Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:42

Jibbel schreef:
Groot gelijkt Christel. Mijn paarden zouden dezelfde dag nog weg zijn gegaan..en ik zou niet eens een opgaaf van reden wíllen hebben, ze moeten zoiets gewoon niet eens in hun hoofd halen en op z'n minst zoiets vooraf bespreken en niet al doen en dan nog bellen. Kom nou... 8)7

Nu heb ik niet het formaat paard wat zich leent voor leuke kinderritjes, maar toch..ik zou daar echt pislink van worden.

Je haalt me de woorden uit de mond, wat een waardeloze actie van die mensen! 8)7

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:31

We horen slechts 1 kant van het verhaal. En als dat waar is heeft eigenares volle recht van spreken. Want zoiets doe je niet als staleigenaar.

Maar ieder verhaal heeft twee kanten. Wat nu als zou blijken dat hier wel degelijk afspraken over waren/zijn?

Ik weet niet of deze pony in de wei stond of op stal. Hoe vaak ging dochtertje van TS rijden/kijken/poetsen? Hoe kreeg deze pony b.v. zijn/haar beweging? etc. etc.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-06-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:34

Waarom zou een eigenaar liegen over al dan niet gebruiken van zijn paard :? Niet alle Bokkers zijn leugenachtige monsters Slimmerik. Al stond het dier 7 dagen per week niks te doen, dan nóg heeft een stalhouder geen enkel recht op gebruik.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:36

Rekening maken naar hun toe voor het gebruik van de pony.
(Al is aangifte doen ook geen verkeerd idee..)

En als de wiederweerga weg daar.. wie weet waar ze hem voor gebruiken!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:38

Sonja schreef:
Waarom zou een eigenaar liegen over al dan niet gebruiken van zijn paard :? Niet alle Bokkers zijn leugenachtige monsters.

Leugenachtige monsters? Die kwalificatie geef ik niet hoor maar soms worden dingen voor de mooiïgheid verzwegen ;)

Maar om een duidelijk beeld te krijgen heb ik gewoon nog een paar vragen. Stel dat ze maar 1x per week of maand er heen gingen en de rest van de tijd stond het beessie op stal? (ik ken nl. dergelijke voorbeelden) Dan krijg ik er toch andere ideeën bij en zou ik begrip kunnen krijgen dat staleigenaar het b.v. niet meer kon aanzien. Nogmaals, gewoon wat vragen om een beter idee van de situatie te krijgen.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-06-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Re: Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:39

In een dergelijk geval had de staleigenaar er beter aan gedaan het beest eens in de bak te gooien dan er op een braderie geld mee te gaan staan verdienen Slimmerik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:40

En er dan geld mee gaan verdienen????

Zet het beest dan met een maatje heel de dag op de wei....dan ben je als staleigenaar goed bezig, maar elders meenemen zonder te zeggen, geld verdienen en anderen er op laten rijden?????? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:40

Al stond 'ie in een bierkrat geparkeerd, dan nóg had de stalhouder het niet moeten doen. Er IS geen goede reden voor ongevraagd gebruik van andermans paard.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:41

EsmeeBlom schreef:
In een dergelijk geval had de staleigenaar er beter aan gedaan het beest eens in de bak te gooien dan er op een braderie geld mee te gaan staan verdienen Slimmerik..

Yup, mee eens.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:47

Ik had de pony er per direct weggehaald. Ik vind het ronduit onbeschoft.
De staleigenaar had helemaal het recht niet om de pony van stal te halen en zomaar ergens anders mee naartoe te nemen. :n

Ik zou mijn vertrouwen in de stal meteen volledig kwijt zijn.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:52

ik ben heel stiekem toch wel benieuwd wat de stal eigenaar hier over te zeggen heeft.
ik persoonlijk had daar al een hoop stampij gemaakt.
de politie gebeld (het valt namelijk onder diefstal van een levend wezen)
en tot de politie er was de stal eigenaar op een kwade toon aan gesproken.
want geloof me dan hadden ze geen klanten meer gehad die dag.

en waar halen ze het lef vandaan om zomaar een pony van een pension klant mee te nemen.
als ik jullie was zou ik het hier niet bij laten zitten en er juridis hulp bij te halen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:52

Pony direct weghalen zonder pardon en ik zou toch proberen aangifte te doen oid.
Wat nou als er wat fout was gegaan in de trailer? Of met de kindjes die op haar rug zaten?

Je mag geen beesten vervoeren zonder papieren, dus wat dat betreft zijn ze al strafbaar.
Als iemand van de shet van de TS af zou zijn gevallen tijdens de braderie dan zou de TS aansprakelijk zijn geweest terwijl zij geen eens wist waar haar pony was op dat moment!?

Mag toch hopen dat de politie hier wat aandoet!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:56

Sonja schreef:
Al stond 'ie in een bierkrat geparkeerd, dan nóg had de stalhouder het niet moeten doen. Er IS geen goede reden voor ongevraagd gebruik van andermans paard.

Volledig mee eens.
Had daar per direct de kinderen van m'n paard afgehaald, shetlander meegenomen en de staleigenaar niet de wind maar een tornado van voren gegeven.
Al had ik mijn vent van z'n werk af moeten bellen om alles maar te regelen had me niet geboeid maar had daar zeker niet meer weggereden zonder paard.
(en vervolgens als de wiedeweerga alles op stal regelen) dan staat ie maar een dag in de achtertuin zeg...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:57

_Sim_ schreef:
Als de wiedeweerga een andere stalling zoeken! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt!

Mee eens, dit is toch niet normaal??? Ik zou de pony echt meteen per direct ergens anders (tijdelijk) droppen, zodat je daar iig vanaf bent en dan een andere stalling zoeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:58

Valt onder diefstal?
Nee, wat de stalhouder heeft gedaan is alles behalve goed, maar diefstal? Kom op zeg....

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:59

Ik zou hem nog liever tijdelijk in de woonkamer zetten, van mij part de slaapkamer. Even serieus je kan nu toch niet meer met een gerust hart naar huis gaan en slapen?

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:00

stef schreef:
Valt onder diefstal?
Nee, wat de stalhouder heeft gedaan is alles behalve goed, maar diefstal? Kom op zeg....

Een scooter lenen zonder te vragen is ook geen diefstal?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:01

stef schreef:
Valt onder diefstal?

Dus als ik morgen jou pony mee neem en jij kan hem nergens vinden en komt er opd eze manier achter dat ze er extra mee verdienen...vindt jij geen diefstal?Waar woon je?want ik kan voor morgen wel een extra beestje gebruiken voor een vriendje van mijn zoon........

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:03

Nouja, hangt er vanaf. Denk niet dat politie er wat mee doet maar,
Diefstal:
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

wederrechtelijk
1) Illegaal 2) Illegitiem 3) Ongeoorloofd 4) Onrechtmatig 5) Onwetmatig 6) Onwettelijk 7) Onwettig 8) Verboden

Iemands paard op eigen houtje de stal uithalen zonder toestemming is ongeoorloofd het paard wegnemen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:05

De kans dat de politie er wat mee doet in de zin van diefstal lijkt me ook niet erg groot.
Maar zoals hierboven genoemd het vervoeren van het dier zonder papieren, en zonder het recht?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:10

liesjecryos schreef:
Dus als ik morgen jou pony mee neem en jij kan hem nergens vinden en komt er opd eze manier achter dat ze er extra mee verdienen...vindt jij geen diefstal?Waar woon je?want ik kan voor morgen wel een extra beestje gebruiken voor een vriendje van mijn zoon........

Wat is dat nou voor onzin? Pony is terug, dus het is simpelweg geen diefstal, kan je er hele rare dingen bijhalen, maar dat verandert niks aan hoe de wet in elkaar zit

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:12

Ik heb hetzelfde meegemaakt.Alleen ik heb mijn pony nooit meer levend terug gezien.Die is ter plaatste afgemaakt,doordat degenen die hem zonder toestemming mee nam een ongeluk kreeg door haar domigheid.
Toen ik aangifte deed,werd mij verteld dat het onder diefstal valt aangezien de pony zonder toestemming is meegenomen.Kortom als je scooter op die manier word meegenomen is het ook diefstal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:13

Niet als ie daarna weer netjes terug gebracht wordt, wat hier het geval is, zie bericht van lolleke

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:14

stef schreef:
liesjecryos schreef:

Wat is dat nou voor onzin? Pony is terug, dus het is simpelweg geen diefstal, kan je er hele rare dingen bijhalen, maar dat verandert niks aan hoe de wet in elkaar zit

Het is gewoon diefstal op dat moment.En jij denkt er te luchtig over omdat het jou niet over komen is,maar goh wat sta je raar op je neus te kijken als pony is verdwenen en je kunt hem nergens vinden.Ik wens zoiets niemand toe.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:14

slimmerik schreef:
We horen slechts 1 kant van het verhaal. En als dat waar is heeft eigenares volle recht van spreken. Want zoiets doe je niet als staleigenaar.

Maar ieder verhaal heeft twee kanten. Wat nu als zou blijken dat hier wel degelijk afspraken over waren/zijn?

Ik weet niet of deze pony in de wei stond of op stal. Hoe vaak ging dochtertje van TS rijden/kijken/poetsen? Hoe kreeg deze pony b.v. zijn/haar beweging? etc. etc.

Als de pony meegenomen had mogen worden, was er hier vast geen topic geopend dat de pony zonder toestemming is meegenomen.... :?

En wat heeft de al dan niet gegeven beweging er mee te maken?