Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lante schreef:Overeenkomst Weidegang
De ondergetekende:
1.
hierna ook te noemen ‘stalhoudster’;
2. , wonende te .......................... ,
hierna ook te noemen ‘eigenaar paard’;*
3. Neiske de Fjord, hierna te noemen ‘paard’.
* Gezinsleden en gasten van hebben zich te houden aan de regels zoals ze in dit contract opgesteld zijn en door beide partijen ondertekend zijn.
KOMEN ALS VOLGT OVEREEN:
ARTIKEL 1:
Tijdsduur:
De overeenkomst heeft betrekking op de periode 1 juni 2010 tot 1 juni 2011.
ARTIKEL 2:
Kosten:
De prijs voor het stallen van het paard in de wei bedraagt € 70,- per maand voor het gehele jaar tot 1 juni 2011. Eventuele extra kosten zoals: hoefsmid, dierenarts, medicijnen, ontwormen, inentingen etc. zitten niet hierbij inbegrepen en komen voor rekening van de eigenaar van het paard. Het verschuldigde bedrag dient bij vooruitbetaling te worden voldaan en moet vóór de 1e van de maand bijgeschreven staan op rek. nr. .
ARTIKEL 3:
Omschrijving van de stalling:
De stalling betreft logies. Dit houdt in dat:
• De stalhoudster alleen de wei verschaft ter verblijf van het paard en er dus geen enkele mogelijkheid is om het paard overdekt te stallen.
• De stalhoudster bepaalt op welk deel van de wei/welke wei het paard geweid wordt.
• Het paard heeft de hele dag onbeperkt ruwvoer en water tot haar beschikking, hiervoor is de stalhoudster verantwoordelijk.
• De stalhoudster zorgt voor een deugdelijke omheining en het onderhoud van de wei.
• De eigenaar van het paard draagt zorgt voor het netjes opruimen van de eigen spullen op in de hiervoor bestemde en door de stalhoudster toegewezen ruimte.
• De eigenaar van het paard draagt zorg voor het goed afsluiten van het weiland en caravan bij vertrek.
• De eigenaar van het paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De eigenaar paard schept regelmatig de mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
• Eigenaar paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.
• Er wordt ALTIJD met cap gereden in de wei en de rijbaan met een cap die voldoet aan de veiligheidseisen zoals de KNHS ze stelt.
• Er mag alleen les gegeven worden door mensen die wettelijk bevoegd zijn om les te geven (gediplomeerd ORUN o.i.d.).
• Zadel hoofdstel e.d. mag in de caravan worden opgeruimd. De eigenaar van het paard krijgt een sleutel, echter; dit is op eigen risico en bij diefstal kan de stalhoudster niet aansprakelijk gesteld worden.
ARTIKEL 4:
Voorwaarden m.b.t. het paard:
Het paard dient ingeënt te zijn tegen influenza en tetanus.
Bijzondere veterinaire omstandigheden (ziekte, medicijn gebruik, allergieën, etc.) dienen door eigenaar paard bij het aangaan van deze overeenkomst aan stalhoudster te worden medegedeeld.
Het paard wordt door de stalhoudster ontwormd samen met de andere paarden (4-5 keer per jaar in overleg met de dierenarts). De kosten van het ontwormen wordt doorberekend aan de eigenaar van het paard.
ARTIKEL 5:
Dierenarts bij noodgevallen:
De stalhoudster heeft het recht, in geval van nood, * de dierenarts te laten komen zonder dat zij dit eerst met de huurder dient te overleggen. De kosten van de noodzakelijke veterinaire verzorging komt voor rekening van de eigenaar paard.
*Geval van nood: wanneer de stalhoudster het idee heeft dat wanneer het paard niet per direct medische zorg krijgt het mogelijk kan overlijden of blijvend ongeschikt kan raken om op te rijden.
ARTIKEL 6:
Aansprakelijkheid:
De eigenaar van het paard is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat door toedoen van het paard of nalatigheid van hem zelf, zijn gezinsleden, personeelsleden of gasten aan het eigen materiaal en het materiaal van de stalhoudster. Het verblijf van het paard, de aanwezigheid van eigenaar paard, gezinsleden en gasten in de wei, evenals het gebruik van de caravan en het hierin opruimen van de eigen spullen is volledig op eigen risico van de eigenaar paard.
ARTIKEL 7:
Beëindigen van het contract:
Deze overeenkomst loopt af op 1 juni 2011. Daarna wordt er eventueel een nieuwe overeenkomst opgesteld.
Wanneer één van de partijen de overeenkomst vóór 1 juni 2011 wil beëindigen, dan geldt voor beide partijen dat de opzegtermijn 1 maand is. Het opzeggen van deze overeenkomst moet vóór 1 juni moet schriftelijk gebeuren d.m.v. een met handtekening ondertekende brief met of zonder opgave van redenen.
De sleutel van de caravan moet te allen tijde worden ingeleverd bij het beëindigen van het contract op welke manier dan ook. Bij het niet inleveren van de sleutel wordt een maand extra weidegeld berekend.
ARTIKEL 8
Nederlands recht:
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Aldus overeengekomen en in tweevoud getekend te , op …………………… 2010,
Eigenaar paard Stalhoudster
Citaat:• De eigenaar van het paard rijdt niet in de wei, maar alleen in het daarvoor bestemde rijgedeelte van de wei.
• De eigenaar paard schept regelmatig de mest uit de wei waar het eigen paard in geweid wordt.
• Eigenaar paard gebruikt alleen de eigen spullen voor het verzorgen en het berijden van het paard.

Denk dat de belasting daar niet zo moeilijk over doet.
) d0nnaa_dan schreef:- Uitleg over de punten; is bij ziekte of andere dringende, strikt noodzakelijke zaken echt geen box beschikbaar? Dat zou ik persoonlijk niet zo'n fijn idee vinden. Dit staat er, naar mijn mening, nog iets te star (maar aan de andere kant, is dit aan jou natuurlijk).Is er trouwens wel een schuilstal in de weide aanwezig?
[b]Dan help ik om een box te vinden, ik heb genoeg connecties, maar zelf heb ik geen box vrij en ze willen dat ook niet, omdat dat dan duurder wordt. Ik moet wel zeggen dat de wei helemaal omheind is met boomwallen, dus erg beschut.
Je gaf aan de mensen niet persoonlijk te kennen, en dat ze het zo heel nauw nemen met de regels. Ik vind dat je wel kunt 'eisen' dat mensen wekelijks de mest uit de weide halen. Want je hebt een keurig ontwormingsschema, en dit is wel iets wat de eigenaar van het paard voor jou kan doen. Want de punten waar jij voor staat, zoals het ruwvoer en het water staan er wel heel duidelijk in.
En over die sleutel; helemaal jouw keuze natuurlijk, maar ik zou gewoon die sleutel terug willen. Dus geen extra kosten of iets dergelijks, als je het contract opzegt geef je de sleutel gewoon terug, punt uit.
Ik neem aan dat je er zelf wel bij bent als het paard vertrekt, dus dan kun je direct de sleutel terugvorderen.
Ja, dat is ook wel zo, maar goed... Ik woon er niet bij, dus ze kunnen het paard ophalen wanneer ze willen.Ik moet er dan al toevallig zijn.
Misschien moet je er mondeling ook nog het een en ander bij vermelden, en je zorg uitspreken over het feit dat je haar eigenlijk helemaal niet kent, maar haar wel een mogelijkheid wilt geven om er te blijven staan. Zodat beide partijen weten wat ze van elkaar denken, en het niet zo overkomt alsof jij haar een enorme gunst verleent en zij jou daar maar heel dankbaar voor moet zijn. Zo komt het namelijk een beetje vanaf het scherm op mij over maar ik weet natuurlijk niet hoe je het zelf in gedachten had.
Daarom wilde ik dit contract dus, zodat we gewoon weten wat we aan elkaar hebben.Dankbaar, nee, ze betaald gewoon, dus lijkt me verder niet.
En als allerlaatste; ik ben wel erg benieuwd hoe zij haar paard nu gestald heeft, is het nu zo dat ze er ontzettend op achteruit gaat qua kosten t.o.v de diensten of is het nu juist voordeliger voor haar?
Dat paard staat er al twee jaar zo en ze gaat er niks op voor uit en niks op achteruit. Ze probeerde me aan de telefoon alleen meteen te belazeren dat de hoefsmid en het ontwormen altijd al bij die 70 euro inzat, maar dat was dus helemaal niet zo... Leek me al heel sterk voor dat geld. Haar dochter rijd erop, maar ze hebben er zelf echt totaal geen verstand van, van paarden. Zei ze zelf ook trouwens.
Edit; ik vind het ook heel tof dat je echt iets doet met de reacties
Dank je!
.