Chubby schreef:Alane schreef:en daar wringt hem de schoen... dat gebeurd schijnbaar niet, niet door het stamboek wat genoemd wordt maar evenmin door TS.
Jawel, dat gebeurt wél, echter niet als een paardje nét 2 jaar oud is. Dat gebeurt zodra het paard wordt aangeboden bij de hengstenkeuring. Het ene stamboek is wat strenger dan het andere (spermakwaliteit, röntgenologisch onderzoek, etc), maar daar kun je als merriehouder dan ook nog je voorkeur voor laten gelden.
ZE is nog altijd lastig te bewijzen door erfelijk onderzoek. Dus dat is aan de hengst- of merriehouder om verantwoordelijkheid voor te nemen.
heb je het keuringsreglement gelezen van ICS? weinig eisen voor een hengst. zie eerdere quotes uit het keringsreglement van het ICS.
Die doet het niet en daar verwijst TS naar.
En als ik een 2 jarige hengst zou kopen om voor te stellen op de HK, ongeacht welk stamboek, dan zou ik wel foto's laten maken, wel spermakwaliteit laten onderzoeken... zodat je niet met een half jaar voor vreemde verassingen komt te staan.
Keuringsklaar maken kost ook geld, hengst voorbrengen idem, en het zou maar erg vervelend zijn dat het dier niet gezond blijkt (foto's spermakwaiteit etc)
en ik blijf in herhaling vallen, (stond er iets over lezen?)
Een koopovereenkomst kan ook mondeling, echter moet de koper dan hard maken dat het paard gekocht is voor een bepaald doel...
Laat je foto's maken, spermaonderzoek doen etc, kun je dus hard maken dat je het dier gekocht hebt voor de fokkerij.
ZE is een verborgen gebrek (zijn zelfs uitspraken over geweest)
Zelfde als vruchtbaarheid van een merrie, is ook een uitspraak over geweest. Koopt merrie om mee te fokken, merrie wordt niet drachtig, dus voldoet niet aan de eisen van aankoop... koop is ontbonden.
je vraag over hoe 2 jarigen eruit zijn als 3 of 4 jarigen?
is het verschil niet zo heel groot.... kijk oa naar de hengstenkeuringen van andere stamboeken....
maar lees ik nu dat je het paard helemaal niet gekocht hebt expliciet voor de HK?
Citaat:
Ik zie echt het probleem niet hoor. Ik koop een hengst, is klinisch nagekeken door de VA hier thuis, met de bedoeling hem uit te laten groeien en neem hem eventueel mee naar de HK als ik hem daar goed genoeg voor vindt (hoeveel 2 jarigen zien er als 3 of 4 jarige niet totaal anders uit dan verwacht?), en zo niet dan zou hij sowieso geruind worden en verkocht worden.
openingspost:
Citaat:
We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen.