help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:07

Brainless schreef:
Ja ouders waren bekend.
Maar als TS weet wie de officiële hengst is kan ze daar gericht op testen.
(ik heb DNA laten testen op een Friese merrie).

idd, ik heb mijn merrie en de hengst is ingeschreven - dus is DNA gekend

dnaonderzoek is volgens ik op het internet vind ong 30 à 60 €

cupcake1986

Re: help - ik ben bedrogen!!! wie heeft advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:14

het gaat me niet om de waarde van het veulen, het blijft waarschijnlijk toch bij mij

het gaat er om dat zij mij op de hoogte moesten gebracht hebben zodat we afspraken konden gemaakt worden. Ik had nooit vooraf betaald moest ik dit toen geweten hebben. Ik ben akkoord gegaan met een veulen van die tinkerhengst, die ik gezien had en waarvan ik het karakter wist - niet met een dekking van een onbekende fries

immers: een tinker heeft niet hetzelfde karakter als een fries

plus: als het een kruising is hebben ze mij een gekruist veulen verkocht aan de prijs van een gelijkaardig veulen die WEL van die tinkerhengst komt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:37

Naja, dat is maar de vraag, de prijs van €500,- voor een tinkerveulen is best wel onder de marktprijs. Daarmee heb je, lijkt mij, niet teveel betaald voor een kruising.
Je hebt nl het bedrag van de kruising betaald, en niet van een raszuiver tinkerveulen.
Zelfs al zouden de bevallingskosten vrij ruig worden, dan zou je op €1000,- zitten voor het veulen. Dat is onder de marktprijs voor een raszuiver tinkerveulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:39

TS: Het spijt me maar voor 500 euro heb je geen tinkerveulen. 500 euro voor een tinkerxfries is een mooie prijs maar voor een echt tinkerveulen had je wel meer betaald.

Daarbij snap ik niet helemaal waar jij je druk om maakt aangezien je merrie ook geen papieren heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:41

Maar men heeft het steeds al over een veulen, maar volgens mij gaat het hier eigenlijk nog over dekgeld of niet?
Neem aan dat zij niet garant staan voor wanneer het "veulen" overlijd voor of tijdens de bevalling, of wel?
Weet niet wat de dekprijs ongeveer is! (ongeveer aangezien je ook D.A kosten daarbij hebt voor het scannen en eventueel spoelen etc.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:43

breezy302 schreef:
Daarbij snap ik niet helemaal waar jij je druk om maakt aangezien je merrie ook geen papieren heeft.

Ik denk omdat de verkoop niet netjes is gegaan en kan me voorstellen dat dat rot is . :o
Qua waarde denk ik ook niet dat het veel uit maakt hoor aangezien idd de merrie geen papier heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:00

cupcake1986 schreef:
het gaat me niet om de waarde van het veulen, het blijft waarschijnlijk toch bij mij

het gaat er om dat zij mij op de hoogte moesten gebracht hebben zodat we afspraken konden gemaakt worden. Ik had nooit vooraf betaald moest ik dit toen geweten hebben. Ik ben akkoord gegaan met een veulen van die tinkerhengst, die ik gezien had en waarvan ik het karakter wist - niet met een dekking van een onbekende fries

plus: als het een kruising is hebben ze mij een gekruist veulen verkocht aan de prijs van een gelijkaardig veulen die WEL van die tinkerhengst komt

verschilende paarden verschillende karakters... van jouw merrrie is niets bekend, als die merrie qua prettig karakter een toevalstreffer is wil een ander karakter nog niet zeggen dat het van een fries komt... en dan moeten de paarden ook nog eens bij elkaar passen,de tinkerhengst en je merrie... de combinatie maakt het veulen, niet alleen de vader.

Dat de tinkerhengst ggk of erkend is maakt het veulen niet gelijk een volwaardige tinker, het blijft dan een veulen uit een papierloze moeder, en je merrie blijft papierloos ook al wordt ze ingechreven.

Maar wat zou je willen bereiken als men zou bevestigen dat het bedrog is geweest? heb je wel na gedacht over de consequeties daarvan?
Dat een fries X jouw merrie mischien wel meer geld opleverd dan die tinkerhengst X jouw merrie?

Ik krijg het idee dat je jezelf een beetje rijk hebt zitten rekenen, en meent een super deal te hebben afgesloten, maar dat bij navraag anderen van mening zijn geweest dat een tinker X je merrie meer geld op kan leveren dan een kruising fries X je merrie, met als bron marktplaats of andere paardenverkoopsites...daarbij een percentage in mindering gebracht omdat je merrie geen vol papier heeft...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:45

superwoman schreef:
Maar men heeft het steeds al over een veulen, maar volgens mij gaat het hier eigenlijk nog over dekgeld of niet?
Neem aan dat zij niet garant staan voor wanneer het "veulen" overlijd voor of tijdens de bevalling, of wel?
Weet niet wat de dekprijs ongeveer is! (ongeveer aangezien je ook D.A kosten daarbij hebt voor het scannen en eventueel spoelen etc.)

De dekkosten van de tinker waren 300 euro(staat ergens in een post van ts), denk dat je voor een dekking van een fries wel hetzelfde kwijt bent. Hoe je het ook went of keert, die 500 euro wat je betaald hebt is het probleem niet. Je bent accoord gegaan met een hele rare constructie, of wel je merrie zou daar bevallen, of je koopt het "veulen". En wat als er iets gebeurt tijdens de bevalling? Zijn ze dan aansprakelijk? Mag ik vragen waarom je niet gewoon verder bent gaan kijken? Ik neem aan dat je de merrie wel hebt laten keuren door je DA?

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 18:44

cupcake1986 schreef:

Vervelend wat je overkomen is , wat betrefd karakters en ras , dat is een niet te voeren discussie . Ik denk dat je met dit verhaal straks blij bent als er een gezond veulen naast je merrie (levend) loopt.
Mijn advies is genieten van het feit dat je van een papierloze merrie veel plezier hebt en dat haar papierloze zoon waar je niet van plan was om voor te kiezen,ook een leuk dier blijkt te zijn.....kortom het blijft een hobby.........Dat je wezelijke principes aan wil vechten dat geloof ik wel , er wordt alleen steeds meer bij gehaald ,en ik denk dat op de wijze waarop je de merrie gekocht hebt , zelf ook een afweging moet maken van de kosten en de baten.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:47

cupcake1986 schreef:
heb ook een heleboel mails nog waarin ik navraag over de hengst.

Ik heb niet alles gelezen, maar deze quote zegt genoeg. Email is rechtsgeldig, dus als uit de mails blijkt dat jij verondersteld dat het gaat om de tinkerhengst en via de mail wordt dat ook bevestigd of iig niet ontkent, dan is dát je bewijs.

Na de geboorte DNA testen en dan met je bewijs in handen óf de dekbon óf je geld terug (of andere regeling waar jullie samen uitkomen)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:17

Maar allereerst moet je jezelf afvragen WAT je nu precies wilt als zou blijken dat het een fries veulen zal zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:12

opisop_shop schreef:
Maar allereerst moet je jezelf afvragen WAT je nu precies wilt als zou blijken dat het een fries veulen zal zijn.

dat vraag ik ook al de hele tijd.... maar daar komt geen antwoord op..

@ShamalArabs: Ik vraag ook wel eens info over hengsten op... dat zegt toch helemaal niets....
ze heeft zwart op wit staan dat ze een X bedrag voor het veulen heeft betaald, niet voor de dekking, voor het ongeboren veulen...

Als ze dan al via DNA heeft laten bepalen dat de tinkerhengst de vader is, heeft ze de dekbon niet meer nodig...
en als ze geld terug vraagd, is ze het veulen kwijt...

en daarom wederom de vraag: Wat wil je ermee bereiken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:16

Gokje: En de merrie in bezit, en het veulen in bezit en een flinke "schadevergoeding"

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 09:13

Billy schreef:
Gokje: En de merrie in bezit, en het veulen in bezit en een flinke "schadevergoeding"

NEE! En dit vind ik al een redelijke beschuldiging en belediging. Wat ik al de hele thread lang probeer te vertellen: het gaat mij NIET om de OPBRENGST!!! het veulen blijft naar alle waarschijnlijkheid toch bij mij.

Ik vond 500€ een redelijke prijs aangezien dat:
- risico's van de bevalling zijn voor mij
- dierenarts en chipkosten zijn voor mij
- ik moet mijn paardje een tijdje aan de kant laten staan om te herstellen van de bevalling

ter verduidelijking: hier in belgie zitten de meeste "gewone" klasse veulens ergens tussen de 1000€ à 1500€

ze hebben mij een tinkerhengst getoond terwijl ze niet zeker weten dat hij de vader is, ze hebben mij hier niet van op de hoogte gebracht. Dat valt onder de categorie bedrog als ik mij niet vergis? hier gaat het om, niet om een schadevergoeding. Wat ik wel wou is een dna-onderzoek op hun kosten en eventueel een DEEL van mijn aankoopprijs van het veulen terug - ik heb het NIET over een schadevergoeding.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:46

Hoe noem je dat anders? De betaling van de DNA kosten en een deel van de aankoopprijs van het veulen terug?
Bij mij heet dat toch echt een schadevergoeding....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:59

Ben het met billy eens. Het veulen komt er toch wel, of het nou van de fries of de tinker is. Je eigen plaatje rekende het zo:
300 voor de dekking (zal bij tinker en fries wel ongeveer gelijk zijn?)
200 voor DA kosten
Je kunt niet en en en willen. Dus of je geeft het veulen terug en ontvangt de 500 euro terug, of je laat het zo. Persoonlijk vind ik dat je veel heisa maakt zonder dat duidelijk is of het nodig is. Dalijk komt er "gewoon" een tinker uit en dan heb je zoveel bombarie om niks gemaakt. Wacht nou eerst maar eens rustig af.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:02

als de getoonde tinkerhengst niet goedgekeurd is voor de dekdienst maakt het geen reet uit of er nou die fries of die tinker op gesproken is..... Als moederdier ook geen predicaten heeft maakt het helemaal geen fluit meer uit :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:06

chocobroodje schreef:
vind ik dat je veel heisa maakt zonder dat duidelijk is of het nodig is. Dalijk komt er "gewoon" een tinker uit en dan heb je zoveel bombarie om niks gemaakt. Wacht nou eerst maar eens rustig af.....

Moet zeggen dat ik betwijfel of er een veulemn uit komt van de tinker, omdat ze anders wel makelijk de dekbon hadden afgegeven. Zij hebben er dus niet zo'n goed gevoel over. Verder ben ik het totaal met jullie eens. :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:39

Een goedgekeurde Friese hengst kost wel wat meer dan €300,-. Reken maar een €750,- ongeveer. Dat is al duurder dan wat er voor het veulen betaald is. Die hengst lijkt mij uit het verhaal te lezen niet goedgekeurd trouwens.....
Die €300,- is voor een goedgekeurde tinkerhengst.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:39

wat is een "gewone" klasse?

DA kosten, chippen etc zijn hetzelfde of het veulen nu van de tinker of van de fries is. Het risico blijft ook gelijk, net als het feit dat je merrie een tijd uit de roulatie kan zijn door de bevalling en het zogen....
Je vergeet telkens dat je merrie papierloos is, maar in je redenatie ga je telkens uit van een merrie met stamboekpapieren...

en karakter??? ik had ooit een hele brave en lieve merrie, gedekt door een brave hengst, en het resultaat een draak van een veulen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:43

als beide hengsten niet goedgekeurd zijn en de merrie is ook niet bijzonder, dan gaat het hele verhaal nergens over :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:53

Vasthi schreef:
Een Tinkerveulen doet toch snel tussen de 1000 en 2500 euro afhankelijk van bouw, geslacht, kleur en (voor)ouders.
Voor een kruising krijg je dat echt niet.

Dan heb je een gouden Tinker:-)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:08

ik vind het allemaal heel relatief.

je bent mss 'bedrogen',maar de waarde van die veulens ligt volgens mij te dicht bij elkaar..

deze winter 'smeten' ze de tinkerhengstjes bijna naar je hoofd,je kon ze kopen voor 600 euro,800 euro,900 euro,zelfs met 'papieren'(lees,2 bekende ouders)

als je een 'doorsnee' hengstenveulen hebt van bv de tinkerhengst,ga je er nog minder voor krijgen dan voor bv een merrietje van de fries.

ook hangt veel meer af van hoe het veulen eruit zien.

een echt bijzonder getekend fries x tinker,ga je makkelijker kwijtraken voor een leuk bedrag van een tinker waar er al 100-en van zijn.

dus geen voet om op te staan

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:33

tengeltje11 schreef:
een echt bijzonder getekend fries x tinker,ga je makkelijker kwijtraken voor een leuk bedrag van een tinker waar er al 100-en van zijn.

dus geen voet om op te staan

Ze wil het veulen niet kwijt, ze vindt dat ze vals voorgelicht is. En dat klopt natuurlijk wel.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:53

@ diablo,weet ik wel,maar ik bedoel gewoon dat je amper tot niet kan bewijzen dat je 'bedot' bent in je nadeel,want de 'waarde' van de veulens ligt te dicht bij elkaar,en omdat er niets op papier staat dat de vader een tinker is,heeft ze geen poot om op te staan