Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:14

Tamara_H schreef:
AnnemiekvM schreef:
Ik vind het heel heftig dat jullie het oké vinden dat je paard 23 uur per dag in een stal moet staan. Het lijkt mij verstandig dat jullie je eens meer gaan verdiepen in het paard.
Wat dat betreft zou het niet gek zijn als mensen eerst een diploma moeten halen voordat ze een paard mogen aanschaffen. Ik vind het te gek voor woorden dat dit gebeurt.

Dat is u mening, maar dan mogen er op genoeg grote paarden bedrijven wat gaan gebeuren want daar komen paarden soms een hele dag hun box NIET uit.
Ook geregeld gebeurt op stages waar ik liep, en nee dat waren niet de minste bedrijven ;)

Mijn paard staat dus als je gelezen hebt geen 23 uur op stal. Maar 1 uur buiten vrij (zomers 2á3) en dan nog zijn dagelijkse training en verzorging. :j

Joepie, hij staat "maar" 20 uur in z'n stal...........

Dat de halve paardenwereld in de sloot springt, is geen reden om daar maar klakkeloos achteraan te springen!
En die "niet de minste" stallen waar jij op doelt, zijn veelal niet de stallen die representatief zijn voor een correcte en verantwoorde omgang met paarden. Geen vergelijkingsmateriaal dus!
Het idiote gedoe rond die paarden waar meer geld voor neergeteld is dan mijn huis gekost heeft, heeft niks met paarden te maken, maar alles met financiele belangen (en haantjesgedrag).

NicoleWHS

Re: Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:38

Volgens mij weet TS het nu wel.
Zullen wij iedereen in zijn of haar waarde houden.
Ook ts heeft het beste met haar paard voor.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:40

Moderatoropmerking:
Het is geen topic over of een paard de wei in moet, graag dus bij de feiten waar de TS om vraagt blijven

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:34

colette_007 schreef:
@millennium; klopt degene die ik kende (paar mensen) deden deeltijd sport? Mbo niveau en zijn als ze klaar zijn gedipl. Instructeur...
Over die heb ik het (ook niet allemaal hoor, maar wel heel wat).
En ken ook een paar die voltijd doen, wat jij zegt klopt, maar wat me het meeste tegenstaat is dat paarden eigenlijk niet buiten komen... Stapmolen rijden en als iemand ze keer loslaat...
Daarnaast vind ik persoonlijk dat deurne momenteel 'toonaangevend' is in nederland/ die leiden de mensen op die 'het' moeten gaan doen, en dat zij(deunre dus) niet het in mijn ogen 'goede' voorbeeld geven mbt paardenwelzijn (buiten/groepen etc)

Oke. In dit topic hebben we het eigenlijk enkel over de voltijd opleiding, dus het 'paard 1 x trainen en 6 dagen niks doen' gaat niet op voor de voltijdstudenten en ook niet voor het 'hoe er op deurne met paarden wordt omgegaan' op, omdat de paarden van deeltijdstudenten niet op Deurne staan ;) .
En ik denk dat als je het topic goed had doorgelezen (heb je misschien ook wel), je had gelezen dat het aan ieders eigen mentaliteit ligt om zijn of haar paard de beweging te geven welke het nodig heeft.
Dus niet enkel stapmolen en rijden.

Wat betreft de rest; daar geef ik je volkomen gelijk in :) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:28

Ik zou er voor mijn verdriet niet aan moeten denken om mijn paard bloot te stellen aan een dergelijke poppenkast :n

Maar zo te horen heeft jouw paard al niet zo'n heel geweldig leven :o

De dingen waar tegenstanders tegenaan lopen zijn voor jou niet belangrijk , jij ziet de voordelen erin , de kans bestaat dat je paard meer aandacht en beweging krijgt , en als hij goed tegen een dergelijke poppenkast kan en daar goed kan aarden , dan is het voor het paard wellicht ook alleen maar leuker.

Dus ik denk dat het voor jou wel een goede keus is om het dier mee te geven , mits de ruiter "goed" voor het dier wil zorgen.

(het is trouwens wel zeer typerend dat Deurne-minded-mensen bij paardenwelzijn denken aan een stal met dik stro en dagelijks een paar rondjes in de stapmolen , en dat het dan allemaal wel goed zit :') )

Het zou wel super zijn trouwens als het ze inderdaad gaat lukken om wat weidegang en paddocks toe te voegen aan het centrum , als ze daar dan ook op een goede manier gebruik van gaan maken om de sport-gerichte leerlingen ècht iets te leren over goed omgaan met paarden :P

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:41

delerium schreef:
Het is geen topic over of een paard de wei in moet, graag dus bij de feiten waar de TS om vraagt blijven

Het heeft er wel degelijk mee te maken. Ze vraagt om meningen waarom ze wel of niet haar paard zou uitlenen. Dit zou voor mij een reden zijn om het niet te doen,

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 22:25

pmarena schreef:

Sorry, maar hoe kun je hier nou oordelen over hoe het leven van mijn paard is???
Mijn paard is gelukkig gezond!!!! En is nog nooit ziek geweest, nooit kreupel enz...
hij komt alleen niet zoveel uur buiten als ik zou willen op dit moment.

Maar heeft die dan geen geweldig leven????

Denk dat er paarden zijn die wel elke dag buiten staan en een minder leven hebben dan die van mij.
Vind dit echt ONZIN!!!!

AnnemiekvM schreef:
delerium schreef:

Het heeft er wel degelijk mee te maken. Ze vraagt om meningen waarom ze wel of niet haar paard zou uitlenen. Dit zou voor mij een reden zijn om het niet te doen,

Zoals al eerder aangegeven gaat mijn paard minimaal 1 uur per dag naar buiten.
Op dit moment gaat het topic er meer over dat dit zielig is, en hij meer naar buiten zou moeten.
Of hoe vaak andere mensen hun paarden naar buiten doen...

Aan het begin van het topic plaatste ik deze vragen

Welke dingen moet ik aan denken;
waar moet ik op letten?
zijn er mensen die ervaring hebben hiermee?
hoe gaan ze om met je paard in Deurne?
Wat voor een soort contract zou er moeten komen?
Ik zit wel te denken om hem te verzekeren voor blijvend letsel, omdat ik graag een heel paard terug wil, maar er kan altijd iets gebeuren.

Op dit moment heb ik voornamelijk antwoord op de vraag
hoe gaan ze om met je paard in Deurne?

Over de rest wordt weinig gesproken, helaas omdat die punten voor mij ook wel erg belangrijk zijn...
Zoals:
zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? (hier gaat het over uitlenen van je paard, niet alleen aan deurne, maar algemeen)
Ik zit wel te denken om hem te verzekeren voor blijvend letsel (ook weinig over gehoord...)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:46

pmarena schreef:
Ik zou er voor mijn verdriet niet aan moeten denken om mijn paard bloot te stellen aan een dergelijke poppenkast :n

De dingen waar tegenstanders tegenaan lopen zijn voor jou niet belangrijk , jij ziet de voordelen erin , de kans bestaat dat je paard meer aandacht en beweging krijgt , en als hij goed tegen een dergelijke poppenkast kan en daar goed kan aarden , dan is het voor het paard wellicht ook alleen maar leuker.

Dus ik denk dat het voor jou wel een goede keus is om het dier mee te geven , mits de ruiter "goed" voor het dier wil zorgen.

(het is trouwens wel zeer typerend dat Deurne-minded-mensen bij paardenwelzijn denken aan een stal met dik stro en dagelijks een paar rondjes in de stapmolen , en dat het dan allemaal wel goed zit :') )

Het zou wel super zijn trouwens als het ze inderdaad gaat lukken om wat weidegang en paddocks toe te voegen aan het centrum , als ze daar dan ook op een goede manier gebruik van gaan maken om de sport-gerichte leerlingen ècht iets te leren over goed omgaan met paarden :P

Dat laatste komt toch best denigrerend over op de studenten welke prima weten hoe met hun paard om te gaan. Tevens zijn er genoeg 'deurne-minded-mensen' welke bij het paardenwelzijn ook aan weidegang denken meid ;) . Maargoed, lees daar vooral over heen ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:01

TS heb jij mij antwoord nog gelezen, mbt letsel bij de ruiter?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:11

Hoe gaan ze om met je paard in Deurne?
Door de weeks zal jou 'bijrijder' haar paard zelf doen op Deurne. Hoe zij dat zal vormgeven hangt geheel af van haar mentaliteit, en dat lijkt mij toch best lastig in te schatten. Er zijn namelijk ook altijd voltijdstudenten met een paard van een ander welke het niet zoveel boeit hoe het beestje erbij staat (rotte appels heb je er altijd tussen zitten), maar over het algemeen is de mentaliteit prima.
In de weekenden doet de weekenddienst je paard (tenzij je hem zelf wilt doen, dat mag ook), en ook daar zitte 'rotte appels' tussen; hangt ook weer van de mentaliteit van de weekenddienst (en het weekenddiensthoofd) hoe krachtig de uit te voeren taken daadwerkelijk uitgevoerd worden. Genoeg studenten welke met een paard met een blessure maar 1 keer aan de hand stappen (ipv 2 keer, of gewoon niet), welke paarden die niet in de molen kunnen en gelongeerd moeten worden maar 10 minuutjes longeren ipv een dik half uur (of langer) etc. Wat betreft de stallen; ook dit hangt weer van de mentaliteit af van de weekenddienst. Persoonlijk houdt ik van dik in schoon stro staan (ook op maandag als alle studenten weer terug komen) maar er zijn ook weekenddiensten waarbij je paard op maandag in de dikke stront staan.

Hm.. nu ik dit op papier zie staan schrik ik ervan, maar het gebeurt toch echt. Echter, omdat ik zelf in Groningen woon, heb ik mij daarover heen gezet. Je kan toch niks aan de weekenddienst veranderen en je hoopt er maar op dat er op een daadkrachtige manier wordt gehandeld.

Naast de soms vieze stallen op maandag (dus niet opgestrooid zoals het hoort), heb ik drie x wat probleempjes met de weekenddienst gehad (verschillende weekenddiensten)
1. Kom op maandag terug en de voerbak van mijn paard zit tot aan de rand toe gevuld. Paard had koorts, dus weinig gegeten en gedronken. Is door de weekenddienst niet opgemerkt, wat ik zelf best beschamend vond (je hoort immers dagelijks voer- en drinkbakken te controleren en je behoort op te merken dat een paard niet fit is).
2. Kom op maandag terug en er ligt droge stront in de drinkbak. Was in de ochtend niet opgemerkt door de weekenddienst.
3. Begin april, warme en koude dagen. Kwam een warm weekend aan dus dekens er van af gehaald en voor box gehangen. Kom maandag ochtend op school en paard staat zwetend onder twee dekens.

Allemaal kleine dingetjes welke voorkomen hadden kunnen worden. Heb alle voorgevallen aangekaart bij stalmeesters maar kon er verder niks meer aan veranderen. Daarna ook overheen gezet, aangezien je toch geen controle hebt over de weekenddienst. Klinkt cru, maar zo is het wel.

Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? (hier gaat het over uitlenen van je paard, niet alleen aan deurne, maar algemeen)
Ik zit wel te denken om hem te verzekeren voor blijvend letsel (ook weinig over gehoord...)

Ik geef mijn ervaring vanuit de andere richting; in het 1e jaar heb ik een half jaar lang een paard van m'n 1e stagebedrijf mee gekregen; een 9-jarige hengst. Deze hengst is mee gekomen zonder contract of verzekering en dat heb ik geweten; hij heeft op Deurne tot twee maal toe (in een tijdsbestek van zes weken) een liesbreuk gehad, waarna die is gecastreerd. Omdat ik geen contract had, stond er niks vast wat betreft de dierenarts kosten. Gelukkig heeft de eigenaar betaald, maar was hier natuurlijk niet happy mee, aangezien hij hem ook niet had verzekert.Het heeft dan ook heel wat voeten in de aarde gehad om het beestje niet te hoeven laten inslapen, aangezien de dierenarts kosten aanzienlijk hoger waren dan de geldwaarde van het paard. Mijn advies is dan ook om toch duidelijke regels aan te stellen, zodat voor beide partijen duidelijkheid te creeeren. Zowel over de verzorging/omgang/beweging van het dier, als medische elementen (wat te doen bij ... blabla) . Een verzekering kan ook geen kwaad, je weet immers nooit wat er kan gebeuren.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:58

Een slotje wegens een schaduwaccount.