Contract voor bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:18

Bij een bijrijdster is dat voor het risico van de eigenaar.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:22

:( daar was ik al bang voor

Nikky87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:44

Het is gewoon een vertrouwens kwestie tussen eigenaar een bijrijder.
Maar ik vind het wel slim om een contact op te stellen.
Of er echt even samen voor te gaan zitten.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:08

Brainless schreef:
Bij een bijrijdster is dat voor het risico van de eigenaar.

Tenzij de bijrijder misschien bewust, opzettelijk roekeloos met het paard is omgegaan, en je kunt bewijzen dat de schade aan het paard daarvan het gevolg is.

Huur is zeker wel iets anders dan bijrijder, als huurder heb je wettelijk gezien meer rechten dan als bijrijder.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:12

Ik denk niet dat een contract meer voorkomt dat er afspraken verwaarloosd worden.
Het is de instelling van iemand, hoe die ermee omgaat.
Ik begrijp wel dat je het wilt, maar ik denk niet dat een contract een verkeerde bijrijder uitsluit.
Misschien kun je een beetje kaf van het koren scheiden, iemand met de beste bedoelingen zal misschien doorzetten waar een lakser type afhaakt bij het idee van een contract.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:27

Nee, maar je hebt dus wel iets om op terug te vallen in allerlei situaties. Het voorkomt misschien niks, maar kan zeker helpen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:29

dat is zo, maar dat is ook met afspraken op papier, alleen komt het idd vriendelijker over.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:30

Afpsraken op papier. Handtekening eronder en je hebt een contract. Ik zie het verschil daarin niet zo. Kies dan voor geen papieren.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:08

Ik vind een contract als leaser een prima idee. Schept duidelijkheid voor beide partijen. Maar als ik voor de helft een paard lease, en de helft van de stalling betaal, wie betaalt dan bijv. de hoefsmid en de dierenarts? Is het normaal dat de eigenaar dat blijft betalen?

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:21

Dat is afhankelijk van de gemaakte afspraken. Ik ben zelf momenteel op zoek naar iemand die mijn paard wil leasen en ik wil dat zij de helft van de stalling gaat betalen en ik de rest. Hoefsmit ed blijven voor mijn kosten. Het is mijn paard en hoewel ik wel wil dat mijn bijrijder meebetaalt omdat zij ook plezier van mijn paard heeft en aan een sportschool ook zou betale,n heb ik het voordeel dat ik de eindverantwoordelijke ben en beslissingen kan nemen waardoor ik vind dat de bijrijder niet de helft van het totaal bedrag hoeft te betalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:52

kevin92 schreef:
Dat is afhankelijk van de gemaakte afspraken. Ik ben zelf momenteel op zoek naar iemand die mijn paard wil leasen en ik wil dat zij de helft van de stalling gaat betalen en ik de rest. Hoefsmit ed blijven voor mijn kosten. Het is mijn paard en hoewel ik wel wil dat mijn bijrijder meebetaalt omdat zij ook plezier van mijn paard heeft en aan een sportschool ook zou betale,n heb ik het voordeel dat ik de eindverantwoordelijke ben en beslissingen kan nemen waardoor ik vind dat de bijrijder niet de helft van het totaal bedrag hoeft te betalen.

probleem is echter dat je verzekering moeilijk zal doen bij een ernstig ongeluk. Zodra de verzekering kan aantonen dat de bijrijder er voor moest betalen, dan ben je behoorlijk de klos, iig dat kreeg ik een jaar of 6 geleden van mijn verzekering te horen ;)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:00

Ik weet niet of het al gezegd is, maar er staat een heel goed en uitgebreid contract op de site van vereniging eigen paard.. Ik ik als bijrijder en toen ik bijrijders had ook gebruikt, en toen ik zelf bijrijder was heb ik het helaas ook nodig gehad. Godzij dank heb ik dat toen getekend!!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:25

wonderworst_ schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar er staat een heel goed en uitgebreid contract op de site van vereniging eigen paard.. Ik ik als bijrijder en toen ik bijrijders had ook gebruikt, en toen ik zelf bijrijder was heb ik het helaas ook nodig gehad. Godzij dank heb ik dat toen getekend!!

Verklaar je nader?Wat is er gebeurd dan dat je die nodig had?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:43

Paard wat ik verzorgde schrok tijdens het longeren en sloeg op hol ( dus buiten mijn schuld om ) in blinde paniek sprong ze over de omheining van de longeercirkel (paard sprong nooit, had er een hekel aan en nul techniek, maar die sprong was perfect!! :P ) rende rond over het terrein en onderweg had ze dus ergens haar buik aan open gehaald. Eigenaresse was in het begin heel begrip vol zei dat het indd niet mijn schuld was, maar maakte later toen ik inmiddels mijn eigen paard had, wel de snerpende opmerking wat er nu ging gebeuren met de DA rekening.. Die wilde ze uiteindelijk wel op mij verhalen terwijl ik er uiteraard niets aan kon doen. Vriendelijk verwezen naar het contract dat duidelijk vermelde dat ik niet aansprakelijk was mits ik roekeloos zou zijn geweest. Wat uiteraard niet zo was, dus heb er gelukkig nooit meer wat van gehoord, maar goed ook! Maar ik denk dat ik dus wel weet wat er gebeurd zou zijn als we dit niet zwart op wit hadden staan!! ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:01

wonderworst_ schreef:
Paard wat ik verzorgde schrok tijdens het longeren en sloeg op hol ( dus buiten mijn schuld om ) in blinde paniek sprong ze over de omheining van de longeercirkel (paard sprong nooit, had er een hekel aan en nul techniek, maar die sprong was perfect!! :P ) rende rond over het terrein en onderweg had ze dus ergens haar buik aan open gehaald. Eigenaresse was in het begin heel begrip vol zei dat het indd niet mijn schuld was, maar maakte later toen ik inmiddels mijn eigen paard had, wel de snerpende opmerking wat er nu ging gebeuren met de DA rekening.. Die wilde ze uiteindelijk wel op mij verhalen terwijl ik er uiteraard niets aan kon doen. Vriendelijk verwezen naar het contract dat duidelijk vermelde dat ik niet aansprakelijk was mits ik roekeloos zou zijn geweest. Wat uiteraard niet zo was, dus heb er gelukkig nooit meer wat van gehoord, maar goed ook! Maar ik denk dat ik dus wel weet wat er gebeurd zou zijn als we dit niet zwart op wit hadden staan!! ;)

Nou dat weet ik wel hoor, dan had je kunnen proberen het via je WA verzekering te verhalen (je hebt tenslotte onbedoeld schade veroorzaakt aan het eigendom van een ander). Eigenlijk een vrij simpele zaak.... Jammer dat je dat niet hebt geprobeerd voor haar... had ze niet zelf hoeven betalen en ook jij had dat niet hoeven betalen. Gewoon verzekeringsverhaal.
Je kunt contractne opstellen wat je wilt maar reguliere wetgeving gaat altijd voor op zelf opgestelde contractjes.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:30

Dan nog het dier schrok zelf van iets, dan kan je wel zeggen dat je verzekering dat doet, dan nog.. Ik heb er voor getekend. Had ze het wel willen proberen had het me misschien WEL geld gekost.. ( Premie. Eigen risico of whatever.. !?)
Ik ben in ieder geval blij dat ik een contractje had 3 jaar geleden en daar blijf ik bij!! :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:54

Brendaaaa schreef:
wonderworst_ schreef:

Nou dat weet ik wel hoor, dan had je kunnen proberen het via je WA verzekering te verhalen (je hebt tenslotte onbedoeld schade veroorzaakt aan het eigendom van een ander). Eigenlijk een vrij simpele zaak.... Jammer dat je dat niet hebt geprobeerd voor haar... had ze niet zelf hoeven betalen en ook jij had dat niet hoeven betalen. Gewoon verzekeringsverhaal.
Je kunt contractne opstellen wat je wilt maar reguliere wetgeving gaat altijd voor op zelf opgestelde contractjes.

Dat denk ik eigenlijk niet, want je bent niet Wettelijk Aansprakelijk voor het paard waar je niet de eigenaar van bent. Dus als je als bijrijder niet zelf iets heel doms doet, waardoor de schade is ontstaan, dan is de eigenaar gewoon zelf aansprakelijk. Denk dus niet dat haar WA had uitbetaald.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:28

Anoeska schreef:
Brendaaaa schreef:
Dat denk ik eigenlijk niet, want je bent niet Wettelijk Aansprakelijk voor het paard waar je niet de eigenaar van bent. Dus als je als bijrijder niet zelf iets heel doms doet, waardoor de schade is ontstaan, dan is de eigenaar gewoon zelf aansprakelijk. Denk dus niet dat haar WA had uitbetaald.

Voor de wet is een paard een 'goed' . Als jij onbedoeld schade toebrengt aan het eigendom van iemand ánders, dan kun je wel degelijk je WA-verzekering inschakelen. Zij kan jou andersom ook aansprakelijk stellen via haar verzekering.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:18

Brendaaaa schreef:
Voor de wet is een paard een 'goed' . Als jij onbedoeld schade toebrengt aan het eigendom van iemand ánders, dan kun je wel degelijk je WA-verzekering inschakelen. Zij kan jou andersom ook aansprakelijk stellen via haar verzekering.

Dat is niet waar.
Voor aansprakelijkheid bij schade door dieren geldt een apart artikel: 6:179 Burgerlijk Wetboek (ik kan het artikel via pb eventueel uitleggen).
Het komt er in ieder geval op neer dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is, als het gaat om een handeling van het dier waar de eigenaar geen macht over had. Dat is dus bijvoorbeeld het geval bij een paard dat schrikt, en er vandoor schiet, maar ook als het een voorbijgaande auto trapt. Het gaat hierbij ook om schade aan het dier zelf. Maakt niet uit wie op het paard zit, de eigenaar is aansprakelijk. Dit zal anders zijn, wanneer de ruiter iets op commando laat doen (eventuele bewijsmoeilijkheid daargelaten ;))

Mensen: geef niet zomaar juridisch advies zonder het te kunnen onderbouwen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:24

in mijn ogen is contractje juist heel verstandig, maakt iedereen bewust van z,n verantwoordelijkheden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:06

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:14

Polaris schreef:
Dat is niet waar.
Voor aansprakelijkheid bij schade door dieren geldt een apart artikel: 6:179 Burgerlijk Wetboek (ik kan het artikel via pb eventueel uitleggen).
Het komt er in ieder geval op neer dat de eigenaar van een dier aansprakelijk is, als het gaat om een handeling van het dier waar de eigenaar geen macht over had. Dat is dus bijvoorbeeld het geval bij een paard dat schrikt, en er vandoor schiet, maar ook als het een voorbijgaande auto trapt. Het gaat hierbij ook om schade aan het dier zelf. Maakt niet uit wie op het paard zit, de eigenaar is aansprakelijk. Dit zal anders zijn, wanneer de ruiter iets op commando laat doen (eventuele bewijsmoeilijkheid daargelaten ;))

Mensen: geef niet zomaar juridisch advies zonder het te kunnen onderbouwen.

Dikgedrukte moet je toch nog eens nakijken ;) .

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:41

LDRD schreef:
Polaris schreef:
Het gaat hierbij ook om schade aan het dier zelf.

Dikgedrukte moet je toch nog eens nakijken ;) .

In plaats van dat te zeggen, kun je toch ook gewoon hier posten wat het dan wel moet zijn?
Ik heb bovenstaande bijna letterlijk uit mijn college-aantekeningen overgetypt, dus ik weet niet beter dan dat het zo is.

Ik kan me niet voorstellen dat je als bijrijder niet aansprakelijk bent voor bijvoorbeeld een hek dat het paard kapot trapt, maar vervolgens wel voor het paard, als hij daarbij een wond aan zijn been oploopt?
Leg uit zou ik zeggen :)

*edit* dat "schade aan het dier zelf" moet je overigens in de context lezen: schade aan het dier zelf, wat dus bijvoorbeeld in bovenstaande situatie ontstaat, paard breekt los, trapt een hek kapot, en verwondt daarmee zichzelf. Het gaat niet om schade aan het dier in het algemeen. Het gaat niet om de situatie dat het paard verkeerd wordt getraind o.i.d. en een blessure oploopt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:25

Art. 6:179 BW voorziet niet in de schade aan het dier zelf, maar regelt puur de aansprakelijkheid van de bezitter ten opzichte van derden.

Lees mijn link eens, daar staat het duidelijk uitgelegd.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:31

LDRD schreef:
Art. 6:179 BW voorziet niet in de schade aan het dier zelf, maar regelt puur de aansprakelijkheid van de bezitter ten opzichte van derden.

Lees mijn link eens, daar staat het duidelijk uitgelegd.

Ah zo, je hebt helemaal gelijk!
Stom van me :o