Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:51

Sofy schreef:
Dit zijn geen feiten haffie83, wat je nu plaatst is alleen maar 'van horen zeggen'.

Ik heb nu verschillende cijfers gezien, maar die lijken niet echt overeen te komen? Is iemand al iets verder?

Van horen zeggen ik heb het filmpje zelf gezien, en mijn conclusie is dat het er hier een stuk vriendelijker aan toe gaat.
Dat filmpje bestaat, en voor de meeste paarden is de markt het einde zelf gezien of nog nooit een paardenmarkt gezien :?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:51

ONE of horseracing's most closely associated charities, the International League for the Protection of Horses (ILPH), has reported progress in its campaign to improve conditions in the transport of live horses for slaughter.

Replacing the movement of live horses around Europe to horsemeat centres such as Italy, France and Belgium with carcass-based trade is the ILPH's ultimate aim, one of its trustees, former UK chief vet Keith Meldrum reiterated.

However, he added that realistically the short-term objective was to seek improvements, building on new transportation regulations introduced by the EC at the beginning of last month.

A statistical survey conducted for the ILPH, suggests that progress is being made, especially with regard to Italy, the EU's largest consuming country of horsemeat.

Almost 100,000 horses for slaughter entered into or moved between EU member states in 2005, and 84 per cent went to Italy.

However, the number entering Italy was significantly down on 2001, largely due to a fall in exports from traditional supply countries of Poland and Romania.

ILPH head of campaigns Jo White said: "Things are moving in the right direction, and the increase in the carcass trade, especially in Poland, is encouraging."

Meldrum said that the ILPH intended to build on the survey by seeking scientific information on the welfare of horses being moved long distances for slaughter. New EU regulations would also be monitored.

http://www.ilph.org

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:52

Je moet niet een te hoog waarheidsgehalte opknopen aan wat je op Youtube te zien krijgt.

robert45

Re: Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:00

Ik geloof dat een hoop jonge shetlanders daar natuurgebieden ingaan en vervolgens met subsidies er een tijd blijven lopen. Vervolgens worden ze geslacht.

Aan een veulen van 50 kilo zit natuurlijk niet veel te eten dus zou het ook niet handig zijn gezien de kosten om ze direct te slachten.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:01

Het was een filmpje van de belgische dierenbescherming.
Het heet van paard tot steak wie er tijd voor heeft tikt dit in.
Sommige willen het niet geloven,maar het gebeurd wel.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:03

Zoals al eerder vermeld, is het 'slachten in Italië voor de salami' onzin. Salami bestaat uit varkensvlees.
Daarbij, in Italië zijn ze helemaal niet zo dol op paardenvlees. Het is wel te koop in de supermarkt, maar op heel kleine schaal. En behoorlijk aan de prijs.
Ik heb er twee jaar gewoond, en nog nooit paardenvlees op het menu gezien. Vrienden en familie daar zeggen ook het nooit te eten. Ze eten veel liever kalfsvlees of wild zwijn, als ze eens lekker willen eten.
Italianen eten over het algemeen wel veel vlees.

Paardenvlees wordt verwerkt in vooral snacks, denk aan kroketten e.d. en die hebben ze niet eens in Italië....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:05

Paardenvlees vooral in snacks.... Ook dat valt reuze mee. Haffie, zo'n filmpje kan ik ook zo in elkaar zetten. Ik heb sowieso niks met dergelijke stemmings makerij, ik baseer me liever op feiten.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:10

ach ik denk dat je salami ook niet letterlijk moet nemen, maar dat het gewoon zo gezegd wordt, omdat salami voor ons gevoel bij Italie hoort.

en toch wordt er voor 'tipici' salami producten, dus bepaalde streekprodukten wel degelijk paard gebruikt (zie link hiervoor van de Italiaanse wikipedia). De doorsnee salami is puur varkensvlees.

maar volgens de ILPH, de stichting die zich dus bezighoudt met Europese slachttransporten verdwijnt 85% van de 100 000 paarden per jaar naar Italie. Waar gaat dat vlees dan heen? Naar Afrika? Naar het Oosten?

En misschien zeggen mensen wel geen paardenvlees te eten, maar waar wordt het allemaal in verwerkt? Wij denken hier meteen aan HOllandse snacks, maar dat wil niet zeggen dat het nergens anders in zit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:14

Spiritdancer schreef:
MamboBeach schreef:
Buiten de EU niet, daar maakt het allemaal niet uit en daar gaan de oudere en jongere dieren naartoe zonder paspoorten en zulk soort toestanden.

Hoe dan......gaan ze soms naar buiten de EU verkleed als koe? Je zal ze toch moeten transporteren door de EU tot ze buiten de grens zijn. Alle controlerende instanties knijpen echt geen oogje dicht ook al is de vracht voor een niet-EU land bedoeld. Paspoorten zullen toch echt in orde moeten zijn.

Paspoort met medisch inlegvel is daar niet nodig hoor, alsmede de chip. Deze dieren kunnen daar dus wel geslacht worden voor consumptie.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:27

Dit staat in een wiki :

In 2005, the eight principal horse meat producing countries produced over 700,000 tonnes of this product.

Country Animals Production in metric tons
Major Horse meat Production Countries, 2005[25][dated info]
China 1,700,000 204,000
Mexico 626,000 78,876
Kazakhstan 340,000 55,100
Mongolia 310,000 38,000
Argentina 255,000 55,600
Italy 213,000 48,000
Brazil 162,000 21,200
Kyrgyzstan 150,000 25,000
Worldwide
Totals 4,727,829 720,168

Eerste getal is het aantal dieren en tweede getal is productie in tonnen.
In 2005, the 5 biggest horse meat-consuming countries were China (421,000 tonnes), Mexico, Russia, Italy, and Kazakhstan (54,000 tonnes)

Hier is de link http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_meat

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:58

[/quote]
Hoe dan......gaan ze soms naar buiten de EU verkleed als koe? Je zal ze toch moeten transporteren door de EU tot ze buiten de grens zijn. Alle controlerende instanties knijpen echt geen oogje dicht ook al is de vracht voor een niet-EU land bedoeld. Paspoorten zullen toch echt in orde moeten zijn.[/quote]
Paspoort met medisch inlegvel is daar niet nodig hoor, alsmede de chip. Deze dieren kunnen daar dus wel geslacht worden voor consumptie.[/quote]

Maar Spiritdancer heeft gelijk met de opmerking dat deze dieren zonder chip/paspoort niet over Europese wegen vervoerd mogen worden. Dus hoe zag je het dan gebeuren dat deze dieren probleemloos in de 3e landen terechtkomen ?

Ernaast werd nog ergens de opmerking gemaakt of elke chip v elke shetlander wordt afgelezen bij export: ja, dit is wel hetgeen de bedoeling is. Zelf heb ik al 2 keer een export niet door laten gaan omdat de chip van een paard niet meer af te lezen viel en dan ging het hier zelfs over paarden die voor de sport de grens over gingen. Hetzelfde zou ik doen met slachtpaarden en ik denk wel elke collega van mij. Helaas zijn er wel nog steeds sjoemelaars die achterdeurtjes vinden, maar zoals eerder vermeld: die worden ook genoeg van de weg geplukt en zwaar gestraft (gelukkig maar)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:02

Worden alle transporten opgemerkt dan? Hoeveel keer ben jij al aangehouden met trailervervoer? En zullen ze in een vrachtwagen alle paarden controleren, als je al controle krijgt?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:14

stef schreef:
Hoe lees jij die tabel dan Atalanta? Want ik kan nog steeds nergens uit halen hoeveel van de paarden uit NL komt.
En betreft zelf fokken. Het Italiaans Zware Trekpaard staat erom bekend zeer goed vlees te leveren, en wordt in Italie dan ook puur voor het vlees gefokt, zoals wij hier dikbil koeien fokken

Dat staat er ook niet in, dat zei ik al. Daarom dat ik ben gaan rekenen met cijfers van totale export van levende paarden en een paar aannames gedaan heb over percentages enzo. Het aantal levend vervoerde paarden naar Italie is in dat ene rapport te vinden, met meest recente getal uit 2005 (326 paarden). Het percentage wat daar slachtpaard van is, is niet bekend, maar in vorige post ben ik vanuit gegaan dat ze vrijwel allemaal slachtpaard zijn, redenatie erachter vind je daar.
Als je exacte recente cijfers wil hebben moet je denk ik echt zelf contact opnemen met een of ander instantie. Misschien Productschap Vee, Vlees en Eieren ofzo. En het aantal shetten wat voor slacht geëxporteerd wordt dat zal speculatie blijven want niemand houdt dat bij.

slokkie schreef:
Atalanta schreef:
Nu ja volgens de cijfers in die Europese tabel importeerden ze in Italie in 2007 55,004*1000 paardachtigen voor de slacht ondanks die eigen vleespaarden.. importeren zal wel rendabeler zijn dan zelf fokken. De prijs voor een slachtpaard is hier tenslotte ook veel lager dan de kosten om een paard op te fokken.
Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen dat trekpaarden niet direct de beste biefstukjes leveren; voor de salami maakt het misschien niet uit...
Of het dan shetjes zijn die ze importeren daar kom je moeilijk achter natuurlijk, niemand die dat bijhoudt dus dan blijft je informatie bij wat iemand toevallig zelf ziet of hoort.

Dat aantal daar kijk ik van op.
Met 58.145.321 inwoners in 2008 is dat bijna één paard per hoofd van de bevolking.

bron

Ja, lijkt mij ook nogal bizar veel eigenlijk. Maar weet niet hoe je het anders zou moeten lezen uit die tabel. Die CBS tabel klopt ook al niet met cijfers uit andere rapporten. Tot zo ver de statistieken...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:23

stef schreef:
Sflj, in het geval van slachten voor menselijke consumptie wel ja gezien de eu regelgeving. Wat voor bewijs heb jij dan dat er vanuit zuidlaren weet ik veel hoeveel afgevoerd worden?

Mijn eigen ogen. ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:48

Ben je er dan achteraan gereden naar Italië?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:59

Mijn idee idd ;)
Maar goed, even voor de goede orde: ik zeg niet dat het niet zo is, maar ik kan zo weinig met de argumenten die hier gegeven worden

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:15

Ze doen hun best stef,soms is het niet anders. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:44

Je gelooft liever dat het niet gebeurt?

In_Black schreef:
Ben je er dan achteraan gereden naar Italië?

Ik werk al meer dan 20 jr. 'in het transport' dus denk redelijk zeker te weten waar welke vrachtwagens (zeker die met Italiaanse kentekens ;) ) naartoe rijden.
Maar de vraag was toch ook niet naar welk land ze precies rijden? Je vroeg toch óf de transporten voorkwamen?
Daarnaast heb ik collega's die dat werk doen. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 23:10

Nee hoor, ik ben geen watje. Ik leg echter wel enkele feiten naast elkaar en kom dan tot de conclusie dat het gewoon niet logisch is

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:15

Je kan natuurlijk een jan van veen bellen die kan je vast wel wat vertellen of jolliegirl

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:23

hestejente schreef:
Spiritdancer schreef:
En als je het dan toch over Italie hebt dan is een dergelijke gang van zaken niet ondenkbaar.

Zou je deze uitspraak eens nader willen toelichten? Ik heb niet helemaal door wat je bedoelt.

Ja hoor...dat wil ik wel: Heb je wel eens zaken gedaan met bedrijven en instanties in Italie? Een hoop Italianen hebben niet een bijzonder grote boodschap aan Europese richtlijnen (tenzij ze er voordeel uit kunnen halen), daarnaast is het omzeilen van de immense bureaucratie een soort van nationale volksport daar waarbij het opvallende is dat hoe verder je naar het zuiden gaat hoe meer het voorkomt!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:42

Bij mij op stal wordt er ook e.a via de markten verkocht. En nu weet ik niet of het een broodje aap verhaal is, maar het ponyveulen dat is weggegaan is verkocht(en via iemand anders doorverkocht) om naar een natuurgebied te gaan aan de Frans/ Spaanse grens. Maar dan niet om later geslacht te worden maar... Om opgegeten te worden door de beren die in dat natuur gebied leven.

Hoe lelijk... blijken die mensen hier vaker pony's op te kopen voor 25 a 60 euro en er in hun land een subsidie per dier voor te krijgen van 250 euro. En dit om ze uit te zetten in berenland...

Vond het wel een bizar verhaal. Hebben jullie daar weleens over gehoord??

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:44

Niet over de beren, wel dat ze worden losgelaten en mogen worden geschoten door toeristen, die op paardenjacht gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:03

Spiritdancer schreef:
Ja hoor...dat wil ik wel: Heb je wel eens zaken gedaan met bedrijven en instanties in Italie? Een hoop Italianen hebben niet een bijzonder grote boodschap aan Europese richtlijnen (tenzij ze er voordeel uit kunnen halen), daarnaast is het omzeilen van de immense bureaucratie een soort van nationale volksport daar waarbij het opvallende is dat hoe verder je naar het zuiden gaat hoe meer het voorkomt!

Over vooroordelen gesproken :r

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:10

hestejente schreef:
Over vooroordelen gesproken

Nee hoor...ervaring :wave: