Citaat:
Klopt, maar je bent wel verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren op je stal en je moet je er prettig kunnen voelen. Dus een te mager paard is slecht voerbeleid (of het paard moet echt iets mankeren waar de eigenaar iets mee moet) en kun je een stalhouder zeker op aanspreken als die vol pension inclusief voer en voeren biedt, maar een pensionhouder verplichten meer te voeren dan nodig is waardoor het paard op stal of in de wei of aan de hand hyper/vervelend is en moeilijk te hanteren wordt door teveel aan krachtvoer, of meer ruwvoer geven terwijl het paard al te dik is of het niet op eet maar als stalbedekking gebruikt omdat het onbeperkt tot zijn beschikking moet zijn... Dat is ook niet redelijk van een klant... En qua omgang moet het ook klikken omdat anders er ergernissen ontstaan van (1 van) beide kanten.
Een paard mag niet er onder lijden, vanzelf niet. Ik vind ook niet dat een ph tegen beter weten in een paard moet overvoeren of ondervoeren, als je het belang van het paard daar mee schaadt.
Mijn paarden hebben beiden een afwijkend voerbeleid. Dus voerbeleid (krachtvoer) is voor mij altijd een issue. Ik vind dat dit wel te bespreken moet zijn, omdat een regulier voerschema mijn paarden eerder schaadt dan baat. Als ik zelf zorg voor voeder, voerschep en hoeveel hij mag hebben per dag, zie ik daar geen probleem in. Mijn ene paard kan bijvoorbeeld niet tegen kuil, als men zou overstappen van hooi op kuil, zou ik zeker kijken of er iets geregeld kan worden voor mijn paard.
Niet alle paarden zijn gelijk en reageren niet allemaal hetzelfde op voer.
Gelukkig heeft mijn ph daar dezelfde kijk op als ik.
Citaat:
Veel mensen die hun paard in pension zetten snappen niet hoeveel kosten er bij komen kijken en hoeveel extra werk. Ze rekenen eigenlijk alleen de kosten voor ruwvoer en strooisel en evt. de tijd voor voeren/uitmesten en denken dat de rest inkomen is...Of zelfs dat niet, en tellen alleen maar het aantal paarden x de pensionprijs... Die verdient veel!!!!
Dat zijn dan mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Want je draait net gelijk of eerder nog moet je er op bij leggen. Als je zelf ook nog paarden hebt, leveren die stallen ook nog niks op. Dus moeten de pensionpaarden eigenlijk nog meer opbrengen.
Citaat:
Wat ik zeg is dit :
Als een PH bvb. wil dat de paarden onbeperkt hooi krijgen , en een klant wil dat haar paard maar 1 plakje hooi per dag krijgt omdat het dier nog teveel vet tussen de ribben heeft zitten Dan gaat het belang van de PH voor vind ik.
Omdat die de hele dag tegen een hongerig paard aan zit te kijken.
Uiteraard staat het belang van het paard voorop , maar daarover verschillende meningen.
En je mag niet van een PH verwachten dat hij dieren gaat "verwaarlozen" , of dingen zwaar tegen zijn zin gaat doen , op verzoek van de klant.
Daar ben ik het dus niet mee eens, sommige paarden zijn te zwaar en worden op rantsoen gezet met een reden zoals bijvoorbeeld hoefbevangenheid, zwaarlijvigheid, overgevoeligheid voor suiker. Dan kan de klant dus de da laten komen omdat de ph niet tegen een hongerig paard aan wil kijken, alhoewel het voor de gezondheid van het paard misschien wel even beter is.
Klanten weten soms heel goed waar ze mee bezig zijn en kan de ph soms in zijn starheid de dieren op zijn erf verwaarlozen. Heel veel ph zijn zelf ook maar hobbymatig bezig en hebben niet vanzelfsprekend meer verstand van paarden en/of voeren dan hun klanten.
Dus overleggen is in dit soort situaties dan toch het beste.