Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:52

OK maar dat wil nog niet zeggen dat jij in staat bent om dit paard zo weer op te pakken, na een tijd. Een ouder paard die een tijd niks heeft hoeven te doen wordt alleen maar eigenzinniger.
Deze heeft nogal wat bloed, kan daardoor wrsch ook heet worden en dan is het maar de vraag of jij dat aan kan met je kleine beetje ervaring.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 14:56

sjeik schreef:
OK maar dat wil nog niet zeggen dat jij in staat bent om dit paard zo weer op te pakken, na een tijd. Een ouder paard die een tijd niks heeft hoeven te doen wordt alleen maar eigenzinniger.
Deze heeft nogal wat bloed, kan daardoor wrsch ook heet worden en dan is het maar de vraag of jij dat aan kan met je kleine beetje ervaring.

De man van de eigenaar begint deze week al met haar weer te rijden. Zodat tegen de tijd dat ik haar zou kopen [Als ik haar koop] er in ieder geval een start is gemaakt.

sjeik

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 14:59

Dan zou ik zorgen dat je er zo vaak mogelijk bij bent, dan kun je meteen zien of het paard ook kuren heeft met rijden.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:00

sjeik schreef:
Dan zou ik zorgen dat je er zo vaak mogelijk bij bent, dan kun je meteen zien of het paard ook kuren heeft met rijden.

Oke, bedankt ga ik zeker doen [Ga deze week weer langs]

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:20

Mag ik vragen hoe groot het paard is? Want een paard van 1,70 vind ik voor een 13 jarig meisje ook iets te veel van t goede, zeker als die nog zijn kuren krijgt. Maar een paard van 1,62 vind ik weer een ander verhaal. Zeker ook omdat deze een hele andere beweging heeft om uit te zitten. Ik heb nog geen mening erover of je het wel of niet moet doen. Ik snap het verhaal, maar ik vind het allemaal maar een beetje vaag. Hebben jou ouders verstand van paarden en begrijp ik dat jij hem bij jou thuis wilt gaan stallen? Ik heb btw als 13-jarige ook een paard ingereden, maar die was maar 1,64. Als 13 jarige kon ik de beweging nog niet uitzitten omdat ik alleen maar pony pasjes gewend was. Overigens moet je wel zeker zijn dat je genoeg begeleiding kunt krijgen. Dit is in belang van jou en in belang van het paard.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:22

Mag je het paard niet een paar weken op de proef nemen? Dan kun jij rustig uitzoeken hoe het paard zich gedraagt enz.. ;)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:26

waikiki_6 schreef:
Mag ik vragen hoe groot het paard is? Want een paard van 1,70 vind ik voor een 13 jarig meisje ook iets te veel van t goede, zeker als die nog zijn kuren krijgt. Maar een paard van 1,62 vind ik weer een ander verhaal. Zeker ook omdat deze een hele andere beweging heeft om uit te zitten. Ik heb nog geen mening erover of je het wel of niet moet doen. Ik snap het verhaal, maar ik vind het allemaal maar een beetje vaag. Hebben jou ouders verstand van paarden en begrijp ik dat jij hem bij jou thuis wilt gaan stallen? Ik heb btw als 13-jarige ook een paard ingereden, maar die was maar 1,64. Als 13 jarige kon ik de beweging nog niet uitzitten omdat ik alleen maar pony pasjes gewend was. Overigens moet je wel zeker zijn dat je genoeg begeleiding kunt krijgen. Dit is in belang van jou en in belang van het paard.

Ze is precies 1,62. Maar ik mag van mijn ouders niet een kleiner paard omdat best snel groei op het moment. [Ben nu net iets meer dan 1,70] Mijn ouders zijn geen paardenmensen [ mijn moeder heeft heel lang geleden wel paardgereden maar dat is echt lang geleden] Ja, ik ga thuis stallen we hebben hier stallen en weides. Het is dan ook de bedoeling dat ik met haar priveles op een manege ga nemen van een goede instructrice.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 15:27

_Evelien schreef:
Mag je het paard niet een paar weken op de proef nemen? Dan kun jij rustig uitzoeken hoe het paard zich gedraagt enz.. ;)

Dat gebeurt zo wie zo al heeft de eigenaar ook al mee toegestemd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:50

Mijn keuze zal het ook niet zijn denk ik. Ik heb ook een 3 jarige gekocht toen ik 2 jaar bijrijdpaarden had gereden en 8 jaar op de manege. Ik dacht ook dat doe ik wel even. Ik heb echtde mazzel gehad dat ze echt super braaf was en vergevingsgezind. Nu is ze 6 en heb ik elke week priveles van een GOEDE instructrice en ik merk nu pas dat we vooruit gaan en dat er een basis komt. Ze is nu B klaar.
Ik zou zeker op die leeftijd kijken voor een paard die al wat gepresteerd heeft. Braaf en betrouwbaar is. Daar heb je veel meer plezier van dan van een paard waar je nog de knopjes van moet afstoffen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:51

Toen ik mijn paard kocht was ze 16 en had ze net 12 jaar stilgestaan. Gewoon direct opgestapt en weggereden. Paard had er geen problemen mee. Natuurlijk wel eerst rustig opgezadeld, even overgehangen, maar ze deed het allemaal braafjes. Chance gehad denk ik!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:25

Het paard van de advertentie die word aangehaald lijkt mij ook veel meer geschikt.

Meisje meisje, je bent onervaren, je gaat het paard thuis houden, een merrie die 2 jaar niet gereden is is doorgaans ook wat onstuimiger in de omgang (verwilderd).

Als je verstandig bent neem je een paard waar je een kanon bij kan afschieten en die al wat meer kms op de teller heeft staan,

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:33

Die van de advertentie is echt een heerlijk paard waar je zo vertrouwd mee weg kunt rijden.
Dan is het ook geen gokje...

Ik zou sowieso even verder kijken dan dit paard! Wie weet wat je allemaal aan geschikte paarden tegen komt, en dan hebje ook vergelijkingsmateriaal!

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:11

De eigenaar van haar had net gebeld en ze heeft alweer met het zadel op paden gelopen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:22

Ieder paardje om te kopen blijft afwachten.
Klikt het qua rijden? Kan je nooit gelijk zeggen na 1 x gereden te hebben, dan heb je hooguit een beeld.
Kan het je verwachtingen aan? Dat zal de tijd leren...
Klikt het qua karakter? Kan je ook niet zeggen als je van stal en gewoontes verhuisd.
Misschien is het een paard met makkelijk karakter waar je zo opstapt en mee wegrijdt.
Misschien is het een draak en niet geschikt voor rijden; misschien ook daarom het fokgebeuren.
Als jij het een leuk paardje vindt, waarom neem je haar niet op proef?
Zeg 1 maand, dan heb je een beter idee van wat ze kan, hoe ze is en of daar toekomst in zit. ;)
Succes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:06

Ik vind een heleboel reacties hier erg overdreven.
Ik heb 3 paarden staan waar je na 2 jaar niet gereden te hebben gewoon op kunt stappen en een rondje kunt rijden. Misschien snuiven ze iets meer, maar meer niet. De jongste van 9 jaar is het meest brave paard wat je je zou kunnen wensen.
En er was een reactie over de hoogte van het paard, 1,70 m. zou te hoog zijn. Alsof de grootte iets zegt over het karakter.

Ik ben van mening dat je een portie geluk nodig hebt bij de koop van een paard en bij de koop van een tweedehands auto.
Het moet ook klikken en dat merk je pas echt als je het paard een aantal weken hebt en er intensief mee omgaat.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:10

Ik zou het niet doen, je hebt genoeg paarden tekoop waar je leuk op kan rijden en waar je er gelijk op kan stappen. Ik denk dat het voor jou én je ouders ook leuker zou zijn.
Misschien is dit wel een heel braaf paard.
Probeer of je haar een maand kan leasen ofso krijg je er een heel beter beeld van.

Succes ermee :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:26

romeorowan schreef:

De TS is 13, het wordt haar eerste paard en haar ouders hebben er ook geen ''verstand'' van.
Vindt het dan wel een hele gewaagde stap.
De meesten van 13 rijden nog lekker op een D rond.
Temeer omdat de meesten van 13 niets over een paard te zeggen hebben.
Zie het als kinderen die op een pony moeten groeien, eerst gaat de pony er met hun vandoor, als ze wat groter zijn kunnen ze de pony beter de baas.

Hopelijk klikt het allemaal bij de TS en gaat het goed.

Als het mijn dochter zou zijn, dan had ze nu gewoon op een zeer brave D of E pony rondgehobbeld

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:51

annastasia schreef:
romeorowan schreef:

De TS is 13, het wordt haar eerste paard en haar ouders hebben er ook geen ''verstand'' van.
Vindt het dan wel een hele gewaagde stap.
De meesten van 13 rijden nog lekker op een D rond.
Temeer omdat de meesten van 13 niets over een paard te zeggen hebben.
Zie het als kinderen die op een pony moeten groeien, eerst gaat de pony er met hun vandoor, als ze wat groter zijn kunnen ze de pony beter de baas.

Hopelijk klikt het allemaal bij de TS en gaat het goed.

Als het mijn dochter zou zijn, dan had ze nu gewoon op een zeer brave D of E pony rondgehobbeld

Eigenlijk wou ik ook een E-pony maar dan vonden mijn ouders dat ik er te snel vanaf zou groeien. Dus hebben we besloten om voor een paard te gaan kijken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:55

zo heel veel groter is dit paard niet als een E pony.

E-pony is een leuke maat en ook voor de wat langere personen is deze maat goed geschikt.
Je hebt anders nog 5 jaar om bij de pony's te starten, nu zou je bij een eventuele wedstrijd persé bij de paarden moeten starten.
Laatst bijgewerkt door annastasia op 27-12-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:56

annastasia schreef:
zo heel veel groter is dit paard niet als een E pony.
Mocht je wedstrijden gaan starten dan ben je verplicht om bij de paarden te gaan starten als 13-jarige.

Je bedoeld niet verplicht?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:57

aangepast ;-)

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 21:06

Maar als ik dan 18 ben hoef ik die overstap ook niet meer te maken. Daarom zijn we dus toch voor een paard gegaan ook al scheelt het dan maar 5/10 cm

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:05

Ik denk niet dat het leuk is, als je met dertien jaar al tussen de paarden moet rijden. Ik zou het risico niet nemen denk ik om dit paard te kopen. Vooral omdat je ouders er ook geen verstand van hebben.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:52

met een E-pony kan je ook prima tussen de paarden starten..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:55

En mag je tot je achtiende nog mooi bij de ponies, tussen je eigen leeftijdsgenoten. Alweer een voordeel.