Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stefanvi schreef:t1000 schreef:Tsja blijf het een slechte zaak vinden dat je met toch wel behoorlijk veel gewicht mag rondrijden zonder dat je daarvoor een cursus cq rijbewijs hebt gehaald. Begrijp de besparing van 800 euro allerminst maar toch twijfel ik er aan of het wel een goede zaak is om jan en alleman er zo mee rond te laten rijden.
En zo denk ik er dus ook over.
Ik dacht dat de regels juist niet versoepeld werden en dat alle aanhangers boven 750 kg tmm automatisch rijbewijs BE vereisten.
Hier ben ik wel voorstander van, niet alleen haalt dit alle onduidelijkheid weg over wat nu wel en niet mag met al die speciale regeltjes, maar ook verplicht dit iedereen tot het halen van rijbewijs BE wanneer je met een zware aanhanger wilt rijden.
Persoonlijk hoop ik dan ook dat de regels zoals ze nu worden gepresenteerd er niet door komen, want vind het onverantwoord en niet logisch.
De meeste mensen hebben geen besef van het gewicht wat ze nu daadwerkelijk voortbewegen en wat dit kan doen als ze hier geen controle meer over hebben.
Zeker wanneer je dadelijk een zwaardere aanhanger mag trekken dan de auto worden deze risico's alleen maar groter.
Duhelo schreef:enerzijds hoop ik dat de regels ook verstrengd worden, maar dat het wel haalbaarder is om een rijbewijs te halen, niet iedereen heeft nl effe 800 euro liggen om zijn rijbewijs te halen...
t1000 schreef:@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met
A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke
Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.
t1000 schreef:@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met
A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke
Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.
t1000 schreef:Daar heb je gelijk aan ikke, dat komt enkel mondjesmaat aan bod, ik zou er dan ook voor pleiten om zulke punten met wat meer diepgang te behandelen tijdens zulke rij-sessies en natuurlijk tijdens examen!
Niet dat je daar iedereen mee in kan dekken maar denk dat wij ons zeker moeten behoeden voor het feit dat we alles maar als vanzelfsprekend gaan beschouwen.
Oftewel:
knup em er moar achter, zie zo nu en dan wel efkes in de siegel of ie er nog achter hangt
ikke schreef:t1000 schreef:@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met
A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke
Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.
Ik zou me daar niet al te veel van voorstellen. Kijk niet verder dan de onzin die alleen al op Bokt wordt geschreven rondom rijbewijzen. In die context geloof ik niet in de toegevoegde waarde.
Bovendien leer je niet of nauwelijks wat belading (en kogeldruk) feitelijk met een combinatie doet, waarmee het allemaal erg betrekkelijk wordt.
Paul11 schreef:ikke schreef:Ik zou me daar niet al te veel van voorstellen. Kijk niet verder dan de onzin die alleen al op Bokt wordt geschreven rondom rijbewijzen. In die context geloof ik niet in de toegevoegde waarde.
Bovendien leer je niet of nauwelijks wat belading (en kogeldruk) feitelijk met een combinatie doet, waarmee het allemaal erg betrekkelijk wordt.
Juist ja
Ik zie ook vrachtwagens rondrijden met niet goed vastgesjorde lading, verkeerd beladen, bumperkleven met 30 ton achter je enz, en die hebben dan toch een grootrijbewijs o.i.d.
Het gaat niet om het papiertje m.i., het gaat erom hoe je er mee omgaat, hoe bewust ben je, van wat je er achter hebt hangen enz.
Paul11 schreef:Welke land woon jij![]()
![]()
Ik zit vrij veel op de weg en ik kan je een lange lijst van miskleunen van professionel chauffeurs voor schotelen., maar daar ga ik niet aan beginnen, was er niet onlangs een personenauto volledig geplet tussen twee vrachtwagens, komt vast door voldoende rem afstand
Paul11 schreef:maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......
seikert schreef:Paul11 schreef:maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......
Ben jij zo'n chauffeur die voor politieagent gaat spelen?
Besef je wel wat jouw actie voor gevolgen kan hebben achter de betreffende vrachtwagen? Jij laat die chauffeurs een sloot of vangrail van dichtbij bekijken??
Je bent niet lekker!!
Door die acties kan er een (bv) km verderop een ongeluk gebeuren, wijs hoor.
Geef ze de ruimte en ga er niet tussen rijden tenzij je moet en in dat geval hou zelf heeeeeeel veel afstand op de voor je rijdende vrachtauto, zorg dat jij de chauffeur kan zien in zijn buitenspiegel dan ziet hij jou ook.
Ik zie automobilisten midden achter een vrachtauto rijden en kort ook, die chaufffeur kan je nooit zien.
En als vrachtwagens afstand houden, wie duiken er tussen?? 3x raden. Dus steek hand ik eigen boezem en gun elkaar een plek op de weg, we betalen allemaal wegenbelasting.
seikert schreef:Paul11 schreef:maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......
Ben jij zo'n chauffeur die voor politieagent gaat spelen?
Besef je wel wat jouw actie voor gevolgen kan hebben achter de betreffende vrachtwagen? Jij laat die chauffeurs een sloot of vangrail van dichtbij bekijken??
Je bent niet lekker!!
Door die acties kan er een (bv) km verderop een ongeluk gebeuren, wijs hoor.
Geef ze de ruimte en ga er niet tussen rijden tenzij je moet en in dat geval hou zelf heeeeeeel veel afstand op de voor je rijdende vrachtauto, zorg dat jij de chauffeur kan zien in zijn buitenspiegel dan ziet hij jou ook.
Ik zie automobilisten midden achter een vrachtauto rijden en kort ook, die chaufffeur kan je nooit zien.
En als vrachtwagens afstand houden, wie duiken er tussen?? 3x raden. Dus steek hand ik eigen boezem en gun elkaar een plek op de weg, we betalen allemaal wegenbelasting.
ikke schreef:Met heel ruim 1000k km op de teller heb ik intussen ook het nodige zien gebeuren maar in zeker 80% van de gevallen wat dat met wagens voorzien van een buitenlands kenteken.
Natuurlijk zijn Nederlandse chauffeurs niet heilig, maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......
seikert schreef:Sorry Paul11 was niet voor jou bedoelt.
@ikke, blijft ondanks je uitleg, toch een gevaarlijke actie, wat als ie niet zn stuur had omgegooid?
Je kan geen gedachten lezen dus ook niet van die chauffeur, haal je schouders op en denk klootz.. maar haal geen gevaarlijke stunts uit. Wat als die andere chauffeur door de vangrail heen gegaan was?
Weet jij of het opzet was of een inschattingsfout?
Heb je zelf nooit iets verkeers ingeschat en was je toen niet blij dat het door een ander opgelost werd?
Of ben jij zo'n chauffeur die foutloos rijdt, dan ben je de enige op de hele wereld die dat kan.
Wat is een goede chauffeur? Ik denk dat je in de buurt komt als je kan rijden op een manier dat je de fouten van een ander op kan lossen zonder daarbij zelf (en anderen) in gevaar te (laten) komen.
En ja ik geef al 30 jaar auto rijles en ik denk dat ik daarom anders denk dan jij, ik heb al teveel gezien op de weg.
Dit is het laatste wat ik er op antwoord, ik sluit de discussie.
ikke schreef:seikert schreef:Sorry Paul11 was niet voor jou bedoelt.
@ikke, blijft ondanks je uitleg, toch een gevaarlijke actie, wat als ie niet zn stuur had omgegooid?
Je kan geen gedachten lezen dus ook niet van die chauffeur, haal je schouders op en denk klootz.. maar haal geen gevaarlijke stunts uit. Wat als die andere chauffeur door de vangrail heen gegaan was?
Weet jij of het opzet was of een inschattingsfout?
Heb je zelf nooit iets verkeers ingeschat en was je toen niet blij dat het door een ander opgelost werd?
Of ben jij zo'n chauffeur die foutloos rijdt, dan ben je de enige op de hele wereld die dat kan.
Wat is een goede chauffeur? Ik denk dat je in de buurt komt als je kan rijden op een manier dat je de fouten van een ander op kan lossen zonder daarbij zelf (en anderen) in gevaar te (laten) komen.
En ja ik geef al 30 jaar auto rijles en ik denk dat ik daarom anders denk dan jij, ik heb al teveel gezien op de weg.
Dit is het laatste wat ik er op antwoord, ik sluit de discussie.
Zoals gezegd kon je een kanon afschieten en behalve die drie eerdere vrachtwagens, waarbij de Belg ook al meer dan onbeschoft rijgedrag liet zien, wat er niks wat je kon raken met dat kanon!
Wanneer die Belg daadwerkelijk de sloot in was gegaan, dan was het daar opgehouden. Die sloot was ruim 4mtr breed en dito diep, zo niet dieper. Hij had echter ook nog zeker zes tot acht meter grasstrook, dus de kans was niet zo groot. En nee, je hoeft de plek niet te gaan zoeken, die bestaat al enige jaren niet meer.
Wanneer ie niks gedaan zou hebben? Dan had ie in het slechtste geval aan m'n trekhaak gehangen, maar grote kans niks want ik let er ook wel op of de gewenste reactie komt. Het was ook maar een 8-tonnertje en erg vol was ie niet, daarvoor trok ie te hard door met z'n 150pk pruttel
Wat die Italiaan betreft, ik heb geen idee waarom die idioot daar links bleef rijden, er was rechts ruim plaats zat. Dat was overigens de aansluiting van de A32 op de A28, bij Meppel, waar toen nog een ritsvak was juist voor de aansluiting (en degene die ritsvakken heeft uitgevonden moeten ze levend villen!!)
In beide gevallen geldt dat het het imago van de beroepschauffeur ten goede zou komen wanneer ze een ander vak zouden zoeken, zonder voertuig..........
Want de andere kant geldt ook: wanneer je een NL chauffeur ruimte biedt, middels een (verboden!!!) lichtsignaal, zal deze in zeker 90% van de gevallen zijn waardering laten blijken middels een lichtsignaal en/of een groet. Het aantal buitenlanders dat zoiets doet kan ik tellen op de vinger van een hand, waarbij diegenen opvallend vaak een "D" als nationaliteitsletter hebben.......
robeer schreef:Dit is dus typisch een geval waarvoor art. 5 WvW in het leven geroepen is. Sterker nog: als dit gezien was door een videosurveillance of opvallende surveillance was je op zeker je rijbewijs kwijt geweest en had je aan de officier uit mogen leggen dat je de Belg wel even op wilde voeden. Mag voor je hopen dat de Belg er geen schade of letsel aan overgehouden heeft. Oh ja, ook art. 7 WvW is mogelijk van toepassing. Heb je je toch mooi schuldig gemaakt aan 2 misdrijven.