Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:38

gohya schreef:
En toch ben JIJ als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk,zo krom is de wet nu eenmaal.Ik heb hetzelfde mee gemaakt,kosten veearts 1250,- euro.De schuldige zei persoonlijk tegen de veearts dat zij de kosten zou betalen omdat het haar schuld/fout was.De veearts zei tegen mij:als zij niet betaald zal jij als eigenaar toch de kosten moeten betalen.
Zo staat het in de wet![super kromme wet].
Verzekering is erbij geweest maar die betalen niet om een domme reden.
@dontido zou er niet te vast op rekenen dat TS dit betaald hoor als ze dit niet wil of kán betalen.

Je gooit hier wel wat zaken door elkaar.

Jij als eigenaar van het paard hebt de verplichting om de nota van de veearts aan hem te betalen. Daar heeft de veearts gelijk. Zou toch ook te gek zijn als de veearts maar moet afwachten wie er aansprakelijk is voordat hij zijn centen krijgt, niet dan?

Dat staat los van wie de rekening uiteindelijk zal moeten betalen. Als iemand anders aansprakelijk is, dan zal deze (danwel zijn verzekeraar) de schade moeten betalen. Als er geen aansprakelijke partij is, dan is het in Nederland altijd nog zo dat ieder zijn eigen schade draagt, in dit geval de eigenaar van het paard.

En dat je verantwoordelijk bent als eigenaar (bezitter) dat geldt alleen voor schade aan 'derden' en niet voor schade aan het dier zelf. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:41

kamsel schreef:
Als TS iets verwijtbaars heeft gedaan kan het wel degelijk haar verantwoordelijkheid zijn.. .
Dat begrijp ik tenminste uit de post van LDRD. Volgens mij is zij de enige met verstand van zaken op dit gebied.
Maar ik denk dat ze allebei contact op moeten nemen met hun verzekering, die weten het beter dan de meesten hier.

Dat heb je prima begrepen :j .

En dat is zo even zonder alle feitelijke informatie niet te beoordelen, dat kan alleen degene die alle informatie compleet heeft, de verzekeraar dus.

Wat het wel verwarrend maakt is dat bij verzekeraars erg weinig specifieke kennis is over aansprakelijkheid in combinatie met paarden. Aansprakelijkheid weet men wel wat van, maar van paarden heeft men geen idee. (En dat wil ik graag zo houden _O- .)
Men neemt nogal eens een verkeerde beslissing daardoor zowel in positieve als negatieve zin.
En dat is weer lastig om te begrijpen voor degenen die ermee geconfronteerd worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:49

veerledec schreef:
In het geval van Gohya was de 'schuldige' dus kennelijk niet aansprakelijk. Lijkt me logisch dat je dan zelf de kosten van je eigen paard betaalt. De wet is niet krom, de wet verdeelt aansprakelijkheden, waarbij de feiten van het geval altijd van belang zijn. De situatie van Gohya zal nooit dezelfde zijn als deze, dus haar ervaring doet totaal niet ter zake.

De schuldige was wél aansprakelijk hoor.
Zonder mijn mede weten en toestemming mijn paard gepakt en daar is toen een ongeluk mee gebeurt.
Maar hun verzekering wil niet betalen.
Mijn verhaal komt aardig neer op verhaal van TS alleen is mijn paard er vandoor gegaan met een hek achter zich aan.
Ik hoop dat we meer zullen horen van TS hoe het afloopt.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:49

lanishafay schreef:
Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.

Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.

Ik denk dat je niet aanjezelf moet twijfelen, je hebt gekeken en als het zo diep was had je dat zeker op gevallen. Ik ben bang dat mevrouw hier een slaatje probeert uit te slaan.

Zij is verder zelf verantwoordelijk voor nalatigheid, jij hebt haar immers meteen gebeld. En duizenden euro's voor een wond? Ik geloof dat echt niet. Nee meid laat je niet gek maken, en ik zou gewoon even de veearts bellen en na vraag doen

gohya

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:52

citaat:Ik ben bang dat mevrouw hier een slaatje probeert uit te slaan.

Nou dat weet ik wel zeker van niet.Ze moet het toch aan de veearts betalen?ze houd er echt nix van over hoor.
Vind het een vreemde opmerking,sorry.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:08

Xantaatje schreef:
lanishafay schreef:
Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.

Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.

Ik denk dat je niet aanjezelf moet twijfelen, je hebt gekeken en als het zo diep was had je dat zeker op gevallen. Ik ben bang dat mevrouw hier een slaatje probeert uit te slaan.

Zij is verder zelf verantwoordelijk voor nalatigheid, jij hebt haar immers meteen gebeld. En duizenden euro's voor een wond? Ik geloof dat echt niet. Nee meid laat je niet gek maken, en ik zou gewoon even de veearts bellen en na vraag doen

Misschien moet je de post van de eigenaar van het paard nog eens nalezen..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:09

gohya schreef:
veerledec schreef:
In het geval van Gohya was de 'schuldige' dus kennelijk niet aansprakelijk. Lijkt me logisch dat je dan zelf de kosten van je eigen paard betaalt. De wet is niet krom, de wet verdeelt aansprakelijkheden, waarbij de feiten van het geval altijd van belang zijn. De situatie van Gohya zal nooit dezelfde zijn als deze, dus haar ervaring doet totaal niet ter zake.

Is dat jouw mening of is dit vastgesteld door een rechter/jurist/verzekeringspersoon?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:19

gohya schreef:
Zonder mijn mede weten en toestemming mijn paard gepakt en daar is toen een ongeluk mee gebeurt.
Maar hun verzekering wil niet betalen.Mijn verhaal komt aardig neer op verhaal van TS alleen is mijn paard er vandoor gegaan met een hek achter zich aan.

Natuurlijk wil hun verzekering niet betalen, dat kost namelijk geld ;)
Dit soort zaken moet je verzekeringen onderling laten afhandelen, daarvoor heb je een AVP en een rechtsbijstandverzekering. Wij als "gewone" mensen laten ons veel te gemakkelijk emotioneel beinvloeden, verzekeraars werken gewoon droog een procedure af.
Als je niet uitkijkt krijg je in dit soort gevallen veel te gemakkelijk dat vriendschappen kapot gaan, terwijl het niet nodig is.
TS heeft duidelijk een inschattingsfout gemaakt, ze zal er ongetwijfeld van geleerd hebben en verder moet je er niet moeilijk over blijven doen. Het lijkt voor het paard verder vrij goed af te lopen, dus dat scheelt een stuk. Als nou de verzekeringen braaf hun deel doen komt het uiteindelijk allemaal wel weer goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:32

gohya schreef:
veerledec schreef:

Is dat jouw mening of is dit vastgesteld door een rechter/jurist/verzekeringspersoon?[/quote]

Dat is door de verzekering gezegd van hun dat ze wél aansprakelijk is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:36

Ok, en zij vergoeden het niet, dan zal ze het zelf moeten betalen of aanvechten. Klusje voor de rechtsbijstand.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:39

veerledec schreef:
Ok, en zij vergoeden het niet, dan zal ze het zelf moeten betalen of aanvechten. Klusje voor de rechtsbijstand.

Kunnen ze de nota nu niet op mij schuiven dan?
Ik heb dit n.l. een keer eerder mee gemaakt,dat ze de nota zomaar op mijn naam hadden gezet [de D.A. deed dit].Omdat ik de eigenaar ben en omdat ik ze belde om te komen.Eerst stond de nota op naam van de persoon die aansprakelijk was,die betaalde niet,toen werd het zomaar op mijn naam gezet.
De beller betaald zeiden ze!!naja!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:48

Wat ik mij afvraag, TS heeft hier 16 juli jl voor het laatst gereageert, in die tussentijd is de verzekering toch al wel gebeld neem ik aan?! Jammer dat ze ons niet op de hoogte houdt (maar misschien heeft ze daar een rede voor zoals vakantie/afspraken).

Heeft ze al iets aan jou laten horen Donitido? Zijn jullie al
wat wijzer?

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:55

Ik heb haar net aan de teledoon gehad, vanavond praten we even verder.
Inmiddels is de verzekering al op de hoogte gesteld.
Dus het is natuurlijk afwachten.

Maar even voor de duidelijkheid...
Iemand heeft neer gezet 'ZE PROBEERT ER EEN SLAATJE UIT TE SLAAN" waar slaat dat nou weer op.
ik vraag er ook niet om dat dit met mijn paard gebeurt, terwijl ik thuis zit.
En die dag er na kon ik niet vanwege persoonlijke redenen.
Iedereen heeft dat weleens, neem ik aan!
En met de gedachten dat het een klein wondje was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:56

gohya schreef:
veerledec schreef:

Ik heb dit n.l. een keer eerder mee gemaakt,dat ze de nota zomaar op mijn naam hadden gezet [de D.A. deed dit].Omdat ik de eigenaar ben en omdat ik ze belde om te komen.Eerst stond de nota op naam van de persoon die aansprakelijk was,die betaalde niet,toen werd het zomaar op mijn naam gezet.

Factuur van een DA zal normaal gesproken altijd naar de eigenaar van de patient gaan, lijkt me logisch. En de eigenaar van de patient zal ook moeten zorgen dat de DA zijn geld binnen de normale betalingstermijn krijgt. Daar is niets geks aan, hoor.
Dat je daarna die factuur doorstuurt naar degene die je aansprakelijk stelt is een andere procedure, die staat los van het werk dat de DA verricht heeft. Dit is dus ook de reden dat je moet zorgen dat je behalve WA ook een rechtsbijstandsverzekering moet hebben. ;)

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:00

Waratje schreef:

Factuur van een DA zal normaal gesproken altijd naar de eigenaar van de patient gaan, lijkt me logisch. En de eigenaar van de patient zal ook moeten zorgen dat de DA zijn geld binnen de normale betalingstermijn krijgt. Daar is niets geks aan, hoor.
Dat je daarna die factuur doorstuurt naar degene die je aansprakelijk stelt is een andere procedure, die staat los van het werk dat de DA verricht heeft. Dit is dus ook de reden dat je moet zorgen dat je behalve WA ook een rechtsbijstandsverzekering moet hebben. ;)[/quote]

zo gaat inderdaad de procedure
Overigens heb ik ook een Rechtsbijstand verzekering en een advocaat in de familie.. die helpt mij ook.

Ook heb ik het Hippisch recht gebeld, zij zeiden tegen mij dit dit gewoon wordt vergoed.
Dus laten we het hopen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:02

Gohya het antwoord staat bovenaan deze pagina:
LDRD schreef:
gohya schreef:
En toch ben JIJ als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk,zo krom is de wet nu eenmaal.Ik heb hetzelfde mee gemaakt,kosten veearts 1250,- euro.De schuldige zei persoonlijk tegen de veearts dat zij de kosten zou betalen omdat het haar schuld/fout was.De veearts zei tegen mij:als zij niet betaald zal jij als eigenaar toch de kosten moeten betalen.
Zo staat het in de wet![super kromme wet].
Verzekering is erbij geweest maar die betalen niet om een domme reden.

Je gooit hier wel wat zaken door elkaar.

Jij als eigenaar van het paard hebt de verplichting om de nota van de veearts aan hem te betalen. Daar heeft de veearts gelijk. Zou toch ook te gek zijn als de veearts maar moet afwachten wie er aansprakelijk is voordat hij zijn centen krijgt, niet dan?

Dat staat los van wie de rekening uiteindelijk zal moeten betalen. Als iemand anders aansprakelijk is, dan zal deze (danwel zijn verzekeraar) de schade moeten betalen. Als er geen aansprakelijke partij is, dan is het in Nederland altijd nog zo dat ieder zijn eigen schade draagt, in dit geval de eigenaar van het paard.
En dat je verantwoordelijk bent als eigenaar (bezitter) dat geldt alleen voor schade aan 'derden' en niet voor schade aan het dier zelf. ;)

Dontido: Natuurlijk heeft iedereen wel eens een dag dat hij/zij niet kan. Maar dat maakt het voor verzekering van TS wel makkelijker om te zeggen dat zij niet/niet het volledige bedrag hoeft te betalen (als haar iets te verwijten valt). Zie net je laatste post: dan gaat het vast goedkomen. Maar wat belangrijker is: beterschap met je paardje!

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:07

ja dankje!
Het ligt er natuurlijk aan waar zij verzekerd is.
Iedere maatschappij heeft zo zijn eigen beleid.
Alleen volgens hippisch recht hoef ik me geen zorgen te maken.
dus daar hou ik het gewoon bij.
dat is hun vak!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

Misschien een beetje off topic maar persoonlijk zou ik een paard wat in een groep staat altijd verzekeren tegen dierenartskosten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:17

dontido schreef:

Nee, nee en nog eens nee......Heeft niets met eigen beleid te maken.

Dat heeft met de wet te maken.
In de wet staat wanneer je aansprakelijk bent en wanneer niet. Ben je aansprakelijk dan betaalt je verzekeringsmaatschappij, ben je niet aansprakelijk dan betaalt deze niet.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:24

LDRD schreef:
dontido schreef:

Nee, nee en nog eens nee......Heeft niets met eigen beleid te maken.

Dat heeft met de wet te maken.
In de wet staat wanneer je aansprakelijk bent en wanneer niet. Ben je aansprakelijk dan betaalt je verzekeringsmaatschappij, ben je niet aansprakelijk dan betaalt deze niet.

Uiteindelijk is dat wel zo.
Alleen hou je wel altijd dat de ene maatschappij moeilijker doet kwa verwerking enz.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 12:27

Ik ben nog steeds actief in dit onderwerp ;)

Ik heb de verzekering gebeld, kreeg een aansprakelijkheids formulier opgestuurd en heb dat ingevuld. Dat ga ik dus opsturen en dan horen we het.

Vanavond ga ik met de eigenaresse zelf even praten, het ging allemaal redelijk langs elkaar heen en zoals hier al af en toe besproken wordt: je moet natuurlijk het hele verhaal + de details weten.

Ik hoop dat het betaalt wordt, het belangrijkste is natuurlijk dat het paardje weer de goede kant op gaat. Daar ben ik al blij om :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:28

Probleem heb ik al eerder aangehaald is dat het aansprakelijkheidsrecht gewoon niet eenvoudig is. Daardoor kunnen er verschillen in inzicht zijn.

Maar laat iedereen gewoon een rechtsbijstandverzekering sluiten, dan kan er over het verschil aan inzichten door ter zake deskundigen onderling bekeken worden hoe het zit. ;)

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:29

LDRD schreef:
Probleem heb ik al eerder aangehaald is dat het aansprakelijkheidsrecht gewoon niet eenvoudig is. Daardoor kunnen er verschillen in inzicht zijn.

Maar laat iedereen gewoon een rechtsbijstandverzekering sluiten, dan kan er over het verschil aan inzichten door ter zake deskundigen onderling bekeken worden hoe het zit. ;)

die heb ik, dus dat scheelt wel een hoop.
dan vechten de verzekeringen het onderling uit.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:49

Duizenden euro's????
Het moet wel verschrikkelijk erstig zijn, en een grote operatie nodig wil iets duizenden euro's gaan kosten.
Hier een paard met ernstige koliek, 2 operaties, herstel met complicaties, erg veel medicatie, 14 dagen in de speciale paarden kliniek op stal gestaan, ect ect, kostte al met al 3500 euro.
Wat is er hier dan voor verschrikkelijks aan de hand dat het duizenden euro's gaat kosten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:50

Elmyh schreef:
Duizenden euro's????
Het moet wel verschrikkelijk erstig zijn, en een grote operatie nodig wil iets duizenden euro's gaan kosten.
Hier een paard met ernstige koliek, 2 operaties, herstel met complicaties, erg veel medicatie, 14 dagen in de speciale paarden kliniek op stal gestaan, ect ect, kostte al met al 3500 euro.
Wat is er hier dan voor verschrikkelijks aan de hand dat het duizenden euro's gaat kosten?

MUTS :o lees ff het topic of igg de laatste paar reacties :o? Tjezusssszzzz