na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:07

Dat is idd DE methode, KiWiKo! pfft...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:09

Nou ben toch wel benieuwd hoe dit af loopt. Heel vervelend als ze er niet op willen. Ook ik ben er ooit eens bij geweest dat ze een paard erop reden. Is ook heul lang geleden, geen aanrader voor nu haha, al ging het toen prima. Maar 10 uur is wel heel lang zeg. Ik hoop dat het vandaag lukken gaat.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:10

vind het hele trailerladen een moeilijk iets, elk paard is net als elk mens anders en heeft een andere manier nodig, de ene meer tijd dan de ander, over het algemeen ben ik zelf wel iemand die elk paard erop krijgt en allemaal met een andere manier, maar ik ben het wel met kiwiko eens op den duur moet je toch ook wat, ook al is het een heftruck, en het is ook zo dat de ene gewoon meer ruimte heeft en mogelijkheden als de ander. Maar een perfect te laden paard mag je heel zuinig op zijn.... ;)

Leeuwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:11

TS, succes ermee!! Ik ga voor jullie duimen!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:17

Leeuwke schreef:
Cissy, jij hebt het begrepen!
Je kan de klep bijv. eerst oefenen door grondwerkoefeningen die de klep nabootsen, bijv een houten wip. Dit is een andere ondergrond die wiebelt, net als de trailerklep.
Het kan ook zijn dat het paard bang is voor een kleine ruimte, oefen dit eerst door tussen twee hindernissen door te stappen die steeds dichter op elkaar geplaatst worden.
Of misschien vind 'ie het wel eng om onder iets laags door te stappen (dak van de trailer) oefen dit ook eerst.
Als het paard weet dat hij jou kan vertrouwen als leider en deze oefeningen kent, weet ik zeker dat 'ie zo de trailer in loopt.
Als je niet weet waar je mee bezig bent, doe jezelf en het paard een plezier en haal er iemand bij die wel weet waar die mee bezig is.

Mag ik vragen; heb jij nou niet gelezen dat ze op vreemd terrein waren en dus naar huis moesten of negeer je dit feit volkomen? Als jij 10 uur staat te laden MOET je gewoon een keer naar huis. En vanuit huis kun je weer je hindernisjes en je houten wipjes erbij pakken mocht je dat willen. Maar dat paard moet daar toch weg want het is niet jouw terrein.

Overigens is er waar ik rijd niet één paard wat lastig laad, ze lopen allemaal met touwtje over de nek zelf de trailer in waarna wij de stang dicht doen. Het is ook maar een kwestie van hoe je er mee omgaat :).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:24

Leeuwke schreef:
Dat is idd DE methode, KiWiKo! pfft...

heb je niet goed gelezen.........
zou voor de herkansing gaan :)

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:25

KiWiKo schreef:
jahoor, je gooit er een grote baal stro voorop en je duuwt zo het paard de trailer op :)

Hahaha dat zou ik toch wel een keer willen zien :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:31

Als het paard mag bepalen hoe we het doen gaan ze er nooit op... Een paard wat niet wil laden lijkt me altijd onrustig...en is toch altijd een soort van dwang, vriendelijk vragen helpt niet hoor...

Muppett

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 11:33

zou het niet gewoon kunnen dat het paardje wagenziek is? Op de heenweg ging hij er makkelijk in, maar hij heeft nu de ervaring van anderhalf uur reizen in de trailer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:35

Ezumii schreef:
KiWiKo schreef:
jahoor, je gooit er een grote baal stro voorop en je duuwt zo het paard de trailer op :)

naaah dat wil je niet zien, geloof me :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:35

Mhh mijn oude paard was ook een drama heb ooit een keer ruim 4 uur gestaan. Iedereen wist het beter maar niemand deed het en bij niemand lukte het. Dit was op wedstrijd dus kan je hem ook niet laten staan.

Op een gegeven moment maar de klep tussen 2 vrachtwagen gezet zodat er een poortje was en toen hem er met toch nodige druk erop gekregen. Was niet fijn voor hem maar het rare was dat de keren erna met 2 zweepjes achter zijn kont hij er zo opstond. De herinnering van het vallen viel weg tegen de straf van de zweep.
Zal wel een vele ogen niet oke zijn maar hij stond erop en kon erna weer op pad met hem.

Mijn huidige is ideaal alhoewel ik nu wel een vrachtwagen heb wat toch vriendelijker en makkelijker laden is voor een paard.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:40

KiWiKo schreef:
Ezumii schreef:

naaah dat wil je niet zien, geloof me :)

Ik denk ook niet dat ik het ooit ga zien, agz ik echt niemand ken die het zo doet (maar goed ook).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:42

njaa zoals ik al zei,
ik vond het zeker niet leuk,
en ben normaal gesproken echt niet van de zwepen oid,
maar op dat moment kon het gewoon niet anders...
en ik was wel thuis!!
maar ik heb ook het type paard wat dominant is en die als je hem een vinger geeft de hele hand pakt...

en idd net wat je zegt, iedereen wist het beter, maar niemand kon hem laden!!
uit eindelijk iedereen weggestuurd behalve de stalhoudster(die met het touw aan kwam)
zij had de longeerlijn vast en stond bij het deurtje, ze had ook een bende brokjes bij zich
en mijn paps en ik met 2 zwepen!!
niet fijn wel nodig.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:12

Is het nou inmiddels al een keer gelukt of staan ze nog steeds te klootviolen? Of heb ik daar overheen gelezen?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:17

ze hebben net een pasta met soort van sedatie gegeven, en gaan het zo proberen.. Ik houd jullie op de hoogte :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:43

Update 2: paardje is niet bang, komt steeds omhoog, er wordt geen dwang gebruikt maar elke keer weer terug laten lopen en opnieuw naar de trailer, maar het helpt niet... Ze heeft een rustgevend middel gegeven, maar dat werkt dus niet. Doek over zijn kop werkt ook niet. Nu gaan ze het paard in een klein hokje 'opsluiten' waar hij niet omhoog kan komen, en hem zo de trailer in proberen te krijgen... Arme meiden!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:45

Het zal wel aan mij liggen maar als ie niet bang is, keer wat grovere methode gebruiken...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:48

Tip: Hengstenketting aan het halster onder de kin door. Komt het dier omhoog, even flink met je volle gewicht er aan hangen. Dat doet pijn ja, maar daarna is dat omhoog komen wel gebeurd. Dat heen en terug lopen en 'oefeningtjes' met hindernissen en wipjes is allemaal heel leuk, maar als je een echte koppige hebt doet die dat allemaal braaf en steekt vervolgens zijn middelhoefje op als de trailer weer in beeld komt. In de natuur is het ook zo, wie niet horen wil moet voelen, en dat mag best wel een keer als het dier zo gigantisch weigert de trailer in te gaan.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:50

Aan de ketting? Ik denk dat ie je dan gewoon mee zwiert als ie echt niet wil.

Gewoon lang touw om zijn buik, tussen voorbenen door het halster en naar binnen lieren.... Hij kan geen kant op, kan niet omhoog, alleen naar voren. Zo gauw ie naar voren gaat, aanhalen. Tot ie erin staat, liefst nog twee man erachter die mee kontje duwen... Al gaat ie van ellende liggen, is nog beter want dan springt ie naar voren als ie op staat.

Tja zielig...?? Zal best, maar hij zal toch naar huis moeten?

En anders iemand met vrachtwagen + paard fixen? Hoewel als ie echt niet wil dan helpt een ander paard ook niet.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:51

Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

Hier zou ik mee oppassen hoor. Zo heeft iemand mijn tweejarige ook eens op de trailer willen "takelen".
Met als gevolg dat ze inderdaad niet omhoog kwam maar van de klep viel op haar rug. Je wilt niet weten wat er allemaal stuk was! Het is nooit weer helemaal goed gekomen.......

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:52

Vind ik ook wel wat voor te zeggen Viennanova.
Wat ik ook moet zeggen, is dat het paard een erge hekel eraan heeft om in een box te staan. Hij wordt dan helemaal knetter. Hij staat het hele jaar 24/7 op het land met een schuilstal.
Zou dat allemaal ook niet uitmaken?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:53

Claustrofobie?? Waarom gaan ze dan met zo'n paard ergens heen waar je geen hulp hebt of alternatieven? Ik zou niet met gerust hart ergens heen gaan als ik zou kunnen stranden.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 12:54

Maar als er 650 kilo aan dat lange touw begint te trekken... Dan kan je hard lieren... (?)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:55

zo hard als dat ze elkaar in de wei slaan kunnen wij toch niet slaan...
ik zou zeggen, nu ff duidelijk maken dat het nu wel echt klaar is!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:55

BKS schreef:
Jeanine84 schreef:
Longeerlijn om zijn buik, door zijn voorbenen en door het halster! Die van mij is ook een drama om te laden en dit werkt voor hem perfect, geen stress meer!! Let wel..het werkt niet voor elk paard!

Hier zou ik mee oppassen hoor. Zo heeft iemand mijn tweejarige ook eens op de trailer willen "takelen".
Met als gevolg dat ze inderdaad niet omhoog kwam maar van de klep viel op haar rug. Je wilt niet weten wat er allemaal stuk was! Het is nooit weer helemaal goed gekomen.......

Ja het kan best fout gaan, maar dan moetne ze maar te voet naar huis (wat geloof ik niet kon)... Als hij alleen omhoog gaat dan schiet het niet op... Al deze methodes zijn niet leuk en kunnen mis gaan.