Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:56

Is het dan zo dat het paard al een keer was afgekeurd nog voordat ts het paard heeft laten keuren?
In dat geval heeft de verkoper dus wel wat aan een keuringsrapport met enkel een bemerking.
Met zo'n rapport in handen kan ze evt. voorkomen dat een nieuwe koper alsnog een keuring laat doen.

Dwyne

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:02

Gaat hier meer om het principe van het doorgeven van de informatie van de keuring.

Dat er dingen niet netjes zijn gegaan bij de verkoop van dit paard is wel duidelijk maar niet geschikt om hier te bespreken lijkt me...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:05

su72 schreef:
Is het dan zo dat het paard al een keer was afgekeurd nog voordat ts het paard heeft laten keuren?
In dat geval heeft de verkoper dus wel wat aan een keuringsrapport met enkel een bemerking.
Met zo'n rapport in handen kan ze evt. voorkomen dat een nieuwe koper alsnog een keuring laat doen.

Dat is wat ik ook uit dat bericht haal. Er staat dat het paard nog een keer klinisch gekeurd is en er toen ook niet doorheen kwam. Nu dus wachten op de mensen die het paard ongekeurd kopen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:11

Jo85 schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik was inderdaad de opdrachtgever. Dit staat ook op het keuringsrapport.
Eigenaar was aanwezig bij de keuring en weet dus precies waarom het paard niet goedgekeurd was. Ik had de afspraak gemaakt met de verkoper dat zij het rapport kon krijgen als ze mee betaalde, die afspraak is zij dus niet nagekomen. De reden dat zij het rapport wilde was voor commerciele doeleinden. Zij wilde haar paard tenslotte verkopen.

Over de nieuwe koper. Ik verwacht dat de verkoper het verhaal iets mooier heeft verteld dan de dierenarts het heeft verteld. Op het rapport staat namelijk alleen dat linksachter onvoldoende activiteit laat zien en dat de reden onbekend is. Maar dat het advies is om na een maand weer te laten keuren. De dierenarts kon na alleen een klinische keuring natuurlijk niet zeggen of het probleem kwam uit de rug, een ataxie of iets onschuldigs als spierzwakte of ongelijk bekapt. Daar was meer onderzoek voor nodig.

ik denk niet dat de DA dit had mogen doen en ik zou hem zeker hiermee confronteren. Wellicht heeft de eigenaar hem verteld dat jij ermee akkoord was als hij het rapport zou opsturen en heeft hij er geen kwaad ingezien. Verder denk ik dat je er weinig mee kunt. Als je in je recht, staat zou je een juridische procedure willen opstarten voor 75 euro?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:12

als dat het principe was geweest was ze niet verder doorgegaan over het geld en wat ze niet zo duidelijk in de details getreden van de keuring en het "afkeuren" van het paard.

Als het haar puur om het feit was gegaan dat de DA zonder toestemming het rapport vrij had gegeven dan was ze niet zo diep in details getreden.
Dus nee je kan mij niet wijs maken dat het haar niet om het geld gaat, want het geld is een rode draad door het hele topic en is weldegelijk van belang voor TS

Het is ronduit schandalig wat voor informatie ze hier allemaal openbaar gezet heeft.

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:45

Huh? Het paard is blijkbaar na mijn klinische keuring nog een keer gekeurd door Arivana.
Dat wist ik niet. Ik had te horen gekregen dat het paard na mijn keuring niet meer was gekeurd en meteen was verkocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:50

@Jo85 Wees blij dat je t peerd niet hebt gekocht. Zonde van t geld maar tja dat was de afspraak die je hebt gemaakt. Volgende keer beter afspraken maken denk ik. Of ga eens kijken bij een goede handelsstal, waar je betere afspraken kunt maken over de keuring.

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:53

Ja sowieso blij dat ik hem niet heb gekocht en heb er zeker van geleerd. Maak nu inderdaad betere afspraken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:59

Heeft arivana 't paard nou gekocht of is zij oude eigenaar? *iksnaphetechtevennietmeer :o?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:03

Ik heb met verbazing dit topic gelezen en snap de frustratie van TS. Zij is opdrachtgever van de keuring, zij krijgt de rekening en de verkoper gaat ermee vandoor door toedoen van de dierenarts.
Ik zou behoorlijk pissed zijn op de dierenarts en de rekening naar hem terug sturen en laat hij het maar van de verkoper zien te krijgen, die heeft het rapport namelijk op papier gekregen, hij zou van mij de rambam kunnen krijgen }:0
TS even voor het volgende paard wat je laat keuren : afspraak maken; kosten bij afkeuring eigenaar en bij goedkeuring voor jouw, anders paard gewoon laten staan en op zoek gaan naar een volgende.
Ik snap het gewoon niet hoe de handel tegenwoordig is, je gaat toch niet investeren in een dier wat (nog) niet van jou is ? :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:08

imd schreef:
Heeft arivana 't paard nou gekocht of is zij oude eigenaar? *iksnaphetechtevennietmeer :o?

Wat ik eruit opmaakt is zij is wellicht ook een potentiële koper geweest die afgehaakt is ivm een afkeuring.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:12

Je kunt daarom ook beter afspreken om bij afkeuren de verkoper te laten betalen! of evt de kosten te delen. Ik ben bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Keuren is gebeurt en hier is een negatief koopadvies uitgekomen...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:18

Pff wij hadden dit dier ook op de lijst staan om eventueel te kijken en kopen (na klinische en rongenkeuring natuurlijk). Had ons ook geld gekost dan..
Ik snap TS volledig dat ze baalt van de hele situatie, had me precies hetzelfde gevoeld..
Ben heel benieuwd wat de da te vertellen heeft als ie terug is van vakantie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:26

wat oneerlijk van de verkoper als deze weet dat beestje afgekeurd is, pm potentiele kopers niks te zeggen en op hun kosten opnieuw te laten keuren, in de hoop dat een ander hem wel goedkeurd, of niet laat keuren, wat achterbaks!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:41

Moderatoropmerking:
Naam paard, afstamming en plaatsnamen zijn uit verschillende posts verwijderd tevens andere posts die offtopic gingen en over het paard in kwestie gingen verwijderd. Het doet totaal niet terzake welk paard dit is, graag dat laten rusten en alleen ingaan op de vraag van de TS. Het zou ook prettig zijn als men het hier gezellig houd en niet op de man speelt maar op de bal, antwoord op de vraag of antwoord niet maar maak geen herrie met elkaar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:24

Jo85 schreef:
Da is op vakantie dus ik weet nog niets.

Ik heb wel wat info ingewonnen bij dierenartsen en die zeggen ook allemaal dat dit niet hoort. Het is inderdaad zo dat die dienst aan de opdrachtgever wordt verleend en het rapport is daar onderdeel van.
En verkoper wist zeer goed waar ze mee bezig was en heb haar ook gewezen op de afspraak die we hadden gemaakt. Verkoper weigert echter te betalen. (de eerste prijs, 120 euro, was op basis van de inschatting van de da, 150 euro is o.b.v. de factuur die ik toen nog niet ontvangen had...)
Bedankt voor alle prettige reacties! En voor de 'stop met zeuren reacties': het gaat mij niet om het geld, het gaat mij erom dat sommige mensen blijkbaar zo met gemaakte afspraken om kunnen gaan en daar word ik gewoon nogal pissig om en was benieuwd of andere mensen ook zoiets mee hadden gemaakt.

Hadden jullie wel iets afgesproken over het raport. Want dat kan ik in je verhaal niet terug vinden, je hebt toch samen afgesproken dat jij de keuring zou betalen of het paard nu werd goed gekeurd of afgekeurd. Heb je toen afspraken gemaakt over de inzage evt kopie van het raport, want ik lees alleen dat jij na de keuring vond dat de verkoper mee zou moeten betalen aan het raport als hij inzage/een kopie wilde hebben. Niet dat jullie daar iets over hadden afgesproken voor je akkoord was gegaan de keuring te betalen.

Ik kan het me voorstellen dat je het als verkopende partij min of meer vanzelfsprekend zou vinden dat je gewoon inzage krijgt in de medische gegevens van je eigen paard terwijl ik me ook best kan voorstellen dat je als opdrachtgever vind dat het jou raport is dat je niet hoeft te delen omdat jij het hebt betaald. Dus ik denk dat jullie afspraak gewoon niet duidelijk genoeg was, de een ging er vanuit dat het ene ging gebeuren terwijl de ander ervan uitging dat jullie wat anders hadden afgesproken en nu vind de verkoper waarschijnlijk net zo goed dat jij je niet meer aan de afspraak wilde houden wat betreft betalen keuring, terwijl jij vind dat de verkoper je raport heeft "gestolen". Omdat jullie gewoon een andere situatie als normaal hebben gezien.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:53

Ik vind dit topic een beetje overdreven. Het is zo dat de eigenaar van het paard alle rechten heeft betreffende het paard. Een eventuele koper moet dan ook toestemming vragen aan de verkoper om het paard te mogen laten keuren. Ik vind het niet meer dan logisch trouwens dat de verkoper betaalt, want de koper zou zijn paard anders niet laten keuren. Dat is van belang voor de koper, of hij nu goedgekeurd wordt of afgekeurd wordt. De verkoper heeft evenwel ook recht op inzage of een kopie van het verslag, aangezien het zijn bezit aangaat. Bovendien is de verkoper zoals gezegd ook bij het onderzoek, dus hij is zowiezo al op de hoogte van de bevindingen! Er worden dus geen medische geheimen doorgegeven, wat inhoudt dat er ook geen beroepsfout gemaakt is. Als je als koper een keuring wil, dan hoor je die ook te betalen en dan hoort de eigenaar ook op de hoogte te zijn van wat de bevindingen zijn, ongeacht van wie betaalt. Jij bent opdrachtgever, maar het gaat niet om jouw paard, dus je hoort gewoon te betalen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:49

TS, ben je inmiddels al erachter hoe het juridisch in elkaar steekt

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:10

JaBa schreef:
Ik vind dit topic een beetje overdreven. Het is zo dat de eigenaar van het paard alle rechten heeft betreffende het paard. Een eventuele koper moet dan ook toestemming vragen aan de verkoper om het paard te mogen laten keuren. Ik vind het niet meer dan logisch trouwens dat de verkoper betaalt, want de koper zou zijn paard anders niet laten keuren. Dat is van belang voor de koper, of hij nu goedgekeurd wordt of afgekeurd wordt. De verkoper heeft evenwel ook recht op inzage of een kopie van het verslag, aangezien het zijn bezit aangaat. Bovendien is de verkoper zoals gezegd ook bij het onderzoek, dus hij is zowiezo al op de hoogte van de bevindingen! Er worden dus geen medische geheimen doorgegeven, wat inhoudt dat er ook geen beroepsfout gemaakt is. Als je als koper een keuring wil, dan hoor je die ook te betalen en dan hoort de eigenaar ook op de hoogte te zijn van wat de bevindingen zijn, ongeacht van wie betaalt. Jij bent opdrachtgever, maar het gaat niet om jouw paard, dus je hoort gewoon te betalen.

Dan moet de DA niet TS 150euro in rekening brengen, terwijl eigenaar niks betaald voor het zelfde rapport.
Als verkoper niet hoeft te betalen aan de keuring, omdat hij/zij zijn paard niet zou laten keuren, hoeft hij ook dat rapport niet.
Hij/zij zou immers toch niet keuren. Wat de bevindingen zijn, zijn hem/haar mondeling medegedeeld.

Buiten dat vind ik ook nog eens dat je als verkoper behoort te weten wat je op de markt plaatst en dat je dus sowieso zou moeten laten keuren.

Pashon, zelfs al gaat het wel om het geld! Dan heeft TS nog steeds gelijk wat mij betreft. Zij moet geld betalen voor iets wat die zelfde DA gratis verstrekt aan iemand anders, die hem nota bene niet eens een opdracht heeft gegeven! Belachelijk!

Dan zou hij TS gratis een rapport moet geven en de eigenaar tegen een redelijk bedrag de mogelijkheid moeten geven een kopie te krijgen!

Alsof 150euro niks is. Ik moet er toch nog hard voor werken!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:22

en ook nog eens terwijl de eigenaren wisten dat het paard al vaker gekeurd was en afgekeurd was geworden, en op dit rapport dit niet duidelijk vermeld stond, zodat ze dat konden gebruiken voor hun volgende koper

Hun gebruiken iets, wat ze waarschijnlijk geholpen heeft met de verkoop, terwijl ts ervoor moet betalen, ik vind het ook nog steeds een schande.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:26

Eigenaar van het paard had zelf ook al gereageerd in het topic, die reactie is verwijderd door de mod. Lijkt me handiger om 2 kanten van het verhaal te horen! Dan word er misschien iets wat duidelijker.

Verder blijf ik van mening dat TS geen recht heeft op geld van de eigenaar.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:26

Volgens mij was dat de reactie van iemand die het paard ook heeft willen kopen en heeft laten keuren waarna hij afgekeurd werd. Of haal ik nu twee posts door elkaar?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:32

Pashon schreef:
tja simpel je hebt geen poot om op te staan. Keuren is kosten koper om dan alsnog de eigenaar mee te laten betalen bij afkeuring vind ik niet bepaald netjes.

Hier ben ik het mee een :)
Zoals al eerder gezegt kosten was voor jou
en het paard is van de verkoopster dus volgemij heeft zij gewoon het recht om het rapport op te vragen

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:41

Wat zou ik doen in zo'n geval??? NIETS.
Je hebt opdracht gegeven tot de keuring. Deze heeft de dierenarts gedaan en daar de rekening voor gegeven.
Eigenaar van het paard heeft de gegevens ook gevraagd (de dierenarts hoefde daar geen nieuw onderzoek voor te doen, de gevens zijn bekend)en gekregen van de dierenarts. De uitslagen horen bij het paard, de dierenarts had kunnen zeggen dat de gegevens niet nogmaals vrij worden gegeven, maar doordat het paard (daardoor de eigenaar), een cliënt van hem is, lijkt het me dat de eigenaar wel recht heeft op deze informatie.
Laten we hopen , dat de eigenaar de gegevens gebruikt om het dier de volgende keer beter uit een keuring te laten komen en wat doet aan de dingen die nu spelen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:21

Citaat:
Ben zelf van plan contact op te nemen met de dierenarts en aan te geven wat er gebeurt is maar de helft van de rekening te betalen en aan te geven dat ze de rest bij haar kunnen verhalen.

Dat lijkt mij een goed plan.

Ik vind dit ook een raar verhaal. Het paard is klinisch niet goedgekeurd en bovendien is een klinische keuring een momentopname. Ik snap niet dat een nieuwe koper zonder zelf te keuren hieraan begint. Aan de andere kant is het paard dus ook niet helemaal afgekeurd. Ik weet niet precies wat er op het rapport heeft gestaan maar ik neem aan toch een advies.
Zo niet is het wel knullig van deze dierenarts en zou ik door hem nooit meer een paard laten keuren. De eigenaar wilde blijkbaar snel van het paard af.
Juridisch zou ik niet weten hoe het zit. Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar. Gevoelsmatig zeg ik dat dit wel een beetje stinkt.