Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
loulou schreef:wat een onzin. mijn auto mag volgens de papieren gewoon de trailer trekken. hou nog zo'n 100 kilo over.
daarnaast heb ik gewoon netjes m'n BE gehaald, want ik vind het wel dom om onverzekerd rond te rijden.
en dan zou het levensgevaarlijk zijn dat ik met die combinatie rondrijd? als het echt zo levensgevaarlijk is, waarom wordt er dan in hemelsnaam toegestaan dat een auto dat gewicht mag trekken?
als de risico's echt zo hoog zijn als jij suggereerd zouden er heel wat meer ongelukken met trailers gebeuren. kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd, half nederland rijd met een normale particuliere auto die niet meer dan 1300 kilo mag trekken
waarom ik geen grote 4x4 koop (want dat is natuurlijk het meest ideaal naast een busje), omdat ik voor m'n werk en prive nogal veel km's maak en mijn auto ongeveer 2 x zoveel km's kan rijden met op een volle tank dan een 4x4 of een busje. en omdat een 4x4 en een busje ongelooflijk zwaar zijn en voor een particulier dus echt niet te betalen qua wegenbelasting.
voor die (hooguit) 2x per maand dat ik met de trailer rijd ga dus echt niet mijn maandlasten gigantisch verhogen door een auto aan te schaffen die geschikter is voor het trekken van een trailer.
dat het aanpassen van je rijsttijl onzin is ben ik het ook niet mee eens. tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar veel acties van medeweggebruikers kun je wel aan zien komen door vooruit te denken en mee te denken.
utleta schreef:wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer
hoeno schreef:Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo
cissy schreef:hoeno schreef:Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo
Hier nog een vinger, wat, een hele hand!ik lust geen bier en ik drink nooit alcohol, dat is aan mij niet besteed.
Meestal ben ik dus de BOB, maar ik ben dan ook weer zo dat als er afgesproken is dat iemand anders de BOB is en die dan toch 1 biertje neemt dat ik dan rij en diegene lekker laat staan.Afspraak is afspraak en er wordt niet toch gedronken omdat ik toevallig ook mee ben en kan rijden, daar ben ik echt heel stellig in! Ik stap niet in de auto bij iemand die gedronken heeft, dan zorg ik wel dat ik op een andere manier thuiskom, desnoods lopend.
Joram schreef:Yeah right
Hier heb ik echt wat aan
Geef toch duidelijk aan dat juist op zoek ban naar wagen goed kan trekken maar tijdens woon/werk verkeer niet al te veel zuipt.
Heb van collega de tip gekregen dat de Renault Laguna ook erge fijne wagens zijn die 1500kg mogen trekken en bij woon werk verkeer 1/15 rijdt. Kent iemand meer wagens die dit doen die 2de hand niet al te duur zijn.
EricPrast schreef:utleta schreef:wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer
De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.
Een aantal dingen om op te letten:
must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg
niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein
Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.
utleta schreef:EricPrast schreef:De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.
Een aantal dingen om op te letten:
must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg
niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein
Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.
nou en dan kom ik weer met een stomme vraag wat kost ie want me vader moet het wel betalen we hebben nu achterwiel aandrijving en dat wil ie het liefst niet meer ook vanwege de sneeuw