scheiding en touwtrekken om een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:46

timilon schreef:
de zorg voor het paard heeft de vrouw betaald, dmv geld overboeken op de rekening van de man.
het paard is niet als eigendom geregistreerd door beiden.
wat kan, wat mag en wat is reeël?

Ik ben geen jurist en heb niet het hele topic gelezen :o maar is het niet zo dat in dit geval, omdat de vrouw de zorg en alle kosten van het paard heeft betaald, de vrouw dan door de wet als eigenaar wordt gezien? (of geldt dat in een andere situatie)

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:48

oh,
wat oliebol zeg!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:06

Dressuurgek schreef:
timilon schreef:
de zorg voor het paard heeft de vrouw betaald, dmv geld overboeken op de rekening van de man.
het paard is niet als eigendom geregistreerd door beiden.
wat kan, wat mag en wat is reeël?

Ik ben geen jurist en heb niet het hele topic gelezen :o maar is het niet zo dat in dit geval, omdat de vrouw de zorg en alle kosten van het paard heeft betaald, de vrouw dan door de wet als eigenaar wordt gezien? (of geldt dat in een andere situatie)

misschien toch maar even het hele topic lezen ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:20

De man heeft zeker geen aangifte wegens diefstal gedaan. Anders had de vrouw al lang bezoek van de politie gehad.
Echter, volgens mij kunnen echtelieden niet eens van elkaar stelen.

En daarnaast is het maar zeer de vraag, of de man wel eigenaar is. Het is immers duidelijk dat alleen de vrouw iets met het paard heeft en het is op zich heel aannemelijk dat een man zijn vrouw een paard schenkt. Als ik de vrouw was, zou ik zeker het eigendomsrecht van de man betwisten. De politie zal zeker haar vingers niet branden aan dit soort kwesties en zeggen in zo'n geval dat je het maar civielrechtelijk moet uitvechten.

Wellicht is het verstandig hierin een deurwaarder te betrekken. Mogelijk kan de deurwaarder alsnog een boedelbeschrijving maken en het paard hierin meenemen? Als dat gebeurd is, is het strafbaar om éénzijdig het paard te verkopen vóórdat de scheiding geregeld is en kan wél de politie ingeschakeld worden.

Trouwens als de vrouw verder niets wil hebben, kan ze ook gewoon zeggen; het paard en verder niets, òf een gevecht tot de laatste cent over elk dingetje van de inboedel.
(ik vind het trouwens heel vreemd dat ze niets wil hebben; klinkt of ze een ander heeft...)

timilon

Re: scheiding en touwtrekken om een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 13:11

ik ga even in op je laatste opmerking: de vrouw heeft zeker geen ander...
ze is al eens eerder getrouwd en gescheiden geweest, dit heeft een grote impact op haar gehad ivm de nasleep.
haar huidige (ex) man is zeer vervelend en moeilijk tov zijn vorige ex(en), daar ga ik verder niet over uitwijden :)

op de rest reageer ik vanaavond, moet een hoop bijlezen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:44

beantsje schreef:
(ik vind het trouwens heel vreemd dat ze niets wil hebben; klinkt of ze een ander heeft...)

Dat vind ik dan weer onzin, ik denk dat de meeste mensen die dat zo doen gewoon geen zin hebben in een gevecht om allemaal materialistische zaken, maar zo snel mogelijk los willen zijn om verder te gaan met hun leven.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:29

beantsje schreef:
De man heeft zeker geen aangifte wegens diefstal gedaan. Anders had de vrouw al lang bezoek van de politie gehad.
Echter, volgens mij kunnen echtelieden niet eens van elkaar stelen.

En daarnaast is het maar zeer de vraag, of de man wel eigenaar is. Het is immers duidelijk dat alleen de vrouw iets met het paard heeft en het is op zich heel aannemelijk dat een man zijn vrouw een paard schenkt. Als ik de vrouw was, zou ik zeker het eigendomsrecht van de man betwisten. De politie zal zeker haar vingers niet branden aan dit soort kwesties en zeggen in zo'n geval dat je het maar civielrechtelijk moet uitvechten.

Wellicht is het verstandig hierin een deurwaarder te betrekken. Mogelijk kan de deurwaarder alsnog een boedelbeschrijving maken en het paard hierin meenemen? Als dat gebeurd is, is het strafbaar om éénzijdig het paard te verkopen vóórdat de scheiding geregeld is en kan wél de politie ingeschakeld worden.

Trouwens als de vrouw verder niets wil hebben, kan ze ook gewoon zeggen; het paard en verder niets, òf een gevecht tot de laatste cent over elk dingetje van de inboedel.

zo,even bijgelezen en even quoten :)

de vrouw is bij de politie geweest, met de vraag wat ze kan doen in deze situatie(ivm dreiging het paard te laten slachten).
daaruit bleek inderdaad dat de man geen aangifte heeft gedaan, om wat jij al beschrijft: de politie had dan allang even polshoogte komen nemen bij de vrouw.
de vrouw heeft ook geen aangifte gedaan, daar er geen concrete bedreiging is.
het is nu dan ook rustig, van beide kanten.
de advocaat laat deze week meer weten, dus vandaar even rust.

wat betreft de kwestie "wie is de eigenaar", ook daarin zei de politie ongeveer hetzelfde als jij.
speel het via de advocaat.
eigendomsrecht is enerzijds moeilijk, anderzijds makkelijk: wie betaald, is eigenaar.
echter, daar het om een schenking gaat en er nu getouwtrek is, word het dan weer wat lastiger.

een deurwaarder is weer een stap verder, ik denk dat het door de man vooral als bangmaker gebruikt werd.
aangezien het heel vriendelijk is om het paard en persoonlijke bezittingen te eisen, in geval van gemeenschap van goederen, zou de man in zijn handjes moeten knijpen.
de vrouw zou hem inderdaad, op een kwaad moment, leeg kunnen trekken tot de laatste cent.
echter, dat is de bedoeling absoluut niet.
ze is getrouwd uit liefde, en wil de man niet verder schade berokkenen dan tot nu toe gebeurd is/haar eis.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 07:58

Scheiden is lijden...hoop voor haar dat ze haar paard er uit kan redden.

Als er advokaat komt, raad ik aan toch voor de eerlijke helft van alles te gaan..immers daar heeft ze recht op en een jaar na dato, zal ze daar spijt van krijgen als ze zo gul is geweest. Ook zij heeft geinvesteerd in de relatie en meebetaald aan alle goederen....

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:52

*kleine update*: aangezien het met de advocaat wat lang duurt, heeft de vrouw contact opgenomen met de rechtbank aldaar.
hier is bevestigd dat de man en vrouw op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.
of dit nu zo positief is durf ik niet te zeggen....

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:59

ik zal toch even op antwoord wachten van de advocaat
aangezien rechtbank nogal snel besluit en ook snel verkeerde dingen besluit
dan toch liever iets langer wachten met goed resultaat dan zo snel mogelijk en geen steek verder zijn.

igg wens ik jullie sterkte en succes toe.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:42

Advocaat haalt deze info ook bij de rechtbank vandaan. Het is geen beslissing, maar een geregistreerd feit.
Het is is zoverre positief dat de man het paard nu zeker niet mag verkopen, maar of je van de rest blij word (als in de verdeling van het paard, boedel ed), dat vraag ik me ook af.

Veel sterkte gewenst.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:31

@ santie: klopt.
de vrouw wist niet dat je deze gegevens zo kon krijgen, maar toch even gebeld.
een brutaal mens heeft de halve wereld, toch?
de vrouw is ernstig verward, en vandaar de onduidelijkheid bij haar over het wel of niet bij de notaris zijn geweest enzovoorts.

positief wat betreft het paard is het wel, voor de rest...tsja, zoals ik al eerder vertelde weet ik niet of je gelukkig moet worden als je recht hebt op de helft van alles, ivm het moeizame contact en de onwil van de man.
op deze manier, de huwelijkse voorwaarden, is het gewoon duidelijker en waarschijnlijk sneller afgehandeld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:48

excuses voor mijn insinuatie, vond het gewoon vreemd dat de ene partij zo overmatig mild is terwijl de andere partij blijkbaar woedend is. Maar goed, het simpele feit dat er gescheiden gaat worden, kan voor heel veel woede zorgen.

Huwelijkse voorwaarden zegt op zich niet zoveel; die zijn er nl. in soorten en maten. van 'koude uitsluiting' tot bepalingen waarbij slechts enkele zaken buiten de gemeenschap worden gehouden.
Een heel veel voorkomende constructie is, dat de 'ingebrachte' zaken gescheiden zijn en alles wat later is gekocht, gezamenlijk voor zover het niet beschreven is. Er zou dan aan het eind van het jaar moeten worden afgerekend maar dat gebeurt bijna nooit. In die constructie is het dus nog steeds wazig of het paard van de man, de vrouw of beiden is...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:02

@ beantsje: je hoeft geen excuses te maken hoor :)
ik kan heel goed begrijpen dat zo'n situatie in je op kwam, dat zou ik ook hebben als ik de hele rest erachter niet had geweten.

mmm, wat jij zegt is wel iets om rekening mee te houden.
maar ik neem aan dat de advocaat dat allemaal wel uitzoekt en meeneemt in de realisatie van de eisen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:03

vreselijk...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:39

beantsje schreef:
Huwelijkse voorwaarden zegt op zich niet zoveel; die zijn er nl. in soorten en maten. van 'koude uitsluiting' tot bepalingen waarbij slechts enkele zaken buiten de gemeenschap worden gehouden.
Een heel veel voorkomende constructie is, dat de 'ingebrachte' zaken gescheiden zijn en alles wat later is gekocht, gezamenlijk voor zover het niet beschreven is. Er zou dan aan het eind van het jaar moeten worden afgerekend maar dat gebeurt bijna nooit. In die constructie is het dus nog steeds wazig of het paard van de man, de vrouw of beiden is...

Afwijkende huwelijkse voorwaarden moeten toch ook via de notaris geregeld worden?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:39

helaas is mijn e-mailadres ook gehackt, en kan het gebeuren dat ik hier niet meer kan reageren.
alvast mijn excuses hiervoor.
heb ook al een mod aangeschreven.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:43

wonder boven wonder, m'n bokt-account is nog niet gehackt :D

even een soort van update betreffende het paard in deze situatie:
de paspoortuitgevende instantie is al gebeld met het hele verhaal, er kan en mag geen nieuw paspoort aangevraagd worden omdat het paspoort niet "verloren" is gegaan.
er staat dan ook een notitie bij desbetreffende instantie.

er is weldegelijk op (normale?) huwelijkse voorwaarden getrouwd, in de zin dat alle eigendommen van voor de huwelijksvoltrekking vast liggen en de nieuwe aangekochte goederen verdeeld danwel bewezen in eigendom zijn van een van beiden, deze zijn gemaild naar een ander mail-adres, maar we hebben het document wel ingezien en doorgezonden naar de advocaat.
omdat er nog geen uitslag is mbt de toevoeging, kan de advocaat nog niet veel doen.
wel raadde hij aan het paard te verplaatsen, en vertelde dat de vrouw in dezen dan niet strafbaar is...

maar de man is slim en de vrouw weet niet of ze er wel goed aan doet het paard te verplaatsen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:57

als ie al mailadressen gehackt krijgt, dan komt ie er ook wel achter waar het paard heen is.

of de vrouw moet met 1 iemand afspreken die absoluut te vertrouwen is, paard inladen, tegen niemand zeggen waar ie heen gaat, ook niet per telefoon/mail/sms.

en dan ook niet de meest voor de hand liggende 'leuke pensionstal 5 km verderop' kiezen, maar een adres dat niet zo bekend is en waar het paard niet langs een weg staat.

maarja, dat vergt wel even enig organisatietalent

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:08

inderdaad abeltje, en dat zijn precies de redenen dat de vrouw twijfelt.
echter, de man kan het paard natuurlijk ook weghalen(hoewel het vervoeren zonder paspoort strafbaar is) en dan komt de vrouw er nooit meer achter waar het paard gebleven is ben ik bang.

er zitten een hoop haken en ogen aan heel deze zaak...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:10

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om het paard te verhuizen. Maar ik ken dan ook veel mensen in het paardenwereldje en weet zeker dat iemand me een betrouwbaar adres zou weten te noemen.

Het blijft inderdaad een hele lastige zaak... ik hoop dat de vrouw wijze keuzes kan maken.

Ik zou toch zeggen: verhuizen...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:16

tja, de vrouw kent ook heel veel mensen in het paardenwereldje, maar het paard staat natuurlijk een eind weg.
daar heeft de vrouw nog niet voldoende kennissen om een betrouwbaar adres te vinden.
het paard hierheen halen is niet echt een optie, daar de vrouw geen auto/trailer heeft en het paard op het huidige adres goed verzorgd word en de vrouw word van elke verandering en elk nieuwtje op de hoogte gehouden.
toch is de vrouw wel aan het rond kijken voor een andere stal, sowieso om iets achter de hand te hebben.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:22

Kun je de staleigenaar niet verbieden het paard met iemand mee te geven wat de reden ook is?? Ik bedoel op mijn stal zal niemand mijn paard meekrijgen als de staleigenaar geen accoord van mij krijgt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:27

stalhouder is inderdaad ingelicht, en zal het paard niet zomaar met wie dan ook mee laten gaan.
echter, we praten hier wel over een scheiding, en het is nog "onduidelijk" (zolang de rechter geen uitspraak heeft gedaan) wie de eigenaar is van het paard.
als de man moeilijk wil doen, dan zal de politie eraan te pas moeten komen enzovoorts.
de vrouw wil de stalhouder en andere betrokkenen niet zodanig tot last zijn, het geeft een beetje een dubbel gevoel.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:46

Ik begrijp echt niet dat ze nog twijfelt. Hij heeft gebleken op alle fronten ver te gaan, waar wacht ze nog op?
En vervoeren zonder paspoort is strafbaar maar ik zou de gok ook wagen, er is nauwelijks controle op.