Irritatie aan fotoshoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:40

Er zit natuurlijk een verschil tussen iemand die keurig alles opgeeft bij de belastingdienst en "wit" werkt (met alle extra kosten die daarbij komen kijken), en iemand die zwart bij verdient en zo weinig vraagt dat het voor de wit werkende mensen bijna niet meer mogelijk is om tegen een eerlijke prijs te blijven werken ;)

Kijk, als je de Aldi en de Biologische winkel met elkaar vergelijkt; zijn dat beiden winkels die beide de kosten hebben die winkels hebben.

Maar bij paardenfotografie is er momenteel een mix van hobbyisten en profs.
Waarbij véél van die hobbyisten alles zwart doen en dus nergens inkomstenbelasting, etc. over afdragen.
Het is natuurlijk een stúk makkelijker om een lage prijs te vragen als je 100% van die inkomsten in je eigen zak steekt en niets aan de belastingdienst hoeft te betalen, dan wanneer je overal netjes nog ruim 35% inkomsten belasting over moet afdragen.

De zwartwerkende mensen nemen met hun niet rendabele prijzen wél deel aan de "markt", alleen dragen ze de lasten niet, waar alle anderen wél mee te maken hebben. En dát zorgt voor problemen.

Of bijv. wanneer een illegale Pool klusjes in huis komt doen tegen een super goedkoop tarief. Daar kan een Hollandse klusjesman met een eigen bedrijf die alles officieel doet niet tegenop concurreren qua prijs.

Dat noem je oneerlijke concurrentie ;)

Goedkoper zijn is geen probleem.
Maar als iemand zó goedkoop is, dat het gewoon niet "uit kan", dan is dat niet eerlijk tegenover de mensen die wél op een eerlijke manier proberen hun brood ermee te verdienen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:43

Dat ben ik met je eens Femke!

_Aurora_

Re: Irritatie aan fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:48

Ja maar de hobbyisten verdienen van net het bedrag bij dat bij de belastingdienst mag, dus daar heb je geen last van want deze zwartwerkenden zijn dus vaak witwerkenden. Ik denk dat niemand last van elkaar heeft. Iedereen kan nu kiezen wat die wil en als er mensen zijn die zo'n bedrag willen uitgeven dan gaan ze naar een dure toe en andersom. Niemand zou elkaar dus in de weg liggen daarmee.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:58

vanitymay schreef:
jolandas: is toch ook prima verder, maar val dan ook de goedkoperen niet af..zij hebben hun eigen markt en "kapen" dus ook niet de klanten weg bij de duurdere zou je denken

Ik ben me er niet van bewust dat ik dat ergens doe, maar als jij dat ergens leest, dan hoor ik graag waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:05

@Haf_Kadans; als iedereen prijzen in goede prijs/kwaliteit verhouding zou vragen wel.
Maar juist onder de hobbyisten en semi-profs zit er een hele grote groep die niet "durft" te vragen wat voor die kwaliteit eigenlijk een goede prijs zou zijn.
En zo krijg je dus enorme verschillen tussen mensen die wél weten hoe je een prijs goed samenstelt en wat daar de gevolgen van zijn. En mensen die "maar wat doen" en daarmee echt een probleem veroorzaken in de markt.

Mensen gaan niet naar een dure fotograaf voor de prijs, maar als het goed is voor de kwaliteit.
Als talentvolle hobbyisten maar 3 of 4 tientjes vragen voor een reportage die wel 100 á 200 euro waard is, dan is er voor de andere fotografen in diezelfde kwaliteitsklasse geen werk meer ;)
Daar staar je nu niet bij stil in je statement dat niemand last van elkaar zou hebben, maar dat is wel wat er heel veel gebeurd.

Zo lang iedereen qua prijs/kwaliteit verhouding goed zou zitten, zou er inderdaad geen probleem zijn. Dan zit iedereen in z'n juiste prijsklasse en krijg je waar je voor betaalt. Maar in realiteit is dat op dit moment niet van toepassing in de huidige markt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:15

ik denk dat wij daar niet over gaan uitkomen. Ik ben namelijk voor eerlijke marktwerking en dat is er op dit moment naar mijn idee wel gaande. Iedereen moet vragen wat hij zelf ervoor wil vragen, ongeacht wat het waard is. Want wie schat een shoot op 100-200 euro waarde? Normaal gesproken bepaalt een markt dat. En degene die zwart werken, daar moet iets aan gebeuren en dat is nu eenmaal in iedere sector zo, ook bij de aannemers ed. Dat is ook de keuze van een klant om daarvoor te kiezen. Ik vind dat je de markt zijn werk moet laten doen. En klanten kunnen zelf kiezen wie ze kiezen voor welke kwaliteit. Ik blijf alleen het nut niet begrijpen door klanten niet de foto's zonder logo te geven voor eigen gebruik. Ik snap het gevaar van de foto's terug te vinden op internet, maar ik dnek niet dat je nu erg veel meer gaat verdienen door 30 euro per foto te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:28

Maar een hobbyist is toch pas een hobbyist als hij alleen voor vrienden/ familie opdrachten uitvoert? Als je voor buitenstaanders fotografeert ben je al snel zelfstandig ondernemer en moet je je verdiensen iig opgeven bij de belastingdienst, en ingeschreven staan bij de KvK. Correct me if I'm wrong, ik ben dit zelf ook nog allemaal aan het uitzoeken, en het is verrekte ingewikkeld :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:32

Je mag ook best voor anderen opdrachten uitvoeren die kostendekkend zijn.
En inkomsten moet je sowieso áltijd opgeven bij de belastingdienst, ook als je wat verdient bij vrienden/familie ;)

Of je ondernemer bent voor de kvk en/of voor de belastingdienst, daar zitten een aantal richtlijnen en eisen aan vast.
Vaak willen ze je niet eens hebben als je niet genoeg voor ze oplevert. Want dan kost het ze meer dan dat je opbrengt.

Er ligt in ieder geval een groot grijs gebied tussen een hobby, een uit de hand gelopen hobby en een onderneming.
Zo kun je zelfs een onderneming beginnen zonder dat je daar daadwerkelijk iets mee doet; een lege onderneming dus.
Maar je kunt ook met je hobby wat bijverdienen, zonder dat je een onderneming bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:33

Femke schreef:
Je mag ook best voor anderen opdrachten uitvoeren die kostendekkend zijn.
En inkomsten moet je sowieso áltijd opgeven bij de belastingdienst, ook als je wat verdient bij vrienden/familie ;)

Of je ondernemer bent voor de kvk en/of voor de belastingdienst, daar zitten een aantal richtlijnen en eisen aan vast.
Vaak willen ze je niet eens hebben als je niet genoeg voor ze oplevert. Want dan kost het ze meer dan dat je opbrengt.

Er ligt in ieder geval een groot grijs gebied tussen een hobby, een uit de hand gelopen hobby en een onderneming.

Maar op het moment dat je er winst uithaalt ligt het toch al anders? Want ik denk dat veel hobbyisten ook wel een klein winstpercentage hebben?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:35

juul dat valt vies tegen :P als je nagaat hoe duur de apparatuur is van menigen fotografen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:38

lifaya schreef:
[naam] dat valt vies tegen :P als je nagaat hoe duur de apparatuur is van menigen fotografen...

Hmm ja dat is ook wel weer zo.. Pff ingewikkeld allemaal..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:40

jep
en vervolgens kom je dus een foto tegen van in dit geval mijn paard
in een groot paardenblad (ook nog A4 formaat, met niet eens een vermelding van het paard/naam erbij)
bij een bedrijf die hetzelfde doet als ik ;(
mijn paard, althans die foto, is dus verkocht aan het blad.
kan je niks tegen doen helaas.
Dus bedenk je , voordat je deze foto's laat maken.
beter is zelf een camera aanschaffen , of het iemand laten doen die je kent en daar afspraken mee maken.
wat betaal je tegenwoordig voor een fotoshoot?
Ik weet anders wel iemand, en die zal het tegen betaling misschien wel willen doen, en je krijgt alle foto's op cd. Zelf houd ze niets.
voor haar is het hobby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:45

Maar andersom gebeurd het net zo goed...
Mensen ontvangen een foto digitaal op groot formaat, sturen die trots door naar een aantal mensen.
En zo kom je je foto ineens tegen in de reclame campagne van een grote paardenvoer fabrikant, zonder dat daar toestemming voor gevraagd is of voor betaald is.
En als je daar als fotograaf dan iets over durft te zeggen, krijg je vaak nog een grote mond terug ook :P
Onlangs weer zoiets meegemaakt, bij een stamboek dit keer. Wél netjes mijn naam bij de cover gezet, maar niet even de moeite genomen om me te vragen of die foto gebruikt mocht worden.
En nu ze er mee geconfronteerd worden, lopen ze álle verantwoordelijkheid uit de weg. Met als smoesje: "Ja, maar er waren tientalle andere foto's die we óók gratis mochten gebruiken hoor".
Tja, gebruik die dan maar :P

Veel mensen worden er zó makkelijk in als het gaat om plaatsen van foto's. Denken niet na over de gevolgen en over de rechthebbende van de foto. Maar als men verhaal komt halen, geven ze vaak niet thuis. Voelen ze zich op hun tenen getrapt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:45

ja dat is weer de andere kant, daar zou ik ook van balen..

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:47

Maar Femke ik zou toch uit fotos uit je bokt profiel, of op je site uit je portfolio kunnen kopieren?
Waarom staat daar dan geen watermerk op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:50

Dat kan inderdaad. En je mag die foto's ook best voor jezelf opslaan op je computer ;)
Maar ándere dingen ermee doen zijn wettelijk verboden.

Zelfde als het fruit dat de groentenman buiten heeft staan... Daar zet hij ook geen slot en grendel op, maar het blijft wél verboden om het zonder te betalen mee te nemen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:50

nombrado schreef:
jep
en vervolgens kom je dus een foto tegen van in dit geval mijn paard
in een groot paardenblad (ook nog A4 formaat, met niet eens een vermelding van het paard/naam erbij)
bij een bedrijf die hetzelfde doet als ik ;(
mijn paard, althans die foto, is dus verkocht aan het blad.
kan je niks tegen doen helaas.
Dus bedenk je , voordat je deze foto's laat maken.
beter is zelf een camera aanschaffen , of het iemand laten doen die je kent en daar afspraken mee maken.
wat betaal je tegenwoordig voor een fotoshoot?
Ik weet anders wel iemand, en die zal het tegen betaling misschien wel willen doen, en je krijgt alle foto's op cd. Zelf houd ze niets.
voor haar is het hobby

Zo werkt het niet bij iedere fotograaf.
Als ik in opdracht een reportage maak, dan ga ik die foto's niet zomaar verkopen. Ik neem uit die reportage alleen foto's op in mijn portfolio, na toestemming van de opdrachtgever. Mocht er vraag zijn om die foto voor een ander doel te gebruiken, dan doe ik dat ook nooit zonder toestemming van de opdrachtgever.

Om dit soort verrassingen te voorkomen, moet je dus zorgen dat alle afspraken duidelijk zwart op wit staan als je een reportage laat maken.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:53

Oke maar dan hoeft diegene dus niet meer te betalen voor de foto, want die kan van de site gehaald worden zonder watermerk.
En anders krijgt diegene dus een voorbeeldfoto met watermerk als ik het goed begrijp?
Best ingewikkeld allemaal eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:56

Foto's die op m'n site in het portfolio staan, zijn 9 v/d 10 keer uit reportages waar de nabestellingen al van gedaan zijn.
Dus ik wacht altijd even met het updaten van het portfolio, tot de nabestelling van die shoot binnen is gekomen.

Maar ik ben vaak ook niet de moeilijkste hoor ;)
Al een shoot mooi is geworden, stuur ik vaak alvast een paar foto's zonder watermerk er doorheen, die bijv. op een ITP topic op bokt gebruikt kunnen worden. Is weer mooie reclame...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:06

Misschien is het een beetje offtopic maar ben dan toch ook benieuwd naar de meningen.

Ik wil graag nog eens een shoot van portret en wat bewegingsfoto's bij mij in de polder met mijn haflinger. Dit is ongeveer 15 min lopen. Daar zou ik er graag 1 a 2 van aan de muur willen hebben, dus die moeten in groot formaat zijn zonder logo. De rest heb ik geen problemen mee om deze met logo op internet te gebruiken. Nu ken ik een paar profs van mijn modellenwerk uit en weet wat deze vragen. Nu vraag ik mij af wat de profs van bokt als het ware daar een redelijke prijs voor vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:08

Dat hangt in mijn ogen 100% af van de kwaliteit en ervaring van de fotograaf die gekozen wordt ;)
Ik ken een professionele paardenfotograaf, waar ik nog geen fotoshoot van zou willen laten doen al kreeg ik geld toe.
En zo ken ik ook enkele amateurs, die topwerk leveren, waar verschillende profs een puntje aan kunnen zuigen.

Het kan dus alle kanten op. Kwaliteit is keyword.

En zo ook met modellenfotografen... kan best een tóp fotograaf zijn voor modellen, die geen idee heeft hoe hij een paard goed op de foto zet. Daar heb je dan weinig aan.
Dat zie je overigens in mode bladen nog wel 'ns terug, als ze een paard op de foto hebben gezet bij een model... 'k Lach me vaak rot om die shots.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:12

Ja klopt dat snap ik, maar wat zou een beetje een gemiddelde prijs zijn voor echt scherpe foto's waar het paard gewoon mooi tot zijn recht komt. Dus verder geen moeilijke eisen of iets dergelijks.

Het is puur dat ik me afvraag of het zin heeft om iemand via bokt te gaan zoeken of dat ik het via een andere weg ga proberen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:15

Ik denk dat zoiets in de prijscategorie tussen de 30,- euro en 300,- euro valt ;)
Het is zó breed wat je omschrijft. Een gemiddelde amateur kan je best wat leuke scherpe foto's leveren, als je geluk hebt staat je paard er dan ook leuk op.
En een goede prof kan dat ook.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:17

Okee haha dan ga ik het wel gewoon even uitzoeken :P dacht dat ik een redelijk beeld gaf van wat ik wilde, maar zal het allemaal goed gaan uitzoeken. Bedankt in ieder geval ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:17

Ok, heb eigenlijk alleen de eerste pagina gelezen en aan de laatste paar posts van deze laatste bladzijde lijkt het erop dat dit topic een onderwerp switch heeft ondergaan. :+ Maar evengoed wil ik alsnog wat kwijt mbt de openingspost:

Een merk op een product is heden ten dage toch altijd zo. Als je schoenen koopt, staat er toch ook duidelijk "Le coq sportif" op bijvoorbeeld. En op het brood uit de supermarkt staat er toch ook "Super de boer" op. Net als de spijkerbroeken en andere kledingstukken waar overal "G-star raw" op staat. Tja, dat vinden we zelfs mooi! Kun je nagaan. Zo kun je laten zien dat je een echt g-star t shirt draagt....

Bovendien geldt voor alle goederen dat er een soort van reclame gemaakt wordt. Als mensen de foto tegenkomen op weet ik waar, dan kunnen ze zien wie die foto heeft gemaakt. Soms kom ik supermooie foto's tegen zonder iets erop en denk ik vaak 'wie heeft die foto gemaakt?'. Geldt tevens ook voor alledaagse goederen als bijv kleding en schoenen.

En zolang het bescheiden op de foto staat, waar maak je je dan druk om? Als het dwars door de foto staat, dan is het waarschijnlijk niet de bedoeling dat ze op internet komen. ;)
En zoals al meerdere keren is aangekaart: afgenomen foto's als afdrukt of groot internet formaat, zijn vaak zonder naamsvermelding erop.

Zo, dat wilde ik even kwijt. :D