stef schreef:Hoe lees jij die tabel dan Atalanta? Want ik kan nog steeds nergens uit halen hoeveel van de paarden uit NL komt.
En betreft zelf fokken. Het Italiaans Zware Trekpaard staat erom bekend zeer goed vlees te leveren, en wordt in Italie dan ook puur voor het vlees gefokt, zoals wij hier dikbil koeien fokken
Dat staat er ook niet in, dat zei ik al. Daarom dat ik ben gaan rekenen met cijfers van totale export van levende paarden en een paar aannames gedaan heb over percentages enzo. Het aantal levend vervoerde paarden naar Italie is in dat ene rapport te vinden, met meest recente getal uit 2005 (326 paarden). Het percentage wat daar slachtpaard van is, is niet bekend, maar in vorige post ben ik vanuit gegaan dat ze vrijwel allemaal slachtpaard zijn, redenatie erachter vind je daar.
Als je exacte recente cijfers wil hebben moet je denk ik echt zelf contact opnemen met een of ander instantie. Misschien Productschap Vee, Vlees en Eieren ofzo. En het aantal shetten wat voor slacht geëxporteerd wordt dat zal speculatie blijven want niemand houdt dat bij.
slokkie schreef:Atalanta schreef:Nu ja volgens de cijfers in die Europese tabel importeerden ze in Italie in 2007 55,004*1000 paardachtigen voor de slacht ondanks die eigen vleespaarden.. importeren zal wel rendabeler zijn dan zelf fokken. De prijs voor een slachtpaard is hier tenslotte ook veel lager dan de kosten om een paard op te fokken.
Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen dat trekpaarden niet direct de beste biefstukjes leveren; voor de salami maakt het misschien niet uit...
Of het dan shetjes zijn die ze importeren daar kom je moeilijk achter natuurlijk, niemand die dat bijhoudt dus dan blijft je informatie bij wat iemand toevallig zelf ziet of hoort.
Dat aantal daar kijk ik van op.
Met 58.145.321 inwoners in 2008 is dat bijna één paard per hoofd van de bevolking.
bron
Ja, lijkt mij ook nogal bizar veel eigenlijk. Maar weet niet hoe je het anders zou moeten lezen uit die tabel. Die CBS tabel klopt ook al niet met cijfers uit andere rapporten. Tot zo ver de statistieken...