wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: wanneer stalgeld betalen, wanneer aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 06:54

Dat is nu juist het lastige, Marion71, je hebt met de pony's/paarden te maken en het kan als paardenliefhebber niet anders dan dat je er toch wat voor gaat voelen, zeker als je maar een of een paar pensiondieren hebt. En dan is het lastiger om het zakelijke apart te blijven zien, want het is zo'n leuk paardje... Als het een koelkast was geweest die je verkoopt, is zakelijk blijven heel makkelijk.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:10

@Marion71. Tegelijkertijd met het uitoefenen van je retentierecht kun je je verplichtingen opschorten. Grofweg gezegd komt dit er op neer dat je niet meer dan het hoogstnoodzakelijke te doen om het beest in leven te houden. Alle kosten komen in deze periode voor rekening van de eigenaar. Maar hou er wel rekening mee dat je niet zomaar extra kosten kunt en mag gaan maken om die vervolgens op de lijst bij te zetten.
Ik zou de eigenaar zeg maar een maand de tijd geven om eea in orde te maken. Te betalen dus. Hierna zou ik een procedure opstarten om conservatoir beslag te leggen op het paard en andere eigendommen van de eigenaar. Dit om zekerheid te hebben.
Vervolgens een procedure opstarten om een executoriale titel te krijgen op het conservatoir beslag. Dit moet overigens wel via de rechter en brengt dus kosten met zich mee, die overigens vaak wel te verhalen zijn op de eigenaar.
Zodra en sprake is van een executiebeslag, kan er tot verkoop overgegaan worden van de zaken waar dat beslag op ligt. Dit wordt overigens vrijwel altijd gedaan door een gerechtsdeurwaarder.

Het is dus niet zo dat je voor altijd met het dier opgescheept zit. Al kan het wel lang duren voor er een oplossing is. Daarom is het verstandig om niet alleen op het paard conservatoir beslag te laten leggen, maar ook op andere waardevolle goederen.

Voor wat betreft de verzekeringspenningen kan ik geen uitsluitsel geven. Logisch nadenkende zou ik tot het volgende komen: De rechten van de eigenaar worden opgeschort bij uitoefening van retentierecht. Het uitbetalen van het verzekeringsgeld is ook een recht dat de eigenaar heeft. Het lijkt mij dus dat de pensionhouder in dit geval recht heeft op de verzekeringspenningen. De premie blijft overigens ten laste van de eigenaar. Retentierecht gaat best ver.

Heb je toevallig zo'n gevalletje staan marion71?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:15

Als het bedrag nog niet zo hoog is opgelopen, kan je dan niet beter beslag leggen op zadel en tuigage? Als dat de moeite waard is natuurlijk.

De eigenaar van de stal waar ik sta heeft enkele weken geleden een (eigen fok) paard teruggekocht toe hij er achter kwam dat de eigenaren hun pensiongeld niet betaalden. Hij heeft met de eigenaren afgesproken dat hij het paard kocht voor bedrag X en eerst het achterstallige pensiongeld zou betalen, het overschot is naar de eigenaren gegaan.

Als de eigenaren van het paard niet kunnen betalen, dan kan je altijd nog een dergelijke afspraak met ze maken en dan zelf de verkoop ter hand nemen. Als het een gezond dier zonder gebreken betreft, met een hogere waarde dan de achterstand.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:51

@Robeer: bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je weet er heel veel van. Ben je juriste?
Goddank niet, maar wel iets soortgelijks gehad. Een draver van onze medemens die in een huis op wielen woont en niet bekend staat als goede betaler. :D

Na talloze keren gemaand (bellen/sms) te hebben heb ik ze na een maand 3 - 4 aangegeven dat ze een week de tijd hadden om te betalen en ik na het verstrijken van die termijn een handelaar zou bellen die haar voor mij zou verkopen. De mensen in kwestie waren niet dom, en hebben me mooi het paard laten houden. Die was vele malen minder waard dan ik aan pensiongeld (en hoefsmid, enting, tandarts) tegoed had. Ik was nog wel ff bang dat ze haar stiekem zouden wilen opladen en vertrekken, maar was toen veel thuis en heb grote hondenbeesten. Durfden ze niet aan.

De draver was aan de straatstenen niet kwijt te raken. Ja, voor een paar honderd euro aan de slager maar zo zit ik niet in elkaar. Korte tijd later was m'n zus op zoek naar een maatje voor haar pony; dit dravertje had het niet beter kunnen treffen en blijkt zelfs een heel goede bloedlijn te hebben. Ik moet toegeven dat ik na dit gevalletje wel heel ver doorvraag. Heb dus ook niet de formeel juridische weg bewandeld, maar gekozen voor de meest doeltreffende.

Wat ik vanuit de bouw weet is dat conservatoir beslag leggen best een duur grapje is. Als ik kijk naar de paarden die ik op stal heb staan of heb gehad, zijn er maar heel weinig bij (geweest) die dergelijke procedures waard zijn. Als stalhouder heb je dus wel meer zekerheid dat je centjes beurt als een paard verzekerd is. Mss zou dat wel een eis in je stallingsovereenkomst moet zijn. Daarnaast behoor je natuurlijk alszijnde houder ook het paspoort te hebben. Had ik nu ook en daar was ik erg blij om. Aan de andere kant, in al die jaren dat we pensionpaarden hebben was dit de eerste keer. Bovenop tijdig betalen zitten, voorkomt al veel problemen.

@YSR1971: leeftijdsgenootjes? Al heel wat paarden gehad en soms ook wel van die beesten die je echt niks doen als ze weggaan. Maar van de meesten ben ik echt ff naar en sta ik te sniffen als ze in de trailer weggaan. Vind dat eigenlijk wel een goed teken, dat je er met liefde voor zorgt. Spreek jij ook uit ervaring?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:05

Ja, ook ervaring ermee. Ben daar veel strikter van geworden en ben nu (over-)duidelijk, maar toen vond ik het echt heel naar om de pony uiteindelijk te moeten laten gaan. Vond ik vele malen erger dan het gedoe met het geld.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:12

Wij moeten de 1e ook betalen en krijgen hiervoor 14 dagen de tijd .
en worden anders na de 14 e aangesproken

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:21

Wij moeten ook de 1e van de maand betalen en ook vooruit. Zelf probeer ik het dan ook voor of op de 1e te doen, want vind het gewoon niet netjes om te laat te betalen en hou er zelf ook niet van als ik iets heb voor geschoten (gezamenlijk inenten waarbij ik de factuur krijg bijvoorbeeld) en er dan iedere keer om moet gaan vragen of ik mijn geld krijg.

Wanneer je er bij ons op aangesproken word weet ik niet, maar ik denk dat je er na een week zeker wat van kan zeggen hoor!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:27

Ik sta bij een paticulier en betaal altijd rond de 15e en dit is volgens afspraak.
Nu kopen wij samen hooi en vlas in, dus of dat verrekenen we of ik moet meer betalen (is maar net wie het voorschiet).
Een tijd je gelden had zij het voorgeschoten, maar zou nog even uitrekenen hoeveel dat was.
M'n man ging een keertje mee naar stal, gewoon voor de lol en om ff te kijken.
Eenmaal thuis zegt hij "ik heb alles betaald hoor", dus ging ik ervan uit dat hij ook het stal geld gelijk had betaald.
Dit was dus niet het geval, maar jee wat voelde ik me rot!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:07

Persoonlijk heb ik het liefste met een periodieke overschrijving, weet ik zeker dat het altijd netjes gaat.
Alleen gaat dat niet op alle stallen zo.
Ik moet deze maand ook nog betalen.
Alleen ik zie de eigenaar niet altijd als ik er ben. Heb hem nu bv al 3 weken niet gezien, geld ligt wel netjes in de auto, maar ik geef het altijd persoonlijk af.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:53

Bij ons op stal is er dus geen regeling what so ever wat betreft de betalingsdatum... de pensionhouder is een véél te goede man en durft er ook niet naar te vragen... en hoopt dus bij wijze van spreken elke maand dat hij zijn geld ontvangt. Zelf betaal ik altijd de 1e of 2e van de maand, maar ik weet heel zeker dat er mensen zijn die dat helemaal niet zo nauw nemen. Zo staat hier een paard, waarvan de eigenaar op z'n minst al een halfjaar niet meer is langsgeweest. Ik betwijfel dan ook sterk of zij nog betaalt. Maar tja, het is niet mijn probleem..maar het zou wel jammer zijn.
Ts, laat er geen gras over groeien! Je hebt recht op je geld!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:44

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal reacties verwijderd waarbij mensen wel erg op de man spelen ipv op de bal. Mensen dit is een ontzettend interessant en leerzaam topic, discussieer met respect voor elkaar, speel op de bal en niet op de man, zonder persoonlijke sneren blijft dit topic interessant voor iedereen om te lezen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:49

wat kunnen mensen toch vreselijk laks zijn met dat soort dingen.
ik heb het gewoon via internetbakieren ingesteld;elke 1e van de maand werd gewoon automatisch het stalgeld afgeschreven.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:27

Heb je het stalgeld inmiddels al ontvangen?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:33

wij moeten voor de 15de van de maand betaalt hebben anders word je aangesproken, al ben ik altijd veel eerder meestal al rond de 5 de ofzo van de maand, maar dat is ongeveer wat we aanhouden, en gebeurd het weleens dat ik pas de 23ste van de maand betaal maar dan betaal ik ook gelijk voor de maand erop, maar dat meld ik dan wel even binnen zodat ze eht weten en vaak is dat geen probleem dan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:51

Wij moeten in de eerste week van de maand betalen voor de lopende maand. Ik heb een automatische overboeking aan het einde van de maand, dus ben altijd te vroeg met betalen.
TS, ik hoop dat je inmiddels je geld hebt ontvangen. Voortaan zou ik toch wel wat strenger optreden. Succes in ieder geval!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:03

hallo,

wij hebben ook de regel vooruit betalen dus 1ste van de maand.
wij zouden het 2 dagen daarna al gaan vragen. want bij dag 3 zonder goede reden staat je paard aan de weg. hebben al vaker gehad dat maanden niet betaald werd en dan opeens halen ze het paard weg..
doen we niet meer dus 8-)

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 09:37

ja ik heb het ontvangen meteen de dag nadat ik hun aangesproken had
ze waren het vergeten :')

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:05

Daks schreef:
hier hebben we het ook. moet juni en juli nog betalen. paarden staaln inmiddels ergens anders.
Eerst geld dan maar de paarden.

DAn zou ik jouw voor de rechter slepen.
JIj mag namelijk helemaal niks zonder rechtzaak in "beslag" nemen.
JE behoort gewoon de gerechtelijke padden te bewandelen.
Dit zou voor jouw dan nog eens heel rot af kunnen lopen als je met mij te maken had.

TEvens betaal ik altijd voor de eerste en heb ook een keer slot aan de stal gehad.
DIt omdat ik volgens de staleigenaar geen dag had gezegd.
KOn hij mooi in de avond laat nog naar stal komen om het slot te verwijderen anders zou de politie DIt wel even komen doen.
DEZe waren al gebeld en wilde direct al komen.
Wat was ik kwaad en gewoon nog jaren blijven staan met mijn paard.
Gelukkig ben ik nu van die ellende af.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:27

Als de afspraak is om de eerste te betalen dan mag je ze vanaf de 2e erop aanspreken vind ik zelf. We zijn toch volwassenen onder elkaar die gewoon onze afspraken na moeten komen... Ik moet de eerste week van de maand betalen. Of ik dat dan op maandag of vrijdag doe is niet zo spannend, wel gewoon die week. Ik zou het ook volkomen terecht vinden als ze me er op zondag (einde 1e week) op aan zouden spreken dat ik nog niet betaald had...

Wel vermoeiend hoor. Ben je gewoon lekker bezig met je werk, hobby en zorg voor de dieren en dan krijg je dit "gezeur" doordat mensen hun afspraken niet nakomen.... Niet leuk. :n

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:10

SabinaS schreef:
ja ik heb het ontvangen meteen de dag nadat ik hun aangesproken had
ze waren het vergeten :')

Schandalig, jij vergeet toch ook niet de paarden te verzorgen.

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:42

Bij ons moeten we de eerset week van de maand betalen en als we dat niet doen krijg je een telefoontje waar het geld blijft. Lijkt me ook niet meer dan normaal dat je tijdig betaalt :D .

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:51

moyra schreef:
Daks schreef:
hier hebben we het ook. moet juni en juli nog betalen. paarden staaln inmiddels ergens anders.
Eerst geld dan maar de paarden.

DAn zou ik jouw voor de rechter slepen.
JIj mag namelijk helemaal niks zonder rechtzaak in "beslag" nemen.
JE behoort gewoon de gerechtelijke padden te bewandelen.
Dit zou voor jouw dan nog eens heel rot af kunnen lopen als je met mij te maken had.

TEvens betaal ik altijd voor de eerste en heb ook een keer slot aan de stal gehad.
DIt omdat ik volgens de staleigenaar geen dag had gezegd.
KOn hij mooi in de avond laat nog naar stal komen om het slot te verwijderen anders zou de politie DIt wel even komen doen.
DEZe waren al gebeld en wilde direct al komen.
Wat was ik kwaad en gewoon nog jaren blijven staan met mijn paard.
Gelukkig ben ik nu van die ellende af.

Ze waren toch ook niet in beslag genomen.
Alleen even tijdelijk verhuisd.
Maar inmiddels al geld gehad en paarden in perfectie conditie weer terug op stal.
En eigenaar gaf me groot gelijk ook

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:16

DAn nog ben jij niet de gene die bepaald wat er met mijn paarden zou gebeuren in zo een geval.
OOk dan zou ik aangifte van diefstal doen en zelfs na het betalen van de geldsom zou ik deze niet intrekken.
HET is en blijft mijn bezit waar een ander vanaf moet blijven.
En zeker geen uitspraken doen over verkoop van mijn paarden want dan ga ik nog verder.
EEn staleigenaar heeft recht op stalgeld dat is een feit maar ook deze moet het op gerechtelijke manier innen en niet door diefstal. Of verkoop van de dieren of goederen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:36

Ik heb ook al eens een keertje gehad dat ik het vergeten ben. hebben ze niets van gezegd, kwam er zelf per ongeluk achter halfweg de maand, me 1000x verontschuldigd. Vonden ze niet erg omdat ik anders altijd stipt betaal.

Normaal moet ik ook altijd de 1e betalen, op winterpension deed ik dat met overschrijving. De 28e heb ik m'n loon. Ik deed dat altijd zo snel mogelijk, maar soms stond het ook eens dagje of 2 later op hun rekening. Kan altijd als je op vrijdag pas je loon hebt, zaterdag gaat overschrijven en maandag is de 1e en gelijk een feestdag, dan gaat het pas dinsdag an je rekening af en hebben ze het woensdag of donderdag ten laatste.
Maakten ze allemaal geen probleem van, ook omdat ik steeds bewijsje printte dat ik de overschrijving had gedaan en ze het geld dus in de loop van de dagen konden verwachten.

Waar ik nu sta betaal ik contant en krijg ok bewijsje mee. Paarden staan er ook piekfijn :)

Mijn ex was van het principe "ik betaal pas aan het einde van de maand. Eerst de dienst leveren, dan de centen." Vond ik eerlijk gezegd nogal schaamtelijk... Hij kwam aandraven met het excuus dat als je op voorhand betaald, de stalhouder je evengoed in het zak kan zetten en niet de dienst leveren waar je voor vraagt maw stallen niet zo net houden, minder voer geven dan afgesproken ed. heb ik toch m'n werk mee gehad om dat gezond te houden tussen hem en de stalhouder...

Nu zijn we uit elkaar en mag hij zelf z'n boontjes doppen :D

Moest ik zelf pensionstal hebben, dan was het 1e betalen, na 1 week nog geen centjes even aanspreken. Als ik weet dat mensen op vakantie vertrekken kan je nog altijd de afspraak maken dat ze dan binnen 3 dagen na terugkeer zorgen dat je het geld hebt als ze het niet met automatische overschrijving doen.

In België mag je geen paard in beslag nemen om aan je geld te komen, je bent verplicht om het paard mee te geven en je centen op te eisen via gerechterlijke weg. Als de klant politie meebrengt kan je nog dikke boete bijkrijgen ook wegens diefstal van het paard... Maw, niet betalende klant = zo snel mogelijk via schriftelijke weg je geld opeisen en indien nodig deurwaarder er achteraan!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:47

Ik vind het wel raar om te lezen dat zoveel mensen altijd "rond" die en die datum betalen.
Als je weet dat je de 1e van de maand moet betalen, dan zet je toch gewoon een periodieke overboeking in je internetbankieren en wordt het automatisch elke maand overgemaakt, hoef je er ook niet meer aan te denken.
En als de overboeking stopgezet moet worden is dat ook binnen 10 tellen weer via het internetbankieren geregeld.

Ik zou als pensionstal ook gewoon werken met een automatische incasso op de 1e van de maand en vooraf betalen.