Pony voor dochter: wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:44

Oh excuus. Ik dacht dat ze op een manege stond. Jammer dan dat instructrice op deze manier les geeft. Hoop dat je er niet te veel voor hoeft te betalen. Kan dan wel een aardige meid zijn maar zo leert zo'n kind natuurlijk niet op de juiste manier.

buukske

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:52

Jammer dat de verkopers niet direct gemeld hebben dat de pony niet geschikt voor de echte beginnertjes.
Wel vind ik dat als je naar een pony gaat kijken, en je hebt het gevoel, dat is hem...en het klikt met je kind dat je niet moeilijk moet gaan doen over wel of geen bit erbij.....

De volgende keer dat je interesse hebt in een pony moet je je al gaan afvragen bij het eerste contact of dit de pony is die je zoekt...en dan liever niet per mail maar gewoon aan de telefoon.
Als alles je aanspreekt en dat geldt ook voor de verkopende partij kun je vragen of er nog onderhandelingsruimte is in de prijs.

Mijn ervaring met de verkoop van onze B pony was goed, wij hadden daar een prijs voor bedacht, en zijn hier ook niet vanaf geweken....was ook helemaal niet ter sprake gekomen trouwens....

Wel heb ik tijdens het eerste contact enorm veel verteld over de pony en heel veel vragen gesteld.
Ze zijn van de andere kant van nederland gekomen, en hebben de pony gekocht.

Ik heb ook een andere ervaring met de koop van een C pony.....ik wil je 1 advies meegeven....als je de pony gevonden hebt die het zou moeten gaan worden, laat hem keuren!

Heel veel succes met je zoektocht!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:56

buukske: Ik heb 3 kwartier met verkoper aan de telefoon gezeten voor we de afspraak maakten. Ik ga echt niet zomaar ergens kijken. Het is wel mijn kleine meid die erop moet gaan zitten. Maar hij zou betrouwbaar zijn, lief, rustig etc. Had ook duidelijk gezegd hoe groot dochter was en hoe oud etc. en daar hebben ze zich wrs op verkeken. Geeft verder niks, maar krijg nu het idee alsof we zomaar zijn gaan kijken en dat was echt niet zo.

MBT het bit. We vonden de VP gewoon erg hoog, zeker voor een "kale" pony. Als je dan geen ruimte krijgt tot onderhandeling over bijv bit of dekens erbij.... Hier was dus echt geen ruimte voor begreep ik nu in de mail.

Wij hadden echt het gevoel alsof het wel goed zat, ook van hun kant. Maar liever dat ze eerlijk zijn hoor!

Slimmerik: geeft niks :D

Knollentuin: Jij snapt me!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:08

Tuurlijk wil je dat ze eerlijk zijn, het is alleen jammer voor jullie dat het zo heeft moeten lopen.
Ook wat betreft de prijs......ik ga niet bij een pony kijken als ik de vrpr te hoog vindt. Dan zoek ik of verder of ik vraag voor de eerste bezichtiging of er ruimte tot onderhandeling inzit.

Wij zijn per ongeluk tegen onze C pony aangelopen....en wat zijn we er blij mee!!! Dat gun je iedereen!

Er wordt nu al elke keer op wedstrijd gevraagd wanneer hij te koop komt.....maar dat is nog lang niet!!! haha
Dat zou je trouwens ook is kunnen doen.....na wedstrijden in de buurt gaan kijken bij de A/B/C ponies, wellicht loopt daar wel wat je zoekt en kun je de pony reserveren voor als hij te koop zou komen.

Wel weet ik na vele bezichtigingen en rondneuzen dat je voor een leuke, BRAVE, pony , die ook nog leuk lopen kan best veel moet neerleggen....dat is een keus die je voor jezelf moet maken of je dat ervoor over hebt.

Wij hebben onze B pony gekocht in 2007...beestje zag er niet uit, en wilde alleen maar draven als er iemand meeliep.
Dochtertje van 6 was toen erg onervaren, maar we zijn tot koop overgegaan.
We hebben er een keileuke tijd mee gehad, pony heeft veeeeeel geleerd, en dochterlief ook.
Is vorig jaar aan een echt beginnetje verkocht en die springt er nu bixiewedstrijdjes mee en dat gaat super!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:39

ik heb onze c gekregen toen mn oudtse dochter toen 3 was...nu is ze bijna 13 en de jongste nu bijna 7 neemt m over.. de pony is ondertussen 20 en nog prima gezond, dat is weer t voordeel van pony's ze gaan over t algemeen toch wat langer mee als paarden.
ik krijg geregeld ponys aangeboden,van die echte gezinsdieren waar liever een bekend goed tehuis voor wordt gezocht dan m te verkopen,misschien een idee om je gezin aan te bieden?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:43

knollentuin schreef:
ik heb onze c gekregen toen mn oudtse dochter toen 3 was...nu is ze bijna 13 en de jongste nu bijna 7 neemt m over.. de pony is ondertussen 20 en nog prima gezond, dat is weer t voordeel van pony's ze gaan over t algemeen toch wat langer mee als paarden.
ik krijg geregeld ponys aangeboden,van die echte gezinsdieren waar liever een bekend goed tehuis voor wordt gezocht dan m te verkopen,misschien een idee om je gezin aan te bieden?

heb advertentie hier op Bokt gezet....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:45

dan hoop ik dat juliie binnenkort wat leuks vinden :D
het lijkt mijdat er genoeg mensen zijn die er belang aan hechten dat hun gezinspony weer een leuk nieuw huis krijgt

Mispelbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:28

je moet er wel bij stil staan, dat het je dochter niet gaat lukken om alleen en zelfstandig bezig te zijn met haar eigen pony nu. het zou misschien wel kunnen. maar als ik een dochter had van bijna 7, zou ik haar nooit alleen met een pony om laten gaan, zonder dat er iemand een beetje op let. hoe braaf de pony ook is.

maar aan de andere kant.
het is wel een hele mooie kans, misschien de pony een tijdje op proef nemen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:32

Mispelbloem schreef:
je moet er wel bij stil staan, dat het je dochter niet gaat lukken om alleen en zelfstandig bezig te zijn met haar eigen pony nu. het zou misschien wel kunnen. maar als ik een dochter had van bijna 7, zou ik haar nooit alleen met een pony om laten gaan, zonder dat er iemand een beetje op let. hoe braaf de pony ook is.

maar aan de andere kant.
het is wel een hele mooie kans, misschien de pony een tijdje op proef nemen?

Als je goes leest zie je ook dat ik er altijd bij ben. Ze mag met ook mijn paard en ook de lespony niet zelfstandig lopen. Dat wil zeggen: ik loop ernaast. Ik laat natuurlijk mijn dochter van bijna 7 niet alleen met een paard. mijn zoon van 9 mag al niet eens in de paddock komen zonder dat ik erbij ben.

Dochter zal altijd onder begeleiding van mij zijn en nooit zonder dat ik erbij ben. En dat weet ze heeeeel goed!!

Dus ik snap niet helemaal hoe je aan het idee komt dat ik haar alleen zou laten klungelen met een pony (behalve dan los erop rijden. Maar dan ben ik toch echt wel in de bak aanwezig...)

En als je mijn berichtjes leest kun je zien dat de pony het niet gaat worden...

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:33

Ik hoop dat je veel reacties zult krijgen op je advertentie.
Hoeveel km ben je bereid te reizen om te kijken naar een pony??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:35

We wonen in Utrecht en zijn bereid voor een echt goed klinkende pony naar bijv Friesland te rijden (heb ik voor mijn paard ook gedaan)
Leasebak van man rijdt wel :D
Maar dan moeten we wel op de email en telefoon het idee hebben dat het echt kan klikken en niet dat je daar aankomt en we krijgen hetzelfde achteraf van: ze is toch wel wat onervaren voor deze pony...

Heb nu een leuke Welsh merrie op het oog, eerder al wat gemaild en heb nu gewoon op de vrouw af gevraagd of het ECHT een beginnerspony is...

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:37

Dat doe je super!!! Wellicht dat je ook een filmpje kunt vragen voordat je een heel eind zou gaan reizen.
Daarop kun je ook al veel zien, hoe ervaren de ruiter, en/of de pony is....

Nogmaals veel succes met jullie zoektocht, wat toch ook wel weer erg leuk is om te doen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:39

Klopt...

Ben gewoon zoooooooo blij dat we dochter duidelijk hebben gemaakt dat we zijn gaan kijken om te beoordelen hoe ver ze is en of zo een pony iets zou zijn voor over enkele maanden. Zij weet niks ervan dat we hem miss wilden kopen en dat is maar goed ook. We gaan het nu voor haar verder laten rusten en zoeken in stilte naar een andere kandidaat...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:41

het is absoluut leuk om een pony te zoeken maar het kan voor een 6-7 jarige wel een teleurstellend iets worden, de kinderen vinden al snel een pony helemaal geweldig,ze hebben nu eenmaal andere kijk dan voorzichtige mama en papa,ze zien eerder de leuke manen voor vlechtjes en de lieve ogen en de leuke kleur dan de veiligheid...tenminste die van mij :o

Mispelbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

Citaat:
Als je goes leest zie je ook dat ik er altijd bij ben. Ze mag met ook mijn paard en ook de lespony niet zelfstandig lopen. Dat wil zeggen: ik loop ernaast. Ik laat natuurlijk mijn dochter van bijna 7 niet alleen met een paard. mijn zoon van 9 mag al niet eens in de paddock komen zonder dat ik erbij ben.

Dochter zal altijd onder begeleiding van mij zijn en nooit zonder dat ik erbij ben. En dat weet ze heeeeel goed!!

Dus ik snap niet helemaal hoe je aan het idee komt dat ik haar alleen zou laten klungelen met een pony (behalve dan los erop rijden. Maar dan ben ik toch echt wel in de bak aanwezig...)

En als je mijn berichtjes leest kun je zien dat de pony het niet gaat worden...

sorry ik had nog niet verder gelezen :oo

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:22

Nu deze pony niet door gaat zou ik ook verder kijken naar toch iets kleiners en iets anders dan een welsh. Zijn mij inderdaad ook te schieterig... Een shet is koppig en eigenwijs maar naar mijn idee een beter keuze. Bovendien ook niet zo belachelijk duur!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:27

sorry hoor maar een shet zou niet mijn idee zijn voor een meisje van 6. daar doen ze nu eenmaal niet zo lang mee, een goede c of d [ligt eraan hoe groot je kind is,de een is de ander niet]heb je veel langer wat aan...kleine kinderen nemen nu eenmaal niet zo makkelijk afscheid van hun vriendje [spreek uit ervaring]

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:36

knollentuin schreef:
sorry hoor maar een shet zou niet mijn idee zijn voor een meisje van 6. daar doen ze nu eenmaal niet zo lang mee, een goede c of d [ligt eraan hoe groot je kind is,de een is de ander niet]heb je veel langer wat aan...kleine kinderen nemen nu eenmaal niet zo makkelijk afscheid van hun vriendje [spreek uit ervaring]

Idd, en mama ook niet :D

Daarom dus onze zoektocht nara een leuke pown (grote B/ gemiddelde C) voor dochter van 114 cm :D

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:21

joyvalentijn schreef:
Nu deze pony niet door gaat zou ik ook verder kijken naar toch iets kleiners en iets anders dan een welsh. Zijn mij inderdaad ook te schieterig... Een shet is koppig en eigenwijs maar naar mijn idee een beter keuze. Bovendien ook niet zo belachelijk duur!

Waarom niet een welsh???/
Wij hebben er ook 1 gekocht toen onze dochter 9 jaar was,zo mak als een lam.Ook een C maat ,niet alle welshjes zijn schieterig hoor!
Ook mijn broer heeft een welsh lopen....daar kunnen de kinderen mee lezen en schrijven.
Shet heb ik zelf op leren rijden......die zou ik dus niet aanraden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:33

joyvalentijn schreef:

De ene welsh is de andere niet. Je hebt bij ieder ras etters en braverikken. Mijn welshvuilnisbak is met kinderen juist heel voorzichtig, met mij erop wordt ze wel enthousiast en kan ze behoorlijk hard gaan. Mijn shetten zijn trouwens beide wel erg lief voor kids, maar ze maken er wel misbruik van. Als ze merken dat het kindje ze nog niet kan corrigeren gaat Grietje gerust de hele les in de hoek van de bak gras staan eten :') Hans is nog vrij groen, maar doet het nu erg leuk met zijn ruitertje, maar dat meisje is 10 en kan al lekker rijden. Enige minpunt is dat hij soms wat onzeker is en dan schrikkerig kan zijn. Maar karakter is van nature erg eerlijk naar kinderen toe. Maar ik ken ook shetlanders die beten en bokte en dat wil je met kinderen echt niet hebben. Je moet gewoon geluk hebben dat je net die gouden kinderpony tegen het lichaam loopt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:35

loriene schreef:
joyvalentijn schreef:

Waarom niet een welsh???/
Wij hebben er ook 1 gekocht toen onze dochter 9 jaar was,zo mak als een lam.Ook een C maat ,niet alle welshjes zijn schieterig hoor!
Ook mijn broer heeft een welsh lopen....daar kunnen de kinderen mee lezen en schrijven.
Shet heb ik zelf op leren rijden......die zou ik dus niet aanraden.

eens elk ras heeft zn lieverds en zn draakjes, het is nu eenmaal niet rasbepaald. wij hebben een new-forest x? ik vermoed welsh en dat is een schat, ook staat er hier een new-forest die super is voor ukkies en mn vriendin heeft een volle welsh-ook goud.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:00

Nou , je bent dus weer wat verder gekomen in operatie eigen pony :P

Wat mij betreft kan het nog steeds 2 kanten op : het wordt een groot succes omdat ze op een goed uitgekozen eigen pony veel en snel kan leren , er samen mee kan groeien en een hele leuke band op kan bouwen , goed voor verantwoordelijkheidsgevoel enzo.

OF het is echt te vroeg , ze kan eigenlijk gewoon nog te weinig , waardoor het niet goed werkt samen met de pony en het voor beiden gewoon echt niet leuk is.

Zoonlief kan nog een mooi vangnet / hulp zijn , als die er dan nog of ook plezier van heeft is het natuurlijk ook de moeite waard :j

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de verkopers van de pony er nog eens over nagedacht hebben en het toch ook wel een te grote gok vinden om hun beestje mee te geven aan mensen voor een dochtertje dat nog zo jong is en nog zo weinig kan.... eigenlijk is het gewoon ook veels te vroeg , tenzij je het meisje goed kent en zeker bent dat het qua karakter wel goed zit , in principe kan het zijn dat ze na een maandje al lekker los rond kan rijden en zelf dingen op kan lossen , maar dat vertrouwen hebben vreemde mensen natuurlijk niet :)

Ik ga dus nog steeds voor heel rustig rondkijken voor het liefst iets van een lease- of bruikleenpony met bij voorkeur een optie tot kopen na een half jaartje / jaartje als het voor alle partijen een succes is , en tot het moment dat de PERFECTE pony langskomt lekker blijven oefenen en groeien zodat de twijfels steeds minder worden :j

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:14

Zilfstar schreef:
(zal nu Bokt wel over me heen krijgen mbt de eerste zin)

Ze vinden dochter te klein en te onervaren. terwijl ze zelf aangaven per mail dat het een goede leerpony is...
Komen er nu mee dat het best een boef kan zijn en nerveus. En dat terwijl ik dat gevraagd had voor we gingen afspreken om te komen. Kortom, ze spreken zichzelf nu tegen.
Maar hadden ons zondag ons dat idee helemaal niet gegeven. Vonden dochter er zo goed op staan etc. Er komen meer kopers dus ik denk dat ze daar een ander gevoel bij hebben.
Ook van de prijs willen ze niks afdoen (en dat was voor ons een punt, 2000 voor een B-pony vonden we te hoog) en nu zeggenz e er ook niks bij te willen doe. Terwijl eerst het bit wel bespreekbaar was.

Dan houdt het voor ons op.

Maar ach, ik had zelf ook wel de kriebels om dochter op een volbloed te zetten. :j Had zelf de klik er niet 100% mee (al gaat het om dochter)
Dus dan was deze gewoon niet voor ons bedoeld.

Ga nu verder kijken. We hebben alle tijd. In december wordt ze pas 7 :D

Jaa, je zag het gewoon aan t koppie dat er bloed inzit, het ziet er gewoon 'snel' uit, dus maar goed dat ie het niet gaat worden (whatever verhaal de verkopers ook hebben...) Dat Dartmoortje van hierboven ziet er heel anders uit, lijkt ook op onze Rick, daar zit iets goeiigs in. Ricky gooit ook de kont tegen de krib soms hoor, als ie geen zin heeft, maar niet door te gaan rennen of bokken, maar door stil te gaan staan in t midden of de verkeerde kant uit te lopen dan hij heengestuurd wordt....das toch beter te hanteren voor een kleintje. Een tip van mij: laat je bij je zoektocht niet alleen lokken door schoonheid, maar ga zuiver op je onderbuikgevoel af....en kies eerst en dan laat je pas je dochter kiezen. Wij als volwassenen hebben het altijd over de klik met een paard, voor een kind geldt dit misschien ook, maar beter is dat jij de klik hebt, dan voel je wel aan of het diertje te vertrouwen is. Bij onze Ricky had ik het meteen, en hij heeft me nog nooit teleurgesteld. Een keertje viel mijn dochtertje eraf (draven zonder zadel in de bocht, hij deed niks fout) en onze Rick stond meteen stil naast haar. Kijk, dat is een betrouwbaar ponietje. Ze rijdt al met m buiten in het bos, ik voorop met de Tinker en Ricky achter de kont aan. Eerst aan een lijntje, maar nu ook los. We draven ook en mijn man gaat mee op de fiets. En ze rijdt nu pas 1 jaar en we hebben Rick nu een half jaar.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=1417704 Dit is Ricky.
Succes ermee, ben heel benieuwd wat het gaat worden
O ja weet je wat ik altijd deed met ponies kijken? Ik ging zelf eerst alleen kijken en als ik dacht dit kan wat zijn dan nam ik pas mijn dochter mee. Dit om vele teleurstellingen te voorkomen. En je ziet al veel hoor aan een pony en je voelt zijn energie, zonder dat je dochter erop rijdt
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 23-08-11 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:21

knollentuin schreef:

Wij hebben een grote B van 1.27 en daar kan mijn dochter van 9 nog zeker wel 2 jaar op vooruit hoor, misschien wel 3. Dan begint de pubertijd in te treden en dan moeten we nog maar eens zien of de paardenliefde daar tegen bestand blijft. Ik heb ook gekeken naar een C en mijn eigen Tinker is een D, maar dat is GROOT hoor voor zo'n klein grietje. Mijn dochter gaf aan dat ze zich het meest thuisvoelde op een B-pony, toen ze op een C of D zat (Ze rijdt soms een stukje op mijn brave Tinker) verzucht ze altijd Wat Grooooot he mama, gelukkig heb ik Ricky! Ze durft ook veel meer op de kleine, de grote heeft ze enorm ontzag voor, en durft ze minder.

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:38

WIj hebben onze fjord anderhalf jaar. Van de stalbaas "kregen"we een shet als weidemaatje (wel bereden en voor de kar beleerd, maar al een hele tijd grasmaaier). Onze jongste, nu bijna 8, gaat wel elke dag mee naar de stal en doet alles mee (in beperkte mate, want als ze wil spelen mag dat ook) Na rijp besluit hebben we een schwarzwalder erbij gekocht, waar dochter van 10 en ik op rijden. Tuurlijk moet je in de buurt zijn, maar beiden hebben zoveel geleerd deze afgelopen anderhalf jaar! dat kan met een verzorgpony of bij de manege niet!! Ik zou rustig rondkijken en eventueel een rustige koudbloed kopen! Veel succes met de zoektocht en die klik merk je direct!!