze was helemaal haar vertrouwen in mensen kwijt. Zo'n paard heeft heel veel tijd nodig, hoe moeilijk het ook is. Ze trapte en deed ik heb haar elke dag op komen zoeken een wortel voor haar neer gelegt en weer weg gegaan. Zo door gegaan totdat ik hem zelf kon geven. Daarna tot ik haar hoofd erbij kon aaien daarna dat ik het halster om kon doen. Ben stapje voor stapje bezig geweest. Heeft lang geduurd. Maar dit paard kan ik nu 100% vertrouwen. Dus het is mogelijk dat een paard beter word. Als ze maar de juiste eigenaar krijgt. Dus ik vind ook dat je duidelijk een klik moet hebben. Ik had dat met haar. En ik heb nu een hele sterke band met haar. Ze vind het nog steeds moeilijk om andere te vertrouwen maar het gaat al steeds beter! Ze hapt niet meer en schopt niet meer. Ze kan alleen tijdens het rijden nog wel eens steigeren of bokken. Maarja elke paard heeft zo zijn momenten. Dus ik heb er vrede mee. Nu is het een top paardje en ik wil haar over een tijdje gaan starten op wedstrijd! Dus een paard kan wel degelijk veranderen!!!!!! :D

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:33

Een paard kan zeker veranderen en zijn vertrouwen terug krijgen, maar ik ben zwanger en koos op dat moment voor het veilige van mijn kids.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:35

en bodyprotector? Ik heb haar ook met bodyprotector gereden omdat ik met haar ook omgeklapt ben geweest en daar zo van geschrokken kon nog net optijd wegdraaien
heb toen meteen een bodyprotector aangeschaft.
Waarom heb je daar niet voor gekozen?

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 22:38

reneetiejas schreef:
en bodyprotector? Ik heb haar ook met bodyprotector gereden omdat ik met haar ook omgeklapt ben geweest en daar zo van geschrokken kon nog net optijd wegdraaien

Omdat ik twee baby's in mijn buik heb zitten en totaal geen risico wilde nemen, omdat voor mij het grootste wonder ooit was..
Zelf op mijn andere paard die voor 100% is te vertrouwen heb ik nog één keer tien minuten opgezeten.

Ik vind dat je onnodig risico loopt als je zwanger op een paard gaat zittten, maar dat is MIJN mening ;)

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:41

Ja ik snap het helemaal van je zwangerschap...
Maar je had beter zelf een goed tehuis voor haar kunnen zoeken in plaats van haar terug te sturen naar de handelaar. Want nu weet je dat ze rondzwerft van handelaar naar handelaar. Totdat ze misschien ooit bij een slachthuis ofzo terecht komt. Want die kans zit er ook nog in

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:41

reneetiejas schreef:

Alsof een bodyprotector je altijd beschermt tegen zulke zaken...

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:45

tje zeg denken jullie nu echt dat een bodyprotector kindjes kunnen beschermen tegen dit soort zaken.
jullie hebben waarschijnlijk zelf nog niet mogen geniet van zo wonder in de buik.

Askim ik wensen je verder een fijne zwangerschap valt niet mee met 2 erin je hebt het juiste gedaan en laat de rest gewoon rusten mensen snappen je pas als ze in het zelfde schuitje komen te zitten

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:46

Nou een bodyprotector zorgt ervoor dat al je belangrijke organen beschermt dus dat werkt wel degelijk.
En dan moet je natuurlijk een bodyprotector aanschaffen die de hoogste bescherming bied. Want daar zit ook nog verschil in!
Zoals nivo 1,2,3,4,5 misschien zelfs 6 ik heb nivo 5 bescherming.
Je voelt amper dat je hem aan hebt en het zorgt ervoor dat als er iets gebeurt dat je niet al je belangrijke organen kwijt bent.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:46

En ik heb ook al gezegd dat ik het snap in haar situatie maar ik d8 dat ze toen nog niet zwanger was!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:03

Sorry, maar lees je OP nog eens opnieuw.
Daar spreek je niet eens van een zwangerschap.
In juni, toen je voor de eerste keer met haar mee maakte dat ze omhoog kwam, was je nog niet zwanger.
Simpel rekensommetje.

Vervolgens ga je er eind juli weer op en klap je achterover.
Wie stapt er uberhaupt op een paard wat dit doet terwijl je zwanger bent?
Dat is pas onverantwoordelijk.
En mocht je toen niet geweten hebben dat je zwanger was, dan si toch ook duidelijk dat dit toen niet je reden was om het paard terug te doen.

Daarnaast spreek je jezelf gedurende het topic tegen en kom je steeds weer met allerlei smoezen of zgn redenen.
Zoals dat je een makkelijk paardje wilde wat je makkelijk naar het Z zou kunnen rijden en deze viel je tegen.
Dat je het geld niet op je rug hebt groeien, bla, bla. bla.
Dat nog tot daar aan toe.

Maar je kiest zelf wel voor het geld, maar de handelaar mag dat niet doen?
Daar is een woord voor: hypocrisie.
En zodra de antwoorden niet in je straatje vallen, ga je ook nog eens een, naar mijn idee, arrogante houding aannemen, (getuige je smileys bij je laatste posten) en proberen recht te praten wat krom is.

Hoezo eerlijk?
En nog belangrijker: hoezo eerlijk tegenover het paard.
Misschien kon je er wel gewoon niet mee overweg, misschien reed je hem wel met te veel druk, wie zal het zeggen?
Je had het gewoon zo moeten laten want het paard vindt zijn weg wel.
Daar vallen echt niet gelijk doden bij, het wordt echt niet gelijk een enorm drama zonder jouw ingrijpen naderhand.

Imo is dit topic alleen maar geopent om even interessant te doen en meer niet.
Maar het valt een beetje tegen he? :+