wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliecuijk

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:00

ik zal ook echt wel luisteren naar adviezen die ik ga krijgen.ik wil niet teveel risico nemen.gelukkig wordt ik denk ik wel goed ondersteund.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:45

spannend hoor... Probeer er maar van te genieten, ipv te stresse.. toy toy toy

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:22

Jammer dat de DA niet kan zeggen hoelang ze ongeveer drachtig is, zou wel handig zijn om te weten of je nog 1 of nog 6 weken te gaan hebt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:26

Nixxs schreef:
Jammer dat de DA niet kan zeggen hoelang ze ongeveer drachtig is, zou wel handig zijn om te weten of je nog 1 of nog 6 weken te gaan hebt.

kan een da niet zeggen met opvoelen, ze kunnen een schatting doen, maar ook dan kunnen ze er nog weken naast zitten

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:35

nee inderdaad.ze is gedekt bij de vorige eigenaar.maar waneer dat weet hij ook niet.hij stond er ook van te kijken dat ze drachtig was.had ik geweten dat ze bij een hengst gelopen had had ik haar waarschijnlijk niet gekocht.
maar aan de tekens die zichtbaar zijn lijkt het ons dat ze al een maand of 10 drachtig is.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:46

Zorg er nu voor dat je papieren bij het veulen krijgt. Je zegt dat het een 100% tinker is. ALs je het veulen niet houdt kan je hem waarschijnlijk beter met papieren verkopen dan zonder.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:49

Heb je je paardje niet laten onderzoeken / keuren voor dat je hem hebt gekocht ? :)
Nu zit je natuurlijk met het fijt dat er een veulentje komt , ik zou het net leuk vinden :+
maarja , in het vervolgen laten nakijken ofzo want tegenwoordig zijn de mensen niet te vertrouwen als het om geld gaat
Succes ermee ! :o
Laatst bijgewerkt door Tanja op 23-06-11 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Italics verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:52

Laura, het is niet de bedoeling om opmaak in je tekst te gebruiken :) dus niet schuin- of dikgedrukt :)

Ym_Boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:53

Jeetje wat een verhaal!
Ik kan me voorstellen dat je even schrikt! Spannend om zo af te wachten wanneer het veulen komt, maar je zult er vast plezier van hebben uiteindelijk.
Weet je al of je het veulen wilt houden? Misschien dat je stalhouder vast wel iemand weet....?
Nou hoe t ook is, ik wens je succes en je merrie natuurlijk ook!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:58

Jeetje wat een verhaal zeg!

Wat spannend joh! En een nieuw paardje en onverwachts een veulen op komst!

Goed dat je alsnog de da hebt laten komen om te bevestigen! Heel veel succes!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:09

Nu je weet dat ze drachtig is, moet je wel zo snel mogelijk beslissen wat je wilt en contact opnemen met de verkoper.

Je hebt een aantal opties:
- Merrie met ongeboren veulen gaat terug, koop wordt ontbonden.
- Merrie en geboren veulen gaan terug. Verkoper vergoedt kosten DA.
- Jij houdt de merrie, veulen wordt na het spenen teruggekocht door de verkoper (bedrag vóór de geboorte afspreken!!)
- Merrie gaat terug naar de verkoper voor de bevalling, en jij krijgt haar na het spenen weer terug. (Hier moet je hele goede afspraken over maken, straks loopt de merrie iets op bij de bevalling.)
- Jij houdt de merrie, en geeft het veulen na het spenen terug aan de verkoper. Verkoper betaalt kosten DA.
- Jij houdt merrie en veulen en draagt alle kosten zelf.

Je moet nu echt snel beslissen wat je wilt, want als je niet voor de laatste optie kiest moet je de verkoper zo snel mogelijk inlichten. Doe je dat niet dan verspeel je je recht op een goede regeling met de verkoper. (Misschien juridisch gezien niet, maar ik zou als verkoper not amused zijn als iemand na de geboorte opeens geld wil zien, terwijl het al eerder bekend was dat de merrie drachtig was.)

Imo moet je nu binnen een week wel tot een regeling met de verkoper komen.

En TS, zou je kunnen proberen om iets beter typen, met een spatie en hoofdletter na een punt? Dat komt beter over en dan nemen mensen je ook serieuzer.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:15

ik heb het paard klinsch laten kleuren.daar was ik niet bij maar ik heb wel contact gehad met de dierenarts in kwestie.nu weet ik niet of dracht ook wordt nagekeken,maar dat dacht ik niet.voor de rest was ze klinsch in orde.de man heeft het gewoon niet geweten dat ruana drachtig was.
ik ben nu zoveel moegnlijk informatie aan het opvissen over de pa van het veulentje en daar de ouders van.
dat kan ik dan denk ik in het paspoort vermelden.ik moet er nog veel over opzoeken(hoe dat werkt)
mijn merrie staat nog ingeschreven bij het veulenstamboek,maar ik mag haar eventueel laten keuren voor in een ander stamboek (weet er niet veel van maar zo heb ik dat begrepen)dit heeft echter nu niet zo heel veel zin omdat ik haar nu rust gun en er van haar opa's en oma's teweinig bekend is (heb begrepen dat dit wel handig is)
de komende tijd zal wel apart worden voor mij.ik had dit ook niet verwacht.denk je een paard te kopen ,heb je er onverwacht 2

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:40

mee dat het veulen geboren is kan je een vd stamboeken laten komen om het veulen op te nemen. het handigste is bij het stamboek waar de merrie ook staat ingeschreven. de naam vd vader word er alleen bij gezet als of er een dekbon is, of het vast gesteld is via dna.
en nope, bij een gewone klinische keuring word er NIEt op dracht gecontroleerd, tenzij de koper dat aangeeft

sprotjee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:27

Gefeliciteerd met je veulen dat op komst is!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:29

elliecuijk schreef:
een beetje vriendelijker mag ook wel hoor.ik heb haar wel klinisch laten keuren ,dat vondt ik het allerbelangrijkste.daar zal een dracht wel niet in naar voren komen ,zoveel weet ik er ook niet van.de papieren heb ik wel gekregen daarvan.
en wat betreft hoe zeker we er van zijn:redelijk zeker.de stalhouder wel helemaal.
er zijn een aantal kenmerken die er wel duidelijk op wijzen.(overigens stalhouder is assistent van een dierenarts geweest)
zo zijn haar billen behoorlijk flubberig aan het worden.haar staart kan je op haar rug leggen.ze buikt onder uit. en de stalhouder heeft gevoeld aan haar buik en die meende wel dat ze het voelde schoppen.
bovendien wordt mijn paard 3 keer per week licht bereden.en dan zou een dikke buik wel minder moeten worden als het vet was

Als ik het zo hoor komt het veulen bijna als de symptomen kloppen, maar dan had ze 3 maanden geleden ook dik moeten zijn.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:37

Oeeeh, daar schrok je zeker wel van? :P
Ik zal het juist leuk vinden als er een veulentje komt, maar wat je zegt is helemaal waar. Je moet het ruimte hebben, tijd hebben en geld hebben, en niet iedereen heeft dat..
Als ik jou was en je hebt genoeg geld, tijd en ruimente, dan zal ik me verheugen op het veulen en genieten als het er is! ;) Kijk het geld en de tijd word uiteindelijk de moeite waard! ;)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:21

nee dan dan zal de naam van de vader er niet bij worden geschreven.maar geen nood als de nieuwe eigenaar van het veulen kan ik die altijd vertellen.die naam is inmiddels bekend.
en nee 3 maanden geleden was ze nog niet dik.ruana is ook niet extreem dik hoor.
toen de dierenarts vandaag kwam voor een andere merrie,vroeg de stalhouder of hij even kon kijken of ruana echt drachtig was.en toen ie haar zag zij ie al o jee een tinker.drachtig.maar toch heeft hij gevoeld en ja hoor .drachtig.
uier was iets voller vandaag,maar even sjaggie als ik haar buik aan het poetsen wilde gaan.hoeven krabben ging redelijk goed.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:40

vandaag was ze in een redelijk goed humeur.maar t buikje aanraken blijft ze toch wel vervelend vinden hoor.
geen verandering in de uier.
stalhouder vermoed dat het nog een paar weekjes duurt.
ik wacht rustig af,en hoop dat er een mooi en gezond veulen uiteindelijk wordt geboren
ik heb begrepen dat er nu al iemand is die interesse heeft in het veulen voor de opfok.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:21

elliecuijk schreef:
ik heb begrepen dat er nu al iemand is die interesse heeft in het veulen voor de opfok.

Ja, wie niet, zolang jij maar betaalt. :D

Sorry, maar ik krijg niet de indruk dat je helemaal beseft wat het krijgen/hebben van een veulen allemaal inhoudt, vooral financiëel. Drachtigheid wordt niet voor niks gezien als een gebrek. Heb je al uitgerekend of je het allemaal kunt betalen? Ook als je het veulen de eerste 5 jaar niet kwijt raakt?

Genieten van je veulen is eventjes leuk, maar als het daarna alleen maar ellende oplevert dan kun je beter voor de geboorte afstand doen, nu het nog kan. Dan heb je niet de lusten maar ook niet de lasten.

Jij hebt toch pas net je eerste paard? Het hebben van een veulen vind ik eigenlijk meer iets voor gevorderde paardenhouders.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:00

ik schrik toch wel een beetje van je reactie moet ik zeggen!

alleen al van de manier waarop je me aanspreekt.maar ok daar zal ik me maar weinig van aantrekken.

als je mijn forum en mijn informatie doorleest zie je dat ik al eerder paarden heb gehad.deze zijn echter overleden en heb na ruim 1en een half jaar besloten weer tot aankoop van een paard over te gaan.
ik heb gekozen voor een merrie omdat ik toch meer een merrie-mens ben.
maar ik heb niet gekozen voor een drachtig paard.er is mij namelijk niet verteld dat er een hengst had gelopen.
maar mijn ruana blijft bij mij.ondanks dat ze nu drachtig is hou ik onvoorwaardelijk veel van haar.
alleen het veulen dat ga ik na dat het weg kan bij haar(lees gespeend is)verkopen.omdat de vorige eigenaar de meeste paarden weg doet,is terugkopen van veulen al bij voorbaat geen optie.
ik ben me nog aan het orienteren over hoe ik het veulen ga verkopen(te koop aanbieden)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:08

elliecuijk schreef:
vandaag was ze in een redelijk goed humeur.maar t buikje aanraken blijft ze toch wel vervelend vinden hoor.
geen verandering in de uier.
stalhouder vermoed dat het nog een paar weekjes duurt.
ik wacht rustig af,en hoop dat er een mooi en gezond veulen uiteindelijk wordt geboren

te koop aanbieden? in je vorige post zei je dat je er al intresse in was??
hoe te koop aanbieden lijkt me simpel, mond op mond aanbieden of de bekende gele pagina

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:38

elliecuijk schreef:
ik schrik toch wel een beetje van je reactie moet ik zeggen!

alleen al van de manier waarop je me aanspreekt.maar ok daar zal ik me maar weinig van aantrekken.

als je mijn forum en mijn informatie doorleest zie je dat ik al eerder paarden heb gehad.deze zijn echter overleden en heb na ruim 1en een half jaar besloten weer tot aankoop van een paard over te gaan.
ik heb gekozen voor een merrie omdat ik toch meer een merrie-mens ben.
maar ik heb niet gekozen voor een drachtig paard.er is mij namelijk niet verteld dat er een hengst had gelopen.
maar mijn ruana blijft bij mij.ondanks dat ze nu drachtig is hou ik onvoorwaardelijk veel van haar.
alleen het veulen dat ga ik na dat het weg kan bij haar(lees gespeend is)verkopen.omdat de vorige eigenaar de meeste paarden weg doet,is terugkopen van veulen al bij voorbaat geen optie.
ik ben me nog aan het orienteren over hoe ik het veulen ga verkopen(te koop aanbieden)

Oh sorry, ik had even gemist dat je al eerder paarden had gehad.

Ik twijfel er totaal niet aan dat je van je merrie houdt en haar ook kunt houden. Ik snap ook dat je niet om deze situatie gevraagd hebt, maar nu moet je het doen met de feiten en de beste beslissing voor jezelf nemen. In mijn eerdere post heb ik wat opties aangegeven omdat je die misschien zelf nog niet bedacht had.

Terugkopen/-geven is zeker wel een optie, want die verkoper is jou iets schuldig. Je mag zeker iets van hem verwachten.

Jij hebt een veulen in je maag gesplitst gekregen, en ik zou dat niet zomaar pikken, tenzij je zeker weet dat je het allemaal kunt betalen. Je moet alleen echt niet raar opkijken als je een paar jaar met een tinkerveulen zonder stamboom blijft zitten, en ook dingen als castratie en beleren zal moeten betalen, om hem überhaupt ooit nog kwijt te raken. Straks is het een klophengst...
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar voor mij zou dat onmogelijk zijn.

Over een jaar kan je niet meer aankloppen bij die verkoper (die dit veroorzaakt heeft). Als je dat wilt moet je dat nu doen, voordat het veulen geboren is. Je moet hem tenminste laten weten dat de merrie drachtig is en dat je daar niet blij mee bent.
Dat wil ik eigenlijk alleen maar zeggen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 07:25

de verkoper weet inmiddels dat ruana drachtig is.ik krijg totaal geen reactie vanuit zijn kant.enkel informatie die ik aan hem gevraagd heb.
waarschijnlijk als het veulen geboren wordt zal het vrij snel al te koop worden gezet op het internet.zo heb ik de meeste kans op verkoop.ik zal tot dat het verkocht is de advertentie regelmatig vernieuwen zodat alles up to date blijft.
tuurlijk vindt ik het niet leuk het veulen weg te doen,maar ik heb er simpelweg het geld niet ervoor om 2 paarden te onderhouden.
ik ben nu in beraad met mezelf wat ik het beste kan doen met de verkoper.want hij verkoopt verscheidene van z'n paarden vanwege zijn gezondheid.dus kan hij met een veulen ook niks.ik denk eerder aan een financieele vergoeding (vastgesteld bedrag)dat is naar mijn idee het gemakkelijkste.maar ik ga vandaag even bellen naar rechtsbijstand ,dan weet ik wat ik kan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:18

elliecuijk schreef:
ze heeft bij dat paard gestaan tot ik haar kocht.maar de hengst is in augustus september geruind.dus ik vermoet dat het binnen nu en een maand wel eens zou kunnen gebeuren.ze is achter best wel slap.maar misschien dat ik vanavondt nieuwe informatie krijg van de staleigenaar.zij was erbij toen de dierenarts er was.
opvallend detail:we hebben goed gekeken naar de hengst die haar zou hebben gedekt(op een foto)en ruana lijkt er best wel veel op.???betekent dit iets???

Je kan daarvoor een DNA test laten doen, dan weet je het zeker. Niet flauw bedoeld, maar voor mij lijken Tinkers altijd op elkaar.
En tja, Fuego is ook geen WPN en toch 4e van de wereld in de dressuur. Zeg dus nooit nooit!

Je kan bij het ICS Nederland informeren? Die geven vaak ook thuiskeuringen en kunnen je goed adviseren.

En dat is idd beter dan overleggen met ons bokkers: Even de rechtbijstand bellen voor meer info. Volgens mij moet de verkoper je echt tegemoet komen. Dit was namelijk níet de afspraak

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 11:51

ik weet inmiddels dat de vader van het veulen geen familie is van ruana.hij heeft heel andere ouders (komen van een andere fokker)
ik bel vanmiddag ook naar het nederlandse stamboek voor tinkers.daar zal het veulen worden ingeschreven.die kunnen me vast wel het een en ander vertellen.
vanavond zal ik weer een nieuwe update plaatsen