superwoman schreef:Naar mijn idee zijn oudjes vaak wat duurder in onderhoud voor hetgeen je er mee doet.
Vaak worden ze minder intensief bereden enzo, maar hebben ze wel wat meer zorg nodig aan voer en supplementen. Geloof niet zo zeer dat je meer risico hebt in grote D.A kosten als "in een operatie".
Dat is vrij simpel, boven de 20 (ongeveer) zal een dierenarts een paard niet meer onder narcose willen brengen, behalve voor het inslapen. De kans dat ze goed uit de narcose komen is gewoon te klein.
Het valt trouwens wel mee met dat voer en supplementen, maar je moet wel nadenken bij wat je doet. Hersteltijd is inderdaad langer en als een paard van boven de ongeveer 16 jaar wat terugvalt in gewicht heb je het er ook niet meer zo gemakkelijk bijgevoerd. Dus je moet wat scherper zijn op wat er aan de hand is. Maar ik heb met de 24-jarige minder voerkosten dan aan de bijna 4-jarige die nog in de groei is. De oude krijgt in de winter bietenpulp met maismeel naast haar hooi, wortels en 3 handjes brok. Dat kost je echt de kop niet, die 4-jarige vreet meer muesli weg dan de drie anderen samen en dan voer ik haar zelfs ook nog relatief krap (halve schep per dag).