Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Re: Trend: keuring toegestaan, kosten koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:08

2000,- is een dusdanig laag bedrag dat de verkoper het nut van een keuring niet ziet

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:11

grauwman schreef:
2000,- is een dusdanig laag bedrag dat de verkoper het nut van een keuring niet ziet

Tja ik vind het geen kattenpis. (al heb ik nog nooit voor zo'n laag bedrag een fijn paard kunnen vinden)
Persoonlijk zou ik ook zo'n paard laten keuren maar dan zonder xr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:18

Jet, je ziet tegenwoordig ook veel dat kopers, en dan vooral onervaren kopers, allerlei zekerheden willen vergaren door te keuren wat er te keuren valt en alles op de foto te willen zetten wat er op de foto te zetten valt. Als verkoper mag je dan best van te voren zeggen wat je zelf redelijk vindt en wilt vergoeden bij afkeur en wat niet. Ik vind zelf een doodgewone klinische keuring logisch en een standaard setje xrays vind ik ook heel normaal, maar allerlei ingewikkelde rug- en halsfoto's vind ik dan weer niet normaal voor een aankoopkeuring. Kopers moeten er soms iets meer bij stil gaan staan dat er geen zekerheden zijn als het over de langdurige gezondheid van een paard gaat. Want die driejarige die kraakhelder is op de foto's kan een jaar of twee jaar later ook ineens op het randje van afkeur staan omdat een lichaam nu eenmaal doet wat het doet. Als paarden eigenaar en opfokker kun je alleen maar doen wat het beste lijkt en je paard een goede start geven, maar de rest komt met een goede scheut geluk.
Heb je al een paard gevonden?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:20

grauwman schreef:

een klinische keuring zou ik altijd laten doen, watvoor bedrag ook

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:43

Klinisch wel inderdaad maar geen foto's, je mag niet te veel verwachten voor dit bedrag. Ik heb hier ook nooit een 2/3 jarige voor kunnen vinden zelfs geen veulen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:57

grauwman schreef:

jah het is niet veel ik heb dan ook niet veel eisen maar de klinisch keuring vind ik wel belangrijk mijn 6 jarige is voor deze prijs ook weggegaan naar een mooie plek en ook hij werk klinisch gekeurt..
ik zoek gewoon een leuk braaf dier vanaf 2 jaar waar ik recreatief (dressuurwedstrijden) mee kan rijden kijk dan hoef ik geen duur paard maar wel een relatief gezond paard..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:36

2000 euro kan voor ieman die weinig verdient veel lijken, voor iemand die veel verdient is het niks, dus dat is relatief.

En ja, als je een gezond paard verkoopt is het keuren op zich geen probleem en de kans op goedkeuring heel groot.
Waar het om gaat is dat de koper er dan geen problemen mee heeft om de dienst van de DA te betalen, terwijl als een advies negatief uitvalt, plots wel. De DA heeft niks anders gedaan!!!!! Je betaalt gewoon zijn werk. Jij hebt opdracht gegeven dat paard te onderzoeken, dus de rekening gaat naar jou.

Als een verkoper zegt dat hij bij afkeuring wel wil betalen is dat een mooie geste, maar je hem niet verplichten.
Als het er op aan komt, zeg via een rechtzaak, ben je als koper gewoon de opdracht gever en dus verantwoordelijk voor de betaling van de DA. De verkoper heeft daar niets mee te maken.

Koper vertrouwd het paard niet of vertrouwd de verkoper niet of vertrouwd een eerder keuringsrapport niet en wil daarom laten keuren.
Waarom dan het paard nog willen eigenlijk? Is het niet handiger om gewoon nee te zeggen tegen een paard/verkoper of rapport dat je niet vertrouwd?
Nogmaals keuring is geen garantie. Bij positief advies is het alleen een rapport van de staat waarin het dan is, bij negatief advies hetrzelfde plus de wetenschap dat het niet geschikt is voor het werk dat jij van het paard vraagt.

Echte afwijkingen die het paard belemmeren zelfs recreatief werk te doen, zijn zichtbaar en merkbaar bij uitproberen.

Keuren is een keuze. Iets wat de koper graag wil, dus is het logisch dat de koper de DA betaalt, ongeacht het advies. Als je op paarden afgaat die kloppen met hun prijs, geen zichtbare en merkbare problemen hebben bij het uitproberen, is de kans op afkeuring echt niet zo groot dat je bij 3 paarden kijken 3 afgekeurde paarden hebt. Ik heb het zelf nog maar 1 keer in mijn hele leven meegemaakt bij alle paarden die ik heb gekend en dat zijn er honderden. Dan heb ik het dus over paarden die deugden en niet die waarvan je al kon zien dat het niet klopte.

Overigens denk ik dat de meeste paarden wel door keuringen komen, dus wat is het probleem? Waarom er vanuit gaan dat een paard er niet door komt.
En wat is er tegen om gewoon niet op een paard af te gaan waarbij de verkoper zegt dat hij niet bij afkeuring wil betalen?
Je kunt kiezen. Maar je kunt niet persee een paard willen en een DA maar niet betalen als het advies je niet bevalt.

Nogmaals, het is een mooie geste als verkoper betaalt en zelfs al is het 50/50, wat me een mooie tegemoedkoming lijkt, maar zeker geen verplichting of wet.

En als het lijkt dat men tegenwoordig niet meer zo vaak bij afkeuring wil betalen heeft dat wellicht te maken met het feit dat tegenwoordig zoveel kopers willen laten keuren terwijl dat vroeger echt een uitzondering was en voor sportpaarden. De eigenaren daarvan zijn gewoonlijk geen arme sloebers een een paar honderd "onkosten" van een keuring zijn gewoon af te schrijven.

Nu is er ook veel verkoop van eigenaren die het zelf niet zo breed hebben, en dat maakt wel wat uit in royale gestes, uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:53

Als het paard recent al gekeurd is dan zou ik gewoon foto's + rapport opvragen en voorleggen aan minimaal 2 DA's die los staan van elkaar en de verkoper. Als die beiden groen licht geven kan er over verkoop onderhandelt worden.

Nou wil het lukken dat ik zo'n 2 jaar terug een leuk jong paard zocht. Moest geen topper zijn, als ik er recreatief maar lol mee kon hebben en af en toe onderlinge wedstrijd mee kon rijden. Zei de verkoper ook dat er recent RX was gemaakt van de benen + klinische keuring. Goed dus ik vraag of ik rapport + foto's kan meekrijgen om aan mijn DA voor te leggen. Ging de verkoper niet mee akkoord, als ik het resultaat wilde (volgens hem goedgekeurd) moest ik maar zelf bij zijn DA langsgaan en herkeuren op foto wilde hij niet, zelfs niet als ik volledige kosten zou dragen. Ja kijk, daar was ik dan ook gelijk klaar mee, dan hoeft het voor mij niet meer.

Zelfs al ik een paard tegenkom dat door mijn eigen DA gekeurd is (hij heeft veel klanten hier) dan laat ik dat alsnog herbekijken door een andere DA. Da's de grote kost immers niet. Niet dat ik mijn DA niet vertrouw maar ik ben nogal moeilijk op dat vlak :+

€2000 voor een paard vind ik toch al mooie prijs, nuja, toch al je recratief zoekt zonder papier en niet zadelmak. Kan altijd dat hij over 3 jaar op randje afgekeurd staat, we hebben inderdaad geen glazen bol maar als er voor aankoop al dingen op RX te zien zijn is het beter om ze te laten gaan, tenzij het je echt geen zak uitmaakt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:06

ikke schreef:
Lusitana schreef:
Het is geen verplichting, het is een accoord dat je vooraf moet bespreken. Hier betaalt te aanvrager de DA voor zijn werk, ongeacht wat de uitslag is en de koper is meestal de aanvrager. Dit zorgt bij buitenlanders die gerekend hadden op niet betalen bij afkeuring wel eens voor scheve gezichten.
We moeten niet vergeten dat het gaat om een advies. Dat advies kan negatief zijn voor het gebruiksdoel van de koper, maar dat wil niet zeggen dat het hele paard meteen maar niet deugt. De DA is ingehuurd om advies te geven en het is feitelijk raar dat als het advies je niet bevalt, je de DA niet wilt betalen. Het is heel mooi als de verkoper dat dan wil doen, maar hij is dat natuurlijk niet verplicht.

Als een paard werkelijk al van te voren reden geeft om aan te nemen dat het niet gunstig door de keuring komt, moet je het gewoon niet kopen. Reden waarom het verstandig is om met een expert een paard te gaan bekijken.

In aanvulling hierop: wanneer jij een auto koopt en je laat die door derden (ANWB bijvoorbeeld) keuren voor aankoop, wie betaald die keuring dan? Juist, jij als potentiele koper. Ik heb werkelijk nog NOOIT meegemaakt dat een garagehouder de kosten bij afkeuring betaald.
Onderhandeling over eventuele reparatiekosten is iets heel anders! Wij kochten een auto met honkietonkiebandjes eronder. We hebben tegen de verkoper gezegd dat we 'm alleen wil als er Michelins onder lagen. Hij deed geen ander prijsvoorstel, maar heeft er wel vier nieuwe Michelins onder gelegd. Dat mag, maar als hij de vraagprijs verhoogd had, had ik daar niet meteen moeilijk over gedaan.

Zo heb ik mijn auto laten keuren als goede auto door de ANWB waar ik flink voor mocht betalen! Wat bleek, auto had op richtbank gestaan en was eigenlijk een stumper! Zo'n keuring die ik uiteraard nooit meer want ik heb er in mijn geval niets aan gehad! Met paarden is het ook een momentopname denk ik zo! Zelf heb ik nooit een paard laten keuren, te veel haken en ogen aan. Maar dat is een ander verhaal.

Aan de ene kant is het ook wel vaag dat als de keuring niet goed is, je als koper zijnde niet wil betalen...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:12

Lusitana schreef:
Overigens denk ik dat de meeste paarden wel door keuringen komen, dus wat is het probleem? Waarom er vanuit gaan dat een paard er niet door komt.
En wat is er tegen om gewoon niet op een paard af te gaan waarbij de verkoper zegt dat hij niet bij afkeuring wil betalen?
Je kunt kiezen. Maar je kunt niet persee een paard willen en een DA maar niet betalen als het advies je niet bevalt.

Het probleem is denk ik vooral dat er verkopers zijn die weten of vermoeden dat een paard niet goed is, het paard wel als gezond te koop aanbieden en alle verantwoordelijkheid voor de keuring bij de koper leggen. Al eerder afgekeurde paarden gaan soms gewoon weer als gezond de verkoop in. Er vanuit gaande dat de meeste paarden wel door de keuring kopen, zou het ook geen probleem moeten zijn om bij afkeuring de keuringskosten door de verkoper te laten betalen, want dat kwam dan toch bijna nooit voor. De verkoper kent het paard beter dan de koper en als die er vanuit gaat dat hij vlekkeloos door de keuring komt zou hij dus best zo'n afspraak willen maken. Het bedrag wat een klinische keuring kost vind ik eigenlijk de discussie niet eens waard, meestal kom je bij een klinische keuring ook niet voor hele grote verassingen te staan. Foto's vind ik een ander verhaal en vind ik gewoon bij horen vanaf een bepaald bedrag. En uiteraard moet je dan wel die foto's meekrijgen en door een eigen DA laten nakijken, je moet een paard sowieso mogen laten keuren door je eigen DA. Anders kun je er donder op zeggen dat je wordt opgelicht.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:16

grauwman schreef:

2000 euro is best veel geld als je bv een kinderpony gaat kopen. Als je dan geen klinische keuring laat doen ben je in mijn ogen niet slim bezig.

Trouwens, het zijn toch meestal de dieren aan de onderkant van de markt die voor dat soort bedragen gaan, waar wat aan mankeert. Bij een handelaar een paard van 2000 euro inladen zonder klinische keuring is een garantie op problemen.

Het gebeurt heel regelmatig dat er hier op Bokt een onervaren iemand komt vertellen dat hij/zij bedrogen is bij de aankoop van zijn eerste paardje. Dan vallen alle ervaren bokkers over mekaar heen om te staan roepen dat ze dan maar hadden moeten laten keuren. En nu zeg je hier eigenlijk dat keuren niet nodig is voor de meerderheid van de paarden (want de meerderheid van de transacties gaat over lage bedragen)?! |o

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:48

Ik heb het niet over een kinderpony maar over een sportpaard en voor 2000,- vindt ik niet dat je bij afkeuring kan verwachten dat de verkoper de klinische keuring betaald. Klinische keuring hoeft niet zo veel te kosten dus dat risico kan je zelf wel dragen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:51

@Rapperijder. Het gaat niet om niet om wel of niet laten keuren, maar om wel of niet betalen van die keuring.

Als leek doe je er goed aan om een paard te laten keuren, maar ook om een paard te laten staan als je het niet vertrouwd of als de verkoper bv zegt dat het paard niet gekeurd mag worden of hij niet gaat betalen bij afkeuren. Zo beperk je het risico.
Daarbij gaat het vaak ook nog om dingen die ze aan de buitenkant hadden kunnen zien/merken. Ze zijn dus meer slachtoffer van hun gebrek aan kennis, en de koppigheid te denken dat ze het zelf wel kunnen ipv een expert er op afsturen, of het medelijden hebben met een paard of goedgelovig zijn, dan van het gebrek aan keuren.

Varekaj schreef:
Zei de verkoper ook dat er recent RX was gemaakt van de benen + klinische keuring. Goed dus ik vraag of ik rapport + foto's kan meekrijgen om aan mijn DA voor te leggen. Ging de verkoper niet mee akkoord, als ik het resultaat wilde (volgens hem goedgekeurd) moest ik maar zelf bij zijn DA langsgaan en herkeuren op foto wilde hij niet, zelfs niet als ik volledige kosten zou dragen. Ja kijk, daar was ik dan ook gelijk klaar mee, dan hoeft het voor mij niet meer.

Precies, dan kies je toch gewoon voor om dan niet in zee te gaan met zo'n verkoper. Dat is het veiligst.

Citaat:
€2000 voor een paard vind ik toch al mooie prijs, nuja, toch al je recratief zoekt zonder papier en niet zadelmak. Kan altijd dat hij over 3 jaar op randje afgekeurd staat, we hebben inderdaad geen glazen bol maar als er voor aankoop al dingen op RX te zien zijn is het beter om ze te laten gaan, tenzij het je echt geen zak uitmaakt.

Het gaat om een advies en je kunt dan idd zeggen dat het je niet uitmaakt, of kiezen om geen risico te nemen. Maar dat staat los van niet willen betalen voor dat advies.
Overigens kan een DA ook nooit met zekerheid zeggen dat een paard ergens last van zal krijgen dat op een röntgenfoto te zien is.
Praktijk heeft uitgewezen dat klachten niet in verhouding hoeven te staan met wat er te zien is. Er zijn paarden die er slecht aan toe zijn op beeld en prima lopen en paarden die stokkreupel zijn waarbij niets of nauwelijk iets te zien is op röntgen. Het gaat dus om het aannemen van iets, risicos afwegen en bepalen of het werk wat het paard moet doen een en ander zal verergeren of verbeteren (kan natuurlijk ook nog).
Daarbij is er ook nog acceptabele slijtage. Daar wordt een paard dus ook niet op "afgekeurd" omdat het past bij de leeftijd en het werk dat het doet bv. Toch heeft het "iets". Het is dus niet zo dat elk paard dat iets heeft meteen maar negatief advies krijgt. Dat krijg je pas als het ongeschikt is voor het werk dat de koper vraagt of als het aannemelijk is dat het daarvoor binnen korte tijd ongeschikt wordt omdat het werk het zal verergeren bv of omdat het gaat om een (begin van) progressieve chronische aandoening in.

Er wordt denk ik te vaak ten onrechte gedacht dat er alleen postitief advies wordt gegeven als een paard tip top is en alleen negatief als het paard iets ernstigs heeft.

Hetzelfde paard kan bij de een koper negatief en bij de andere positief advies krijgen.

Voorbeeld: Omgeschoold ex renpaard van 6 jaar met lichte slijtage aan de voorbenen. Loopt redelijk dressuur en toont spring talent, gaat makkelijk, ook alleen, naar buiten en is geen "heet" paard.
Koper 1 wil voornamelijk in het weekeinde ritjes doen. De rest van de tijd staat paard in de wei.
Koper 2 wil er mee gaan wedstrijdspringen.
Koper 3 wil hoog niveau wedstrijddressuur rijden.
Koper 4 wil het paard delen met het hele gezin, maar ziet het meer als huisdier dan als werkdier.
Koper 5 wil recreatief dressuur rijden.
Dit is even een voorbeeld waarom je niet meteen "bezodemieterd" hoeft te zijn als een paard bij de een goedgekeurd en bij de ander afgekeurd is.
Er is nl een redelijk kans dat hier maar 1 of 2 kopers negatief advies krijgt.
Het is nl ook nog eens te verwachten en "normaal" dat een ex renpaard slijtage vertoont. Dus iets waar je als koper van te voren al rekening mee moet houden. Je gaat dan op het advies van de DA af die kan beoordelen hoe erg het is en in hoeverre het welk werk zal beïnvloeden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:56

Als je een paard in de lagere prijsklasse koopt dan weet je dat je een bepaald risico neemt (vind ik) en dan vind ik ook dat je het paard zelf wel klinisch kunt laten keuren.

Vaak neem ik echter het keuren mee in de onderhandeling over de prijs; willen ze er veel af en komen we er net niet uit, dan spreek ik af dat dan de keuringskosten wel helemaal voor hen zijn ongeacht de uitslag bijvoorbeeld en willen ze dat niet, dan gaat het paard niet voor die prijs weg maar moeten ze mijn prijs betalen. Dan laat ik het paard zelf keuren, maar dan is het paard bij goedkeuring wel duurder dan het lage bedrag + keuringskosten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:58

En nog even wat, de DA is ook maar een mens. Als hij bv een rapport en röntgen te zien krijgt als second opinion, waarbij je al van te voren zegt dat het niet vertrouwd, gaat hij niet zeggen :"Nee hoor, dat gaat best goed", want als het niet goed gaat, om welke reden dan ook, heeft hij het gedaan in de ogen van de koper. Hij kan ook niks garanderen in positieve zin, alleen inschatten.
De DA die gebruikt wordt voor second opinion zal dus bijna altijd negatief advies geven als de koper al laat merken dat die dat verwacht....

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:04

je ziet eigelijk alleen maar paarden waarbij keuren k.k. is.

eigenlijk ene kant ook wel logisch vind ik. tenslotte wil de koper het paard gekeurd hebben.
ik vind het helemaal logisch als bijv het paard net klinisch gekeurd is door de eigenaar/verkoper zelf.
zij heeft dan al een keuringsrapport. dan wel van haar eigen dierenarts.
röntgenloische keuring zal ik als eigenaar niet betalen. dat kost een hoop centjes. dus wil de koper ook het paard op de foto dient deze toch echt zelf betaald te worden.

maarja, heb je droompaard denk je gevonden... laat je hem dan staan voor een keuring???
ik niet. een beetje keuring kost €150,- (klinisch) je moet eerst alles goed in overweging nemen voordat je de keuring in gang zet. paard moet aan alle eisen voldoen. dan heeft een keuring pas zin (vind ik)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:13

Maar op een keuringsrapport staat vermeld wat het gebruiksdoel is. Bovendien wordt het grootste deel aangeduid met cijfertjes. In principe moet uit het keuringsrapport wel te halen zijn dat hij is afgekeurd voor de sport maar voor recreatie wel geschikt is. Als je zo'n paard wil verkopen dien je hem ook niet meer als sportpaard aan te bieden maar als recreatiepaard, want hij heeft die en die bemerking. En je hoort als verkoper niet de uitslag van een keuring te verzwijgen. Ik wist bij mijn paard ook dat hij ooit last gehad zou hebben van zijn hoefkatrol, daarvoor behandeld is, al drie jaar probleemloos liep en er op de foto's niks meer te zien was en het achteraf een een slechte hoefsmid gelegen heeft in combinatie met een niet helemaal kloppende diagnose. Prima, als een verkoper daarin eerlijk is en het verhaal klopt, is dat voor mij geen reden om een paard te laten staan.
Ik ken alleen best wat verhalen, waarbij met de keuring de ene DA met een hele ander verhaal naar buiten kwam dan 3 andere DA's die los van elkaar gevraagd is om naar de foto's te kijken. Of dat als een paard wat in principe gewoon niet goed was op de foto's toch goed verkocht moest worden, de tussenpersoon wel een andere DA kon regelen waar het paard wél goedgekeurd werd. Er wordt gewoon best wat gesjoemeld, door zowel verkopers als DA's. Ik heb echt teveel van zulke verhalen gehoord om nog blind af te gaan op de DA van de verkopende partij.

In de prijsklasse van 2000€ vind ik keuring kosten koper wel te begrijpen, zeker als het om foto's maken gaat. In een hogere prijsklasse niet, maar dan zie ik over het algemeen ook staan dat het paard al goedgekeurd is en opnieuw keuren geen probleem is. Dan zou ik best bereid zijn te betalen voor beoordeling van de foto's door mijn eigen DA, bloed af nemen, en eventueel klinisch keuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:19

Ik had het over door kopers aangevraagde keuringen, niet over een keuringsrapport dat bij het paard aanwezig is. Daaruit kan een koper zelf wel conclusies trekken. En uiteraard moet de eigenaar geen problemen verzwijgen, omdat over het algemeen er ook wel kopers zijn die het geen bezwaar vinden om een paard waarvan bekend is dat het iets heeft (gehad) te nemen als die weet dat het bij hem/haar gebruiksdoel geen problemen zal geven.

Het blijft toch allemaal neerkomen op keuzes en afspraken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:55

Lovely schreef:
Jet, je ziet tegenwoordig ook veel dat kopers, en dan vooral onervaren kopers, allerlei zekerheden willen vergaren door te keuren wat er te keuren valt en alles op de foto te willen zetten wat er op de foto te zetten valt. Als verkoper mag je dan best van te voren zeggen wat je zelf redelijk vindt en wilt vergoeden bij afkeur en wat niet. Ik vind zelf een doodgewone klinische keuring logisch en een standaard setje xrays vind ik ook heel normaal, maar allerlei ingewikkelde rug- en halsfoto's vind ik dan weer niet normaal voor een aankoopkeuring. Kopers moeten er soms iets meer bij stil gaan staan dat er geen zekerheden zijn als het over de langdurige gezondheid van een paard gaat. Want die driejarige die kraakhelder is op de foto's kan een jaar of twee jaar later ook ineens op het randje van afkeur staan omdat een lichaam nu eenmaal doet wat het doet. Als paarden eigenaar en opfokker kun je alleen maar doen wat het beste lijkt en je paard een goede start geven, maar de rest komt met een goede scheut geluk.
Heb je al een paard gevonden?

Ik ben het helemaal eens met vetgedrukte hoor :j Gewoon een klinische keuring en een standaardset röntgenfoto's. Als ik dan nog meer wil, is dat mijn pakkie an. Geen Amerikaanse toestanden hier :n Ik heb nog steeds geen paard gevonden, helaas. Dus als je iets weet...;)

Ik las verder iemand die haar paarden laat keuren alvorens ze te verkopen, netjes. Ik zou dan de foto's door mijn eigen DA laten beoordelen. Het paard wordt absoluut wel klinisch overgekeurd, in mijn bijzijn. Ik kan me voorstellen dat je dan inderdaad overlegt over de kosten.

Ik vind het jammer dat hier toch constant in, in mijn ogen, kansloos argument voorbij komt. Dat ik als koper niet op wil draaien voor de kosten als een paard wordt afgekeurd, heeft niks te maken met het feit of ik de stallingskosten op kan brengen. Dat zijn twee zaken die totaal niks met elkaar te maken hebben.

In mijn ogen mag je er vanuit gaan dat iemand die een paard komt bekijken, het onderhoud ook kan betalen. Ik in ieder geval wel. Anders ben je als koper volledig kansloos bezig.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:59

Lusitana schreef:
En als het lijkt dat men tegenwoordig niet meer zo vaak bij afkeuring wil betalen heeft dat wellicht te maken met het feit dat tegenwoordig zoveel kopers willen laten keuren terwijl dat vroeger echt een uitzondering was en voor sportpaarden. De eigenaren daarvan zijn gewoonlijk geen arme sloebers een een paar honderd "onkosten" van een keuring zijn gewoon af te schrijven.

Nu is er ook veel verkoop van eigenaren die het zelf niet zo breed hebben, en dat maakt wel wat uit in royale gestes, uiteraard.

ik wil graag weten wat ik koop. Ik kan een hartruis of een straalbeen klasse 4 niet aan de buitenkant zien. Een paard dat goedgekeurd wordt, geeft inderdaad alles behalve de garantie op een blessurevrije toekomst. Maar het uitgangspunt is goed.

Bovendien wil ik mijn paard graag verzekeren. En er is geen maatschappij die een paard accepteert zonder keuringsrapport.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:44

Waratje schreef:
Een paard van die prijscategorie zal de verkoper zelf een rondje foto's van hebben laten maken om aan kopers te laten zien, die zal daarna niet genegen zijn dat nog eens 3x te betalen voor een stel "kopers" die geen benul van paarden hebben.......
Als jij geen kennis van paarden hebt, hoef je dat gebrek aan kennis niet door anderen te laten financieren!!

Geen kennis van paarden? Jij hebt röntgenogen waarmee je zwevende stukjes bot kan zien? De verkopers die recente foto's laten maken zijn op 1 hand te tellen hoor. Ja, of ze komen met foto's van drie jaar geleden af, daar lach ik hartelijk om.

Citaat:
Heb jij ooit wel eens bij een fysiotherapeut nagevraagd wat je allemaal al kunt zien aan de "buitenkant"? Vergis je niet, daar kun je heel erg veel aan zien.

Ja, je kunt heel veel zien aan de buitenkant van een paard en dan veronderstellingen doen over de binnenkant. Maar je kan niet aan de binnenkant zien wat er echt gaande is. Ik heb het jammer genoeg zelf meegemaakt. Twee dierenartsen en een fysio die enthousiast stonden te hupsen rond een paard. Zag er zo goed uit, alles was goed, zagen helemaal geen mankementen, klinische keuring met glans doorgekomen, bewegingen waar je van gaat kwijlen. Ik weet nog zo goed hoe de ene dierenarts zei: 'nu de foto's dan, maar volgens mij is dat een formaliteit, het kan bijna niet dat er iets aan haar benen zou zijn.' Als bij wonder is dat paard afgekeurd, en niet een beetje he, nee, radicaal, met allemaal 3'tjes.
Dus nee, ik ga niet meer zomaar de mening van een deskundig iemand volgen wanneer het om de binnenkant van een paard gaat, dan wil ik bewijzen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:18

Dat is toch prima. Niemand die je tegenhoudt. Maar je moet dan wel gewoon zelf de DA daarvoor betalen, lijkt mij.

Geldt ook voor MissJ. Ik pleit niet voor "nooit laten keuren", ik zeg alleen dat het een wens is die bij de koper ligt (helemaal als het voor de verzekering is) en dus logischerwijs door de koper betaald wordt. En dit vind de koper zelfs nog logisch als het advies positief is. Maar bij negatief advies is het plots niet meer hun pakkie aan? Zij hebben toch de DA besteld?

Je kunt afspraken maken, je kunt keuzes maken, maar je kunt verkopers niet verplichten bij afkeuring te betalen tenzij ze zelf de opdracht gever zijn voor de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:25

Ik heb die regel ook toegepast hoor, alle keuringen op mijn paarden zijn toegestaan, maar ik heb ze zelf niet laten keuren dus ben ook niet van plan om de kosten te moeten betalen.
Dus ook bij afkeuring, zijn de kosten voor de persoon die het paard gekeurd wilt hebben.
Mijn paarden zijn tot nu toe allemaal goedgekeurd dus nooit problemen mee gehad ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:47

Lusitana schreef:
Dat is toch prima. Niemand die je tegenhoudt. Maar je moet dan wel gewoon zelf de DA daarvoor betalen, lijkt mij.

Geldt ook voor MissJ. Ik pleit niet voor "nooit laten keuren", ik zeg alleen dat het een wens is die bij de koper ligt (helemaal als het voor de verzekering is) en dus logischerwijs door de koper betaald wordt. En dit vind de koper zelfs nog logisch als het advies positief is. Maar bij negatief advies is het plots niet meer hun pakkie aan? Zij hebben toch de DA besteld?

Je kunt afspraken maken, je kunt keuzes maken, maar je kunt verkopers niet verplichten bij afkeuring te betalen tenzij ze zelf de opdracht gever zijn voor de keuring.

Maar wacht even. Jij ziet een cruciaal punt over het hoofd!
Jij hebt een bult ervaring om U tegen te zeggen. Zeer waarschijnlijk heb jij meer paarden door je handen laten gaan dan alle andere posters bij elkaar!

Juist dat gebrek aan ervaring verklaart de onzekerheid waaruit de wens voortkomt om anderen op te laten draaien voor de kosten van adviezen die ze niet willen horen.

Jij ziet, waarschijnlijk nog beter dan ik, aan de buitenkant al of het zinvol is om zelfs die dierenarts maar op te laten draven, laat staan er foto's van te maken. Juist dat is wat je bij velen hier tussen de regels door of zelfs rechtstreeks kunt lezen; men is onzeker over zichzelf en probeert daar tegenwicht aan te geven door die zekerheid te halen uit een keuring (die feitelijk geen enkele zekerheid biedt).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:50

Gini schreef:
Waratje schreef:
Een paard van die prijscategorie zal de verkoper zelf een rondje foto's van hebben laten maken om aan kopers te laten zien, die zal daarna niet genegen zijn dat nog eens 3x te betalen voor een stel "kopers" die geen benul van paarden hebben.......
Als jij geen kennis van paarden hebt, hoef je dat gebrek aan kennis niet door anderen te laten financieren!!

Geen kennis van paarden? Jij hebt röntgenogen waarmee je zwevende stukjes bot kan zien? De verkopers die recente foto's laten maken zijn op 1 hand te tellen hoor. Ja, of ze komen met foto's van drie jaar geleden af, daar lach ik hartelijk om.

Citaat:
Heb jij ooit wel eens bij een fysiotherapeut nagevraagd wat je allemaal al kunt zien aan de "buitenkant"? Vergis je niet, daar kun je heel erg veel aan zien.

Ja, je kunt heel veel zien aan de buitenkant van een paard en dan veronderstellingen doen over de binnenkant. Maar je kan niet aan de binnenkant zien wat er echt gaande is. Ik heb het jammer genoeg zelf meegemaakt. Twee dierenartsen en een fysio die enthousiast stonden te hupsen rond een paard. Zag er zo goed uit, alles was goed, zagen helemaal geen mankementen, klinische keuring met glans doorgekomen, bewegingen waar je van gaat kwijlen. Ik weet nog zo goed hoe de ene dierenarts zei: 'nu de foto's dan, maar volgens mij is dat een formaliteit, het kan bijna niet dat er iets aan haar benen zou zijn.' Als bij wonder is dat paard afgekeurd, en niet een beetje he, nee, radicaal, met allemaal 3'tjes.
Dus nee, ik ga niet meer zomaar de mening van een deskundig iemand volgen wanneer het om de binnenkant van een paard gaat, dan wil ik bewijzen.

Typisch een geval van het paard verdoven voor de klinische keuring.

Dus als je helemaal op zeker wilt spelen laat dan ook een beetje bloed trekken en onderzoeken op verdovende middelen.