Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:24

Mariska_28 schreef:
Volgende week laten wij een 3 jarige 'vers van het land' :D keuren incl. röntgen.. Was even een discussie want tja, paard kost maar 1250 euro..

Ik vraag me alleen af of je niet overgeleverd bent aan de mening van de dierenarts.. Een kreupel paard herkend een leek zelfs, maar foto`s beoordelen is toch een vak apart. En paard staat bovenin Friesland, dus de spoeling van klinieken op korte afstand is dun.

Klinieken genoeg. Wolvega, Vinkega, Bears, noem maar op. Of met de röntgenbus, kun je de foto's door je eigen dierenarts laten beoordelen. Ik ben het met je eens dat er discussie is over het beoordelen van foto's, maar dat gaat vaak over kleinigheden. De grootste rampen haalt iedere dierenarts er wel uit. En je krijgt natuurlijk een keuringsrapport, dus enige objectiviteit is er toch wel. Doe je trouwens rondom? Wel erg duur voor zo'n mopje van 1250....

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:50

Kendra schreef:
Doe je trouwens rondom? Wel erg duur voor zo'n mopje van 1250....

Dat is/was de discussie hier ook... Maar niet doen, en er later achter komen dat ze toch wel wat mankeerd is nog duurder (we zijn van die mietjes die niet snel iets naar de slager brengen :D). Dan is die paar honderd euro die het extra kost het toch waard..

Ariebren

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:08

Ik weet dat Friesland zat goede dierenartsen, klinieken heeft op het gebied van beoordelen van paarden met hun rontchen foto's.
Friesland is het land van de draverijen en draver fokkers.
Maar een klinische keuring met foto's rondom is toch al gauw 450 euro.
En dat voor een drie jarige, die niet de topsport ingaat ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:10

Ariebren dus alleen paarden voor de topsport hoeven rontgenologische gekeurd te worden?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:13

En de medische kosten voor een goedkoop paardje zijn ook goedkoper dan bij een duur paard?
En enkel dure paarden kunnen beengebreken krijgen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:50

Ik zie dat het zusje gelijk weer reageert als ik wat roep.
Mijn mening is, zoals al eerder verwoord is, dat rontchen keuren voor jonge en paarden niet voor de echte sport, niet zinvol is.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:29

Ik zou ieder paard rontgenlogisch (en klinisch) laten keuren, zodat je weet dat ie goed is als je er mee begint. En sowieso de verzekering in kan, als er dan alsnog iets niet goed is, is ie iig wel verzekerd.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:47

Ariebren schreef:
Ik zie dat het zusje gelijk weer reageert als ik wat roep.

Das wellicht het probleem, je roept maar wat.

Ariebren schreef:
Mijn mening is, zoals al eerder verwoord is, dat rontchen keuren voor jonge en paarden niet voor de echte sport, niet zinvol is.

Nog nooit een dierenarts gevonden die dat deed??
En je geeft je mening, maar zonder enige onderbouwing? Niet zinvol omdat? Die zijn minder geld waard, dus gooi je eerder de frikandel in? Die zijn minder geld waard, dus een OCD behandeling is goedkoper? Die worden minder zwaar belast, dus OCD, verbening van het hoefkraakbeen, artrose komt minder voor?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:55

Mijn onderbouwing is dat bij een driejarige een klinische keuring voldoende is om atrose en ocd uit te sluiten.
Zijn er twijfels over de gangen van het paard, op het harde en zachte, dan kan alsnog een foto genomen worden.
OCD is een kwaal die bij jonge paarden onder de drie voorkomt en vaak weer verdwijnt.
Atrose, is een ouderdoms kwaal, en bij een drie jarige nog niet zichtbaar.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:25

Ik heb enkele weken geleden mijn 3 jarige ruin laten keuren.Ik was bezig hem zadelmak te maken en had hem te koop staan(2500€,gewoon een fijn paard,deftig bewegen met vrij goed papier erbij).Klanten ervoor,dus keuren.
Paard is afgekeurd,was ook écht slecht.Klinisch was hij trouwens wél goed,dus dat verhaal van 'klinisch keuren is voldoende om ocd uit te sluiten' gaat niet op.Ik heb zelf de keuring betaald en hem nadien aan slachtprijs verkocht.

Zelf gefokt,3 jaar tijd en geld in gestoken,en wat houd je over...niets,een hoop verlies.

En weet je wat:hoe erg ik het ook vond,ik vond het niet meer dan normaal dat ik gewoon zelf de keuring betaalde.
Als je iets verkoopt,ben je ook zelf verantwoordelijk voor hetgeen je verkoopt.En als het daarvoor niet kan dienen,vind ik het niet meer dan normaal dat je zelf opdraait voor de kosten.

Of het nu gaat om eentje van 1000 € of van 100000€,hij moet lichamelijk in staat zijn om te doen wat er van hem verlangt word.En dat je dan bij eentje van 1000€ niet moeilijk gaat doen over enkele OCD'tjes of een iets minder straalbeen is niet meer dan normaal,daarmee kan hij nog best voor de recreatie dienen.Zolang je van tevoren goed afspreekt hoe en wat,geld voor mij nog steeds de regel:"goedkeuren kosten koper,afkeuren kosten verkoper".

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:10

Ariebren schreef:
Mijn onderbouwing is dat bij een driejarige een klinische keuring voldoende is om atrose en ocd uit te sluiten.
Zijn er twijfels over de gangen van het paard, op het harde en zachte, dan kan alsnog een foto genomen worden.
OCD is een kwaal die bij jonge paarden onder de drie voorkomt en vaak weer verdwijnt.
Atrose, is een ouderdoms kwaal, en bij een drie jarige nog niet zichtbaar.

Je weet duidelijk niet waar je over praat! Je hebt ergens wat gehoort er roept maar wat....Zoek eerst maar eens op wat een OC is en een OCD is, die kunnen niet vanzelf verdwijnen!

OC/OCD is een afvlakking van het bot/kraakbeen of een splinter van het bot/kraakbeen, Dat kan ook geen dierenarts met een klinische keuring beoordelen. Artrose kunnen ze misschien met een buigproef achterhalen maar ook daar zou ik liever een paar foto´s zien en idd komt dat bijna niet bij jonge paarden voor. Ze hebben namelijk geen röntgenogen. Als je bij een OC op tijd ingrijpt (OP) kan een jong paard er nog goed van herstellen, het liefst moet de OP gedaan worden voor ze drie jaar oud zijn. Dus zeker een röntg. keuring bij jonge paarden is zinvol!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:21

Het is nooit verkeerd om rongenlogisch te laten keuren, je hebt ook van die mobile keurmeesters en dan betaal je rond de €175,00 voor 16 foto's,nadeel je kan je paard hier niet mee verzekeren (bij de meeste niet dan).
Al onze jong paarden worden klinisch en rontgenlogisch gekeurd voor aanschaf, is het eigen fok gebeurd het ook en niet goed (genoeg voor ons) is de handel in.(en ze doen het súper in de sport)..
Er is altijd iemand blij mee.
Maar heb je nu een 10jr die wat artrose heeft en al hard heeft gewerkt,hoef je niet bang te zijn dat dit erg verslechtert.(dit is uit ervaring van een vriendin wij hebben nl geen 10jr paarden nooit :o )

Maar even goed,wij hadden een 100% gezonde met allemaal 1-tjes en klinisch gezond ,toch hebben we haar met de verzekering mee moeten geven omdat zij nooit mee als wedstrijd of recreatiepaard kon functioneren. (banden opgerekt langs de kogels).
Dus het wil niet altijd alles zeggen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:29

Dan heb ik hier een ander vraagje...misschien wat voorbarig. Ik ga woensdag bij een paardje kijken, 4 jaar, half jaar zadelmak en alleen recreatief gereden. Ik wil hem dus wel laten keuren maar omdat het een merrie is zou ik haar ook graag PROK hebben, mits die natuurlijk goed is voor sport. Is het verstandig om dat tegelijkertijd te doen, scheelt in kosten namelijk. Maar aan de andere kant, straks wordt ze afgekeurd voor sport en bijvoorbeeld goed voor PROK. Maar dan is het dus geen paard voor mij maar is ze wel PROK gekeurd voor die mensen. Het hele verhaal komt op mijn kosten ongeacht de uitslag. Wat is dan wijsheid? Als ik de opdracht geef voor keuren zijn de foto's/ uitslag toch voor mij want ik betaal ze ook. Misschien een beetje onduidelijk verhaal maar ik hoop dat jullie het snappen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:33

Afkeuren voor sport maar wel PROK gaat naar mijn mening niet samen. PROK is een even zware zo niet zwaardere keuring dan voor sport.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:38

Ik heb mijn paard bijvoorbeeld alleen klinisch laten keuren en als daar wat uit zou komen zou ik door laten zoeken. Dat is niet het geval en vond het wel prima. Een topsporter wordt ik toch niet en bij een 2,5 jarig paardje verwacht ik niet veel. Als ik boven een bepaald bedrag had gekocht had ik het misschien wel gedaan. Maar nu vond ik het een risicootje waard;) Tot nu toe geluk gehad op zijn been werk.

Een vriendin van mij heeft haar afgekeurde paard terug gekocht omdat ze niet wilde dat ze afgemaakt werdt. En zij rijdt nu m2 dressuur met een paard wat nog steeds een kapotte knie zou hebben maar ze niet meer wil laten kijken zo lang er geen pijn is kan ze werken.

Soms moet je niet alles willen zien 'bij een paard want het zegt echt lang niet altijd of een paard kapot gaat of niet. Zeker niet als ze al wat ouder zijn maar al jaren een goede sportcarrieren hebben...het risico blijft altijd dat ze kapot kunnen gaan ook als ze gezond gekeurd zijn. Oke iets hoger risico als je het niet laat doen. Maar tegen welke prijs.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:46

ponyparadijs schreef:
Afkeuren voor sport maar wel PROK gaat naar mijn mening niet samen. PROK is een even zware zo niet zwaardere keuring dan voor sport.

Maar daarbij wordt er naar andere dingen gekeken/meegewogen is mij verteld. Volgens mij kun je je merrie wel PROK krijgen met 3en op sesambeentjes maar is die voor de sport dan niet goed. Maar als ik het helemaal verkeerd heb, verbeter me graag. Ik snap het namelijk niet helemaal en wil graag informatie

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:00

En eerst de sport foto's en als die goed zijn de prok foto's?

Hier is de afspraak gemaakt! Donderdagochtend de keuring... Zowel wel klinisch als röntgen... Ga echt heeeeel hard hopen dat het allemaal goed zit...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:03

Voor de PROK moeten er meer foto's gemaakt worden. En volgens mij mogen ze geen 3tje op sesam hebben hoor. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet.
Ik heb mijn paard bij aankoop ook laten keuren. Wilde haar toen aanbieden voor PROK maar moest toen nog een paar extra foto's laten maken!
Je kan inderdaad bij het maken van je afspraak aangeven dat je het paard ook PROK wil laten keuren. Dat ze eerst de keuring doen en bij goedkeuring doorgaan voor de PROK!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:04

tammiebels schreef:
ponyparadijs schreef:

Maar daarbij wordt er naar andere dingen gekeken/meegewogen is mij verteld. Volgens mij kun je je merrie wel PROK krijgen met 3en op sesambeentjes maar is die voor de sport dan niet goed. Maar als ik het helemaal verkeerd heb, verbeter me graag. Ik snap het namelijk niet helemaal en wil graag informatie

Dat klopt, er zijn bepaalde onderdelen die niet vererfbaar zijn en dus ook niet gefotografeerd worden bij een prok keuring.
Maar ook bij een "normale" keuring kan je kiezen welke foto´s je laat maken. Ik geloof dat het maximaal 28 foto´s zijn (?)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:05

De Prok-keuring kan alleen door de eigenaar worden gedaan omdat het om een stamboek-predikaat gaat van het KWPN. Foto's worden gemaakt en beoordeeld volgens een vaste procedure (opgestuurd naar de PROK-cie).

Prok is vooral bedoeld voor de fokkerij, er wordt dus alleen gekeken naar afwijkingen waarvan bekend is dat ze erfelijk kunnen zijn: ocd, spat, hoefkatrol. Sesambeentjes worden dus bv wel geröntgend, maar tellen niet mee: met een 4tje kun je toch een prok-certificaat krijgen. Op dit moment is het vooral de vraag wat ze met de kogels doen, worden wel op de foto gezet maar kogelartorse wordt (nog) niet mee beoordeeld.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 16-08-11 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:05

ponyparadijs schreef:

Dit is niet waar. Een paard die iets aan de benen mankeert wat door een klap/ blessure is ontstaan kan wel PROK worden omdat het niet erfelijk is en omdat er op andere punten wordt gekeken, maar niet door een sportkeuring heen komen. Dit heb ik tenminste gehoord van een dierenarts waar ik mijn merrie destijds voor de verkoop heb laten keuren.

edit; zie dat kendra mij voor was ;)

Wat ik me wel afvraag is of mensen tegenwoordig te nadruk niet iets teveel leggen op foto's van de benen. Hoeveel paarden hebben later niet problemen in de rug of in de pezen? Moet je niet de rug op foto laten zetten en een echo van de pezen laten maken? Ik heb zelf het idee dat je echt maar een heel klein risico uit kan sluiten en dat vaak een paard met een kleine bemerking bijna onverkoopbaar wordt terwijl er enorm veel paarden lopen die rontgen goed zijn met een veel grotere "tijdbom" in hun lichaam...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:06

Wat ik mij eigenlijk wel afvraag, hoe het pecentage goed/ af keuren ligt.
Je hoort (en kent) enkel de negatieve verhalen waardoor ik haast ga denken dat er meer paarden afgekeurd worden, dan dat er paarden goedgekeurd worden.

Het is idd heel dubbel Trisca. Maarja, als ik met ietjes meer geld gelijk op de foto's kan zien of DAT iig op dit moment goed is, is het mij het wel waard om dat risico uit te sluiten. En dan idd de OC, OCD, artrose, dingen die enkel erger worden eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Wendy_Komen op 16-08-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:22

Kendra schreef:
De Prok-keuring kan alleen door de eigenaar worden gedaan omdat het om een stamboek-predikaat gaat van het KWPN. Foto's worden gemaakt en beoordeeld volgens een vaste procedure (opgestuurd naar de PROK-cie).

Prok is vooral bedoeld voor de fokkerij, er wordt dus alleen gekeken naar afwijkingen waarvan bekend is dat ze erfelijk kunnen zijn: ocd, spat, hoefkatrol. Sesambeentjes worden dus bv wel geröntgend, maar tellen niet mee: met een 4tje kun je toch een prok-certificaat krijgen. Op dit moment is het vooral de vraag wat ze met de kogels doen, worden wel op de foto gezet maar kogelartorse wordt (nog) niet mee beoordeeld.

Dan zou ik dus na de sport keuring wel direct voor PROK door kunnen gaan (indien sport goed is natuurlijk). Of kan dit dan niet omdat nog niet geregistreerd staat dat ik dan de eigenaar ben?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:30

Mijn paard stond ook niet geregistreerd als mijn paard toen ik haar voor PROK aanbood.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:34

Keuren moet je gewoon laten doen op eigen kosten.

Ik heb mijn paard destijds gekocht voor 2500 gulden geloof ik maar heb haar wel klinisch en röntgenologisch laten keuren.
Veel mensen vonden dat het niet waard voor dat geld maar dan heb je wel zekerheid!
Deze keuringen heb ik uiteraard zelf betaald, bovenop de aankoopprijs!