Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoeno
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:53

T1000;

Mijn vader is van een leeftijd dat je het E-rijbewijs er nog bij kreeg als je slaagde voor je B rijbewijs en ik kan bepaald niet zeggen dat hij beroerd met een aanhanger rijd hoor!

Duhelo

Berichten: 29560
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:58

stefanvi schreef:
t1000 schreef:
Tsja blijf het een slechte zaak vinden dat je met toch wel behoorlijk veel gewicht mag rondrijden zonder dat je daarvoor een cursus cq rijbewijs hebt gehaald. Begrijp de besparing van 800 euro allerminst maar toch twijfel ik er aan of het wel een goede zaak is om jan en alleman er zo mee rond te laten rijden.


En zo denk ik er dus ook over.
Ik dacht dat de regels juist niet versoepeld werden en dat alle aanhangers boven 750 kg tmm automatisch rijbewijs BE vereisten.
Hier ben ik wel voorstander van, niet alleen haalt dit alle onduidelijkheid weg over wat nu wel en niet mag met al die speciale regeltjes, maar ook verplicht dit iedereen tot het halen van rijbewijs BE wanneer je met een zware aanhanger wilt rijden.
Persoonlijk hoop ik dan ook dat de regels zoals ze nu worden gepresenteerd er niet door komen, want vind het onverantwoord en niet logisch.

De meeste mensen hebben geen besef van het gewicht wat ze nu daadwerkelijk voortbewegen en wat dit kan doen als ze hier geen controle meer over hebben.
Zeker wanneer je dadelijk een zwaardere aanhanger mag trekken dan de auto worden deze risico's alleen maar groter.

enerzijds hoop ik dat de regels ook verstrengd worden, maar dat het wel haalbaarder is om een rijbewijs te halen, niet iedereen heeft nl effe 800 euro liggen om zijn rijbewijs te halen...

t1000
Berichten: 69
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:03

@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met een aanhanger ........

A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.
Laatst bijgewerkt door t1000 op 12-12-10 19:04, in het totaal 2 keer bewerkt

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:03

Duhelo schreef:
enerzijds hoop ik dat de regels ook verstrengd worden, maar dat het wel haalbaarder is om een rijbewijs te halen, niet iedereen heeft nl effe 800 euro liggen om zijn rijbewijs te halen...


Fijn dat je het daarmee eens bent.
En als je geen 800 Euro hebt liggen om een rijbewijs te halen (het kan tegenwoordig ook goedkoper trouwens), dan zul je even moeten sparen. Dat moet je voor alle aankopen waar je momenteel even het geld niet voor hebt.

t1000 schreef:
@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met

A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.


Amen :)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:07

t1000 schreef:
@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met

A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.

Ik zou me daar niet al te veel van voorstellen. Kijk niet verder dan de onzin die alleen al op Bokt wordt geschreven rondom rijbewijzen. In die context geloof ik niet in de toegevoegde waarde.
Bovendien leer je niet of nauwelijks wat belading (en kogeldruk) feitelijk met een combinatie doet, waarmee het allemaal erg betrekkelijk wordt.

t1000
Berichten: 69
Geregistreerd: 12-12-10

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:12

Daar heb je gelijk aan ikke, dat komt enkel mondjesmaat aan bod, ik zou er dan ook voor pleiten om zulke punten met wat meer diepgang te behandelen tijdens zulke rij-sessies en natuurlijk tijdens examen!
Niet dat je daar iedereen mee in kan dekken maar denk dat wij ons zeker moeten behoeden voor het feit dat we alles maar als vanzelfsprekend gaan beschouwen.

Oftewel:
knup em er moar achter, zie zo nu en dan wel efkes in de siegel of ie er nog achter hangt :P

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:44

t1000 schreef:
Daar heb je gelijk aan ikke, dat komt enkel mondjesmaat aan bod, ik zou er dan ook voor pleiten om zulke punten met wat meer diepgang te behandelen tijdens zulke rij-sessies en natuurlijk tijdens examen!
Niet dat je daar iedereen mee in kan dekken maar denk dat wij ons zeker moeten behoeden voor het feit dat we alles maar als vanzelfsprekend gaan beschouwen.

Oftewel:
knup em er moar achter, zie zo nu en dan wel efkes in de siegel of ie er nog achter hangt :P

Yep, hoewel ik persoonlijk meer op heb met de versie: kom maar, het mag er toch wel achter (3500kg bij 250kg kogeldruk :D )

seikert
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 22:01

Ik geef al een jaar of 6-7 les met de aanhanger en bij mij (en ik neem aan ook bij mijn collega's) komt wel degelijk kogeldruk, koppeling (staat op kenteken), controle of de koppeling goed vast zit op de kogel, stuurgedrag bij (verkeerd) beladen, levende have achter je, vloeibare lading, hangende lading etc aan de orde.
Ook wordt er een noodstop gemaakt om te voelen hoe de ahw door drukt etc etc.

Als ik hoor dat iemand met paard erachter moet gaan rijden leer ik ze in eerste instantie zo te rijden als of er een trailer met paard achter ons hangt.

Aangezien de examinator wil zien of je met alles kunt rijden en beoordeelt op het rijden met de combinatie en lading zoals je m bij je hebt leer je ook met die combinatie te rijden, met blok beton dus.

Wij hebben met de ahw (net als met trailer) niet zo'n grote uitzwaai maar toch moet het kijkwerk zijn of je met grote uitzwaai te maken krijgt want als je
rijbewijs hebt mag je ook met ahw met grote uitzwaai rijden. Je moet gewoon laten zien dat je beseft waar je mee rijdt.

Als een leerling zakt dan is het in 90% van de gevallen het kijkwerk en niet het (achteruit) rijden op zich. Het "kunstje" is niet zo belangrijk, het VEILIG doen dat is belangrijk. Beseffen dat mensen achter je niet door de ahw heen kunnen kijken, dus spul rollend proberen te houden, niet plotseling remmen, dat ze de auto wel horen maar de ahw niet bv bij inhalen fietsers enz enz.

Helaas kunnen wij in een paar uurtjes de mentaliteit van bestuurders niet veranderen en zo zal je altijd "knurften" op de weg houden! :(

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:25

ikke schreef:
t1000 schreef:
@ hoeno Dat is ook zeker niet wat ik ga ontkennen, kon al met een aanhanger rijden voordat ik mijn rijbewijs had. Maar kijk eens om je heen, zie al die mensen in de steden die ergens bij een tankstation tegenwoordig een aanhanger kunnen huren. Ik zie soms mensen voorbij gaan met

A: geen rijervaring, oftewel bochten te krap, geen meter achteruit kunnen rijden
B: nooit iets hebben geleerd over wat je nu werkelijk mee mag nemen met een ongeremde kar.
C: caravans er achter hangen die ze volledig verkeerd beladen, waardoor de auto min of meer slechte
wegligging heeft
D: Lading niet goed vast zetten en dus spullen verliezen onderweg.
E: Niet eens weten wat ze wel of niet achter hun auto mogen hangen en dus ook echt werkelijk niets
afweten van afmetingen, gewichten en dergelijke

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geld, maar denk wel dat je heel wat mensen iets kan leren met een E-achter B rijbewijs zodat ze tenminste veilig en vertrouwd op weg gaan.
Wil hiermee geen discussie opwekken of je wel of niet met een kar kan rijden, maar eerder dat het niet slecht zou zijn dat iedereen tenminste goed ingelicht, en vertrouwd met zijn aanhangertje op pad zou gaan.
Dan ze dus geen gevaar voor zichzelf, en dus ook niet voor een ander vormen.

Ik zou me daar niet al te veel van voorstellen. Kijk niet verder dan de onzin die alleen al op Bokt wordt geschreven rondom rijbewijzen. In die context geloof ik niet in de toegevoegde waarde.
Bovendien leer je niet of nauwelijks wat belading (en kogeldruk) feitelijk met een combinatie doet, waarmee het allemaal erg betrekkelijk wordt.


Juist ja
Ik zie ook vrachtwagens rondrijden met niet goed vastgesjorde lading, verkeerd beladen, bumperkleven met 30 ton achter je enz, en die hebben dan toch een grootrijbewijs o.i.d.
Het gaat niet om het papiertje m.i., het gaat erom hoe je er mee omgaat, hoe bewust ben je, van wat je er achter hebt hangen enz.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:43

Paul11 schreef:
ikke schreef:
Ik zou me daar niet al te veel van voorstellen. Kijk niet verder dan de onzin die alleen al op Bokt wordt geschreven rondom rijbewijzen. In die context geloof ik niet in de toegevoegde waarde.
Bovendien leer je niet of nauwelijks wat belading (en kogeldruk) feitelijk met een combinatie doet, waarmee het allemaal erg betrekkelijk wordt.


Juist ja
Ik zie ook vrachtwagens rondrijden met niet goed vastgesjorde lading, verkeerd beladen, bumperkleven met 30 ton achter je enz, en die hebben dan toch een grootrijbewijs o.i.d.
Het gaat niet om het papiertje m.i., het gaat erom hoe je er mee omgaat, hoe bewust ben je, van wat je er achter hebt hangen enz.

NL chauffeurs die met 30ton bumperkleven? Hhhmmm, ik weet niet wat jij allemaal uitspookt op de weg maar ik maak dat zelden tot nooit mee........

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 00:04

Welke land woon jij :+ :D

Ik zit vrij veel op de weg en ik kan je een lange lijst van miskleunen van professionel chauffeurs voor schotelen., maar daar ga ik niet aan beginnen, was er niet onlangs een personenauto volledig geplet tussen twee vrachtwagens, komt vast door voldoende rem afstand :+

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:23

Paul11 schreef:
Welke land woon jij :+ :D

Ik zit vrij veel op de weg en ik kan je een lange lijst van miskleunen van professionel chauffeurs voor schotelen., maar daar ga ik niet aan beginnen, was er niet onlangs een personenauto volledig geplet tussen twee vrachtwagens, komt vast door voldoende rem afstand :+

Let voor de gein eens op het kenteken van de bewuste 30-tonner.
Met heel ruim 1000k km op de teller heb ik intussen ook het nodige zien gebeuren maar in zeker 80% van de gevallen wat dat met wagens voorzien van een buitenlands kenteken.
Natuurlijk zijn Nederlandse chauffeurs niet heilig, maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......

seikert
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:20

Paul11 schreef:
maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......


Ben jij zo'n chauffeur die voor politieagent gaat spelen?
Besef je wel wat jouw actie voor gevolgen kan hebben achter de betreffende vrachtwagen? Jij laat die chauffeurs een sloot of vangrail van dichtbij bekijken??
Je bent niet lekker!!
Door die acties kan er een (bv) km verderop een ongeluk gebeuren, wijs hoor.
Geef ze de ruimte en ga er niet tussen rijden tenzij je moet en in dat geval hou zelf heeeeeeel veel afstand op de voor je rijdende vrachtauto, zorg dat jij de chauffeur kan zien in zijn buitenspiegel dan ziet hij jou ook.
Ik zie automobilisten midden achter een vrachtauto rijden en kort ook, die chaufffeur kan je nooit zien.
En als vrachtwagens afstand houden, wie duiken er tussen?? 3x raden. Dus steek hand ik eigen boezem en gun elkaar een plek op de weg, we betalen allemaal wegenbelasting.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:45

seikert schreef:
Paul11 schreef:
maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......


Ben jij zo'n chauffeur die voor politieagent gaat spelen?
Besef je wel wat jouw actie voor gevolgen kan hebben achter de betreffende vrachtwagen? Jij laat die chauffeurs een sloot of vangrail van dichtbij bekijken??
Je bent niet lekker!!
Door die acties kan er een (bv) km verderop een ongeluk gebeuren, wijs hoor.
Geef ze de ruimte en ga er niet tussen rijden tenzij je moet en in dat geval hou zelf heeeeeeel veel afstand op de voor je rijdende vrachtauto, zorg dat jij de chauffeur kan zien in zijn buitenspiegel dan ziet hij jou ook.
Ik zie automobilisten midden achter een vrachtauto rijden en kort ook, die chaufffeur kan je nooit zien.
En als vrachtwagens afstand houden, wie duiken er tussen?? 3x raden. Dus steek hand ik eigen boezem en gun elkaar een plek op de weg, we betalen allemaal wegenbelasting.

Goh; jij was toch rij-instructeur??

Het komt dus niet eens bij je op dat iemand zo'n actie ook met beleid kan doen, dus eerst kijken of er overig verkeer is dat potentieel gevaar loopt?

Die Belg reed drie collega's van de weg op een verder lege snelweg en toen kwam ie op mijn trekhaak hangen. Toen wij samen uitvoegden en de rest rechtdoor ging, heb ik even afgeremd voor een naderende bocht (en ja dat remmen ging strikt genomen iets steviger dan per se noodzakeijk was). Dat hij er zo dicht op rijdt dat ik de lamellen van z'n radiator kon tellen (LETTERLIJK!!!!!) geeft al aan dat ie geen andere keuze had dan een ruk aan z'n stuur en de vluchtstrook op. De sloot lag een paar meter verder............

De Italiaan was zo'n rund die mij met 18 meter oplegger ging inhalen, terwijl er al TWEE borden gepasseerd waren dat ZIJN rijstrook ophield te bestaan. Ik reed met de lege trailer bovendien aan een tempo ruim boven het voor hem toegestane tempo (ik ken de EXACTE SNELHEID van mijn auto!). Je denkt toch niet dat ik dan in de ankers ga om hem voor te laten? Ik trap door, aangezien zijn voorkant op dat moment nauwelijks de voorkant van mijn trailer had bereikt (je weet wel, power heb je nooit te veel!!) en er bovendien ruimte voor me en overig verkeer mij was. Dat betekende echter wel dat ik boven de, toen al, toegestane snelheid van 90km/h ging. In plaats van dat die sufK invoegt (er was plek zat, er zijn gelukkig mensen in NL die meer inzicht hebben dan Italianen), blijft ie met onverminderde snelheid doorrijden! Nou, geloof me, dan komt zo'n vangrail heel snel, heel dichtbij!

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:27

seikert schreef:
Paul11 schreef:
maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......


Ben jij zo'n chauffeur die voor politieagent gaat spelen?
Besef je wel wat jouw actie voor gevolgen kan hebben achter de betreffende vrachtwagen? Jij laat die chauffeurs een sloot of vangrail van dichtbij bekijken??
Je bent niet lekker!!
Door die acties kan er een (bv) km verderop een ongeluk gebeuren, wijs hoor.
Geef ze de ruimte en ga er niet tussen rijden tenzij je moet en in dat geval hou zelf heeeeeeel veel afstand op de voor je rijdende vrachtauto, zorg dat jij de chauffeur kan zien in zijn buitenspiegel dan ziet hij jou ook.
Ik zie automobilisten midden achter een vrachtauto rijden en kort ook, die chaufffeur kan je nooit zien.
En als vrachtwagens afstand houden, wie duiken er tussen?? 3x raden. Dus steek hand ik eigen boezem en gun elkaar een plek op de weg, we betalen allemaal wegenbelasting.


Zet wel even de juiste naam bij de quote alsje blieft, wat wat jij daar quote heb ik nooit gezegd.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:34

ikke schreef:
Met heel ruim 1000k km op de teller heb ik intussen ook het nodige zien gebeuren maar in zeker 80% van de gevallen wat dat met wagens voorzien van een buitenlands kenteken.
Natuurlijk zijn Nederlandse chauffeurs niet heilig, maar de chauffeurs die ik ooit een sloot c.q. vangrail van dichtbij heb laten bekijken waren resp. een Belg en een Italiaan......


Denk dat ik met 40 jaar rijbewijs en rij ervaring dichter bij de 1.5 milj. Km zit, zoniet er al overheen, dan bij de 1.0 milj. en zie nog steeds het nodige gebeuren.

t1000
Berichten: 69
Geregistreerd: 12-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 00:56

@ ikke, wel even de kern weergeven in je standpunt,
nu wordt paul zijn naam geassosieerd met iets wat natuurlijk niet zijn uitspraak is.
Gaarne wel oppassen met Quoten en daarbij letten op dat het niet een Quote van een ander is waardoor
het verkeerd geintrepeteerd kan worden.

seikert
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:50

Sorry Paul11 was niet voor jou bedoelt.


@ikke, blijft ondanks je uitleg, toch een gevaarlijke actie, wat als ie niet zn stuur had omgegooid?
Je kan geen gedachten lezen dus ook niet van die chauffeur, haal je schouders op en denk klootz.. maar haal geen gevaarlijke stunts uit. Wat als die andere chauffeur door de vangrail heen gegaan was?
Weet jij of het opzet was of een inschattingsfout?
Heb je zelf nooit iets verkeers ingeschat en was je toen niet blij dat het door een ander opgelost werd?
Of ben jij zo'n chauffeur die foutloos rijdt, dan ben je de enige op de hele wereld die dat kan.

Wat is een goede chauffeur? Ik denk dat je in de buurt komt als je kan rijden op een manier dat je de fouten van een ander op kan lossen zonder daarbij zelf (en anderen) in gevaar te (laten) komen.

En ja ik geef al 30 jaar auto rijles en ik denk dat ik daarom anders denk dan jij, ik heb al teveel gezien op de weg.
Dit is het laatste wat ik er op antwoord, ik sluit de discussie.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:09

@Seikert, accepted.

Had vanmorgen weer zo'n halve gare achter me, in een file die met 70 km per uur voortrijd, denkt meneer dat het helpt om een meter achter me te gaan hangen. ( was overigens geen vrachtwagen deze keer, maar zo'n verrekte dikke bestelbus )
Ik moet me dan echt bedwingen om de rem niet een keer aan te tikken, voor mij mag ie linea recta in de vangrails belanden, alleen jammer dat vaak anderen dan ook het slachtoffer ervan zijn, dus dan beheers ik me maar en troost ik me maar met de gedachte, dat met zo'n rijstijl hij vroeg of laat toch wel een keer in die vangrail belandt.

Maar goed, we raken wat OT.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 15-12-10 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

seikert
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 11:42

Je wil niet weten wat ik met de lesauto mee maak en zie, (een hoop mensen zijn vergeten dat ze het zelf ook hebben moeten leren!) ik weet zeker dat iedereen van zn instr. geleerd heeft afstand te houden enz enz. maar zoals ik al eerder schreef: wij kunnen in paar uurtjes geen hele opvoeding, mentaliteit enz veranderen was het maar zo dan was het zeker weten veiliger op de weg!

Mijn handen (of liever gezegd voeten) jeuken ook regelmatig maar eigen rechter spelen is nog veel gevaarlijker, je weet nl de reactie van de ander niet.
Zoals ik al aan @ikke schreef: we kunnen geen gedachten lezen.

Ik ga als er een klever achter me zit exact de toegestane snelheid rijden en houd zelf ruim voldoende afstand, kan en wil ie er voorbij dan gaat ie maar, krijgt ie nog de ruimte ook van me zoals gezegd: een keer schoudersophalen, wat denken en klaar, beter voor je bloeddruk ook en iets anders helpt toch niet.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:00

seikert schreef:
Sorry Paul11 was niet voor jou bedoelt.


@ikke, blijft ondanks je uitleg, toch een gevaarlijke actie, wat als ie niet zn stuur had omgegooid?
Je kan geen gedachten lezen dus ook niet van die chauffeur, haal je schouders op en denk klootz.. maar haal geen gevaarlijke stunts uit. Wat als die andere chauffeur door de vangrail heen gegaan was?
Weet jij of het opzet was of een inschattingsfout?
Heb je zelf nooit iets verkeers ingeschat en was je toen niet blij dat het door een ander opgelost werd?
Of ben jij zo'n chauffeur die foutloos rijdt, dan ben je de enige op de hele wereld die dat kan.

Wat is een goede chauffeur? Ik denk dat je in de buurt komt als je kan rijden op een manier dat je de fouten van een ander op kan lossen zonder daarbij zelf (en anderen) in gevaar te (laten) komen.

En ja ik geef al 30 jaar auto rijles en ik denk dat ik daarom anders denk dan jij, ik heb al teveel gezien op de weg.
Dit is het laatste wat ik er op antwoord, ik sluit de discussie.

Zoals gezegd kon je een kanon afschieten en behalve die drie eerdere vrachtwagens, waarbij de Belg ook al meer dan onbeschoft rijgedrag liet zien, wat er niks wat je kon raken met dat kanon!
Wanneer die Belg daadwerkelijk de sloot in was gegaan, dan was het daar opgehouden. Die sloot was ruim 4mtr breed en dito diep, zo niet dieper. Hij had echter ook nog zeker zes tot acht meter grasstrook, dus de kans was niet zo groot. En nee, je hoeft de plek niet te gaan zoeken, die bestaat al enige jaren niet meer.
Wanneer ie niks gedaan zou hebben? Dan had ie in het slechtste geval aan m'n trekhaak gehangen, maar grote kans niks want ik let er ook wel op of de gewenste reactie komt. Het was ook maar een 8-tonnertje en erg vol was ie niet, daarvoor trok ie te hard door met z'n 150pk pruttel

Wat die Italiaan betreft, ik heb geen idee waarom die idioot daar links bleef rijden, er was rechts ruim plaats zat. Dat was overigens de aansluiting van de A32 op de A28, bij Meppel, waar toen nog een ritsvak was juist voor de aansluiting (en degene die ritsvakken heeft uitgevonden moeten ze levend villen!!)

In beide gevallen geldt dat het het imago van de beroepschauffeur ten goede zou komen wanneer ze een ander vak zouden zoeken, zonder voertuig..........

Want de andere kant geldt ook: wanneer je een NL chauffeur ruimte biedt, middels een (verboden!!!) lichtsignaal, zal deze in zeker 90% van de gevallen zijn waardering laten blijken middels een lichtsignaal en/of een groet. Het aantal buitenlanders dat zoiets doet kan ik tellen op de vinger van een hand, waarbij diegenen opvallend vaak een "D" als nationaliteitsletter hebben.......

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:03

@Paul1: sorry dat ik je erbij gequote heb. Ik heb de fout niet opgemerkt, anders had ik het aangepast.

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:33

Is goed, no hard feelings :D

robeer

Berichten: 1552
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:17

ikke schreef:
seikert schreef:
Sorry Paul11 was niet voor jou bedoelt.


@ikke, blijft ondanks je uitleg, toch een gevaarlijke actie, wat als ie niet zn stuur had omgegooid?
Je kan geen gedachten lezen dus ook niet van die chauffeur, haal je schouders op en denk klootz.. maar haal geen gevaarlijke stunts uit. Wat als die andere chauffeur door de vangrail heen gegaan was?
Weet jij of het opzet was of een inschattingsfout?
Heb je zelf nooit iets verkeers ingeschat en was je toen niet blij dat het door een ander opgelost werd?
Of ben jij zo'n chauffeur die foutloos rijdt, dan ben je de enige op de hele wereld die dat kan.

Wat is een goede chauffeur? Ik denk dat je in de buurt komt als je kan rijden op een manier dat je de fouten van een ander op kan lossen zonder daarbij zelf (en anderen) in gevaar te (laten) komen.

En ja ik geef al 30 jaar auto rijles en ik denk dat ik daarom anders denk dan jij, ik heb al teveel gezien op de weg.
Dit is het laatste wat ik er op antwoord, ik sluit de discussie.

Zoals gezegd kon je een kanon afschieten en behalve die drie eerdere vrachtwagens, waarbij de Belg ook al meer dan onbeschoft rijgedrag liet zien, wat er niks wat je kon raken met dat kanon!
Wanneer die Belg daadwerkelijk de sloot in was gegaan, dan was het daar opgehouden. Die sloot was ruim 4mtr breed en dito diep, zo niet dieper. Hij had echter ook nog zeker zes tot acht meter grasstrook, dus de kans was niet zo groot. En nee, je hoeft de plek niet te gaan zoeken, die bestaat al enige jaren niet meer.
Wanneer ie niks gedaan zou hebben? Dan had ie in het slechtste geval aan m'n trekhaak gehangen, maar grote kans niks want ik let er ook wel op of de gewenste reactie komt. Het was ook maar een 8-tonnertje en erg vol was ie niet, daarvoor trok ie te hard door met z'n 150pk pruttel

Wat die Italiaan betreft, ik heb geen idee waarom die idioot daar links bleef rijden, er was rechts ruim plaats zat. Dat was overigens de aansluiting van de A32 op de A28, bij Meppel, waar toen nog een ritsvak was juist voor de aansluiting (en degene die ritsvakken heeft uitgevonden moeten ze levend villen!!)

In beide gevallen geldt dat het het imago van de beroepschauffeur ten goede zou komen wanneer ze een ander vak zouden zoeken, zonder voertuig..........

Want de andere kant geldt ook: wanneer je een NL chauffeur ruimte biedt, middels een (verboden!!!) lichtsignaal, zal deze in zeker 90% van de gevallen zijn waardering laten blijken middels een lichtsignaal en/of een groet. Het aantal buitenlanders dat zoiets doet kan ik tellen op de vinger van een hand, waarbij diegenen opvallend vaak een "D" als nationaliteitsletter hebben.......


Dit is dus typisch een geval waarvoor art. 5 WvW in het leven geroepen is. Sterker nog: als dit gezien was door een videosurveillance of opvallende surveillance was je op zeker je rijbewijs kwijt geweest en had je aan de officier uit mogen leggen dat je de Belg wel even op wilde voeden. Mag voor je hopen dat de Belg er geen schade of letsel aan overgehouden heeft. Oh ja, ook art. 7 WvW is mogelijk van toepassing. Heb je je toch mooi schuldig gemaakt aan 2 misdrijven.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:05

robeer schreef:
Dit is dus typisch een geval waarvoor art. 5 WvW in het leven geroepen is. Sterker nog: als dit gezien was door een videosurveillance of opvallende surveillance was je op zeker je rijbewijs kwijt geweest en had je aan de officier uit mogen leggen dat je de Belg wel even op wilde voeden. Mag voor je hopen dat de Belg er geen schade of letsel aan overgehouden heeft. Oh ja, ook art. 7 WvW is mogelijk van toepassing. Heb je je toch mooi schuldig gemaakt aan 2 misdrijven.

Zoals gezegd, je kon een kanon afschieten zonder iets te raken, ook geen surveillance dus. Daarnaast reden die 10 jaar geleden nog niet aan bosjes rond. Bovendien hadden ze dan kunnen zien dat:

A) Die Belg drie "collega" vrachtwagenchauffeurs grofstoffelijk afsneed (en ze hem dus allang van de weg hadden geplukt voordat ie bij mij was uitgekomen)
B) Die Belg ongeveer OP mijn trekhaak reed,
C) De bocht die genaderd werd serieus aanleiding geeft tot het verminderen van snelheid.
D) De rechter dan toch ook hard moet maken hoe hard er geremd is en hoe strikt noodzakelijk dat dan wel (of niet) was.

Zoals eerder gezegd, ik ging niet vol in de ho-ijzers (zoals ik weleens op diezelfde snelweg heb zien gebeuren), ik remde hooguit iets harder dan zeer strikt noodzakeijk was, gezien mijn snelheid op dat moment en de geadviseerde snelheid van de bocht waar ik naar op weg was in relatie tot de afstand die nog moest worden afgelegd tot aan de bocht.

En nee, ik ga op die plek niet harder dan de geadviseerde snelheid, zelfs niet met een randdebiele Belg in mijn trekhaak. De bewuste bocht was met grote regelmaat in het nieuws omdat er weer eens een (buitenlandse) chauffeur zich niet aan de adviessnelheid hield en rechtdoor het talud afdook, in plaats van de bocht om. Wellicht heb ik de Belg dus wel behoed om diezelfde actie te doen (het talud af) door deze actie, namelijk "mind your speed!"