Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
grauwman schreef:2000,- is een dusdanig laag bedrag dat de verkoper het nut van een keuring niet ziet
ikke schreef:Lusitana schreef:Het is geen verplichting, het is een accoord dat je vooraf moet bespreken. Hier betaalt te aanvrager de DA voor zijn werk, ongeacht wat de uitslag is en de koper is meestal de aanvrager. Dit zorgt bij buitenlanders die gerekend hadden op niet betalen bij afkeuring wel eens voor scheve gezichten.
We moeten niet vergeten dat het gaat om een advies. Dat advies kan negatief zijn voor het gebruiksdoel van de koper, maar dat wil niet zeggen dat het hele paard meteen maar niet deugt. De DA is ingehuurd om advies te geven en het is feitelijk raar dat als het advies je niet bevalt, je de DA niet wilt betalen. Het is heel mooi als de verkoper dat dan wil doen, maar hij is dat natuurlijk niet verplicht.
Als een paard werkelijk al van te voren reden geeft om aan te nemen dat het niet gunstig door de keuring komt, moet je het gewoon niet kopen. Reden waarom het verstandig is om met een expert een paard te gaan bekijken.
In aanvulling hierop: wanneer jij een auto koopt en je laat die door derden (ANWB bijvoorbeeld) keuren voor aankoop, wie betaald die keuring dan? Juist, jij als potentiele koper. Ik heb werkelijk nog NOOIT meegemaakt dat een garagehouder de kosten bij afkeuring betaald.
Onderhandeling over eventuele reparatiekosten is iets heel anders! Wij kochten een auto met honkietonkiebandjes eronder. We hebben tegen de verkoper gezegd dat we 'm alleen wil als er Michelins onder lagen. Hij deed geen ander prijsvoorstel, maar heeft er wel vier nieuwe Michelins onder gelegd. Dat mag, maar als hij de vraagprijs verhoogd had, had ik daar niet meteen moeilijk over gedaan.
Lusitana schreef:Overigens denk ik dat de meeste paarden wel door keuringen komen, dus wat is het probleem? Waarom er vanuit gaan dat een paard er niet door komt.
En wat is er tegen om gewoon niet op een paard af te gaan waarbij de verkoper zegt dat hij niet bij afkeuring wil betalen?
Je kunt kiezen. Maar je kunt niet persee een paard willen en een DA maar niet betalen als het advies je niet bevalt.
grauwman schreef:2000,- is een dusdanig laag bedrag dat de verkoper het nut van een keuring niet ziet
Varekaj schreef:Zei de verkoper ook dat er recent RX was gemaakt van de benen + klinische keuring. Goed dus ik vraag of ik rapport + foto's kan meekrijgen om aan mijn DA voor te leggen. Ging de verkoper niet mee akkoord, als ik het resultaat wilde (volgens hem goedgekeurd) moest ik maar zelf bij zijn DA langsgaan en herkeuren op foto wilde hij niet, zelfs niet als ik volledige kosten zou dragen. Ja kijk, daar was ik dan ook gelijk klaar mee, dan hoeft het voor mij niet meer.
Citaat:€2000 voor een paard vind ik toch al mooie prijs, nuja, toch al je recratief zoekt zonder papier en niet zadelmak. Kan altijd dat hij over 3 jaar op randje afgekeurd staat, we hebben inderdaad geen glazen bol maar als er voor aankoop al dingen op RX te zien zijn is het beter om ze te laten gaan, tenzij het je echt geen zak uitmaakt.
Lovely schreef:Jet, je ziet tegenwoordig ook veel dat kopers, en dan vooral onervaren kopers, allerlei zekerheden willen vergaren door te keuren wat er te keuren valt en alles op de foto te willen zetten wat er op de foto te zetten valt. Als verkoper mag je dan best van te voren zeggen wat je zelf redelijk vindt en wilt vergoeden bij afkeur en wat niet. Ik vind zelf een doodgewone klinische keuring logisch en een standaard setje xrays vind ik ook heel normaal, maar allerlei ingewikkelde rug- en halsfoto's vind ik dan weer niet normaal voor een aankoopkeuring. Kopers moeten er soms iets meer bij stil gaan staan dat er geen zekerheden zijn als het over de langdurige gezondheid van een paard gaat. Want die driejarige die kraakhelder is op de foto's kan een jaar of twee jaar later ook ineens op het randje van afkeur staan omdat een lichaam nu eenmaal doet wat het doet. Als paarden eigenaar en opfokker kun je alleen maar doen wat het beste lijkt en je paard een goede start geven, maar de rest komt met een goede scheut geluk.
Heb je al een paard gevonden?
Gewoon een klinische keuring en een standaardset röntgenfoto's. Als ik dan nog meer wil, is dat mijn pakkie an. Geen Amerikaanse toestanden hier
Ik heb nog steeds geen paard gevonden, helaas. Dus als je iets weet...
Lusitana schreef:En als het lijkt dat men tegenwoordig niet meer zo vaak bij afkeuring wil betalen heeft dat wellicht te maken met het feit dat tegenwoordig zoveel kopers willen laten keuren terwijl dat vroeger echt een uitzondering was en voor sportpaarden. De eigenaren daarvan zijn gewoonlijk geen arme sloebers een een paar honderd "onkosten" van een keuring zijn gewoon af te schrijven.
Nu is er ook veel verkoop van eigenaren die het zelf niet zo breed hebben, en dat maakt wel wat uit in royale gestes, uiteraard.
Waratje schreef:Een paard van die prijscategorie zal de verkoper zelf een rondje foto's van hebben laten maken om aan kopers te laten zien, die zal daarna niet genegen zijn dat nog eens 3x te betalen voor een stel "kopers" die geen benul van paarden hebben.......
Als jij geen kennis van paarden hebt, hoef je dat gebrek aan kennis niet door anderen te laten financieren!!
Citaat:Heb jij ooit wel eens bij een fysiotherapeut nagevraagd wat je allemaal al kunt zien aan de "buitenkant"? Vergis je niet, daar kun je heel erg veel aan zien.
Lusitana schreef:Dat is toch prima. Niemand die je tegenhoudt. Maar je moet dan wel gewoon zelf de DA daarvoor betalen, lijkt mij.
Geldt ook voor MissJ. Ik pleit niet voor "nooit laten keuren", ik zeg alleen dat het een wens is die bij de koper ligt (helemaal als het voor de verzekering is) en dus logischerwijs door de koper betaald wordt. En dit vind de koper zelfs nog logisch als het advies positief is. Maar bij negatief advies is het plots niet meer hun pakkie aan? Zij hebben toch de DA besteld?
Je kunt afspraken maken, je kunt keuzes maken, maar je kunt verkopers niet verplichten bij afkeuring te betalen tenzij ze zelf de opdracht gever zijn voor de keuring.
Gini schreef:Waratje schreef:Een paard van die prijscategorie zal de verkoper zelf een rondje foto's van hebben laten maken om aan kopers te laten zien, die zal daarna niet genegen zijn dat nog eens 3x te betalen voor een stel "kopers" die geen benul van paarden hebben.......
Als jij geen kennis van paarden hebt, hoef je dat gebrek aan kennis niet door anderen te laten financieren!!
Geen kennis van paarden? Jij hebt röntgenogen waarmee je zwevende stukjes bot kan zien? De verkopers die recente foto's laten maken zijn op 1 hand te tellen hoor. Ja, of ze komen met foto's van drie jaar geleden af, daar lach ik hartelijk om.Citaat:Heb jij ooit wel eens bij een fysiotherapeut nagevraagd wat je allemaal al kunt zien aan de "buitenkant"? Vergis je niet, daar kun je heel erg veel aan zien.
Ja, je kunt heel veel zien aan de buitenkant van een paard en dan veronderstellingen doen over de binnenkant. Maar je kan niet aan de binnenkant zien wat er echt gaande is. Ik heb het jammer genoeg zelf meegemaakt. Twee dierenartsen en een fysio die enthousiast stonden te hupsen rond een paard. Zag er zo goed uit, alles was goed, zagen helemaal geen mankementen, klinische keuring met glans doorgekomen, bewegingen waar je van gaat kwijlen. Ik weet nog zo goed hoe de ene dierenarts zei: 'nu de foto's dan, maar volgens mij is dat een formaliteit, het kan bijna niet dat er iets aan haar benen zou zijn.' Als bij wonder is dat paard afgekeurd, en niet een beetje he, nee, radicaal, met allemaal 3'tjes.
Dus nee, ik ga niet meer zomaar de mening van een deskundig iemand volgen wanneer het om de binnenkant van een paard gaat, dan wil ik bewijzen.