weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:50

ik kan geen linken neerzetten of quote's want dat zou niet netjes zijn, en op de eerste page heb ik wat voorbeelden genoemd

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:52

Ik denk dat het sowieso heel erg een gevoelskwestie is. Als je denk dat iemand geschikt zou kúnnen zijn ga je daar mee in gesprek en heb je er geen goed gevoel bij moet je't gewoon niet doen. Heel simpel. En ik denk dat dat ook grotendeels los staat van wat iemand te besteden heeft, ook iemand met geld kan 'niet goed' voelen. Dat iemand geld heeft om uit te geven wil niet zeggen dat 'ie het uit geeft aan dingen voor jouw paard, of zoals jij zou willen dat het aan jouw paard uitgegeven wordt. Iemand kan wel 350 euro in de maand voor stalling over hebben waar jouw paardje dan 23,5 uur per dag ik een kooi mag staan... Nou, geef mij dan maar een eigenaar die een plekje van 150 euro per maand heeft waar'ie 24/7 buiten staat met een schuilstal... Denk dat je paard daar een stúk blijer van wordt. Zeker een typje als die van jou ;)

Het gaat er om wat jouw gevoel is bij die eigenaar en als jij geen goed gevoel hebt bij een advertentie of een reactie op jouw advertentie, dan verplicht niemand jou om daar verder mee in zee te gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:55

Ik wordt helemaal niet goed van de betweters die gelijk roepen: Weet je wel wat een paard in onderhoud kost als je maar 500 kan betalen?!

Voor mijn eigen situatie: Toen mijn pony heel onverwachts kwam te overlijden moest er een andere pony komen. Ik had niet kunnen sparen, en mijn "medicijn en ziekte potje" wilde ik niet gebruiken om iets van aan te schaffen.
Vandaar dat ik een beperkt aanschaf budget had.
Dit stond echter compleet los van het onderhoud

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:00

Francis schreef:
Het gaat er om wat jouw gevoel is bij die eigenaar en als jij geen goed gevoel hebt bij een advertentie of een reactie op jouw advertentie, dan verplicht niemand jou om daar verder mee in zee te gaan.

helemaal mee eens :j
maar krijg dus nu (nu het bekend is)
ook mensen die mij berichten met allerlei mooie woorden en wat ze hem bieden, maar wel erbij vermelden niet zoveel geld te hebben...
(letterlijk zo herhaald)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:01

stef schreef:
Ik wordt helemaal niet goed van de betweters die gelijk roepen: Weet je wel wat een paard in onderhoud kost als je maar 500 kan betalen?!

Voor mijn eigen situatie: Toen mijn pony heel onverwachts kwam te overlijden moest er een andere pony komen. Ik had niet kunnen sparen, en mijn "medicijn en ziekte potje" wilde ik niet gebruiken om iets van aan te schaffen.

nou stef wat een onaardigheid weer.......andere toon kan ook, er zijn hier geen "betweters" en de sfeer is prima in dit topic,wil ik graag ook zo houden ;)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:03

die heb ik wel gelezen maar ja ik heb ook geen 5000 euro cash om neer te leggen voor een paard . Zou in deze tijd niet meer dan 1000 neer leggen. Onderhoud ziekte kosten geen probleem.
Bij sommige ads heb ik ook wel eens mijn twijfel maar ja als je dan een pb stuurt dan krijg je uitleg en snap je het hoe en waarom. Als je al een paard te koop heb en je voelt je niet lekker bij zo'n ad dan reargeer je toch niet!
Ben wel van mening dat sommige onder ons idd er makkelijk over denken. FF goedkoop paardje kopen bij een boer neer zetten en huppa. Ook onder mijn vriendenkring. Dan leg ik eerst alles maar ff uit en dan komen ze er vaak op terug zo van; oh niet aangedacht en zit dat er ook bij enz. Deze mensen waar jij de ads van leest hebben geen "paarden"mensen om op terug te vallen of om wat te vragen dus sommige dingen weten ze niet eens. Er zijn er ook die in een lage prijsklasse zoeken en er wel goed over nagedacht hebben. Blijft altijd moeilijk zo iets.

Heb mee gemaakt dat ik een draver te koop had, zelf gekocht om mee te mennen, maar de trainer als de fokker raden mij dat ten zeerste af. Zelf ben ik te zwaar om er op te rijden dus netjes in de verkoop gedaan een verzorg meisje reed er altijd op kon er goed mee overweg maar was een zeer sensibel en zeer gevoelig paard.En zeker niet geschikt voor kinderen en beginners dat meerdere keren in de ad gezet.
En wie reargeren er ; juist ja zgn paardenkenners(mensen die zelf paarden hadden en jaren reden) die kinderen hadden of een beginner die met juist een paard in de lagere prijsklasse wou gaan beginnen. Nou ik kon ze met moeite wijs maken dat dit echt niet kon.
Dus het kan ook andersom .

geedit; als je zelf een paardje te koop hebt op je gevoel af gaan en kijken of ie een goed huisje krijgt
zag dat het hierboven ook als is gezegt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:08

Hoeveel van jullie zien een paard eigenlijk als luxe artikel?

Want zo is het nog altijd wel: een paard is een luxe die je je kunt permiteren als je inkomen regelmatig en voldoende is.
En bij onderhoud moet je ook altijd optellen: onderhoud/huur stalling, strooisel, water, hoefverzorging, DA-kosten, dekens, halsters, omheiningsmateriaal, tuigage... Het gaat echt veel verder dan het plakje hooi per dag.
Plus het maakt weldegelijk uit om wat voor type paard het gaat: een shetje heeft natuurlijk minder eisen voor een gezond bestaan dan een hoog in het bloed staand sportpaard.

Stef: ik word juist weer niet helemaal lekker van al die mensen die van hun laatste centen een paard/pony willen hebben. Ik vind dat eigenlijk erg egoïstisch naar het paard/pony toe: hoe wil zo'n eigenaar er financieel zijn als het er echt op aan komt? Als het paard ineens bij elke bekapbeurt op ijzers met zooltjes moet omdat de gezondheid van zijn voeten daarom vragen? Als het paard alleen nog maar met vaste gift van ventipulmin of glucosamine plezierig door het leven kan? Of toch écht een ander zadel moet hebben om pijnloos gereden te kunnen worden? Wat doet de houder met een beperekt budget in zulke gevallen?
Een paard/pony kan zoveel gaan mankeren dat het niet meer te betalen is en ook niet meer te verzekeren. Waar is zo'n eigenaar dan mee bezig?

Als je een paard/pony wilt kopen, dan ben je imo gewoon verplicht om in zulke gevallen de beurs te kunnen trekken.
Kun je dat niet, dan heb je imo geen draagkracht voor het hebben van een eigen paard/pony en dien je het dus ook te laten. Mijn mening.

Maar tegelijkertijd geldt natuurlijk wel, dat je prima een leuk paard voor een gering bedrag kunt kopen. Het budget kan ook afgestemd zijn op voorkeuren ipv op draagkracht. Maar als het budget beperkt wordt door draagkracht, denk ik dat de potentiele koper beter nog een keertje kan nadenken alvorens te kopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:10

Ojajoh schreef:
stef schreef:

nou stef wat een onaardigheid weer.......andere toon kan ook, er zijn hier geen "betweters" en de sfeer is prima in dit topic,wil ik graag ook zo houden ;)

Ik doel ook niet op dit topic, ik doel op EA-GEZ. Zodra daar een advertentie komt van "ik zoek een paard voor een laag budget" springen ze als vliegen op de stroop, moet je maar eens op letten.
Is niks onaardigs aan maar goed ik zal het anders verwoorden: "Ik vind het heel vervelend dat er altijd van die vriendelijke mensjes zijn die denken dat ze alles beter weten....

Zo beter? :roll:

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:13

Dees
netjes verwoord zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:18

Dees schreef:
Stef: ik word juist weer niet helemaal lekker van al die mensen die van hun laatste centen een paard/pony willen hebben. Ik vind dat eigenlijk erg egoïstisch naar het paard/pony toe: hoe wil zo'n eigenaar er financieel zijn als het er echt op aan komt? Als het paard ineens bij elke bekapbeurt op ijzers met zooltjes moet omdat de gezondheid van zijn voeten daarom vragen? Als het paard alleen nog maar met vaste gift van ventipulmin of glucosamine plezierig door het leven kan? Of toch écht een ander zadel moet hebben om pijnloos gereden te kunnen worden? Wat doet de houder met een beperekt budget in zulke gevallen?
Een paard/pony kan zoveel gaan mankeren dat het niet meer te betalen is en ook niet meer te verzekeren. Waar is zo'n eigenaar dan mee bezig?

Nogmaals, lees mijn 1e bericht in dit topic.
Dat ik niet veel uit kan of uit wíl geven voor de aanschaf, zegt niks over wat ik kan of wil uitgeven in het onderhoudt.
En ik weet héél goed wat paarden kosten als het niet volgens plan gaat. Heb de rekeningen liggen van bij elkaar een slordige 2500 euro....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:27

stef schreef:
Ik doel ook niet op dit topic, ik doel op EA-GEZ. Zodra daar een advertentie komt van "ik zoek een paard voor een laag budget" springen ze als vliegen op de stroop, moet je maar eens op letten.
Is niks onaardigs aan maar goed ik zal het anders verwoorden: "Ik vind het heel vervelend dat er altijd van die vriendelijke mensjes zijn die denken dat ze alles beter weten....

Zo beter? :roll:

je maakt het goed, en daarna maakt je smiley het weer ongedaan....
jammer....

zullen we de sfeer er gewoon in houden? dank je....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:29

Prima hoor :j ik geef hier op een hele normale manier mijn mening. Jij begint daar over te fiepen, niet ik....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:30

Dees schreef:
Als je een paard/pony wilt kopen, dan ben je imo gewoon verplicht om in zulke gevallen de beurs te kunnen trekken.
Kun je dat niet, dan heb je imo geen draagkracht voor het hebben van een eigen paard/pony en dien je het dus ook te laten. Mijn mening.

.

ik ben ook van mening dat als je een paard of pony wil houden dat je draagkracht hebt voor eventuele noodgevallen en ziektes enz...dus ik geef je helemaal gelijk
kan je het niet (meer) dan moet je besluiten het dier weg te doen....

daarom neem ik dus afscheid ook al wil ik het eigenlijk niet.....maar ik vind mijzelf anders niet eerlijk tegenover het dier
wel net genoeg geld om mijn plezier te vervullen, maar geen geld om hem een plezier te doen wanneer het echt nodig is....

stef ik ga er verder niet met je over in discussie....
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 13-10-11 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:31

Ben ik de enige die €5000 best veel geld vind?
Ik moet best lang sparen om alleen al een auto van €8000 te kopen en ja die heb ik broodnodig ivm werk.
En ik moet nu alweer geld opzij zetten voor de volgende auto.
Ik heb best een goede baan?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:41

Nee hoor 5000 is veel geld! Moet je hard voor werken...
Je kunt tegenwoordig echt al hele leuke paardjes kopen voor weinig geld, zeker als je recreatief rijdt maar inderdaad de kosten voor het onderhoud kunnen echt heel hoog zijn. Zeker als je rekening moet houden met kosten voor dierenarts.
Dat is voor mij altijd het probleem geweest, ik heb gewoon niet maandelijks zoveel geld over.
Daarom ben ik nu bijrijder. Ik deel stalling kosten met de eigenaar en hij doet de grote dingen, zadels, dierenarts etc.
Werkt goed hoor..
Als je niet genoeg inkomen hebt of een goede buffer, moet je niet aan een eigen paard beginnen. Niet eerlijk voor het paard.
Ziet zo vaak mensen die een paar weken op de manege staan en dan hun paardje weer verkopen omdat het eigenlijk toch allemaal heel duur is. Zielig vind ik dat ook voor die paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:41

Prima Ohjahjoh, dat is nl ook heel mijn bedoeling niet. Wel jammer dat er gelijk niet op mijn post inhoudelijk gereageerd wordt...

5000 vind ik ook héél véél geld hoor, maarja, dat bedrag past dan ook niet bij mijn doelgroep qua paarden ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:47

Dees schreef:
Ik vind dat eigenlijk erg egoïstisch naar het paard/pony toe: hoe wil zo'n eigenaar er financieel zijn als het er echt op aan komt? Als het paard ineens bij elke bekapbeurt op ijzers met zooltjes moet omdat de gezondheid van zijn voeten daarom vragen? Als het paard alleen nog maar met vaste gift van ventipulmin of glucosamine plezierig door het leven kan? Of toch écht een ander zadel moet hebben om pijnloos gereden te kunnen worden? Wat doet de houder met een beperekt budget in zulke gevallen?

Een paard houden is ALTIJD vanuit egoïstisch oogpunt. Paard vraagt er nl. niet om en iedereen heeft paarden voor z'n eigen plezier, eigen glorie, ego of whatever...
Wat die andere dingen betreft... Waarom wordt er, ondanks wat mensen die 't van minder moeten doen zeggen, steeds van uit gegaan dat het paard niet de zorg krijgt die het nodig heeft? Tuurlijk zullen die mensen er zijn maar die zijn er ook onder de personen met dikke portemonaie. Staat los van geld. De meeste mensen die ik ken die moeite moeten doen om hun paard te onderhouden, hebben wel ALLES voor hun paard over en besparen liever op zichzelf dan op hun paard. Terwijl ik ook zát mensen ken die het geld wél hebben maar het vertikken hun paard fatsoenlijke zorg te geven en hun dier alleen als 'fiets met haar' hebben... mensen met paarden, i.p.v. paardenmensen...
Daarnaast... zooltjes, supplementen... allemaal dure lapmiddelen en symptoombestrijding. Ik pak liever de oorzaak aan en kan dat gelukkig op een heel goede, blijvende én goedkope manier... Er zijn meer (en goedkopere!) wegen die naar gezondheid leiden.
Zadel? Sparen? Of gewoon tijdelijk níet rijden... Ik heb een jaar niet gereden omdat ik voor mijn paard een op maat gemaakt zadel liet bouwen en dat in etappes betaald heb. Dan maar een jaartje niet rijden en lekker grondwerk, lange teugels, wandelen en wat niet meer doen...
Kijk.. zo egoistisch ben ik dan ;) dat ik mijn paard niet alleen maar voor het rijden heb maar dat mijn paard mijn maatje en alles is, ook als ik er níet op kan zitten.

Ik zou willen dat sommige mensen alles es wat minder zwart/wit bekeken... Paard houden? Dan minimaal dat budget en minimaal dat per maand te besteden, anders ben je een slecht paardenmens en verwaarloos je je paard. :n
Laatst bijgewerkt door Francis op 13-10-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:48

Ik heb mocht voor mijn paard ook niet meer dan 2000 euro uitgeven voor mijn ouders.
Het is niet dat wij geen geld hebben voor onderhoud , Mijn paard komt zeker niks te kort als ze ziek word kan ook alles makkelijk betalen . Maar ik heb ook gewoon een broertje en 2 honden en natuurlijk ook ouders die dingen willen en die wilde niet al te lang veel sparen dus heb ik 2000 uitgegeven aan het paard , 1000 euro spullen voor er bij & 3 duizend in het potje voor als ze ziek word .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:48

Als je nu een potje hebt om een paard aan te schaffen.
En je hebt een potje waar je de noodzakelijke dingen voor een paard van kunt doen, zoals de eerste maanden onderhoud, DA, smid, harnachement ed.
Dan kan ik me voorstellen dat je het bedrag voor aanschaf zo klein mogelijk wilt houden, om zo meer over te houden voor onderhoud.
Een flink bedrag neer te tellen voor aanschaf, gaat niet iedereen even goed af. Gedoseerd onderhoud gaat dan een stuk beter.
Zie hier ook de reden voor menigeen om een veulen aan te schaffen (want goedkoper) en even uit het oog te verliezen dat je veel meer geld kwijt bent aan opfok en opleiding van het dier (als je het goed doet) dan dat je een rijklaar paard koopt waar je meteen mee aan de slag kunt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:50

Ik heb mijn paard gekocht voor 750 euro als veulentje en ben heel bij met hem.. maar ik heb mezelf ook voorgenomen dat als hij bijv. Koliek krijgt er geen opperatie komt van 2000 euro. Ik heb dat geld gewoon niet!
Dan laat ik hem inslapen,
en dan kunnen inderdaad mensen zeggen dat het paard er dan de dupe van word. Maar de kans dat hij die 2000 (als het al niet meer word tegenwoordig in de klinieken) euro kostende operatie bijv. overleefd is 50/50. Ik vind het dan zonde om daar zoveel geld aan uit te geven. Hij heeft bij mijn (hij is nu 6) dan toch mooie jaren mogen beleven. Altijd alles gehad en alles voor mij geweest.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:57

Ojajoh schreef:
ik kan geen linken neerzetten of quote's want dat zou niet netjes zijn, en op de eerste page heb ik wat voorbeelden genoemd

je mag quoten wat je wilt, juist doen tis een discussie-forum

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:58

Ojajoh schreef:
Francis schreef:

helemaal mee eens :j
maar krijg dus nu (nu het bekend is)
ook mensen die mij berichten met allerlei mooie woorden en wat ze hem bieden, maar wel erbij vermelden niet zoveel geld te hebben...
(letterlijk zo herhaald)

hahahahahahaha dat ben ik niet maar ik heb dat duidelijk als voorbeeld gegeven.

Elk klein kind kan liegen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:02

Susyb schreef:
Ik heb mijn paard gekocht voor 750 euro als veulentje en ben heel bij met hem.. maar ik heb mezelf ook voorgenomen dat als hij bijv. Koliek krijgt er geen opperatie komt van 2000 euro. Ik heb dat geld gewoon niet!
Dan laat ik hem inslapen,
en dan kunnen inderdaad mensen zeggen dat het paard er dan de dupe van word. Maar de kans dat hij die 2000 (als het al niet meer word tegenwoordig in de klinieken) euro kostende operatie bijv. overleefd is 50/50. Ik vind het dan zonde om daar zoveel geld aan uit te geven. Hij heeft bij mijn (hij is nu 6) dan toch mooie jaren mogen beleven. Altijd alles gehad en alles voor mij geweest.

Altijd en nooit zijn twee woorden waar je altijd moet uitkijken dat je ze nooit gebruikt.
In dit geval wil ik daar echter een uitzondering voor maken.
De aanschafprijs van een dier mag NOOIT het criterium zijn om hem medische zorg te ontzeggen. En al HELEMAAL niet als een eventuele operatie hele goede kans van slagen heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:04

Een paard houden is vanuit een egoistisch oogpunt, kinderen krijgen trouwens ook, die vragen er ook niet om geboren te worden.

Ik heb geen dikke vette spaarpot voor als mijn paard iets gebeurd, op de een of andere manier lukt het altijd alles te betalen en kan ik evt mijn levenstijl aanpassen of ik klop aan bij mijn vader :o . Mijn paard heeft me dit jaar al ruim 1500 euro gekost aan van alles en nog wat. Hij krijgt wat hij nodig heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:05

Dat ben ik met je eens Cassidy, de aanschafprijs mag nooit een criterium zijn. Maar dat is het vaak wel, helaas. Men vindt tegenwoordig de aanschafprijs ook een reden om te keuren of niet, maar dat is een andere discussie.