En toen wou de oude eigenaresse van je paard je paard terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:47

Renza schreef:
Ik zou hem wel terugverkopen, aangezien je hem nog maar 2 dagen hebt kan je nog niet echt zo aan 'm gehecht zijn als de vorige eigenaresse, en jij zal veel makkelijker een ander paard kunnen vinden waar je net zo blij mee bent..

Nou nee dat denk ik niet.
Ik weet in ieder geval -en dat meen in echt- dat ik mijn paard voor geen geld ter wereld zou willen ruilen.
Ik heb haar gratis gekregen, kun je nagaan hoe gehecht ik dan aan haar ben? Er is geen enkel paard zoals haar, en ja, dat voelde ik meteen al.

Tuurlijk is TS er minder aan gehecht. Ze heeft ook nog helemaal de tijd niet gehad een band met het paard te creëren, maar daarom is het buikgevoel er vast niet minder om. Maar de verkoopster heeft echt wel kans genoeg gehad om de verkoop af te blazen, lijkt me. Verkopen van een paard -en alle beslissingen en mentale voorbereiding- gebeurd niet op een dag. Zowel, kan ik me niet voorstellen dat ze écht heel gehecht aan hem was ;)

En dan kom je uit op: verkocht is verkocht. Hoewel ik het ergens erg vind voor de verkoper (indien ze hem echt heel erg mist), vind ik dat TS haar paard moet houden als ze dat wil.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:48

Lastig dit... In eerste instantie ben ik geneigd te zeggen verkocht is verkocht. Gevoel van nieuwe eigenaresse is misschien veel minder dan van de oude eigenaresse, maar ze zal wel heel blij zijn met haar nieuwe paard en zich daar misschien al maanden op verheugd hebben. Als je daar dan weer afstand van "moet" doen, is dat evengoed heel pijnlijk!
Aan de andere kant lijkt het me verschrikkelijk zoveel spijt te hebben van de verkoop. En als ik de nieuwe eigenaresse zou zijn, zou ik me denk ik zo enorm schuldig voelen dat ik niet vol van het paard zou kunnen genieten. Maar goed, dat is persoonlijk, en moet een ieder voor zichzelf bepalen.

Wel zou ik voor je tot een beslissing overgaat, eens heel goed navragen waarom zij haar paar verkocht heeft, en of de situatie nu anders is dan bij de verkoop. Anders staat het paard binnen no time weer te koop, en het bij "voor niets" afscheid moeten nemen van je paardje.
Ook zou ik, als je besluit hem terug te verkopen, wel onkosten in rekening brengen. In ieder geval de vervoerskosten etc, maar ik weet niet of je spullen hebt gekocht die je voor een ander paard niet zou gebruiken (bijvoorbeeld een zadel op maat, al zal dat nog niet als je het paard pas 2 dagen hebt)

Het belangrijkste vind ik dat je dit niet uit schuldgevoel doet, want het is niet jou schuld!!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:48

Maar sita, dan sta je op een heel ander punt in de verkoop dan dat het dier al verkast is naar een andere locatie.
Ondanks dat het een snelle verkoop kan zijn, heb je daar altijd zelf nog een hand in.
Net als wat jij gedaan hebt potentiële kopers afzeggen, dat had ze ook kunnen doen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:49

Iris82 schreef:
zap schreef:
Niemand zegt toch ook dat ze haar paard niet mag missen. Natuurlijk mis je paard. Maar aankloppen bij de huidige eigenaar is niet iets dat vele doen. Vele hebben het besef verkocht is verkocht. Dus inleving genoeg. Maar ook inleving voor de andere partij! Er kan wel gebabbeld worden over inleven van verkoopster, maar wees dan ook zo eerlijk dat je je ook goed inleeft in de koper, want dat is wat nu niet gebeurt. Missen Ja, maar terugverkopen, echt niet ;)

Ik vind eigenlijk wel dat je het mag proberen. Wie niet waagt, wie niet wint toch? :)
Ik kan me prima in beide partijen inleven eigenlijk. Daarom mijn mening waarschijnlijk.
Terugverkopen waarom niet? Dat hoef jij toch niet te beslissen voor TS? Er zijn mensen die het wel doen.
Dat is hun goed recht en daar zijn ook prima argumenten voor. Hetzelfde geldt voor het niet doen. Ook daar is vanalles voor te zeggen.

Dat laatste is mijn persoonlijke mening, ik zou het niet doen. Natuurlijk moet ts het zelf weten. De rest denk ik ook zo. Kan beide partijen begrijpen, maar ik zou het niet doen. Ik vind het alleen niet terecht dat er geroepen wordt dat we ins niet inleven, dat doen we wel maar dat wil niet zeggen dat we het paard terugverkopen. Ook de andere partij heeft gevoel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:50

tijdprobleem is altijd een prioriteitprobleem, dus vond je iets anders belangrijker. Tijdsprobleem/stallingsprobleem/geldprobleem en al dat soort redenen om een paard te verkopen lossen zich niet van zondag op dinsdag op. Er is geen trekking van de staatsloterij tussendoor geweest ;-)
Verkopen doe je niet over 1 nacht ijs, doe je dat wel, dan ben je je paard ook niet waard!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:50

Happinez schreef:
Maar sita, dan sta je op een heel ander punt in de verkoop dan dat het dier al verkast is naar een andere locatie.
Ondanks dat het een snelle verkoop kan zijn, heb je daar altijd zelf nog een hand in.
Net als wat jij gedaan hebt potentiële kopers afzeggen, dat had ze ook kunnen doen.

Dat moest ik nog toevoegen aan mijn post, wilde net editten.. :o

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:53

Tja, ik kan me heel best indenken dat het je als verkoper aan het hart gaat als je paard ineens daadwerkelijk verkocht is. Er is nog wel een verschil tussen plannen, er over nadenken en een advertentie zetten en dan het moment dat jouw paard van het erf af wordt gereden en dat dat stalletje voortaan leeg blijft. Dat is héél erg diep slikken. Maar dan nog. Je hebt een keuze gemaakt en die keuze doet zeer. Als je een klein beetje nadenkt had je dat kunnen voorzien. Naar mijn idee had de verkoper dus beter bij zichzelf moeten nadenken of ze dat paard daadwerkelijk wilde verkopen, even iets langer stil blijven staan bij het gevoel dat het zou kunnen geven als je paard dan ineens écht helemaal weg is.
Nee, op dat punt ben ik dan ook wel hard, verkocht is verkocht.

Want aan de andere kant, de koper kan misschien wel maandenlang hebben gezocht naar dat ene perfecte paardje. Er eindelijk eentje gezien hebben, liefde op het eerste gezicht enz...Spulletjes gekocht, mooi stalletje opgeduikeld, de dagen afgeteld en dan is Paard daar eindelijk. Echt helemaal wat je zocht, beessie is lief, in de zevende hemel, totale blijheid, toekomstplannen maken, noem het maar op. En dan ineens dat dier weer terug moeten verkopen? Neh...
Ik heb dan weliswaar nooit geen paard gekocht, maar als het asiel destijds de volgende dag aan de deur had gestaan om mijn kat op te halen hadden ze het ook kunnen schudden, het beestje had mijn hart al binnen een half uur gestolen. Bovendien heb ik dezelfde situatie van vrij dichtbij meegemaakt. De kopers waren al helemaal happy met hun nieuwe aanwinst, paardje paste perfect in hun koppel en iedereen was blij. Dat dan ineens zo'n verkoper haar paard weer terug wilde was echt een zware domper en is uiteraard niet doorgegaan.

Nee, ik denk dat de koper, TS dus in dit geval, gewoon het laatste woord heeft. Als zij het paard wil houden moet ze dat gewoon zonder schuldgevoel doen. Ze heeft het paard gekocht dus is het aan haar wat ze er mee doet. Zelfs al zou ze het dier direct weer aan een ander doorverkopen (zoiets zou ik dan wel erg onaardig vinden, om het maar netjes te zeggen).
Dat je nog eens met de verkoper om de tafel gaat zitten om te zien of er iets van een compromis te sluiten valt zou van heel veel medeleven betuigen. De vorige eigenaar eerste koop geven, mócht ze hem ooit verkopen, prima, ik vind zelfs dat idee van een maand of wat op proef en als het dan toch niet klikt terug laten kopen een idee, zolang dat duidelijk en zwart op wit is vastgelegd (voor hetzelfde geld wil de verkoper na drie maand dat paard weer ineens niet meer terug). Dat je belooft nog contact te houden, foto's te sturen of af en toe te mailen hoe het gaat, en dat verkoper altijd welkom is, prima, dat kan voor de verkoper een geruststellend gevoel geven en uiteindelijk het makkelijker maken om af te sluiten als ze ziet dat haar paard geliefd is en het goed heeft.

Enne, over het lijdend voorwerp gesproken...Hoe zou het voor zo'n paard zijn als dat maar heen en weer wordt gezeuld?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:53

Sita_ schreef:
Tsja, moelijke kwestie.. Ik weet niet wat ik zou doen, maar ik zou in elk geval niet zo sneu reageren zoals de meeste mensen hier doen (a la verkocht is verkocht) ..
Wrs zou ik eerst met de ex-eigenaar om de tafel gaan en eens goed praten hoe we dit gaan oplossen zonder meteen aan het paard te gaan staan touwtrekken zeg maar.

Tendance schreef:
Zo zie jij het Russel, maar zo zie ik het niet. Blijkbaar was je band zwak genoeg om het dier te verkopen, dus verkocht is verkocht.

Nah, hier viel toch wel even mijn mond van open.. Band te zwak om het dier dan te verkopen..
Je kunt wel zien dat hier door de meesten maar 1 kant op gedacht word.. Nooit gehoord van andere omstandigheden? Tijdgebrek, stallingsprobleem, prive-omstandigheden en zo kan ik nog wel een aantal redenen opnoemen.. Belachelijk hoe hier geredeneerd word, wij kunnen helemaal niet oordelen om welke reden het dier verkocht is.

Vind het toch wel een beetje toepasselijk op mijn situatie laatst.. Ik had verteld tegen mijn instructrice dat ik er over dacht om een van mijn paarden te verkopen. Diegene waar ik het meeste mee heb meegemaakt, het meeste mee heb/kan bereiken en degene waar ik de beste band mee heb.
Ik dacht er over omdat ik een nieuwe baan heb en ik dus weinig tijd over heb om alle paarden hun aandacht te geven en moest ik van mezelf dus een plekje zoeken voor 1 of 2 paarden..

Nogmaals, ik dacht er nog maar over om haar weg te doen. Toch stonden er 2 dagen later al kopers op de stoep die haar heel heel graag wilden hebben. Het is ook een gouden dier, echt een all rounder met wat pit en toch geschikt voor beginners/kinderen. Dus ik heb ze maar laten komen, het eerste gevoel was goed.
Maar naarmate ik meer ging nadenken kon ik het toch niet over mijn hart verkrijgen. Afgelopen Zaterdag zouden ze voor de 2e keer komen rijden, ze stonden op de wachtlijst voor een stal, en ik heb de boel afgeblazen. Ik kan het gewoon niet, ik zou er ontzettend veel spijt van krijgen als ik dit paard laat gaan.
De kopers waren teleurgesteld maar hadden wel begrip voor mijn situatie. Dat was wel erg fijn, ik weet niet wat ik met mezelf aan had gemoeten als ik haar had verkocht en dus écht kwijt geweest was. :o

Ja, maar dit vind ik toch wel héél anders! Jij hebt voordat je tot verkoop overging eens goed nagedacht, en bent tot de conclusie gekomen dat je je paard niet kwijt wilt. Jammer voor de mensen die interesse hadden, maar je was in principe op tijd met je beslissing.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:57

Tja ik denk dat je goed na moet denken TS:

1. is dit het paard van je dromen, wil je hier jaren mee vooruit, is hij geschikt voor wat je zoekt in een paard? (denk het wel anders koop je zo'n dier niet)
2. op welke manier heeft de verkopende partij het paard verkocht? (verplichte verkoop wegens geldproblemen, geen zin meer in paard, te veel paarden in bezit, geen tijd meer, etc)

Bij geldproblemen, geen zin meer in paar en teveel paarden in bezit zou ik er niet over nadenken om het terug te verkopen :n Wie zegt dat ze hem dan wel kan blijven onderhouden met te weinig geld/ te veel paarden. En geen zin meer in paard zegt in principe ook genoeg.

Bij geen tijd zou ik er over nadenken, misschien eens goed om de tafel gaan zitten met elkaar en praten...
Vraag vooral goed door over het waarom ze hem terug wil...
Want vaak is het alleen het gemis wat moet slijten, en het zou jammer zijn als jij je droompaard verkoopt alleen omdat de oude eigenaar even moest wennen aan een lege stal...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:57

Bij een huis heb je al 3 dagen bedenktijd...
Stel je koopt een huis kan de koop binnen 3 dagen ongedaan worden...

En dan staat men raar te kijken bij een dier?
Iemand met een beetje gevoel geeft het paard terug, moeten uiteraard wel alle onkosten worden vergoedt, anders houdt het op...

oji

Re: En toen wou de oude eigenaresse van je paard je paard terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:59

Niet na de overdracht. Je hebt 3 dagen bedenktijd nadat je het voorlopig koopcontract hebt getekent.

Vjestagirl

doei schreef:
Bij een huis heb je al 3 dagen bedenktijd...
Stel je koopt een huis kan de koop binnen 3 dagen ongedaan worden...

En dan staat men raar te kijken bij een dier?
Iemand met een beetje gevoel geeft het paard terug, moeten uiteraard wel alle onkosten worden vergoedt, anders houdt het op...

Een huis heb je dan nog niet betaald en mee naar huis genomen... Had de verkoopster prima kunnen doen, na een eerste bezichtiging, na een 2de bezichtiging, voor de keuring, voordat er betaald werd. Allemaal prima momenten om (met een hoop excusses) de koop af te blazen. Maar niet als het dier al bij de nieuwe eigenaar staat.

Iemand met een beetje gevoel vraagt het paard niet terug.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 06-12-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

lastige situatie..

je staat sowieso in je recht om het paard te houden, dus voor mijn gevoel is het een gevoelskwestie.

mijn overwegingen zouden zijn:
- je hebt het paard nog maar 2 dagen, dus afstand doen voor jou is te doen
- je hebt een hele tijd gezocht en je hebt dit paard gekocht, dat zegt wel dat je het een leuk paard vind
- is dit je droompaard?
- is er een ander paard wat je kent wat hier aan kan tippen.

je kan wel lekker je paard weer terug geven, maar ja danheb je niet meer, terwijl jemet de koop hebt besloten dat dit het paard van je dromen is.

succes met de keuze, al heb ik het idee of wil je het paard graag houden. dan lekker doen. die vorige eigenaresse had er dan maar beter over moeten nadenken. als je paard overlijdt kun je ook niet zeggen, ik mis haar te veel.. wil haar terug (kon dat maar)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:00

Bijwijze van spreken...

Humphry

Een paard / dier zet je niet zomaar te koop.
Mits over een naief persoon gesproken, daar een naief persoon zo met dieren omgaat, zou ik hem ook zeker niet meer terug geven/ verkopen. Wie weet wat voor handelaars toekomst dat beestje tegemoet gaat.

Heb niet het hele topic gelezen dus bij deze mijn mening,

Ik denk dat het een financiele kwestie betreft.
Voormalig eigenaresse is benaderd door een potentiele koper met de vraag of hij beschikbaar is met een goed / hoger bod.

Heb dit helaas al vaker gehoord.

Ben je helemaal blij met je nieuwe aanwinst? Goed gevoel ?
Lekker houden!
En ja bokkers, kom maar op, dan ben je maar egoïstisch!

Succes met het hele verhaal, maar zal er als ik jou was niet wakker om liggen.

Happinez

doei schreef:
Bijwijze van spreken...

verkeerde vergelijking ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:01

anoli slaat volgens mij de spijker op zijn kop

Waves

Wat is iedereen hard! Je kan een verkeerde keuze maken, daar zou ik best begrip voor hebben. Ik weet hoe het is om iets dierbaars te moeten missen.
Als de vorige eigenaar het dier al zo lang had en ik pas 2 dagen dan zou ik er dus wel over nadenken, zo sterk kan de band echt nooit zijn na 2 dagen, beestje is nog niet eens aan z'n nieuwe stal gewend.

Een en ander hangt af van hoe moeilijk het zou zijn voor mij om een vergelijkbaar paard te vinden (maar beestje is onbeleerd dus er vallen al heel veel eisen af) en wat de reden was voor haar om hem te verkopen. Als geldgebrek de reden was en er is verder niets veranderd dan gaat ie natuurlijk niet terug.
Ook zou ik zeker een bedrag er bovenop willen omdat ik kosten heb gemaakt en nu opnieuw op zoek moet. Maar zou het zeker overwegen. :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 06-12-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Volgens mij, nu moet ik heel erg diep in mijn geheugen graven. Heb je bij alles wat je koopt of verkoopt 7 of 8 dagen bedenktijd/het recht de koop ongedaan te maken.. Weet niet of dit nu een ongeschreven of geschreven regel is, maar heb dit eens voor school moeten leren namelijk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:02

Sita_ schreef:
Volgens mij, nu moet ik heel erg diep in mijn geheugen graven. Heb je bij alles wat je koopt of verkoopt 7 of 8 dagen bedenktijd/het recht de koop ongedaan te maken.. Weet niet of dit nu een ongeschreven of geschreven regel is, maar heb dit eens voor school moeten leren namelijk..

Bij een winkel ja. Niet bij een particulier

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:02

russel schreef:
Gelukkig wel he? Maar niemand ontzettende spijt met veel gemis?? Nog steeds?

Ik niet in ieder geval. Ik ben een tijdje geleden voor het eerst bij mijn vorige paard gaan kijken, 13 maanden na de verkoop. Ik moest natuurlijk kei hard huilen, nog voor ik hem gezien had, maar toen ie me meesleepte na zijn parcours wist ik weer waarom ik hem verkocht had _O-

Puur egoïstisch: ja, ik zou hem wel terug willen. Want ik voel me af en toe nog flink rot. Maar na een paar minuten ben ik meestal weer rationeel genoeg om te zeggen: dit was het beste. Hij had geen beter baasje (en geen betere ruiter!) kunnen hebben dan E., en ik ben sinds 7 maanden en 1 dag alweer het gelukkigste meisje van de hele wereld: ik heb mijn Baileys :+:

Conclusie: ik mis hem best. Maar ik heb geen spijt. We zijn beide gelukkiger nu.
En ik ga er van uit dat Tiamo ook gelukkig is bij TS, dus daar hoeft de verkoopster zich alvast geen zorgen om te maken. Moest het het tegengestelde zijn, snap ik best dat de verkoopster spijt heeft van haar beslissing, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die haar eigen paard slecht behandeld een topic zou openen, zo iemand zou het zich waarschijnlijk niet eens aantrekken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:03

Vjestagirl schreef:
Als jij hem niet kwijt wilt dan moet je hem niet verkopen. Heel simpel. Het is nu jouw paard, als ze hem niet kwijt had gewild had ze hem niet moeten verkopen.

Inderdaad het enige juiste antwoord!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:03

Sita_ schreef:

ik weet wel dat de kopende partij dat kan.
weet niet hoe het met de verkopende partij zit.

hard.. tsja... het vinden van een paard vergelijk ik wel eens met het vinden van een partner, ga je ook niet inruilen omdat zijn ex hem terug wil

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:04

doei schreef:
Happinez schreef:
verkeerde vergelijking ;)

Ok juffrouw ~~}> Ik zal naar u luisteren en in de hoek gaan zitten :? |o

ja kind, doe dat eens.
Tijd om volwassen te worden :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:05

Anoli schreef:
1. is dit het paard van je dromen, wil je hier jaren mee vooruit, is hij geschikt voor wat je zoekt in een paard? (denk het wel anders koop je zo'n dier niet)

Lijkt mij inderdaad ook! (tenzij het natuurlijk een impulsaankoop was)