Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 17:19

Ik weet inmiddels genoeg en kijk wel wat ik doe en wat er ervoor vraag. Ik heb nu een beetje een richtprijs in mijn hoofd dus ik ben genoeg geholpen.

Als jullie nog gezellig verder willen discussieren: ga je gang :D

Als het nog over mijn vraag gaat:
-Ik zoek een bijrijder die mijn paard niet hogerop traint maar haar gewoon wat beweging geeft. Al is het maar met wat bosritten.
-Ze mag zelf weten wat ze doet, dressuur, springen de bossen in. Maakt niet uit
-Ze hoeft geen klusjes te doen, dat doe ik gewoon zelf
-Ze hoeft (mag) ook geen spullen te kopen, dat doe ik ook gewoon zelf. Uitgezonderd snoepjes enzo natuurlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:20

merensje schreef:
Je kan je bijrijder laten meebetalen als deze daar ook bepaalde rechten voor krijgt.
Ik heb 1 keer helft van het stalgeld betaald en had daarvoor ook 50% een paard. Punt.

Betalen voor de afspraak van 4x per week rijden betekend ook dat bijrijdster op 4 dagen kan rijden. Ik zou dan dus ook niet op die dagen gaan rijden of haar afbellen, omdat ik zelf toevallig zin heb op dat moment. Maar dat zijn de enige "rechten" die bijrijdster krijgt, betalen tegen rijden.

Helft stalgeld betekend niet 50% paard. Daar zit geen aanschaf bij, daar zitten de (hoge) extra kosten als DA, hoefsmid, zadel etc. niet bij. (of bedoel je qua tijd in de week?)
50% stalgeld vragen vind ik zoiezo teveel. Straks denkt bijrijdster nog dat ze daardoor meer rechten over het paard krijgt en dan nog, als je 50% van de stalhuur vraagt, vraag ik me af of je je eigen paard zonder bijrijdster wel kunt financieren.

xxappiexx: zo is mijn situatie ook. Alleen doet mijn bijrijdster dan 4 dagen in de week.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:23

Esther28 schreef:
Nou helemaal niets.....
Ik heb een gouden bijrijdster en de enige kosten zijn de leskosten...
Ik vind dat je niets kan vragen, jij bent er tenslotte mee geholpen....

Hier ga ik in mee. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:24

MonicaG schreef:
jij bent er tenslotte mee geholpen....

En de bijrijdster ook, want die hoeft geen paard te kopen, te leasen of goud te betalen op de manege om vaker te mogen rijden.

Het is dus maar hoe je het brengt.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:26

GamblersCup schreef:
MonicaG schreef:
jij bent er tenslotte mee geholpen....

En de bijrijdster ook, want die hoeft geen paard te kopen, te leasen of goud te betalen op de manege om vaker te mogen rijden.

Het is dus maar hoe je het brengt.

Ik ken het vraag en aanbod niet in rond die plaats, maar als dat hier zou zijn zou het te gek zijn er geld voor te vragen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:27

Heb ook een bijrijdster gehad, maar ik heb ook niet om geld gevraagd. Zij had er veel plezier in en ik had een dagje vrij.. zie dan niet in waarom ik er geld voor zou moeten vragen.

Wel betaalde ze haar eigen lessen :j

Ja maar Gamblerscup, wat zijn de extra kosten voor jou dat er nog iemand op rijdt?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:29

@ Gamblerscup, ik begrijp dat je er vanuit gaat dat niet iedereen bereidt is veel aan dingen uit te geven, maar ook al ben ik (vat het niet persoonlijk op, maar het heeft wel betrekking op verzorgsters dus automatisch mezelf) geen eigenaresse van een paard, kan ik nog wel goede ("dure") spullen voor het paard kopen, die ik dan ook weer meeneem als ik vertrek.

Als jij er vroeger mee western gereden hebt, nu aangespannen bent gaan rijden en het western rijden niet echt op hoog niveau heb gedaan. Moet je verzorgster dan automatisch ook aangespannen rijden, of western rijden omdat er een western zadel ligt en dat vroeger ook is gedaan, of is dressuren dan ook een optie.

Verder is het voor haar simpel, of het paard verkopen waar ze zo aangehecht is geraakt en nu te weinig tijd voor heeft. Of een goede verzorgster zoeken die de DA enz. regelt.

Ik zie het eigenlijk als oppas voor een baby? Dat is toch ook niet fout, en de baby wordt er ook niet slechter van als oma een keertje naar het ziekenhuis gaat.

Ik wil er wel aan toevoegen dat ik de eigenaresse wel wat laks enz. vind, maar daardoor heb ik nu wel een soort van eigen paard. :)
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 31-05-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:30

Ik ben zelf bijrijdster, voor 3 dagen in de week betaalde ik eerst 150 euro, nu 100 euro. Dat is dan wel incl 2 lessen in de week (omdat dit incl stalgeld zit op onze stal). Onze stal heeft 2 binnenbakken, 1 buitenbak van 100 bij 50 meter, wei, stapmolen, 2 paddocks, was/poets plaatsen en een kast..

Nu kan ik je vertellen dat ik met en zonder bijdrage hetzelfde ben tegenover mij afspraken en taken. Maar dat ik het zeker geen probleem vind een bijdrage te leveren. Ik krijg een paard ter beschikking (en in mijn geval goeie lessen). Het is wel zo, dat als ik het geld ervoor had gehad, dat ik dan een eigen paard had. Maar voor mij is dit de ideale oplossing..
Heb wel de nodige ervaring en een ruiterbewijs..

Het ligt er een beetje aan wat jij te bieden heeft, maar mijn mening is dat een bijrijdster die een bijdrage levert meestal ambitieuzer is dan 1 die geen bijdrage levert.. Misschien ook wel voorzichtiger.. (uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar dat is mijn ervering in de omgeving)

LaVieDivine

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:43

ik zou er eerlijk gezegd toch ook een kleine bijdrage voor vragen. 50€ per maand ofzo. je moet tenslotte geen poot uitsteken voor het paard en hebt enkel de pleziertjes! geen zadel kopen, geen DA of smid betalen, niet elke dag komen om te voeren,...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:45

xxappiexx schreef:
Ik weet inmiddels genoeg en kijk wel wat ik doe en wat er ervoor vraag. Ik heb nu een beetje een richtprijs in mijn hoofd dus ik ben genoeg geholpen.

Als jullie nog gezellig verder willen discussieren: ga je gang :D

Als het nog over mijn vraag gaat:
-Ik zoek een bijrijder die mijn paard niet hogerop traint maar haar gewoon wat beweging geeft. Al is het maar met wat bosritten.
-Ze mag zelf weten wat ze doet, dressuur, springen de bossen in. Maakt niet uit
-Ze hoeft geen klusjes te doen, dat doe ik gewoon zelf
-Ze hoeft (mag) ook geen spullen te kopen, dat doe ik ook gewoon zelf. Uitgezonderd snoepjes enzo natuurlijk.

Dat doe ik ook en ik betaal niets. :) Ik zou ook niet voor een bijrijdpaard betalen. Ik geef iemands paard beweging, dat is leuk voor mij. En de eigenaar heeft meer tijd over en een ruiter voor het paard. Win-win situatie dus.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 31-05-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SheridaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:47

Ik heb tussen 2 eigen paarden in, een paar maanden een paard bijgereden. Hiervoor moest ik voor 3x in de week €100 betalen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:50

Ik heb momenteel een paard tot mijn beschikking, 7 dagen per week. Eigenaresse had geen tijd voor hem, en mijn paard staat met een blessure dus ik ga hem het aankomende jaar rijden en uitbrengen op wedstrijd. Zij betaalt stalgeld, DA, etc. En ik betaal alleen de hoefsmid, les en mijn startkaart.

Ik vind dat je niet te veel kan vragen voor 1 á 2 x per week, maximaal 20 euro in de maand.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:54

Het argument dat de bijrijder door een eigenaar voor zijn hobby betaalt krijgt vind ik onzin. Of eigenlijk; de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Als eigenaar heb je een hobby en die betaal je. Die hobby houdt in; het hebben van een huisdier van ras en karakter naar jouw smaak, rijden zoveel je maar wilt, welke discipline je maar wilt, daarin wisselen als je dat wilt, wedstrijden al dan niet, roepnaam zelf uitkiezen, bedenken wat je er verder nog mee wilt zoals fokken/aanspannen/in training zetten, het voedingsschema aanpassen aan jouw voorkeuren, stalling uitkiezen; kortom je kunt doen wat je wilt binnen wettelijke grenzen; ook verkopen hoort daarbij.

Daar zitten ook plichten aan vast; je bent verantwoordelijk voor de gezondheid etc. van het huisdier in kwestie.

Kun je je verantwoordelijkheden op welk gebied dan ook niet nakomen? Dan heb je pech. De opties zijn: verkopen of een bijrijden/verzorger zoeken.

Een bijrijdpaard is een win-win situatie als het goed is. De eigenaar heeft het geld en dus het eigendom, en de daarbij horende rechten en plichten; de bijrijder heeft geen geld maar dus ook geen rechten en plichten. Als er geld wordt gevraagd wordt naar mijn idee de verdeling scheef getrokken: immers: de bijrijder heeft het geld niet voor een paard; en ook geen rechten maar wél plichten. Voor mijn gevoel klopt dat dus niet.

De eigenaar heeft het paard van zijn keuze, op de plek en onder de omstandigheden van zijn keuze en mag over álles beslissen (zelfs tot verkoop overgaan als hij wil waardoor de bijrijder zijn tijd en geld heeft geinvesteerd in niets) maar de bijrijder betaalt; soms zelfs net zoveel als de eigenaar zelf. Dat er mensen zo gek zijn het te doen snap ik niet, maarja ach; het is zoals altijd; wat de gek ervoor geeft he?

je gaat toch ook geen geld vragen aan iemand die jouw hond uit laat?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:55

Ik zou persoonlijk liever een goede bijrijder die niet betaald hebben dan een hobbelend kind dat 50 euro betaald..
Ieders eigen keus, maar ik denk dat je goed na moet gaan wie je wel en niet op je paard zou willen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:55

Ik vind het ook belachelijk om geld te vragen aan een bijrijder. De hele instelling van paardeneigenaren is compleet omgedraait.
Het gaat er niet om dat diegene geen paard kan betalen en nu lekker alleen de lusten heeft (dat is bij sommige paarden ook nog maar de vraag, of het rijden echt alleen een lust is). JIJ hebt een bijrijder nodig, dit kost niets extra's voor jou, dus waarom geld vragen? (met 'jij' bedoel ik niet TS, maar meer in het algemeen) Als de stalling een extra bijvrage vraagt voor een bijrijder, dan is het wat anders, daar kun je moeilijk om heen.

De eigenaar heeft voor een paard gekozen, de bijrijder in principe niet. Lijkt mij een heldere zaak :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:57

Ik vind ook niet dat ze er voor moet betalen.. Ik werd gevraagd voor een pony. 3x in de week. Harstikke leuk natuurlijk, pony stond wel 24/7 wei, maar andere vorm van beweging is natuurlijk ook wel fijn. Scheen dat ik € 35,- per maand, + €280,- per jaar moest betalen. :evaw:. Dat was ik dus niet van plan. + dat het vrij ver was, dus heb ik het niet gedaan. Maar ik vond dat eerlijk gezegd belachelijk. Jij wilt iemand die je paardje doet, dan vind ik dat diegene er niets voor hoeft te betalen (of een keer een halster/dekje ofzo).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:57

Overigens wist ik ook niet dat het wel eens voorkwam. Ik ben eens bij een adresje wezen kijken waar ze het ook hadden over geld. Ik dacht dat ze het hadden over míj betalen. Bedoelden ze dat ík moest betalen :P Misverstandje!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:11

lotjaa93 schreef:
@ Gamblerscup, ik begrijp dat je er vanuit gaat dat niet iedereen bereidt is veel aan dingen uit te geven

Nee hoor, ik weet op deze manier alleen wél dat er goede spullen gebruikt worden en welke. Ik snap niet zo goed waarom een bijrijdster geld uit wil geven aan spullen voor het paard van een ander, terwijl alles aanwezig is? Hier gebeurt dat zoiezo niet, paard heeft gewoon zelf spullen en die moet de bijrijdster gewoon gebruiken. Het gaat toch om het paard, niet om de spullen?

lotjaa93 schreef:
maar ook al ben ik (vat het niet persoonlijk op, maar het heeft wel betrekking op verzorgsters dus automatisch mezelf) geen eigenaresse van een paard, kan ik nog wel goede ("dure") spullen voor het paard kopen, die ik dan ook weer meeneem als ik vertrek.
Ik zie daar echt het nut niet van in. Mijn zwarte halster waar geen tierelantijntjes op zitten is niet goed genoeg, moet er leuker uitzien met bling bling ofzo? Nee hoor, niet voor mijn dier. Halster is prima, die kan gewoon gebruikt worden. Geen heisa om en rond het paard. Zoals ik al schreef, goede en passende spullen zijn aanwezig en dienen ook gebruikt te worden. Iets anders nodig? Geef maar een brul.

lotjaa93 schreef:
Als jij er vroeger mee western gereden hebt, nu aangespannen bent gaan rijden en het western rijden niet echt op hoog niveau heb gedaan. Moet je verzorgster dan automatisch ook aangespannen rijden, of western rijden omdat er een western zadel ligt en dat vroeger ook is gedaan, of is dressuren dan ook een optie.

Geen idee, zo is mijn situatie nu niet. Als ik alleen nog maar aangespannen ga rijden weet ik niet of ik het goed vind dat iemand anders er op rijd. In mijn situatie nu: ik rij dressuur, recreatief. Boscrossen hoort er ook bij. Ze gaat ook nog voor de wagen deze zomer. Maar ik wil absoluut niet dat er western mee gereden gaat worden. Mocht er een nieuwe discipline bijgeleerd worden, dan doe ik dat. Ik wil er iemand op die er plezier in heeft te doen wat mijn paardje kent.

lotjaa93 schreef:
Ik zie het eigenlijk als oppas voor een baby? Dat is toch ook niet fout, en de baby wordt er ook niet slechter van als oma een keertje naar het ziekenhuis gaat.
Is dat dan hobby voor de oma? En mijn "baby" kan prima zonder oma. Ik denk niet dat je het zo kunt vergelijken.

En jij hebt misschien geluk als bijrijdster zo goed als een eigen paard te hebben door de laksheid van de eigenaresse. Maar ik ben niet van plan mijn paard compleet af te geven. Daarvoor heb ik geen paarden ;) Iemand anders mag er wél net zoveel plezier aan beleven als ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:15

phormicola schreef:
JIJ hebt een bijrijder nodig, dit kost niets extra's voor jou

Hier is dat wel even anders: ik heb geen bijrijdster nódig, maar omdat paardje meer vakantie heeft dan gereden wordt, kan ik iemand anders de kans geven vaker te rijden. Dit kost mij per maand sowíeso 35 euro aan "Fremdreiterversicherung", zodat de bijrijdster verzekerd is met mijn paard.

phormicola schreef:
De eigenaar heeft voor een paard gekozen, de bijrijder in principe niet.
En dat klopt niet, zijn er bijrijdsters die met tegenzin rijden? Natuurlijk niet, zij kiezen ook voor een paard, alleen in een andere situatie. Zij kunnen of willen niet alle (hoge) kosten voor een paard dragen, dus ik vind het meer een zaak van beide hebben daar voordeel aan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:17

Ik denk dat ik 50-70 euro een mooi bedrag zou vinden.

Het is inderdaad een discussie die vaker aan bod komt hier op bokt. Ik zou zelf nooit betalen om een paard van een ander te rijden, ik word ervoor betaald :Y) Het is helemaal wat je wilt, wat je verwacht en wat je te bieden hebt. Als je bv verwacht dat diegene ook de boxen doet of een deel van de verzorging op zich neemt zou ik liever gaan voor iemand met karakter dan iemand met een portomonee. Heb ook altijd het gevoel dat je makkelijker de samenwerking stop kunt zetten als mensen je er niks voor betalen :o

Heb trouwens weinig ervaring hiermee. Heb 1 maal een bijrijder gehad toen ik zwanger was. Die reed mijn Z paard en hoefde er niks voor te betalen. Hoopte enkel dat ze haar een beetje in shape kon houden. Nu heb ik een club kids die mijn shetlander doodknuffelen en ermee tutten. Vraag hiervoor wel een bijdrage omdat ik er meestal bij ben en zorg dat ze er ook van leren. Stukje coaching dus en denk dat ze concequenter komen met betaling. :)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:18

Ik heb een onwijs leuk verzorgpaard gevonden inmiddels ik hoef er ook niets voor te betalen.
Dit komt oa doordat ik de eigenaar uit de brand help en ook omdat ik al aardig wat aan benzinekosten in de maand kwijt ben.

Staat wel tegenover dat ik minsten 3/4 keer per week rijd oplopend naar 6 keer per week+verdere verzorging poetsen ed. Daarnaast doe ik ook klusjes, stal mesten in de winter en nu mest uit de weide halen. En onderhoud van tuig.

Paard is een stuk relaxter geworden en heeft meer conditie. Ik vind het leuk om te doen en de eigenaar is blij met mij. Wat wil je nog meer.

+ ik ben dan ook wel erg fanatiek voor iemand met een verzorgpaard :D

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:32

GamblersCup schreef:
En dat klopt niet, zijn er bijrijdsters die met tegenzin rijden? Natuurlijk niet, zij kiezen ook voor een paard, alleen in een andere situatie. Zij kunnen of willen niet alle (hoge) kosten voor een paard dragen, dus ik vind het meer een zaak van beide hebben daar voordeel aan.

Hélemaal mee eens!! :D

Bellona_K

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:37

Het ligt ook aan het paard, vind ik.

Ik heb zelf op meerdere paarden 'bijgereden', hier heb ik niks voor betaald. Het waren moeilijke paarden, die ik na verloop van tijd zodanig had getrained dat ze veel beter gingen lopen. De mensen van de paarden waar ik op gereden heb waren dan ook heel blij dat ik op die paarden reed.

Maar als het bijv. een goed M/Z (of hoger) paard is; daar is meestal wel vraag naar om te rijden, om weer van het paard te leren en evt. wedstrijden te rijden.

Voor een paard wat niet bijzonder goed is of wat moeilijkheden heeft, mag je vaak al blij zijn dat redelijke ruiters er (gratis) op willen rijden.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 18:38

ik zou niet voor een verzorg/bijrijdpaard betalen..

weet je wat het is, het is een blijft een paard van iemand anders..okal betaal je 100 euro mee in kosten..
hij blijft op de naam van de eigenaar staan.. enof jij nou betaalt of niet.. als de eigenaar het paard tog opeens verkoopt of weet ik wat dan ook..

ik zelf heb het mee gemaakt dat ik het paard van me vriendin ging rijden en verzorgen zij had er vanwege dingen opeens eigenlijk geen tijd meer voor dus zou die bij mij aan huis komen te staan bij me buurman.. maar zei zou de stalling blijven betalen enzo.. ik haalde genoeg voor dat paard moch en beschouwde het als eigen paard..kocht dingen voor hem betaalde mee aan de hoefsmid en dierenarts kosten..opeens kwam me vriendin helemaal niet meer opdagen opeens stond ik 24/7 voor de zorg voor dat paard.. maar stalling werd ook niet betaalt meer opeens door haar.. en ik werd er op aan gekeken omdat ik elke dag bij dat paard was..ik heb helemaal krom gelegen financieel om dat paard te betalen..tot ie verkocht werd..

en zoiezo.. je hebt zelf een keuze gemaakt om een paard te nemen..

zoals ik neem express geen eigen of lease paard omdat ik het financieel niet ga halen..
waarom zou ik dan wel een verzorgpaard kunnen betalen..als ik amper rond kom van het geld wat ik nu heb..
als ik 100 euro in de maand had kunenn eer leggen had ik wel me eigenpaard genomen..
tegenwoordig moet je blij zijn als je een goede rustige betrouwbare verzorgster kan vinden want die zijn er bijna niet meer..
tegewoordig is het allemaal penny meisje..

maarja dit is mijn mening

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:44

Kitty_luna schreef:
ik zou niet voor een verzorg/bijrijdpaard betalen..

weet je wat het is, het is een blijft een paard van iemand anders..okal betaal je 100 euro mee in kosten..
hij blijft op de naam van de eigenaar staan.. enof jij nou betaalt of niet.. als de eigenaar het paard tog opeens verkoopt of weet ik wat dan ook..

ik zelf heb het mee gemaakt dat ik het paard van me vriendin ging rijden en verzorgen zij had er vanwege dingen opeens eigenlijk geen tijd meer voor dus zou die bij mij aan huis komen te staan bij me buurman.. maar zei zou de stalling blijven betalen enzo.. ik haalde genoeg voor dat paard moch en beschouwde het als eigen paard..kocht dingen voor hem betaalde mee aan de hoefsmid en dierenarts kosten..opeens kwam me vriendin helemaal niet meer opdagen opeens stond ik 24/7 voor de zorg voor dat paard.. maar stalling werd ook niet betaalt meer opeens door haar.. en ik werd er op aan gekeken omdat ik elke dag bij dat paard was..ik heb helemaal krom gelegen financieel om dat paard te betalen..tot ie verkocht werd..

en zoiezo.. je hebt zelf een keuze gemaakt om een paard te nemen..

zoals ik neem express geen eigen of lease paard omdat ik het financieel niet ga halen..
waarom zou ik dan wel een verzorgpaard kunnen betalen..als ik amper rond kom van het geld wat ik nu heb..
als ik 100 euro in de maand had kunenn eer leggen had ik wel me eigenpaard genomen..
tegenwoordig moet je blij zijn als je een goede rustige betrouwbare verzorgster kan vinden want die zijn er bijna niet meer..
tegewoordig is het allemaal penny meisje..

maarja dit is mijn mening

Ik heb zelf de keuze gemaakt om een paard te nemen ja, en daar sta ik nog steeds voor 100% achter. Het is nu alleen even wat te druk voor mij. Maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van een bijrijder, mijn paard heeft het gewoon erg rustig nu. En er zijn blijkbaar toch wel mensen die graag een paard willen rijden waar ze meer mee mogen dan op een manege. Daarom dacht ik aan een bijrijder.
Als ik het financieel niet zou halen was ik er ook nooit aan begonnen.

En geloof me, met 100 euro per maand heb je geen eigen paard. Dus misschien dat er daarom mensen zijn die blijkbaar wel willen betalen voor een bijrijdpaard.