wel of niet paard duwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:08

Ik ben het toch wel eens met Countrygirl en is zeker niet wazig geklets.

Mijn paard hoef ik niet eens te vertellen dat ze de trailer op moet, ze rent bijna langs me heen de trailer in. Echter mijn bijrijdster krijgt haar de trailer niet op.... Makkelijkst te laden paard van stal gaat niet met haar mee... :+
Waar ligt dat dan aan?
Gebrek aan leiderschap en respect van mijn paard naar de bijrijdster.

Tamaramt, ik wil de uitdaging wel met je aangaan, kom maar met een dikke vinger paard, eens kijken of ik m met wazig geklets erin krijg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:36

tamaramt schreef:
Gini schreef:
Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.

GROTE ONZIN :(
ik gebruik bij veel paarden(voornamelijk jonge of wat onervaren paarden) een longeerlijn achter de kont en na een paar keer is dit vaak al niet meer nodig; bij mijn eigen jonge onervaren paard duurde de 1e keer laden 1,5 uur; 2e keer 15 min en alle andere keren liep ze er vrijwel direct op(altijd binnen 5 min) ; hopelijk dat we over een tijdje het met de longeerlijn af kunnen bouwen maar nu nog eerst met longeerlijn totdat ze het goed gewend is.
en ja; ik neem er zelf ook alle tijd voor; ik heb mijn paard nu 5 maanden en ben in die tijd een keer of 5 aan het oefenen geweest met trailerladen; alles op zijn gemak en tijd.
nu wil ik binnenkort een week lang elke dag of om de dag trailerladen doen zodat ze de longeerlijn niet meer nodig zal hebben en er zelf op gaat

Leuk dat je zo heerlijk subtiel kan reageren. +:)+

Maar waarom begin je met een longeerlijn. Een jong paard is een zegen, dat is een ongeschreven blad. Die kan je juist leren om zonder druk de trailer op te gaan. Met een 15-jarig paard dat week in week uit de trailer werd opgetrokken is het heel moeilijk (maar wel doenbaar) om de juiste ontspanning te vinden. Maar jonge paarden, die kan je toch nog helemaal kneden zoals jij wilt. Met twee dagen kan ik een jong paard fatsoenlijk trailerladen, zonder druk. Ik moet niks gaan afbouwen, alleen maar opbouwen.

tamaramt schreef:
de laatste zin van je is erg wazig geklets; dat je ze dat wel ff leert; kom maar eens hierheen en laten zien dan :D
ik weet zeker dat het je niet lukt zoals jijzelf het doet voorkomen

Dat je dit zegt duidt aan dat je mij niet maar dan ook helemaal niet begrijpt. In al mijn berichten heb ik aangegeven dat tijd en geduld de keywords zijn. Alles op zijn tijd, stapje voor stapje, met elke vooruitgang tevreden zijn. Dus nee, ik 'leer de paarden dat niet ff' zoals jij het zegt. Ik neem daar mijn tijd voor.
Voor een vergoeding kom ik wel eens naar jou als je dat echt zou willen. Slaapplaats moet wel aanwezig zijn. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 10:43

komeet schreef:
Gini schreef:
Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.

Laat die van mij dan de eerste zijn.
De eerste keer werd ze er in geduwd. Ik stond naast haar en probeerde haar erin te lokken met eten en achter de pony stond iemand die alleen even aanmoedigend zetje (lees hand op dr kont) heeft gegeven. Tadaa! pony in trailer
De tweede keer (ja, het kostte nog steeds wel wat eten) liep ze zo mee. Zonder te dwingen ed
Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar ik denk dat ze toen ze er eenmaal in stond besefte dat het niet zo eng was als ze dacht.

Ik vind het ook abnormaal als er een paard met geweld de trailer in wordt gejaagd, maar een duwtje is wel even iets anders hoor.

Je moet ook wel de grens trekken. Een aanmoedigend zetje noem ik niet hetzelfde als met druk (of zelfs met dwang) de trailer opgaan. Verder zou ik ook niet met eten lokken. Maar dat is mijn methode, ik zeg niet dat dat de enige juiste is. Maar wat ik wel veroordeel is het meteen grijpen naar bezemstelen, zwepen, longeerlijnen en dergelijke zonder eerst in degelijk trailerlaadtraining te investeren.

Zo en nu ga ik het topic even bijlezen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:30

tamaramt schreef:
HLPhoto schreef:
Nogmaals: Dit wordt een nutteloze discussie. Dus ik kap ermee ;)

je hebt helemaal gelijk en ben het helemaal met je eens
dat nutteloze wazige geklets hier allemaal
mensen die menen dat ze er verstand van hebben en dit dus gewoon niet hebben: ja, ze kunnen alles met hun makke paardje ;)
bla bla; kom het maar eens met de echte paarden die alles nog moeten leren proberen en met paarden die soms misbruik van de mensen maken door hun dominantie; verworven door de wazige mensen die menen verstand van paarden te hebben en alles netjes en vriendelijk vragen aan een paard :+

Al mijn paarden zijn al voorgeprogrammeerd geboren :+ Ik hoefde er helemaal niets meer aan te trainen, was echt 'n makkie!
Ik heb ook speelgoedpaarden, want de échte zijn bij jou :D

Feit is voorlopig dat jij je ergert aan het 'wazig zwevig geklets' en daarom ook een koppig en eigenwijs paard zult blijven houden.
Feit is dat vroeger en nu al onze paarden zonder enige druk de trailer oplopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:37

tamaramt schreef:
HLPhoto schreef:
Nogmaals: Dit wordt een nutteloze discussie. Dus ik kap ermee ;)

je hebt helemaal gelijk en ben het helemaal met je eens
dat nutteloze wazige geklets hier allemaal
mensen die menen dat ze er verstand van hebben en dit dus gewoon niet hebben: ja, ze kunnen alles met hun makke paardje ;)
bla bla; kom het maar eens met de echte paarden die alles nog moeten leren proberen en met paarden die soms misbruik van de mensen maken door hun dominantie; verworven door de wazige mensen die menen verstand van paarden te hebben en alles netjes en vriendelijk vragen aan een paard :+

Beetje gefrustreerd? :(:)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:41

Pfu ik denk dat het gewoon ligt aan wat voor paard je hebt. De mijne krijgt soms kuren dat hij zijn stal niet uit wilt }:0 , dan probeer ik eerst enkele dingen, maar lukt het dan nog niet, dan krijgt hij een por en komt hij er rustig uit. Ik doe dat omdat het KAN bij mijn paard en hij er niet onhebberig of bang ofzo van wordt. Dat is net even anders bij de wasplaats, daar moet hij een stap voor omhoog (zonder laadklep zeg maar), en we hebben reeds geprobeerd hem er heel zachtjes op te duwen, gewoon hand op de kont en lichte druk -> hielp niet en paardlief werd er onrustig van. Van zodra we dat doorhadden, hielden we er ook gelijk mee op. Ik denk dus dat het puur van je paard en je eigen gevoel afhangt! :j

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:43

Ik zou mijn paard nooit de trailer in willen duwen :n Het enige wat ik bij mijn merrie doe is een klein zetje geven en dan loopt ze verder. :)
Ik snap niet waarom die mensen niet de tijd nemen om het paard rustig in te laden of het hem te leren..

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:47

Met een touw achter de kont naar voor duwen ik zie het probleem niet echt.
Van achter naar voor drijven is heel normaal voor een paard.
Waarom dacht je anders dat de hengst in een kudde achterop loopt? juist om te drijfen.
Maar uiteraad moet het niet iets standaarts zijn maar als methode om te leren netjes aan de hand mee te stappen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

Ik lig echt altijd helemaal in een scheur als mensen proberen een paard de trailer in te "duwen". Hilarisch :+ Alsof je genoeg kracht hebt.. (en nee, dat zijn gewoon mensen met eigen paarden)

Leer je paard gewoon fatsoenlijk trailerladen, scheelt een hoop frustratie en gedoe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:52

capopjekop schreef:
En niet alleen de lichaamstaal. Soms ook het geduld. Dat merk ik iig aan mezelf. Heb eens tips gekregen om Amber achteruit te zetten wanneer ze niet verder wilde gaan. Vol goede moed begonnen. Rustig laten snuffelen. Als ze echt niet verder wilde achteruit gezet en dan opnieuw aanlopen. Drie uur later stond ze met 2 benen op de klep. Dan wil je ook niet zo stoppen, dus dan zet ik haar toch weer met de lijn op de klep. Niet ideaal, maar om haar nu zo naar de wei terug te brengen leek me ook geen optie.

Het zal dus ook best wel aan mijn houding kunnen liggen. Ik ben me nu in Parelli aan het verdiepen, wellicht dat het daarmee wel lukt.

Waarom ben je toen niet gestopt dan?
Met parelli zal het zeker lukken. Het gaat daarbij alleen niet om de trailer, het gaat om de relatie en communicatie en de trailer is dan alleen maar een manier om die communicatie te beproeven, zeg maar.
Ik zou in ieder geval gewoon stoppen, zodra ze ontspannen is. Dat is altijd een goed moment om te stoppen, of ze nou in de trailer staat of niet ;)

hailey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:01

Gini schreef:
.

dan moet je eens bij ons komen kijken :Y) bijna alle veulens/jaarlingen worden er met een hand achter de kont als begrezing ingeholpen en allemaal lopen ze op latere leeftijd met een touw over de hals vanzelf de trailer op.
ik heb er absoluut geen problemen mee zolang het maar met rede gedaan wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:03

Fantastisch!!
Ik quote mezelf even:

Citaat:
Een aanmoedigend zetje noem ik niet hetzelfde als met druk (of zelfs met dwang) de trailer opgaan.
...
Maar dat is mijn methode, ik zeg niet dat dat de enige juiste is.

En ja, ik wil dat mijn veulens/jonge paarden zonder die hand de trailer op gaan. Bij de één kan het goed uitdraaien, de ander heeft de rest van zijn leven die aanmoediging nodig (en geloof mij, ik heb er zo twee gekend. Met een persoon die er gewoon achter stond gingen ze echt uit het niets de trailer op maar o wee als die persoon er dan eens niet stond, dan kreeg je ze met geen mogelijkheid geladen) en dat wil ik niet. Ik wil dat risico niet lopen. Ik wil ten allen tijde mijn paard (of die nu 1 jaar of 20 is) helemaal alleen binnen de 10 seconden kunnen laden zonder hulp, zonder aanmoediging, enkel op mijn vraag/bevel.
Dat dat als consequentie heeft dat ik meer tijd moet steken in trailerlading, so be it.

billybok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:00

duwtje is niet zo erg vind ik..
maar ga niet slaan of tikken en praat vooral veel.
dat is mijn mening dan.. ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:36

Mijn 2 hengsten lopen zonder problemen achter mij aan de trailer op, ikke is wel de dominante leid merrie :+ Ik vind rust een belangrijke factor om een paard te laden of te lossen. Bij veel grote paardenbedrijven is die rust vaak ver te zoeken en tijd??????????????? Is er helemaal niet. Dat word veroorzaakt door deze maatschappij, alles moet snel.

Ik heb meer mensen afgevoerd zien worden die op een klein afstandje een paard, met een of ander slagwapen, in of uit een trailer probeerde te meppen dan dat er mensen afgevoerd werden door dat ze heel dicht achter een paard stonden en druk met de hand gaven. Hoe dichter je op een paard staat des te minder kans heb je om hard en gericht geraakt te worden.

Wat ook al een paar keer aangehaald is, mensen zoeken pas hulp als het te laat is. Dat de slagwapens ook al geen effect meer hebben. Helaas willen heel veel mensen (zowel hobby houders als profs) niet in zien dat op jonge leeftijd oefenen en tijd nemen in laden en lossen later veel tijd kan besparen (en ellende/mishandeling) met op/af laden.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:07

aikon schreef:
Mijn 2 hengsten lopen zonder problemen achter mij aan de trailer op, ikke is wel de dominante leid merrie :+ Ik vind rust een belangrijke factor om een paard te laden of te lossen. Bij veel grote paardenbedrijven is die rust vaak ver te zoeken en tijd??????????????? Is er helemaal niet. Dat word veroorzaakt door deze maatschappij, alles moet snel.
Niet helemaal mee eens. Alles moet goedkoop, dat vinden de eigenaars van paarden tenminste. Gezien uren betaald dienen te worden is er dan dus ook geen uur om dat paard trailermak te maken. Kwestie van prioriteiten... van de klant.

aikon schreef:
Ik heb meer mensen afgevoerd zien worden die op een klein afstandje een paard, met een of ander slagwapen, in of uit een trailer probeerde te meppen dan dat er mensen afgevoerd werden door dat ze heel dicht achter een paard stonden en druk met de hand gaven. Hoe dichter je op een paard staat des te minder kans heb je om hard en gericht geraakt te worden.
Volledig eens... overigens heb je totaal geen risico als je buiten de reikwijdte van de benen staat ;)

aikon schreef:
Wat ook al een paar keer aangehaald is, mensen zoeken pas hulp als het te laat is. Dat de slagwapens ook al geen effect meer hebben. Helaas willen heel veel mensen (zowel hobby houders als profs) niet in zien dat op jonge leeftijd oefenen en tijd nemen in laden en lossen later veel tijd kan besparen (en ellende/mishandeling) met op/af laden.
Zie boven ;)

aikon

Re: wel of niet paard duwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 17:34

Helaas weten veel mensen niet wat de reikwijdte van een paard is, daardoor lopen erg veel mensen grote risico om geraakt te worden door rond vliegende hoeven #) Wat jaarlijks veel klandizie aan ziekenhuizen geeft. Er zijn ook mensen die niet weten dat een paard heel goed opzij kan mikken, niet alleen achteruit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:39

Aikon en HLPhoto: amen!
En als ze dan nog zelf mogen bepalen wat er voor die uren werk betaald mag worden dan vinden sommigen het nog nodig om zo weinig mogelijk te geven, soms per uur minder dan ze voor een uur privé dressuurles moeten betalen ;( .

Maar goed, die afspraak maak ik nou eenmaal altijd van te voren en daar mekker ik dan verder niet over, maar je ziet wel vaak dat het zo goedkoop mogelijk moet terwijl ze vergeten dat ze zonder die trailertraining niet naar die dure dressuurles kunnen .... }>

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:50

cissy schreef:
Aikon en HLPhoto: amen!
En als ze dan nog zelf mogen bepalen wat er voor die uren werk betaald mag worden dan vinden sommigen het nog nodig om zo weinig mogelijk te geven, soms per uur minder dan ze voor een uur privé dressuurles moeten betalen ;( .

Maar goed, die afspraak maak ik nou eenmaal altijd van te voren en daar mekker ik dan verder niet over, maar je ziet wel vaak dat het zo goedkoop mogelijk moet terwijl ze vergeten dat ze zonder die trailertraining niet naar die dure dressuurles kunnen .... }>
Ik vind de tarieven voor dressuurles ook al vaak schandalig, maar goed... Voor minder dan 30 in het uur ex btw (in de IT) draai ik me liever nog eens om in bed..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:00

Als je een paard in training hebt staan voor 850,- euries per maand mag je toch wel verwachten dat er het een en ander het paard geleerd/gecorrigeerd word. Dus ook trailer op en af.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:02

nee, dan wordt ie alleen maar 'netjes' gereden meer niet, als je ook trailerladen mee wilt laten nemen moet je meer betalen of het gaat van de tijd voor het rijden af. Tenminste dat is mijn ervaring.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:10

HLPhoto schreef:
aikon schreef:
Niet helemaal mee eens. Alles moet goedkoop, dat vinden de eigenaars van paarden tenminste. Gezien uren betaald dienen te worden is er dan dus ook geen uur om dat paard trailermak te maken. Kwestie van prioriteiten... van de klant.

_/-\o_ Dat is het grote probleem: tijd en daaraan vastgebonden, geld!

Maar ook dat snap ik niet, ik was eens toeschouwer van een negatief spektakel. Een jaarling werd door drie paardenmannen de vrachtwagen opgetrokken, opgeslaan en weet ik wat nog allemaal. 1 man vanvoor die het halstertouw om een stang had geslagen en zo als katrol kracht zette, 1 die met longeertouw aan het jongleren was en de ander liep er zo een beetje klappend in de handen en duwend achter. Resultaat: een gevecht van anderhalf (!!) uur voordat paardje hijgend en zwetend op de vrachtwagen stond. Meerdere keren heb ik aangegeven dat het zo echt niet zou lukken, maar waarom zou je iets aannemen van een jonge trien als je zelf zoveel ervaring hebt. Daarna kwam eentje nog naar mij toe: zie je wel dat we die er wel op kregen. Ik kon een honende lach net onderdrukken.
Maar wat ik hier nu mee wil zeggen: die anderhalf uur hadden ze toch kunnen reduceren tot twee keer een kwartier (twee dagen een kwartiertje oefenen en een doorsnee paard staat zo op de trailer).

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:13

aikon schreef:
Als je een paard in training hebt staan voor 850,- euries per maand mag je toch wel verwachten dat er het een en ander het paard geleerd/gecorrigeerd word. Dus ook trailer op en af.
Jij vindt 850,- per maand dus veel? Alleen de basishandelingen (naar de wei, weer naar binnen, uitmesten) kosten bij elkaar al een kwartier tot een halfuur per dag, 30 dagen in de maand. Als we van een kwartier uitgaan is dat dus 7,5u is ~225,-.
Dan heb je een 200,- nodig voor voer, bodembedekking, stalkosten enz. (en dan reken ik ook niet heel ruim vind ik), houd je 425,- over voor training maw 14 uur per maand.

30,- ex btw per uur lijkt heel veel, maar reken maar eens uit wat je aan kosten en belastingen hebt. Je houdt een habbekrats over tenzij je 90 uur per week facturabel kan werken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 18:28

@cissy Dat netjes heb je mooi tussen haakjes. Dat is altijd maar weer afwachten.

Maar de paarden waar ik het over heb staan bijna wekelijks (al dan niet met duwen/slaan in ieder geval veel geschreeuw) op een trailer/vrachtwagen. Dus zou je, normaal gesproken, wel mogen verwachten dat daar (voor de veiligheid van mens en dier) de nodige aandacht aan gegeven word. Maar waarschijnlijk denk ik verkeerd :=

En ja, na 1,5 uur tegen 3 man op moeten boksen en geen kant op kunnen, tja dan kan je maar 1 ding doen. Mijn oude hengst hebben ze een keer noodgedwongen op een 1 paardstrailer moeten vervoeren, ze wisten dat hij NIET achterwaards van de trailer kon en om die reden heeft de va hem moeten verdoven. Hij ging pertinent niet achteruit een trailer af, door een ernstig ongeluk raakte hij steeds erg in paniek. Maar het was een nood situatie en ze hadden alleen een 1 paards staan op dat moment. Hij werd altijd op een 2 paardstrailer vervoerd zodat hij kon draaien.

@ HLPhoto, deze paarden worden dagelijks getraind, zo'n 1 uur per dag minimaal. De meeste pension stallen betaal je 180,- tot 200,- per maand. Tenminste hier in het noorden. Zou ik mijn pony's in een professionele stal zetten ben ik een 550,- kwijt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:06

aikon schreef:
@ HLPhoto, deze paarden worden dagelijks getraind, zo'n 1 uur per dag minimaal. De meeste pension stallen betaal je 180,- tot 200,- per maand. Tenminste hier in het noorden. Zou ik mijn pony's in een professionele stal zetten ben ik een 550,- kwijt.
Die mensen houden heel erg van paarden dan, want rijk word je daar écht niet van :+

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 03:06

HLPhoto schreef:
Gini schreef:
Leuk commentaar. Zet er dan ook meteen even bij hoe je dat doet, en dan het liefst binnen een kwartier, want nu klinkt het héél erg als "de beste stuurlui staan aan wal".

Dat longeertouw heeft mij toch al eens geholpen, paard in kwestie was na een paar ritten nog eens van z'n trailerangst af ook. Zal vast niet bij ieder paard werken, maar nood breekt wet, je kan 'm moeilijk bij een kliniek 100 km van huis laten staan.

Probeer eens de site te lezen van Petra Vlasblom.. http://www.2moons.nl Heel verhelderend en het werkt super echt een aanrader