Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:56

ZE is niet alitjd zichtbaar, zou je van deze haf denken dat hij het had dan?
Moeder had eczeem en hij kreeg het op 3jarige leeftijd.
Eczeem verschilt nogal in erg-heid en ligt er ook nogeens aan hoe de eigenaar ermee omgaat, het leed kan enorm verzacht worden door goede voeding en huisvesting enz!

Afbeelding

ik quote nog even iets uit het eczeemtopic:

Flosje446 schreef:
In verschillende onderzoeken is gevonden dat zomereczeem erfelijk is, alleen het wel of niet tot uiting komen hangt ook heel erg af van de omgevingsfactoren. Zomereczeem is een multifactoriele aandoening, dus meerdere factoren hebben invloed op het wel of niet tot uiting komen van ZE.
Als je er wat over wilt lezen:
http://www.levendehave.nl/files/erfelijkheid%20staart%20en%20maneneczeem.pdf
http://www.animal-science.org/cgi/content/full/87/2/484
http://www3.interscience.wiley.com/journal/123376994/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
http://www3.interscience.wiley.com/journal/120721986/abstract
Bij de laatste 2 moet je nog wel eerst full text aanklikken om alles te kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:38

Liezel1 schreef:
Ik heb wel Ijslanders gezien die als jaarling al kaal waren van de jeuk...

Ik zeg ook niet dat het niet bestaat, ik zeg dat het niet veel voor komt bij die hele jonge dieren :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:44

Alane schreef:
@Mindim: Zou jij je merrie laten dekken door een hengst als je weet dat de hengst ZE heeft?

Maakt niet of het bewezen is of ZE erfelijk is, een hengst hoort gezond te zijn, met ZE is die dat in principe niet.
Een paard met afgeschuurde manen verkeerd mi niet in keruingsconditie, en kun je een dier zo slecht presenteren.
Dus staat ZE het gebruikersdoel wel in de weg, erfelijk of niet erfelijk. tenminste is mijn mening :)

Jouw mening, maar zolang het niet bewezen is dat het erfelijk is, kan de verkoper het altijd daarop gooien. Verder snap ik niet waarom je constant over keuringen begint.

Het gaat hier niet om of je mag of moet fokken met een hengst met ZE. Het ging er om dat TS een hengst heeft gekocht van net 2 die naar alle waarschijnlijkheid voor het eerste jaar ZE heeft ontwikkeld en of ze die terug kan brengen. Nou, daar was het antwoord al op gegeven.
Over tinkerkeuringen lopen met een hengst me ZE, daar open dan maar een apart topic over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:47

opisop_shop schreef:
ZE is niet alitjd zichtbaar, zou je van deze haf denken dat hij het had dan?
Moeder had eczeem en hij kreeg het op 3jarige leeftijd.
Eczeem verschilt nogal in erg-heid en ligt er ook nogeens aan hoe de eigenaar ermee omgaat, het leed kan enorm verzacht worden door goede voeding en huisvesting enz!

Flosje446 schreef:
In verschillende onderzoeken is gevonden dat zomereczeem erfelijk is, alleen het wel of niet tot uiting komen hangt ook heel erg af van de omgevingsfactoren. Zomereczeem is een multifactoriele aandoening, dus meerdere factoren hebben invloed op het wel of niet tot uiting komen van ZE.
Als je er wat over wilt lezen:
http://www.levendehave.nl/files/erfelijkheid%20staart%20en%20maneneczeem.pdf
http://www.animal-science.org/cgi/content/full/87/2/484
http://www3.interscience.wiley.com/journal/123376994/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
http://www3.interscience.wiley.com/journal/120721986/abstract
Bij de laatste 2 moet je nog wel eerst full text aanklikken om alles te kunnen lezen.

Je hoeft mij niks te vertellen over eczeempaarden hoor. De mijne heeft ook een volle bos manen, toch kun je als je goed kijkt afgebroken of uitgedunde haren zien van oa het dragen van een deken of hier en daar een schilfer in een manenkam of staart. Zo van afstand zie je niets aan dit paard, maar ik denk dat als je goed kijkt van dichtbij dat je het wel kunt zien.
Wat wil je eigenlijk helemaal zeggen met dat stukje?

Waarom is er zoveel rumoer of het erfelijk is of niet als het zo duidelijk bewezen is.

Nogmaals, waarom openen jullie geen topic over het fokken met tinkers met eczeem?

WashingtonB

Re: Verborgen gebrek; paard terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:06

Wat ik niet helemaal begrijp is waarom je een paard niet laat keuren zeker als je het voor de fok wilt gebruiken. Maar het zou toch inderdaad zo kunnen zijn dat het bij de verkoper niet bekend was dat het paard dit had, zeker gezien de leeftijd.

Het is natuurlijk erg vervelend, maar zoals eerder genoemd kan het wel draaglijk gemaakt worden.
Mijn paard staat ook met een pony op de wei die het heeft. Hij heeft een deken om en proberen hem op tijd op stal te zetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:12

Mindim schreef:
Jouw mening, maar zolang het niet bewezen is dat het erfelijk is, kan de verkoper het altijd daarop gooien. Verder snap ik niet waarom je constant over keuringen begint.

Een gebruikersdoel van een hengst is het gaan naar keuringen om de hengst te promoten... ziet de hengst er niet uit valt er niets te promoten, krijg je geen merries aangeboden en weg gebruikersdoel. :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:08

Mijn shet heeft zijn leven nog nooit geschuurd, hij is nu 7, en begon 2 maanden geleden ineens als een gek te schuren, weet nog steeds de oorzaak niet, maar lijkt op ZE. Het zou zomaar heel goed kunnen dat de vorige eigenaren dit helemaal niet geweten hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:11

Alane schreef:
Mindim schreef:

Een gebruikersdoel van een hengst is het gaan naar keuringen om de hengst te promoten... ziet de hengst er niet uit valt er niets te promoten, krijg je geen merries aangeboden en weg gebruikersdoel. :D

Dus jij denkt meer aan hoe de hengst qua uiterlijk op de keuring verschijnt dan aan het doorvererven aan nageslacht, daar doelde ik namelijk op. En dan kan het zo wezen dat de verkoper ZE, welke nog niet bewezen vererfbaar is, ook al zijn er vermoedens, van tafel veegt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:17

Al is er maar de schijn van erfelijke factor, als het gaat om goed fokken, dan blijf je verre van ouderdieren met een dergelijk probleem.

TS, terugbrengen lukt niet meer. Je kunt a) niet bewijzen dat de verkoper dit uberhaupt wist en b) je bent volledig buiten de termijn. Fokken gaat ook niet meer, m.i. zoals hierboven geschreven.
Blijven 2 opties over: verkopen aan de slager of verkopen aan een goede particulier die hiermee weet om te gaan. Bij de laatste heb je nooit garanties voor de toekomst.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:24

Mindim schreef:
Alane schreef:

Dus jij denkt meer aan hoe de hengst qua uiterlijk op de keuring verschijnt dan aan het doorvererven aan nageslacht, daar doelde ik namelijk op. En dan kan het zo wezen dat de verkoper ZE, welke nog niet bewezen vererfbaar is, ook al zijn er vermoedens, van tafel veegt.

In dit specifieke geval wel ja...... kan wel ik weet niet wat vererven, voorrouders zijn onbekend...
Daarnaast is uiterlijk zeer belangrijk.. dat is het visitekaartje van je hengst...

@Chubby: termijnen zijn rekbaar.. en helmaal voor de fokkerij. Ik heb nu ook een merrie staan met vruchtbaarheidsgarantie, wordt ze niet drachtig neemt de verkoper haar terug.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:27

Alane schreef:
In dit specifieke geval wel ja...... kan wel ik weet niet wat vererven, voorrouders zijn onbekend...
Daarnaast is uiterlijk zeer belangrijk.. dat is het visitekaartje van je hengst...

@Chubby: termijnen zijn rekbaar.. en helmaal voor de fokkerij. Ik heb nu ook een merrie staan met vruchtbaarheidsgarantie, wordt ze niet drachtig neemt de verkoper haar terug.

Je moet e.e.a. wel in relatie tot het ras zien ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:34

Chubby schreef:
Alane schreef:

Je moet e.e.a. wel in relatie tot het ras zien ;)

Dat schrijf, In dit specifieke geval...
Daarom ook in mijn eerdere post dat ik schreef over medische keuringen, röntgenfoto's en sperma kwaliteit etc. Dan nite miepen over ZE.

Vwv gekneusde haartjes als bewijz voor ZE...
Ik heb er hier een staan die absolut geen ZE heeft en toch gekneusde haartjes heeft, want ook hij heeft wel eens jeuk en krabt/schuurt zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:36

Ik heb het idd over dit specifieke geval, daar gaat het topic toch over.

Ik vind ook dat je niet met een eczemer moet gaan fokken. Het kan gebeuren dat je al met een hengst hebt gefokt, die op latere leeftijd toch nog eczeem ontwikkeld, das dan ook zuur. Je kunt er vooraf niet op testen.
De ouderdieren hoeven het zelf niet eens te hebben om het door te geven. Misschien de grootouders wel, helaas zijn die bij dit ras veelal niet bekend.
Dus het is altijd risico nemen op ZE gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:37

Eczeem dekens laten vaak wel sporen na, daar doelde ik op met dat je het kunt zien aan de manen. Bijvoorbeeld dat het gedeelte bij de schoft en omhoog uitgedund is. De vele opstaande haartjes aan de manenkam. Het is geen hard bewijs, maar het kan je te denken geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:40

Chubby, om nu gelijk met de slager aan te komen, vind ik een beetje overdreven.
En bij geen enkel paard wat je verkoopt heb je garanties voor de toekomst.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:57

Mindim schreef:
Ik heb het idd over dit specifieke geval, daar gaat het topic toch over

Ik zie en topic over een papierloos paard dat ingezet zou worden voor de fokkerij waarvan niets bekend is en waarvoor ook geen enkel onderzoek is gedaan (behalve nalaten kijken door de DA)

Mindim schreef:
Ik vind ook dat je niet met een eczemer moet gaan fokken. Het kan gebeuren dat je al met een hengst hebt gefokt, die op latere leeftijd toch nog eczeem ontwikkeld, das dan ook zuur. Je kunt er vooraf niet op testen.
De ouderdieren hoeven het zelf niet eens te hebben om het door te geven. Misschien de grootouders wel, helaas zijn die bij dit ras veelal niet bekend.
Dus het is altijd risico nemen op ZE gebied.

lijkt dus een kans van 25% op een exzemer.
Als je ervan uit mag gaan dat je 2 dragers nodig hebt.
Mischien is dat ook de reden waarom je het zoveel ziet bij oa Friezen, kleine genenpoel. Kans op 2 dragers is dan veel groter.
Ijslanders idem... plus dat het daar niet lijkt te tonen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:03

Alane schreef:
Ik zie en topic over een papierloos paard dat ingezet zou worden voor de fokkerij waarvan niets bekend is en waarvoor ook geen enkel onderzoek is gedaan (behalve nalaten kijken door de DA)

Dat bedoelde ik. Maar dat is wel redelijk gebruikelijk nog bij dit ras. Besef dat het gaat om een 'nieuw' ras, waarbij men zijn best doet zoveel mogelijk informatie te vergaren, maar waarbij dat niet altijd mogelijk is omdat de oorspronkelijke fokker cq moederland niet of pas sinds zeer kort aan registratie doet.

What you see, is what you get. Er kan inderdaad nauwelijks uitgegaan worden van familiaire informatie.

En ik meen het als ik zeg dat als je garanties wilt voor een paard met een zeer vervelende afwijking (jeuk is erger dan pijn) je alleen van jezelf uit kunt gaan en dus je verantwoordelijkheid moet nemen. Dat is óf de juiste eigenaar zoeken óf het paard verder leed besparen. Een paard wat in het tweede levensjaar, en in het eerste seizoen zó'n enorme eczeemopenbaring heeft, gaat het erg slecht krijgen in de komende jaren als er niet juist wordt ingegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:12

Als een stamboek geen strengere regels hanteert Alane, dan kan dat idd gebeuren.

Zo streng als het KWPN zal het nooit worden, maar idd ik vind ook dat een paard waarmee je gaat fokken gezond van lijf en leden moet zijn en wanneer je weet dat je paard een gebrek vertoont, je dan zo integer moet zijn en daar dan niet mee moet gaan fokken.

Maar volgens mij is de TS dat ook niet van plan. Ze vraagt of het een reden is om het paard terug te brengen.
Een verborgen gebrek kan ik het echter niet noemen, omdat een paard de ZE heel goed en heel waarschijnlijk voor het eerst heeft en de verkoper daar niet van op de hoogte was en aangezien ouders het niet hoeven te hebben en in deze dan ook nog eens niet bekend zijn, hoeft de verkoper er niet van geweten te hebben.

Maw ze zit met een paard waar ik persoonlijk niet mee zou fokken. Behalve dit zegt TS dat het dier gezond is en aangezien ZE heel goed leefbaar kan worden gemaakt, vind ik de slager echt een keuze van niets. Een fokker die een paard om deze reden naar de slager bent, daar wil ik iig geen geld besteden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:38

Chubby schreef:
Alane schreef:

Dat bedoelde ik. Maar dat is wel redelijk gebruikelijk nog bij dit ras. Besef dat het gaat om een 'nieuw' ras, waarbij men zijn best doet zoveel mogelijk informatie te vergaren, maar waarbij dat niet altijd mogelijk is omdat de oorspronkelijke fokker cq moederland niet of pas sinds zeer kort aan registratie doet.

What you see, is what you get. Er kan inderdaad nauwelijks uitgegaan worden van familiaire informatie.

En ik meen het als ik zeg dat als je garanties wilt voor een paard met een zeer vervelende afwijking (jeuk is erger dan pijn) je alleen van jezelf uit kunt gaan en dus je verantwoordelijkheid moet nemen. Dat is óf de juiste eigenaar zoeken óf het paard verder leed besparen. Een paard wat in het tweede levensjaar, en in het eerste seizoen zó'n enorme eczeemopenbaring heeft, gaat het erg slecht krijgen in de komende jaren als er niet juist wordt ingegrepen.

en daar wringt hem de schoen... dat gebeurd schijnbaar niet, niet door het stamboek wat genoemd wordt maar evenmin door TS. En dan vraag ik me af wat doet het er dan toe of ZE wel of niet erfelijk is om dit paard uit te sluiten, wat TS wil.

@Mindim: mooi en aardig, als het dier geen ZE had gehad had TS het ingezet voor de fokkerij, waarschijnlijk zonder foto's etc. Zo maak ik het op uit haar posts...

Als het dier een erge vorm heeft van ZE, en je kunt het niet milder maken, dan zou ook ik kiezen voor de dood... er is niets zo erg als jeuk of ademnood.

ZE is een verborgen gebrek, de verkoper hoeft er niets van geweten hebben. En had een reden kunnen zijn het dier terug te doen, maar dan had TS hard moeten kunnen maken dat dit het gebruiksdoel in de weg staat...
Maar TS kan niets eens het gebruiksdoel hard maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:48

Alane schreef:
en daar wringt hem de schoen... dat gebeurd schijnbaar niet, niet door het stamboek wat genoemd wordt maar evenmin door TS.

Jawel, dat gebeurt wél, echter niet als een paardje nét 2 jaar oud is. Dat gebeurt zodra het paard wordt aangeboden bij de hengstenkeuring. Het ene stamboek is wat strenger dan het andere (spermakwaliteit, röntgenologisch onderzoek, etc), maar daar kun je als merriehouder dan ook nog je voorkeur voor laten gelden.

ZE is nog altijd lastig te bewijzen door erfelijk onderzoek. Dus dat is aan de hengst- of merriehouder om verantwoordelijkheid voor te nemen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 15:58

Er wordt wel degelijk door het stamboek DNA getrokken hoor, en die proberen echt wel te achterhalen wat voor lijnen er achter zo´n paard zit. Vergeet niet dat dit echt nog een nieuw ras is. Bij KWPN´ers zijn ze ook ooit ergens begonnen hoor :+
Fokken is wat mij betreft van de baan. Ik ga allereerst kijken hoe hij het nu onder een deken doet, en eventueel ruinen en verkopen. Wanneer het ondraaglijk is, dan zal ik niet uitsluiten dat hij wellicht ooit geslacht zal worden..
want hij wordt echt helemaal gek van de jeuk en ik heb hem nu van een vrolijke lieve hengst in een paar weken tijd zien veranderen in een hoopje ellende.. pijn is idd erger dan jeuk.. ;(

Alane, misschien moet je toch eens leren lezen, als hij naar de keuring was gegaan was hij door de hele mallemolen van fotos en dergelijke gegaan, alleen niet bij aankoop.
Ik zie echt het probleem niet hoor. Ik koop een hengst, is klinisch nagekeken door de VA hier thuis, met de bedoeling hem uit te laten groeien en neem hem eventueel mee naar de HK als ik hem daar goed genoeg voor vindt (hoeveel 2 jarigen zien er als 3 of 4 jarige niet totaal anders uit dan verwacht?), en zo niet dan zou hij sowieso geruind worden en verkocht worden. Nu blijkt dat hij idd niet inzetbaar is voor de fokkerij (het was enkel de bedoeling hem GGK te krijgen en eigen merries te dekken), is dat sowieso al van de baan, en had ik toch al niks aan foto´s gehad. Dit paard ben ik bij toeval tegen gekomen, werd er verliefd op en hij was ook nog eens rastypisch. Als ik hem nu al op de foto had laten zetten was dat ook voor niks geweest, en ZE hadden ze ook niet op de foto´s gezien.. :+

Misschien moet je eens ophouden met constant kritiek te geven op het stamboek, en daar zelf dan maar een topic over openen. Dit is totaaaal niet meer aan de orde. Mijn vraag is allang beantwoord; paard kan niet meer terug gebracht worden aangezien er geen enkele aanwijzing was dat hij dit bij de vorige eigenaar al gehad heeft. En laten we het hier vooral bij houden. En als je gal wil spuien over welk stamboek dan ook, moet je lekker zelf een topic openen. Want de hengst in dit verhaal zal nooit ingezet worden voor de dekdienst!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:00

Bewijzen lijkt me lastig, want als het paard 's winters gekeurd is door hun DA viel de zomereczeem niet te zien en dus niet de diagnosticeren.

Succes ermee, hopelijk is er een andere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:05

Kytha, dit jaar is het met de ZE pappen en nathouden. Volgend jaar in maart de deken op en dan gaat het al een stuk beter. Dus laat een eventuele beslissing niet afhangen hoe hij dit jaar doet op de ZE, maar op die van volgend jaar.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 16:08

Mindim schreef:
Kytha, dit jaar is het met de ZE pappen en nathouden. Volgend jaar in maart de deken op en dan gaat het al een stuk beter. Dus laat een eventuele beslissing niet afhangen hoe hij dit jaar doet op de ZE, maar op die van volgend jaar.

Ben nu idd al veel te laat, omdat het pas een paar weken terug echt begonnen is, maar wel gelijk behoorlijk hoor. Als ik volgend jaar optijd begin zal het vast wel minder zijn. Wellicht is hij dan nog als recreatieruin voor iemand te gebruiken, hoop het iig voor hem. Verder is het namelijk echt een geweldig dier, superlief in de omgang en dol op aandacht..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:14

Chubby schreef:
Alane schreef:
en daar wringt hem de schoen... dat gebeurd schijnbaar niet, niet door het stamboek wat genoemd wordt maar evenmin door TS.

Jawel, dat gebeurt wél, echter niet als een paardje nét 2 jaar oud is. Dat gebeurt zodra het paard wordt aangeboden bij de hengstenkeuring. Het ene stamboek is wat strenger dan het andere (spermakwaliteit, röntgenologisch onderzoek, etc), maar daar kun je als merriehouder dan ook nog je voorkeur voor laten gelden.

ZE is nog altijd lastig te bewijzen door erfelijk onderzoek. Dus dat is aan de hengst- of merriehouder om verantwoordelijkheid voor te nemen.

heb je het keuringsreglement gelezen van ICS? weinig eisen voor een hengst. zie eerdere quotes uit het keringsreglement van het ICS.
Die doet het niet en daar verwijst TS naar.

En als ik een 2 jarige hengst zou kopen om voor te stellen op de HK, ongeacht welk stamboek, dan zou ik wel foto's laten maken, wel spermakwaliteit laten onderzoeken... zodat je niet met een half jaar voor vreemde verassingen komt te staan.
Keuringsklaar maken kost ook geld, hengst voorbrengen idem, en het zou maar erg vervelend zijn dat het dier niet gezond blijkt (foto's spermakwaiteit etc)

en ik blijf in herhaling vallen, (stond er iets over lezen?)
Een koopovereenkomst kan ook mondeling, echter moet de koper dan hard maken dat het paard gekocht is voor een bepaald doel...
Laat je foto's maken, spermaonderzoek doen etc, kun je dus hard maken dat je het dier gekocht hebt voor de fokkerij.
ZE is een verborgen gebrek (zijn zelfs uitspraken over geweest)

Zelfde als vruchtbaarheid van een merrie, is ook een uitspraak over geweest. Koopt merrie om mee te fokken, merrie wordt niet drachtig, dus voldoet niet aan de eisen van aankoop... koop is ontbonden.

je vraag over hoe 2 jarigen eruit zijn als 3 of 4 jarigen?
is het verschil niet zo heel groot.... kijk oa naar de hengstenkeuringen van andere stamboeken....

maar lees ik nu dat je het paard helemaal niet gekocht hebt expliciet voor de HK?
Citaat:
Ik zie echt het probleem niet hoor. Ik koop een hengst, is klinisch nagekeken door de VA hier thuis, met de bedoeling hem uit te laten groeien en neem hem eventueel mee naar de HK als ik hem daar goed genoeg voor vindt (hoeveel 2 jarigen zien er als 3 of 4 jarige niet totaal anders uit dan verwacht?), en zo niet dan zou hij sowieso geruind worden en verkocht worden.

openingspost:
Citaat:
We hebben dit paard voor de fok gekocht, en die droom zie ik nu in duigen vallen.