aikon schreef:Mijn 2 hengsten lopen zonder problemen achter mij aan de trailer op, ikke is wel de dominante leid merrie

Ik vind rust een belangrijke factor om een paard te laden of te lossen. Bij veel grote paardenbedrijven is die rust vaak ver te zoeken en tijd??????????????? Is er helemaal niet. Dat word veroorzaakt door deze maatschappij, alles moet snel.
Niet helemaal mee eens. Alles moet goedkoop, dat vinden de eigenaars van paarden tenminste. Gezien uren betaald dienen te worden is er dan dus ook geen uur om dat paard trailermak te maken. Kwestie van prioriteiten... van de klant.
aikon schreef:Ik heb meer mensen afgevoerd zien worden die op een klein afstandje een paard, met een of ander slagwapen, in of uit een trailer probeerde te meppen dan dat er mensen afgevoerd werden door dat ze heel dicht achter een paard stonden en druk met de hand gaven. Hoe dichter je op een paard staat des te minder kans heb je om hard en gericht geraakt te worden.
Volledig eens... overigens heb je totaal geen risico als je buiten de reikwijdte van de benen staat 
aikon schreef:Wat ook al een paar keer aangehaald is, mensen zoeken pas hulp als het te laat is. Dat de slagwapens ook al geen effect meer hebben. Helaas willen heel veel mensen (zowel hobby houders als profs) niet in zien dat op jonge leeftijd oefenen en tijd nemen in laden en lossen later veel tijd kan besparen (en ellende/mishandeling) met op/af laden.
Zie boven