Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:25

Ik sta op een kleinschalige pensionstal. Gebruik van de stapmolen is bij ons gratis; als je af en toe maar even meehelpt om het erf/de molen aan te vegen.
Er is plaats voor 4 paarden in de molen; dus als je er 1 paard in zet, mag die een kwartier lopen en als je er 4 in zet kunnen ze een uur lopen. Je kunt op het bord kijken welke er die dag nog niet in de molen geweest zijn en op die manier kan je de molen meestal wel vullen.

Maar ik zet mijn paardje ook liever in de paddock, als het kan; ze loopt sowieso niet zo goed door in de molen...

jamiroquai

Re: Hoe wordt het gebruik van de stapmolen bij jullie geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:17

Ik zou een stapmolen toch wel heel prettig vinden. Niet om elke dag als training in te lopen, maar wel om beweging te krijgen. Ik heb de mijne op de wei en ik heb niet de indruk dat hij uit zichzelf veel beweegt- behalve zijn mond dan.....

Maar voor het uitstappen na het werk of voor wat extra beweging, lijkt het me prima!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:10

Th0mas schreef:
Bij ons is het gratis, het is wel bedoeling dat iedere gebruikers het molen eens gaat schoonmaken. Een binnenbak betaal je ook niet :+

Dat is natuurlijk niet waar.
Je betaalt tenslotte een pensionprijs inclusief het gebruik van de fasciliteiten, zoals bijv. een stapmolen, een bak, een paddock, etc. De meeste stallen met een binnenbak hebben een hoger stalgeld dan stallen met alleen een buitenbak.
Het zit dus in de pensionprijs verwerkt. Het lijkt dan misschien gratis, maar in feite betaalt iemand die de molen niet gebruikt er ook voor.

Ik vind het dus niet raar dat TS een vergoeding voor het gebruik van de stapmolen wil hebben, om de investering er een beetje uit te kunnen halen.

Je kunt dus in overleg met de stalklanten, of een verhoging van het pensiongeld met bijv. 15 of 20 euro per maand en vrij gebruik van de stapmolen.
Of alleen een verhoging van het pensiongeld voor diegenen die de stapmolen willen gebruiken. Betaal je niet, mag je paard er in principe niet in.

Of een rittenkaart of iets dergelijks, echter heb je er dan heel veel administratieve romslomp van, omdat je moet bijhouden wie wanneer zijn paard er hoelang in zet.

Bij vrij gebruik kun je bijv. afspraken maken over de molen niet voor 1 paard laten draaien, maar tenminste voor 2 of 3, dan verdeel je de kosten van het stroomgebruik nog een beetje, voor 1 paard de molen laten draaien is vrij inefficiënt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:51

Op mijn oude stal betaalde je 2 euro per keer, dan stonden ze er zo'n 3 kwartier in geloof ik.
Hij werd er dan voor je in- en uit gezet, werd alleen in gestapt :j

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:53

Bij ons is de stapmolen gratis ( zit waarschijnlijk bij het stalgeld inbegrepen )
We moeten ze er zelf in zetten en eruit halen.
Voor de pensionklanten heeft de molen vaste tijden 's middag van 16:30 tot 17:30 en 's avonds van 19:30 tot 20:30
Er mag alleen worden gedraaid op het stapprogramma.
Zelf de eventuele mest eruit halen.
De meeste pensionklanten maken gemiddeld 1x per week gebruik van de molen, schat ik zo.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:57

Bij ons ook ongeveer 20-25 euro voor een hele maand.
Paarden gaan er dan elke dag dat ze niet gereden worden in.
In en uithalen van de paarden gebeurt door pensionhouder.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:31

Th0mas schreef:
Bij ons is het gratis, het is wel bedoeling dat iedere gebruikers het molen eens gaat schoonmaken. Een binnenbak betaal je ook niet :+

Ach, wat is gratis...........
Hier kun je een stal huren incl gebruik van de faciliteiten, maar daar zit toch ook een deel bij voor het gebruik van de binnenbak.
Ik betaal er zelf toch echt iedere maand een deel hypotheek voor.
En mensen die uit het dorp hier binnen rijden betalen daar ook een vergoeding voor.
Hoezo een binnenbak niet betalen??

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:13

playboysches schreef:
ik zou alleen niet willen kiezen tussen of paddock of stapmolen. Bij ons worden de paarden door stal elke dag 3 uur in de paddock gezet, dit zit bij de stalprijs inbegrepen. Als je je paard in de molen wilt laten zetten kost dit 30 euro, dan worden ze naast elke dag paddock ook nog is elke dag een uur in de stapmolen gezet (of korter als je dit wilt)
Gelukkig hoeven wij dus niet te kiezen, maar anders zou ik zeker voor paar uur paddock kiezen i.p.v een half uur/uur stapmolen.

zit het topic te lezen en dacht dacht ik ook: ik zou leiver mijn paard een paar uur in een (dan misschien maar blubberige) paddock willen hebben dan een halfuurtje tot uurtje in de molen!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:20

Op verschillende stallen waar ik stage heb gelopen was het allemaal anders.

Stal 1: Echte dressuurstal waar pensionklanten tegen betaling hun paard ZELF in de stapmolen konden zetten. Niemand deed dit :')

Stal 2: Grote pensionstal waar pensionklanten ZELF hun paard in de stapmolen mochten zetten zolang als ze zelf wilden en zonder extra kosten. Molen draaide de hele dag door.

Stal 3: Grote pensionstal waar eerst gratis gebruik gemaakt kon worden van de stapmolen, paarden werden er gratis in gezet. Tegenwoordig is de stal van iemand anders, kost het €3 per keer of €40 per maand. Niemand maakt meer gebruik van de stapmolen ...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:32

40€ per maand is ook wel een flink bedrag. Ik vind een stapmolen vooral fijn met die sneeuw enzo. Paarden kwamen wel buiten maar waren amper in beweging. In een gestrooide stapmolen konden ze dan in ieder geval even een half uurtje hun spieren wat opwarmen. Maar vervanging van de paddock/weide zou ik het ook niet vinden, het is imo meer iets voor ernaast, voor een 2e keer beweging die dag als hij verder niet gereden wordt.

Maar ik denk dat de TS haar eigen klanten wel kent, en als die ze liever af en toe ipv de paddock in de molen willen...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:38

Heb het topic steeds gevolgd, ik zou voor optie 7 gaan. Zelf zou ik het heel vervelend vinden, als de molen door de klanten zelf gebruikt zou worden. Dan heb je misschien om de haverklap 1 paard in de molen waar het hele ding voor moet draaien.
Met optie 7 kan je het zelf bepalen en indelen (dus bijv met meerdere tegelijk).

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:14

Ik blijf het leuk vinden om te lezen hoe verschillend de reacties en meningen zijn verdeeld.
Toch heb ik de meeste mogelijkheden die ik ga aanbieden uit dit topic gehaald.
En ja, ik heb ook altijd geroepen dat ik mijn paarden liever in de prut heb staan dan de hele dag binnen, maar op dit moment hebben wij hier een mok explosie. Ik smeer me rot, en probeer nu alle paarden iedere dag even in de binnenbak te zetten zodat ze de benen in ieder geval kunnen strekken en even lekker kunnen rollen.
Gelukkig komen de eerste klanten altijd pas rond 14.00u, dus tot die tijd heb ik de bak ter beschikking.
Nu staat de laatste groep erin van 10 stuks. Die hebben echt geluk dat ze met zoveel tegelijk kunnen want die staan er nu in tot er iemand wil rijden.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:23

@Sjarett

Hoe hou je dan je bodem vlak ?, lijkt me niet zo fijn om in een bak te rijden waar 10 paarden losgegooid zijn, die kunnen ze dan flink omploegen, of valt dat mee ?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:33

waar ik nu sta betaal je 45 euro voor 7 dagen in de week 30 min stappen
en dan zetten hun het paard erin
voor 3 keer in de week is het 25 euro
Je mag hem zelf er niet inzetten

bij de stal waar ik heen gaan is het 1x in de week 10 euro 2x in de week 20 euro ect. tot 5 x in de week 50 euro.
Dit geld ook als je hem buiten wilt hebben,,
Hierbij mag je hem ook zelf erin zetten en dat is dan gratis.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 14:38

Paul11 schreef:
@Sjarett

Hoe hou je dan je bodem vlak ?, lijkt me niet zo fijn om in een bak te rijden waar 10 paarden losgegooid zijn, die kunnen ze dan flink omploegen, of valt dat mee ?

Hihih ja, het ziet er af en toe niet echt lekker uit. Maar veel slepen doet een boel.
Ik heb het ervoor over om ze zo toch lekker los te laten.

CalvinenGino schreef:
waar ik nu sta betaal je 45 euro voor 7 dagen in de week 30 min stappen
en dan zetten hun het paard erin
voor 3 keer in de week is het 25 euro
Je mag hem zelf er niet inzetten

bij de stal waar ik heen gaan is het 1x in de week 10 euro 2x in de week 20 euro ect. tot 5 x in de week 50 euro.
Dit geld ook als je hem buiten wilt hebben,,
Hierbij mag je hem ook zelf erin zetten en dat is dan gratis.

Voor de molen kan ik dat bedrag helemaal begrijpen, dat is tenslotte meer werk ivm dekens en beenbescherming, maar voor gewoon buitenzetten is het best veel.
Maar misschien is je basis stalgeld wel heel schappelijk en dan kan ik goed begrijpen dat deze bedragen gerekent worden. Het is onwijs veel werk.
Laatst bijgewerkt door Sjarett op 19-01-11 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:39

Bij ons mag je je pony/paard erin zetten wanneer je wil :)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:28

Op een stal waar ik heb gereden, zat de stapmolen mee in de pensionprijs.
Je mocht je paard er zo vaak en zo lang inzetten als je zelf maar wilde (behalve na 9 uur 's avonds)
Maar het was dan wel je eigen verantwoordelijkheid ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:29

Wij betalen elke maand 20 of 25 euro voor de molen. Dan worden ze er op werkdagen ingezet en mag je hem zelf nog erin zitten. Dus 5 dagen worden ze erin gezet, weekend moet je zelf regelen.

Sjeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:33

Poeh, wij hebben voor 5x in de week de prijs van 45. Rondom ijzers verplicht tegen het slijten.
3x kan ook voor 30. Als je ze er zelf in wil zetten de hele maand 20. Per keer is het 3.
Als je ze in de paddock wil laten zetten kost het ook 3.
Met de zomerweide kost het buitenzetten ook 45 tenzij je op da/nacht land staat.

Zijn ze bij ons toch 1 van de duurste...en hij is niet overdekt en bedekt met stoeptegels.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:50

Bij ons is gebruik van stapmolen gratis (alleen voor pensiongasten). Stalgeld bedraagt in vol pension 250 euro en je mag zoveel in molen zetten als je wil maar wel zelf erin zetten.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 13:58

Gek, dat zoveel mensen moeten betalen hiervoor?

Wij betalen niks extra (betalen dan wel ook 300,- per maand) en ze worden elke dag, ook zon-, en feestdagen erin gezet, een dik half uur.

In de zomer mag je kiezen, of buiten en binnen zetten of in de molen, zonder extra kosten.

Ernaast mag je ze er zoveel erin zetten als dat je wilt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:25

Ik sta op een erg luxe stalling. Waar ik ook behoorlijk wat voor betaal.
Wij hebben dan ook een overdekte, verlichte met sproei-instalatie trainingsmolen. Die wij onbeperkt kunnen gebruiken. Wel is dit gebruik opgenomen in het stallingsgeld.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:22

@ bruintje:
Daar zit dan precies het verschil. Jij betaalt een flink bedrag aan stalgeld en dat is dan all inclusive.
Op andere stallen is het stalgeld lager, maar betaal je wel een bedrag voor extra diensten zoals bijv een staomolen, of service als buiten en binnen zette, etc.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:02

Bij ons is een stapmolen voor 4 paarden. Kost €11,.. per maand en kan je hem er zelf zo vaak inzetten als je wilt. (als je het vraagt wil iemand anders dat ook wel voor je doen)
Ik maak er geen gebruik van, heeft mn paard niet nodig en bovendien vind ze het eng om rondjes te lopen in dat ding :') Ze voelt zich dan te opgesloten ofzo denk ik, maar dan gebeuren er ongelukken dus ik gebruik het niet.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:17

Bij ons is de stapmolen erbij inbegrepen, je mag ze er zelf in zetten en je kan ze er ook laten inzetten.