Trailer en rijbewijs B

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:28

Inderdaad het staat er erg ongelukkig, maar je hebtgelijk "zap", het gaat om de TMM van het samenstel, dus auto + aanhanger

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:31

Lianne84 schreef:
zap schreef:
Er staat: De toegestane maximum massa van het samenstel van ledig gewicht trekkend motorrijtuig. Oftewel het TMM van je auto ;).

En ik lees samenstel als in auto + trailer, niet auto + laadvermogen..

Waarom bij de auto zo moeilijk doen en bij de trailer zeggen tmm aanhangwagen..
Waarom zeggen ze niet gewoon samenstel van tmm auto en tmm trailer mag niet hoger zijn dan 3500 kg. Ze maken het wel onnodig moeilijk zo.. (of ik natuurlijk :P )

De hele zin is dit he:

de toegestane maximum massa van het samenstel van ledig gewicht trekkend motorrijtuig en t.m.m aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg

Dus samenstel als in auto + trailer kan al niet, want de tmm van de trailer komt in de zin er nog achteraan he!

Samenstel heeft niks te maken met de trailer, alleen met de auto.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:33

Paul 11:de toegestane maximum massa van het samenstel is dus max 3500 kg.
dat is dus ledig gewicht van de auto+ tmm aanhangwagen..
't is een kunst wettekesten lezen..

ik lees in de faq dit:

B-rijbewijs

MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
dus dat klopt niet..

sorry zap jij leest krom..
het is ledig gewicht van de auto..

nog eentje uit een de bespreking uit het RR(rijbewijs regelement art. 15)

Alleen rijbewijs B
Een aanhangwagen met een tmm. van max. 750 kg is altijd toegestaan, ook als daardoor het combinatiegewicht boven de 3500 kg komt.
Rijbewijs E achter B
Rijbewijs E bij B is vereist bij het voortbewegen van een aanhangwagen waarvan het t.m.m. meer is dan 750 kg én:
- het t.m.m. van de aanhangwagen meer bedraagt dan de ledige
massa van het trekkend motorrijtuig,
of
- de som van de ledige massa van het trekkend motorrijtuig en de
t.m.m. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 3500 kg.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:36

zap schreef:
Samenstel heeft niks te maken met de trailer, alleen met de auto.

Weet je ik geloof je wel, ik heb ook niet anders geleerd dat je van tmm auto uitgaat en niet van ledig gewicht (bij de 3500 kg grens dan), maar ik blijf het er krom vinden staan, het is echt net hoe je het leest..

@esmir, ja zo lees ik het dus ook..

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:41

de toegestane maximum massa van het samenstel/ van /ledig gewicht trekkend motorrijtuig /en /t.m.m aanhangwagen /niet meer bedraagt dan/ 3.500 kg ..
lees m eens zo (in stukken gehakt)

in deze zin slaat "de toegestane maximum massa van samenstel " op "3500 kg"..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:42

Esmir, ik ben het niet met je eens.

Er staat toch:
de toegestane maximum massa van het samenstel van ledig gewicht trekkend motorrijtuig en t.m.m aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg

Waar heb je deze informatie eigenlijk vandaan. Ik heb gezocht, maar kan het niet vinden (en vindt namelijk overal (maar dan ook overal...ook bij het CBR dat het gaat om het TMM))

Als je hem zo leest kan ik het wel begrijpen. Maar ik neem aan dat die zin niet zo te lezen moet zijn, anders moesten er komma's tussen staan. Wie heeft deze wetten gemaakt? Ga ik daar eens persoonlijk een mail naar toe sturen :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:46

ja, ik begrijp hoe je hem leest, maar zo staat het er niet,.

ik zal hem eens husselen:

de toegestane maximum massa van het samenstel niet meer bedraagt dan 3500 kg,
van ledig gewicht trekkend motorrijtuig en t.m.m aanhangwagen

Deze twee teksten komen letterlijk uit het RR Regelement rijbewijzen. (wettekstenboek)

zap

Re: Trailer en rijbewijs B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:49

En waarom staat het overal dan anders?

Ik ga er toch een mailtje aan wagen, want ik ben het (nog) niet met je eens :). Als ik het moet lezen zoals jij het zegt, dan moeten er komma's tussenstaan en die staan er niet. Dus ik vraag me af wie er iets anders leest dan dat er staat :).

Wie kan ik hier voor informeren?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:54

esmir schreef:
Paul 11:de toegestane maximum massa van het samenstel is dus max 3500 kg.
dat is dus ledig gewicht van de auto+ tmm aanhangwagen..
't is een kunst wettekesten lezen..

Denk toch dat het niet klopt, want als ik een trailer heb met een TMM van zeg 1450 kg en een auto van 1500 kg lediggewicht, zou dat volgens jouw redenering mogen trekken, maar als die auto een eigen laadvermogen van zeg 650 kg heeft kom ik boven 3500 kg uit van de TMM van het samenstelsel en dus mag het weer niet, dus het laadvermogen van de auto speelt wel mee.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 16:58

nou een regeling zoals Regeling Rijbewijzen valt onder een raamwet ( Wegeverkeerswet 994 (formeel) )en is daarom sneller te wijzigen dan een wet. Dus zou het kunnen dat de informatie op internet die jij leest niet helemaal meer up to date is. Mijn bron is dat wel. Ik werk bij de politie en beschik over digitale wetboeken die gewoon up to date zijn. dus of die zin nou klopt of niet, ik weet gewoon 100% zeker dat die informatie die ik je gegeven heb, mbt ledig gewicht of tmm trekkend voertuig, klopt.

Paul11.. nee, het zou ook niet logisch zijn.. het laadvermogen van mijn auto zegt niets over het gewicht van de auto.. en dus ook niets over de stabiliteit of verdeling van het gewicht..
puur alleen hoe zwaar ik hem mág beladen. .. dus wat jij zegt betekend dat ik een aanhangwagen mag trekken die zwaarder is dan mijn "opgeruimde" auto..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:08

Ik heb een mailtje gestuurd, dus ik ben benieuwd :)

Ik vind het zo apart dat zelfs de politie elkaar tegenspreekt :). Op infopolitie.nl staat het namelijk weer anders en die gaan weer wel uit van het tmm.
Laatst bijgewerkt door zap op 26-05-10 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:09

esmir schreef:
Paul11.. nee, het zou ook niet logisch zijn.. het laadvermogen van mijn auto zegt niets over het gewicht van de auto.. en dus ook niets over de stabiliteit of verdeling van het gewicht..
puur alleen hoe zwaar ik hem mág beladen. ..

Dat klopt, maar daar heb ik het ook niet over.

Nee, daar heb je regel 1 voor bij B-rijbewijs, TMM aanhanger minder als lediggewicht auto.
en bij BE -rijbewijs het trekgewicht van de auto en dat kan inderdaad meer zijn als het gewicht van de auto zelf.
Citaat:
dus wat jij zegt betekend dat ik een aanhangwagen mag trekken die zwaarder is dan mijn "opgeruimde" auto..

Ja, dat kan
Heb een Renault Megane, die mag 1300 kg trekken en weegt zelf 1210 kg.
En verder gaat het er niet om hoeveel je erin stopt, maar wat er op papier staat wat er in mag.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:20

Overigens, dat die tekst er zo staat geloof ik wel, het gaat erom hoe het wordt geinterpreteerd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:29

Om even de verwarring groter te maken. Dit staat op een andere site onder het regelement rijbewijzen:

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

dit staat erboven: Tekst zoals deze geldt op 28 januari 2010

De site is: http://www.st-ab.nl

Welke is de juiste?

[edit] ook bij wetten.nl vind ik de bovenstaande weg: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/v ... HoofdstukI

Dus wie is er wel of juist niet up to date?
Laatst bijgewerkt door zap op 26-05-10 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:34

zap schreef:
Om even de verwarring groter te maken. Dit staat op een andere site onder het regelement rijbewijzen:

c. motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

dit staat erboven: Tekst zoals deze geldt op 28 januari 2010

De site is: http://www.st-ab.nl

Welke is de juiste?

Dit is de enig juiste tekst! Met name die laatste zin!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:35

Dus dan heeft esmir een verouderd wetboek ofzo? :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:38

zap schreef:
Dus dan heeft esmir een verouderd wetboek ofzo? :P

Slecht overgetypt? Die wet is al zo sinds 1 jan. 1984.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:40

Dat kan natuurlijk ook :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:48

haha,leuk :D. dat denk ik niet.. ik heb m beveiligd, online op intranet,die is dus tot op de dag van vandaag up to date..

iedereen kan vanalles op internet zetten he, vergeet dat niet, ik weet niet hoe betrouwbaar jou bronnen zijn....

ik ga m'n paarden voeren.. tot later :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:49

ik heb hem van wetten.nl.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:53

esmir schreef:
haha,leuk :D. dat denk ik niet.. ik heb m beveiligd, online op intranet,die is dus tot op de dag van vandaag up to date..

iedereen kan vanalles op internet zetten he, vergeet dat niet, ik weet niet hoe betrouwbaar jou bronnen zijn....

ik ga m'n paarden voeren.. tot later :D

Nou, gewoon http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 26-05-2010

lid 1c:
motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B).

Ik zou toch eens de beheerder van je database benaderen........

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:51

ho, die tekst die je als laatst gepost hebt die klopt.. sorry... ik was niet duidelijk :D
(ik doelde op die info-site die je benoemde)

maar wat staat er nou eigelijk? ttm van het samenstel.. en waar bestaat die ttm uit??

dus dan pak ik de bespreking erbij (zoals ik eerder al een paar keer gepost heb) en lees ik dit:

Rijbewijs E achter B
Rijbewijs E bij B is vereist bij het voortbewegen van een aanhangwagen waarvan het t.m.m. meer is dan 750 kg én:
of

volgens mij kan dit een lange discussie worden :D :+ je kan m lezen zoals je wil..

ik ben overigens wel benieuwd welke instantie je gemailt hebt ...

edit: ik kan niet typen ;) !

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:24

esmir schreef:

Dit bovenstaande is correct
esmir schreef:
of

Dit bovenstaande dus niet, of moet en zijn en het woordje ledig komt niet in dat betreffende deel van de wetregel voor,zoals die staat voor rijbewijs B etc.

Citaat:
dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);
bron is zelfde als ikke

Lijkt mij alles duidelijk het gaat om de tmm van trekkend voertuig en aanhanger.

Inderdaad wetteksten lezen is een kunst ;)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:19

ik denk dat wij een beetje "langs elkaar heen typen" :+
jij suggereert dat de tmm samenstel, tmm auto +ttm aanhangwagen is. maar dat staat nergens..
ja, in de bespreking, maar daar staat wat anders ;) .

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:09

esmir schreef:
ik denk dat wij een beetje "langs elkaar heen typen" :+
jij suggereert dat de tmm samenstel, tmm auto +ttm aanhangwagen is. maar dat staat nergens..
ja, in de bespreking, maar daar staat wat anders ;) .

En als we die bespreking er niet bij halen (en dus gewoon van wetten.nl aflezen wat er staat) dan staat dus ook niet
dat het gaat om het tmm van de aanhanger...... (maar door wordt voor het gemak maar wel even vanuit gegaan....)

Wat ik wel apart vindt is dat jouw wetten anders zijn dan die van ons....

Ik heb overigens gewoon contact gezocht met wetten.nl