Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:13

superwoman schreef:
Naar mijn idee zijn oudjes vaak wat duurder in onderhoud voor hetgeen je er mee doet.
Vaak worden ze minder intensief bereden enzo, maar hebben ze wel wat meer zorg nodig aan voer en supplementen. Geloof niet zo zeer dat je meer risico hebt in grote D.A kosten als "in een operatie".

Dat is vrij simpel, boven de 20 (ongeveer) zal een dierenarts een paard niet meer onder narcose willen brengen, behalve voor het inslapen. De kans dat ze goed uit de narcose komen is gewoon te klein.
Het valt trouwens wel mee met dat voer en supplementen, maar je moet wel nadenken bij wat je doet. Hersteltijd is inderdaad langer en als een paard van boven de ongeveer 16 jaar wat terugvalt in gewicht heb je het er ook niet meer zo gemakkelijk bijgevoerd. Dus je moet wat scherper zijn op wat er aan de hand is. Maar ik heb met de 24-jarige minder voerkosten dan aan de bijna 4-jarige die nog in de groei is. De oude krijgt in de winter bietenpulp met maismeel naast haar hooi, wortels en 3 handjes brok. Dat kost je echt de kop niet, die 4-jarige vreet meer muesli weg dan de drie anderen samen en dan voer ik haar zelfs ook nog relatief krap (halve schep per dag).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:24

@waratje: zal per oudje én eigenaar ook wel verschillen denk ;) . Zodra ze wat moeten krijgen tegen de artrose en stijfheid bijv, kan het behoorlijk oplopen.Hangt ook weer af van "het werk" wat er nog mee gedaan wordt. Die jonge dieren kunnen idd ook de oren van je kop eten, daar heb ik ook ervaring mee :D Maar goed, daar zie je wel veel mee veranderen wat dan weer erg leuk is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 00:47

Je kan een paard wel tot 23 jaar verzekeren, maar vanaf zijn 15-16 jaar gaat het verzekerde bedrag iedere jaar flink omlaag, dus dan heb je hem voor een heel laag bedrag verzekerd en krijg je ook maar tot een heel laag bedrag vergoed. Eigenlijk niet te moeite, zeker omdat idd oudjes vaak eerder geld kosten aan supplementen dan dure operaties en die supplementen meestal niet vergoed worden. Ik merk trouwens totaal niet aan mijn 19-jarige dat hij 19 is. Afgelopen winter nog verdoofd voor het scheren en binnen korte tijd brak meneer alweer door de verdoving heen en begon te klieren. En hij wordt al te dik van een kilo basisbrok. Verschilt denk ik heel erg per oudje, wat je daar aan kosten voor maakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:21

superwoman schreef:
@waratje: zal per oudje én eigenaar ook wel verschillen denk ;) . Zodra ze wat moeten krijgen tegen de artrose en stijfheid bijv, kan het behoorlijk oplopen.Hangt ook weer af van "het werk" wat er nog mee gedaan wordt. Die jonge dieren kunnen idd ook de oren van je kop eten, daar heb ik ook ervaring mee :D Maar goed, daar zie je wel veel mee veranderen wat dan weer erg leuk is.

Zou zeggen (niet specifiek voor jouw bedoeld hoor :D ) lees het boek van hoofcare en iemand met gezond verstand wil eigenlijk zijn paard niet meer laten behandelen
Ik ben nu bezig met het lezen van het boek en de tranen staan in mijn ogen wat een ellende zeg en mensen kunnen behoorlijk egoistisch zijn

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:03

@Colway: Je schrijft dat je al 10 jaar wacht om een paard te kunnen kopen, omdat je bang bent dat je de DA kosten niet kan betalen. Dat is wel erg lang wachten.

Ik zeg verder ook niet dat ik die kosten niet kan betalen. Er staat dat er overal wel een mouw aan te passen is. Soms moet je risico's nemen. En dat houdt absoluut niet in dat ik mijn witte held laat barsten. Ik ga niet op vakantie, koop geen dure kleren, kijk uit met de boodschappen. Als het erop aankomt, staat mijn paard echt wel op de eerste plaats.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 13:00

Dat schreef ik. ;) Ik zeg ook niet dat jij de DA kosten niet kunt betalen, alleen de manier waarop zou niet mijn manier zijn, daar voel ik me gewoon niet rustig bij. Maar ieder zijn manier.

8nnemiek

Re: Minimum spaarbedrag voor medische kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:03

Toen mijn paard koliek had zeiden ze bij de kliniek dat een operatie 5000 euro kon kosten. Dus ik probeer altijd iets rond dat bedrag op mijn spaarrekening te hebben. Nu is het even iets minder ivm andere uitgaven maar ik wil toch weer wat gaan bijsparen. Dat spaarpotje is trouwens voor al mijn dieren en ook voor andere onverwachte uitgaven.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 13:19

Die van mij staat nu op de uithof en moet in totaal een maand blijven.
En de ellende is hij is niet verzekerd.

Dus als je een paard heb verzeker je paard dan ook er kan altijd wat gebeuren en je moet daar zeker rekening mee houden.

Wat de kosten kunnen echt hoog oplopen.

En 1000 euro is niks.....