Paard gekocht, niet gekregen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Paard gekocht, niet gekregen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 02:40

Ben benieuwt hoe dit afloopt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 02:56

countrygirl schreef:
Wanneer ben je dan wél aantoonbaar de wettelijke eigenaar van een paard?
Ergens hier in het begin stond als je een dier zes maanden op je erf hebt en ook verzorgt hebt?
Ook al heb je helemaal nergens papieren van?
Hoe zit dit?

Als je min 6 maanden volledig voor het paard hebt gezorgt. Dat hoeft niet perce op je eigen erf te zijn als jij alle kosten draagt mag het paard ook gewoon op een gehuurde acomodatie staan. Als de eigennaar dus ook nog een deel van de rekeningen betaald kan het dus lastig te bepalen zijn tenzij er lease contracten oid zijn.
En je op een rechtmatige manier aan het paard bent gekomen. Als je een paard steelt zal het dus nooit van jou zijn hoelang je er ook voor zorgt. Wanneer het paard dan weer in goeder trouw doorverkocht word word het weer een lastig verhaal geloof ik. Maar daar hebben we dan weer rechters voor :Y) .

Het is natuurlijk wel gewoon zo dat wanneer jij een paard koopt met een contract het vanaf de dag van overdracht ook direct jou paard is. Tenzij je contract breuk pleegt (bijv. niet betalen) want dan kan de andere partij het contract weer ontbinden. Maar volgens mij krijg je wanneer het contract word ontbonden wel gewoon je geld terug, soms wel met aftrek van bepaalde kosten maar dat verschilt weer per situatie(bijv. wanneer transport kosten voor het vervoer terug naar de andere partij of dierenartsrekeningen die zijn veroorzaakt doordat er slecht voor het paard gezorgt was na de verkoop). Maar als het contract ontbonden word moeten er vaak wel eerst enkele waarschuwingen gegeven worden maar dat is meestal ook opgenomen in je verkoop contract. Meestal worden er meerdere waarschuwingen gestuurd via aangestuurde post omdat er dan bewijs is dat de waarschuwingen gestuurd zijn. Mondelijke afspraken zijn namelijk wel geldig maar het is veel moeilijker om in de rechtzaal te bewijzen wat nu precies de afspraak was.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:09

Wettelijk gezien ben jij de eigenaar van het paard. Je hebt twee getuigen die dat kunnen bevestigen. De prijs is betaald en ze is accort gegaan met het bedrag. Heeft ze een paard verkocht waarvan ze geen eigenaar is dan is dat oplichting en kan je aangiften doen tegen haar. Ze heeft dan twee mogelijkheden of bekennen dat ze een paard heeft verkocht aan jou dat niet van haar is Oplichting of ze moet zeggen dat ze handelsbevoegd is om dat paard te mogen verkopen. Jij hebt twee getuigen die kunnen bevestigen dat jij het overeengekomen bedrag hebt betaald en dat zou betekenen dat jij de eigenaar bent.

Het beste is om een advocaat in te schakelen want juridisch kan dit best een gecompliceerde zaak worden. Een advocaat zorgt niet alleen voor de juridische onderbouwing maar ook voor het regiseren van de procedures die je moet doorlopen.

Ik wens je veel sterkte in de stijd

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:15

senja: tenzij het zo geregeld was dat het laatste gedeelte ook helemaal betaald had moeten worden, en ts niet het volledige aankoop bedrag heeft voldaan, vervolgens ruzie heeft gekregen met toenmalige nog eigenaar en het erf is onzegt.
Dan is de verkoopster dus gewoon nog eigenaar en had het zaak geweest het overige geld nog gewoon te betalen en je paard ophalen of de papieren terug geven en je geld terug krijgen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:16

liedje89 schreef:
countrygirl schreef:
Wanneer ben je dan wél aantoonbaar de wettelijke eigenaar van een paard?
Ergens hier in het begin stond als je een dier zes maanden op je erf hebt en ook verzorgt hebt?
Ook al heb je helemaal nergens papieren van?
Hoe zit dit?

Als je min 6 maanden volledig voor het paard hebt gezorgt. Dat hoeft niet perce op je eigen erf te zijn als jij alle kosten draagt mag het paard ook gewoon op een gehuurde acomodatie staan. Als de eigennaar dus ook nog een deel van de rekeningen betaald kan het dus lastig te bepalen zijn tenzij er lease contracten oid zijn.
En je op een rechtmatige manier aan het paard bent gekomen. Als je een paard steelt zal het dus nooit van jou zijn hoelang je er ook voor zorgt. Wanneer het paard dan weer in goeder trouw doorverkocht word word het weer een lastig verhaal geloof ik. Maar daar hebben we dan weer rechters voor :Y) .

Het is natuurlijk wel gewoon zo dat wanneer jij een paard koopt met een contract het vanaf de dag van overdracht ook direct jou paard is. Tenzij je contract breuk pleegt (bijv. niet betalen) want dan kan de andere partij het contract weer ontbinden. Maar volgens mij krijg je wanneer het contract word ontbonden wel gewoon je geld terug, soms wel met aftrek van bepaalde kosten maar dat verschilt weer per situatie(bijv. wanneer transport kosten voor het vervoer terug naar de andere partij of dierenartsrekeningen die zijn veroorzaakt doordat er slecht voor het paard gezorgt was na de verkoop). Maar als het contract ontbonden word moeten er vaak wel eerst enkele waarschuwingen gegeven worden maar dat is meestal ook opgenomen in je verkoop contract. Meestal worden er meerdere waarschuwingen gestuurd via aangestuurde post omdat er dan bewijs is dat de waarschuwingen gestuurd zijn. Mondelijke afspraken zijn namelijk wel geldig maar het is veel moeilijker om in de rechtzaal te bewijzen wat nu precies de afspraak was.

Ok. Je hebt het duidelijk omschreven. Bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:23

NoGo schreef:
senja: tenzij het zo geregeld was dat het laatste gedeelte ook helemaal betaald had moeten worden, en ts niet het volledige aankoop bedrag heeft voldaan, vervolgens ruzie heeft gekregen met toenmalige nog eigenaar en het erf is onzegt.
Dan is de verkoopster dus gewoon nog eigenaar en had het zaak geweest het overige geld nog gewoon te betalen en je paard ophalen of de papieren terug geven en je geld terug krijgen.

Dat is natuurlijk ook goed mogelijk de TS zij immers dat de betaling niet was afgerond. Maar dan zouden er toch wat brieven heen en weer moeten zijn gegaan daar hoor ik de Ts dan weer niks over zeggen.

Vind het trouwens wel vreemd dat je de papieren perce terug zou moeten hebben, trek de kosten van het duplicaat af van het aanbetaalde bedrag, stort dat wat je overhoud terug en je bent klaar. Die papieren zelf zijn heel weinig waard.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 03:29

@senja: kijk en dan komen we dus gelijk bij het grootste probleem er is op geen enkele (normale manier) gecomuniceerd, ook niet dmv brieven er is een rechtszaak aangespannen om zo het gelijk te krijgen, maar aan alle zaken zitten 2 kanten;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:45

Het is natuurlijk dan ook maar de vraag hoeveel ze al had betaald, en wat er nog betaald moet worden. Als ze bv 800 euro heeft neergelegt maar er in tussen tijd al voor 800 euro omkosten is geweest aan het paard (stalling, voer eventueel dierenarts) dan heeft ze natuurlijk geen recht meer op dat geld.

Maar goed, ik geloof weinig van dit verhaal en ik denk dat er meer opheldering zou komen als de andere partij hier hun verhaal kwamen vertellen. Ik ben er zeker van dat de TS zichzelf heiliger opstelt dan dat ze in werkelijkheid is. Ik denk dat als we het (als het al zo is) werkelijke verhaal horen het toch even heel anders word allemaal.

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:49

Even vonnis afwachten, als de uitspraak gunstig is voor jou kun je het afgeven bij de deurwaarder, deze zorgen dan dat er betaald word. Op dit moment kun je er weinig aan doen helaas!

Pb me anders maar als je hier meer van wilt weten!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:53

Op dit moment lijkt het me wijsheid om het vonnis af te wachten.
Zoals ik het lees klopt er namelijk geen hout van het hele verhaal, paard niet op haar naam, wel verkocht, geen stalling betaald, geen betalingsbewijs. Als je hier zelf mee aan de slag gaat, doe je meer kwaad dan goed.
Eerlijk gezegd heb je érg veel verkeerd gedaan in deze zaak en dat is al begonnen op het moment dat je geen kwitantie hebt gekregen van de betaling.....
Ik hoop voor je dat het allemaal rechtgetrokken wordt in het vonnis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:56

maar die rechtzaak die is dus in juni/juli 2009 al geweest????
dan zou er toch allang een uitspraak moeten zijn, of een hoger beroep oid

ga naar een rechtswinkel en laat je informeren
klopt geen snars van dit verhaal

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:21

Benfan schreef:
Het is natuurlijk dan ook maar de vraag hoeveel ze al had betaald, en wat er nog betaald moet worden. Als ze bv 800 euro heeft neergelegt maar er in tussen tijd al voor 800 euro omkosten is geweest aan het paard (stalling, voer eventueel dierenarts) dan heeft ze natuurlijk geen recht meer op dat geld.

Maar goed, ik geloof weinig van dit verhaal en ik denk dat er meer opheldering zou komen als de andere partij hier hun verhaal kwamen vertellen. Ik ben er zeker van dat de TS zichzelf heiliger opstelt dan dat ze in werkelijkheid is. Ik denk dat als we het (als het al zo is) werkelijke verhaal horen het toch even heel anders word allemaal.

Dat van die omkosten hangt er denk ik maar vanaf hoor want zoals ik het begrijp is de TS niet vrijwillig opgehouden met het verzorgen van het paard maar omdat ze het terrein niet meer op mocht. Imo is het contract al verbroken(het dier werd terug genomen) op het moment dat de TS niet meer op het terrein mocht komen, dan hoeft ze kosten die daarna nog gemaakt zijn toch niet te dragen en dan zou ze de aanbetaling minus ongeveer 1 maand stalgeld toch gewoon terug moeten krijgen?

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:03

Tegenpartij heeft geen behoefte om te reageren en heeft goede hoop op een goede afloop van deze zaak.
Nogmaals aan elk verhaal zitten 2 kanten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:09

NoGo schreef:
Tegenpartij heeft geen behoefte om te reageren en heeft goede hoop op een goede afloop van deze zaak.

Heel verstandig. Dit soort dingen hebben altijd meerdere oorzaken, en verschillende kanten.
Je leest hier maar 1 zijde.... dus je kunt je nooit een volledig beeld vormen.
Wél jammer dat het niet op normale wijze, met b.v. een eerlijk en goed gesprek, opgelost kan worden maar weer een rechtszaak moet worden.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:51

Kriel schreef:
Somebitch schreef:
hmm heerlijke situatie, niet echt slim om niet op de zitting te zijn. :\

nee idd.. maar aangezien ik met me opleiding zat en als ik dan geen werk had, kon ik me opleiding ook vergeten..

En er was ook niemand die voor jou in de plaats wilde/kon gaan?[/quote]

Nee.. maar er komt nog een nieuwe zitting..

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:53

liedje89 schreef:
Somebitch schreef:
Dan ben ik bang dat je geen schijn van kans maakt TS. Officieel mag je niet eens aan minderjarige verkopen geloof ik.

Misschien stom dat ik het dan zo zeg maar is het contract niet alleen vernietigbaar door haar ouders (als ze geen toestemming heeft). Immers mag een minderjarige wel dingen kopen met toestemming van de ouders, dat hoeft dan toch niet zwart op wit te staan (ik bedoel als jij als 16 jarige een brommer of een comp koopt oid hoeven je ouders daar toch in principe nietvoor mee te tekenen. Zij kunnen alleen wel altijd terug gaan naar de verkoper en de verkoop ontbinden dacht ik)

Als het paard niet door de verkoopster (verzorgster) verkocht had mogen worden is het toch ook gewoon oplichting. (wanneer je iets verkoopt wat in werkelijkheid niet geleverd kan worden). In ieder geval zou de TS haar geld toch terug moeten kunnen krijgen. (TS ik snap het niet helemaal heb je het paard gekocht zonder hulp van je ouders (best begrijpelijk als zij geen verstand van paarden hebben) of zonder medeweten van je ouders? omdat je zij mijn vader wist van niets)

ik ging met de verkoopster ook om, vandaar dat ik er niet echt iets achter zocht.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:57

NoGo schreef:

joyce, jij weet zelf ook wel hoe de verkoopster is of heb ik der verkeerde joyce voor me?

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 19:59

NoGo schreef:
@senja: kijk en dan komen we dus gelijk bij het grootste probleem er is op geen enkele (normale manier) gecomuniceerd, ook niet dmv brieven er is een rechtszaak aangespannen om zo het gelijk te krijgen, maar aan alle zaken zitten 2 kanten;)

de verkoopster wilde er niet over praten, dus dan had ik toch niets anders kunnen doen dan aangifte???
ik was bijna dag en nacht bij haar.. we waren goede vriendinnen.. en dan doet ze zoiets.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:00

Misschien zeg ik het wat apart en zijn het mijn zaken ook niet.. maar je hebt geen geld voor een advocaat ? Hoe wilde je dit paard dan gaan onderhouden ?
Desondanks is het een vervelende situatie.. ik hoop dat jullie er nog uit komen.

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:02

countrygirl schreef:
NoGo schreef:

Heel verstandig. Dit soort dingen hebben altijd meerdere oorzaken, en verschillende kanten.
Je leest hier maar 1 zijde.... dus je kunt je nooit een volledig beeld vormen.
Wél jammer dat het niet op normale wijze, met b.v. een eerlijk en goed gesprek, opgelost kan worden maar weer een rechtszaak moet worden.

ik had het liever ook dat we gewoon erover konden praten, maar dat is helaas niet zo.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:13

Ik weet idd hoe de verkoopster kan zijn ja maar ik weet ook (net zo goed als jou) dat er meer achter het verhaal zit dan jij nu uit de doeken doet en nogmaals denk ik dat het daarom niet slim van je is om dit op deze manier op internet te zetten;)

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:15

NoGo schreef:
Ik weet idd hoe de verkoopster kan zijn ja maar ik weet ook (net zo goed als jou) dat er meer achter het verhaal zit dan jij nu uit de doeken doet en nogmaals denk ik dat het daarom niet slim van je is om dit op deze manier op internet te zetten;)

het ging mij om een vraag, waar ik ook antwoord op heb gehad.
ja wat zou jij doen als jou dit overkwam?
jij ben misschien wel ouder, maar als je niks weet wil je toch aan info komen toch?

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:16

NoGo schreef:

en hoe bedoel je dat er meer achter zit?
vertel me maar wat..
ik zou het niet weten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:17

Mag ik je vragen uit wat voor gezin je komt?
Wat doen je ouders bijvoorbeeld?

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:18

Kriel schreef:
Mag ik je vragen uit wat voor gezin je komt?
Wat doen je ouders bijvoorbeeld?

ouders zijn gescheiden.
moeder zit op kantoor ofzo? ik zou het niet precies weten..
en me vader werkt in de vis