wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:38

Het wil niet zeggen dat een manegehouder het geld wat hij in zijn hand krijgt direct in zijn kontzak stopt, hij kan het ook in de kas stoppen en daar een administratie in bijhouden.

Hoe dan ook zijn ze mondeling een bedrag en een betalingstermijn over een gekomen en dat geeft dan ook automatisch een opzegtermijn.
Beide partijen zijn erg naief geweest door er niet duidelijk over te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:48

Tja ach ik heb nl altijd zwart gestaan, 1 keer niet en daar kreeg ik een contract, de andere keren moest ik zelfs zeggen als er controle was dat ik de paarden bijreed...omdat er anders ook nog iets met vergunningen met de gemeente gedoe zou zijn.

Als ik wit zou gaan staan, moest ik een stuk meer gaan betalen omdat ze anders te weinig zouden overhouden, ook begrijpelijk

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:29

Hoezo staat dat zwart op wit?? Ik ken echt niemand met een contract op stal. En ik ken toch veel mensen op verschillende stallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:02

Haha, wat een geneuzel hier zeg. Her en der worden er eigen ervaringen neergeplant die op een enkeling na absoluut NIET relevant zijn, vervolgens wordt daar weer over gediscussieerd.... lachwekkend dit.

@TS (en anderen met bord voor kop): de regels zijn je inmiddels duidelijk uitgelegd, met wetsboeken erbij vermeld zelfs. Bewijs heeft je stalhouder inmiddels meer dan afdoende, ook van de datum van opzegging. Blijft dus weinig legaals (en fatsoenlijks) over..... Ik hoef de conclusie niet verder uit te spellen hoop ik?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:08

Dat de discussie aldoor door ging, begon ik ook lachwekkend te vinden.
Maar er hoeft niks meet uitgelegd te worden inderdaad.
Hett is aardig duidelijk.
En de stalhouder hoor ik er niet meer over,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:13

pairadice schreef:
Daar zou je niet de Rijdende Rechter voor hoeven kijken. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen namelijk, dit ongeacht of er een contract is getekend.

En hoe zie je dat voor je dan? Iedereen moet verplicht de 4 jarige universitaire rechtenstudie volgen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:14

hollywood86 schreef:
pairadice schreef:
Daar zou je niet de Rijdende Rechter voor hoeven kijken. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen namelijk, dit ongeacht of er een contract is getekend.

En hoe zie je dat voor je dan? Iedereen moet verplicht de 4 jarige universitaire rechtenstudie volgen?

De helft is al gewonnen met gezond verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:19

Goed punt :D

Overigens, de ts heeft gewoon een maand opzegtermijn, dus die moet ze gewoon nakomen.
(zoals eerder ook al in het topic stond).

Nu zal een stalhouder niet zo heel snel je voor de rechter dagen, gezien de hoge kosten. Of je echter op die manier weg wilt gaan, dat is een tweede. En he, je zal maar net die stalhouder hebben die het wel doet.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:27

De paardenwereld is een klein wereldje,dus ik zou gewoon die maand opzegtermijn aanhouden zodat er achteraf niks negatiefs over je gezegd kan worden,want hoe jij nu zo weg wilt gaan,gaat er voor de volgende staleigenaar ook wel een lampje branden en weet die ook meteen hoe je in elkaar zit,mocht je daar ook weer op willen stappen.

En wie weet wil je ooit nog eens op die manege/stalling terecht,denk niet dat je daar dan nog welkom bent.
Ga gewoon netjes weg dan ben je altijd nog welkom mocht het nodig zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:29

Tja, een maand opzegtermijn is niet leuk.
Ikzelf heb ook deze week opgezegd omdat we gaan verhuizen.
Het liefst was ik ook vandaag gegaan, maar dat gaat nou eenmaal niet.
En als je paard ergens staat zonder voer, schone stal enz. nou goed dan kun er eens over denken.
Maar jij geeft aan dat je paardje daar al 5 maanden goed staat.
Waarom verwacht jij dan wel 5 maanden lang vanalles van je staleigenaar, maar geef je hem daar niks voor terug behalve stank voor dank? (ja sorry, maar zo vind ik je over komen, je wilt kost wat kost meteen weg)

Je kunt ook overleggen met je nieuwe staleigenaar.
Hebben wij ook gedaan en de boxen zijn gewoon voor ons gereserveerd.
Alles staat netjes op papier, wanneer we de spullen brengen, wanneer de paarden komen enz.
Wel zo netjes voor de nieuwe staleigenaar en ook voor de huidige.
Hij heeft bijna 2 jaar lang netjes voor mijn paarden gezorgd, dan is het ook van mijn kant uit de plicht om het netjes af te handelen als ik wil gaan. Hoe graag ik ook zoals gezegd ze vandaag zou verhuizen aangezien ik dan weer aan het werk kan. Maar helaas, dat wordt een maandje langer wachten.

Daarnaast wordt er veel gepraat en ons kent ons in de paardenwereld.
Als je met zulke fratsen gaat vertrekken op een stal gaan de praatjes als snel de ronde hoor.
En of je nou ooit weer gaat verhuizen of terugwilt naar de manege....je hebt altijd mensen die zich dit zullen herinneren.

NaomiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:51

Ik heb ook zo'n soort probleem.
Mijn pony gaat op de helft van de maand weg.
Ik heb netjes een maand van te voren aangegeven dat mijn pony weg gaat.
'ok is goed', was het antwoord.

Wij hebben geen regels, er is niks verteld over opzegtermijn en iik heb het aangegeven van te voren (een maand).
Dus ik wil mijn stalgeld gaan betalen voor de resterende 2 weken, moet ik nu de volle pond gaan betalen.

Ik snap dat de stalhouder het van te voren moet weten.
Dat heb ik ook netjes gedaan.
Maar ik ga niet voor een volle maand betalen als ze de 14e weggaat,er geen regels zijn en niks is afgesproken.
Ik heb het doorgegeven van te voren. Hij zei dat het goed was en heeft niks gezegt over een termijn.
Toen ik er ging staan heb ik gevraagd naar regels en een contract, die zijn er niet. (behalve stalregels die er hangen).

Mijn stalhouder heeft nergens naar gevraagd. Hij weet mijn naam niet eens.
Het is dat ik zelf mijn adresgegevens en telefoonnummer heb gegeven.
Maar ik durf zelfs te wedden dat ie niet weet wie hij moet bellen als er iets is met mijn pony.
Puur omdat hij alles 'zwart' doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:08

Ik zou met smile betalen, je weet nooit of je nog terug wilt.

Ik ben een notoire stalverplaatser geweest....gelukkig nu niet meer nodig, maar ik ging altijd puur lopen omdat het voor mijn paard geen echte paardenverzorging was, maar het kon altijd nóg erger dan dat ik er voor had...iets wat je niet weet, want afspraken werden in mijn geval nooit nagekomen....en als je zonder morren gaat, kan je wellicht wel terug komen..

NaomiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:56

russel schreef:
Ik zou met smile betalen, je weet nooit of je nog terug wilt.

Ik ben een notoire stalverplaatser geweest....gelukkig nu niet meer nodig, maar ik ging altijd puur lopen omdat het voor mijn paard geen echte paardenverzorging was, maar het kon altijd nóg erger dan dat ik er voor had...iets wat je niet weet, want afspraken werden in mijn geval nooit nagekomen....en als je zonder morren gaat, kan je wellicht wel terug komen..

Nee, de pony wordt verkocht.
Ik zal eens proberen een gesprek aan te gaan met hem

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:02

Vjestagirl schreef:
celano schreef:

Wat een asociale tip.....

Ongelofelijk dat mensen dit aan durven te raden...

Als jouw stalhouder je paard aan het hek knoopt met de mededeling 'niemand die het bewijs kan leveren dat jij hier betaald' dan ga je toch ook uit je plaat...

Je hebt geen idee hoe asociaal (paarden)mensen kunnen zijn.. :+
We hebben het zelfs wel eens gehad dat we op de laatste dag van de maand de stal in lopen en paard en spullen ineens totaal verdwenen zijn! Zonder ook maar iets gezegd te hebben.. {:)-:(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:24

TS, hoe ben je nu uiteindelijk weggegaan/hoe ga je nu weg?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 15:44

Stalhouder heeft het voor 1x toegezegd, en we mochten dus per 1januari weg.
hij heeft de stal waar ze stond, al opgevuld.
dus een maand geen inkomen, is dus ook niet aan de orde.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:52

Heel aardig en netjes van die man lijkt me een geschikte kerel.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:14

kom nu ook gewoon zonder problemen even een kopje thee doen op stal,
mis de gezelligheid wel met me vriendinnen (hebben allemaal een leasepaardje daar)
maar gelukkig is het maar 20min stappen verderop. dus strand en duin kan nog steeds samen!

alleen dankzij mijn zus waren we slordig weggegaan,
me zus werd iets te zenuwachtig, en dat kan ik allemaal niet zo goed aan, dus toen zijn we weggegaan, op oud jaars dag, (rond 4 uur). paardlief vind vuurwerk totaal niet eng. heel apart maar waar!

maara achteraf even snel manege gebeld, dat we weg waren. was ze vrouw minder blij mee met de manier van weggaan. zonder gedag te zeggen. maar was erg volwasse van me om te bellen. dus kan nu gewoon zonder raar gevoel of ongemakkelijk idee daar rondlopen. toch altijd wat fijner :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:19

Chanice92 schreef:
Stalhouder heeft het voor 1x toegezegd, en we mochten dus per 1januari weg.
hij heeft de stal waar ze stond, al opgevuld.
dus een maand geen inkomen, is dus ook niet aan de orde.

Dat is dan heel erg netjes van hem, fijn dat het goed is opgelost!

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:29

Ik wil hier even op inhaken want ik het eigenlijk een soort zelfde vraag.
ook geen contract, mondeling maand opzegtermijn. MAAR: er wordt geweigerd m'n paard meer ruwvoer te geven op advies van de DA.
Hierbij ook het feit dat stalgeld omhoog gaat per 1 februari.

Ik ben in staat op 1 maand vanaf de dag dat ik opzeg in acht te nemen. Dus mocht dit vandaag zijn; 11 februari weg gaan.
Is dit dan wel een verzachtende omstandigheid?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:31

UniFlap schreef:
ook geen contract, mondeling maand opzegtermijn. MAAR: er wordt geweigerd m'n paard meer ruwvoer te geven op advies van de DA.

Ik ben in staat op 1 maand vanaf de dag dat ik opzeg in acht te nemen. Dus mocht dit vandaag zijn; 11 februari weg gaan.

Als ik jou verhaal zo hoor, dan lijkt me dat wel redelijk (obv niet (volledig)nakomen van zijn verplichtingen). Waarom wil hij niet meer voeren?
Maar ik weet natuurlijk niet de kant van de stalhouder.. ieder verhaal heeft 2 kanten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:37

Dat kun je ook anders bekijken: je betaald een bepaald bedrag, en dat is voor een bepaalde hoeveelheid service en een bepaalde hoeveelheid hooi. Als alle paarden op advies van de DA (en ik onderstreep het niet, want de reden is niet belangrijk voor de pensionhouder) meer hooi moeten hebben, dan kost het de pensionhouder alleen maar nog meer geld. Dus als je extra hooi wilt, lijkt het me logisch dat je er meer voor betaald.
En 11 Februari weggaan: betaal jij altijd voor de eerste van de maand? Dan moet je ook voor de eerste van de maand opzeggen. En niet 11 Januari opzeggen, 11 Februari weg. Tenzij de stalhouder het daar mee eens is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:36

GamblersCup schreef:
Dat kun je ook anders bekijken: je betaald een bepaald bedrag, en dat is voor een bepaalde hoeveelheid service en een bepaalde hoeveelheid hooi. Als alle paarden op advies van de DA (en ik onderstreep het niet, want de reden is niet belangrijk voor de pensionhouder) meer hooi moeten hebben, dan kost het de pensionhouder alleen maar nog meer geld. Dus als je extra hooi wilt, lijkt het me logisch dat je er meer voor betaald.
En 11 Februari weggaan: betaal jij altijd voor de eerste van de maand? Dan moet je ook voor de eerste van de maand opzeggen. En niet 11 Januari opzeggen, 11 Februari weg. Tenzij de stalhouder het daar mee eens is.

Ja, heb je gelijk in. Maar in principe spreek je niet af het paard krijgt 'X kilo hooi per dag', maar je spreekt af dat 'hooi zit inclusief', dus dat betekent dat er wel verwacht wordt dat er een normale hoeveelheid hooi gevoerd word afhankelijk van de bouw en de hoeveelheid beweging van het paard. Wil UniFlap meer dan 'normaal', dan is het logisch dat ze meer moet betalen.

Maar dan moet de verhuurder dit wel aanbieden/accepteren dat zij tegen extra betaling, extra hooi krijgt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:45

UniFlap schreef:

Geef aan dat je niet tevreden bent en dat het niet jou idee is dat je paard meer hooi moet maar echt op advies van een dierenarts.
Meer dan normaal zou ik ook zeggen extra betalen.
Alleen loop je wel tegen het punt aan wat de één genoeg vindt is voor de ander weinig of genoeg of ruim.
Ik wil dat mijn paarden ten alle tijde als ze binnen staan over ruwvoer moeten kunnen beschikken. Onze Willem met zijn 1.84 eet minder hoor dan onze Noor met haar 1.65. Willem eet relatief weinig voor een groot paard. Dus zeggen van hij weegt zoveel is zo groot dus hij moet zoveel gaat vaak in de praktijk niet op. Elk paard heeft zijn eigen behoefte daarin.
Nogmaals geef duidelijk aan dat je niet tevreden bent en dat je van plant bent weg te gaan als er niets veranderd, geef aan dat je de opzegtermijn zo ziet als je hier noemt en dan hoor je vanzelf wel of zij dat ook zo zien

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:00

Fijn voor TS dat de stalhouder ermee akkoord was gegaan. Je had anders nog kunnen overwegen kale huur te betalen voor de opzechtermijn ipv incl. voer en bodembedekking.
Over de tweede vraag; Als het bij de prijs inzit dan is er inderdaad een bepaalde hoeveelheid afgesproken of dat heeft de stalhouder in ieder geval voor ogen. Wij kunnen geloof ik max 4 kilo biks krijgen. Er zijn door dit soort dingen al veel stallen die excl bodembedekking, hooi en biks werken maar wel voor je bestellen. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een dergelijk probleem heeft. Vraag je stalhouder eens hoeveel je paard krijgt en reken uit of dit redelijk is of niet. Is het een redelijke hoeveelheid dan vind ik het een goed voorstel om meer te betalen of zelf bijv. extra bij de kopen. Openheid van zaken is de sleutel tot een fijne samenwerking/samen zijn ;) Je staat versteld hoe mensen zijn als je gewoon eerlijk en open bent over wat je denkt en voelt. Kortom bespreken met de staleigenaar. Wil of kun je niet meer betalen meld dit dan ook mocht je eventueel weg gaan weet de stalhouder ook waarom en kun je laten altijd zonder nare gevoelens elkaar in de ogen kijken.