Kan ik een paard betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Re: Kan ik een paard betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:53

Geld voor onverwachte dingen is geregeld, meen ik op te maken uit de openingspost? Ik red het wel van €150 per maand. Maar dan heb ik ook alles meezitten. Goedkope stalling maar wel superplekje met onbeperkt hooi, stro, wortels, en hele dag weidegang. Kost me rond de €130. Ze krijgt brok en lucerne, maar zo weinig dat ik ong 2 maand doe met een zak. Ontwormen om de 2 maand, en DA-kosten heb ik niet. De smid komt ong 2x per jaar, 1x vijlen 1x bekappen.
Dus ja, mijn pony heeft alles wat ze nodig heeft, ziet er super uit en zit super in haar vel. En dat kost me nog geen €150. Dus sja, het kán. Maar, zoals Mloeser zei, je moet gewoon mazzel hebben met je pony..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:53

Als je hem thuis kan stallen dan zeg ik ja, dat kan. Dan hou je alleen letterlijk geen cent over.
Indien dit niet mogelijk is, heb je aan 150 euro echt veel te weinig.
Dus nee, dan kan het niet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:53

Mijne staat niet thuis hoor, en ik red het ruim met €150. Onverwachte kosten buiten beschouwing gelaten, net als bij TS.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:02

Liezel1 schreef:
€150 per maand is imo zelfs al te weinig als je je paarden aan huis hebt.
Denk aan ruwvoer, krachtvoer, bodembedekking, supplementen, bekappen, ontworden, enten etc... Als je dat allemaal terugrekent, dan redt je het niet..
En dan heb ik het nog niet over tuig, les en andere bijkomende kosten, zoals onderhoud van de weide.

dat is niet waar ik heb 4 paarden aan huis en redt het er meer dan makkelijk mee

Als ze moet lessen en haar weide moet onderhouden en het tuig ervan moet kopen, dan wordt dat erg krap.
Reken minimaal 4x les, dat is 1x per week, dan zit je toch al minimaal rond de €60.
[/quote]

Niet iedereen wil lessen er zijn ook mensen die lekker willen hobbelen en lekker buitenritten willen maken..
Het gaat om de verzorging van het paard of je dat er mee kan betalen en lessen zie ik niet als verzorging maar luxe al hebben wij 2 x per week prive les a € 25,00 maar dit is niet op iedereen van toepassing

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:07

Ik hou, als ik stalling en voer etc er al aftrek, ongeveer 100 euro in de maand over voor overige dingen. Dierenarts, osteopaat, spullen, hoefsmid. Dat is erg weinig, en ik merk ook dat ik aan het eind van mijn geld een stukje maand overhoud.

Ik studeer, dus als ik in de problemen zou kunenn komen, kan ik evt bijlenen bij de IB groep. Als mijn paard dingen tekort gaat komen, bijv dat ik de smid niet kan betalen, dan houd het gewoon op.

Maar ik zou zelf, met maar 150 euro te besteden, niet beginnen aan een eigen paard. Ik heb geen spijt van mijn keus, absoluut niet. Maar je moet wel een hoop dingen inleveren als je niet zoveel geld hebt, maar wel een eigen paard.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:16

Als ik even snel reken (hooi, voer, DA, ontworming enz...) kom ik uit op ongeveer 100 euro kosten per maand voor mijn paard destijds.
Ik beschikte wel over een eigen weide met grote schuilstal en in de winter stond mijn merrie aan huis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:18

Nee dat redt je niet, en hoe kan je in de winter niet bijvoeren een paard heeft toch eten nodig daar bezuinig je toch niet op?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:18

Nickytje schreef:
Als ik even snel reken (hooi, voer, DA, ontworming enz...) kom ik uit op ongeveer 100 euro kosten per maand voor mijn paard destijds.
Ik beschikte wel over een eigen weide met grote schuilstal en in de winter stond mijn merrie aan huis.

Inderdaad, ik heb tussen de 50 en 75 euro per maand aan kosten (stalling niet meegerekend).
Maar dan heb ik mazzel. Mijn zus bekapte Mone toen, ik had een nieuw zadel gekocht, dus mijn check up was gratis. Ze had toevallig geen klachten, dus de osteopaat hoefde ook niet veel te doen waardoor dat goedkoper uitviel. Ik ga er dus niet vanuit dat Mone in 2010 ook maar 75 euro in de maand kost...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:33

Lindy1982 schreef:
Niet iedereen wil lessen er zijn ook mensen die lekker willen hobbelen en lekker buitenritten willen maken..
Het gaat om de verzorging van het paard of je dat er mee kan betalen en lessen zie ik niet als verzorging maar luxe al hebben wij 2 x per week prive les a € 25,00 maar dit is niet op iedereen van toepassing

Ik zie lessen niet als een luxe! Zéker niet bij je eerste paardje.
Het is oneerlijk tegenover je paard of pony om niet te lessen, want je blijft dezelfde fouten maken én er komen nog meer fouten bij. Je houding wordt nooit beter als je niet lest, terwijol dat hetgene is waar je een paard of pony het meeste mee in de weg zit.

Zeker bij je eerste paardje moet het vertrouwen tussen beide nog komen.
Vertrouwen kun je moeilijk opbouwen wanneer je paard of pony je niet begrijpt en andersom ook niet.
frustratie en of angst aan beide kanten, wat zelfs gevaarlijk kan zijn of worden..
Dat weer corrigeren kost nog veel meer tijd en geld en dus verstandig om het gewoon mee te rekenen in de onderhoudskosten.
Als alles goed gaat kun je soms best eens een periode zonder les, maar lessen is wel iets wat belangrijk is én eerlijk tegenover je paard of pony.

AMMBBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:37

neee,
alleen de stallingskoste is al meer dan 150 euro.

Mii_femmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:49

nee ik zou het niet doen, in de meeste gevallen betaal je meer dan 150 euro aan stalling. je kunt natuurlijk mazzel hebben en een goedkopere stalling vinden, maar dat wordt waarschijnlijk erg lastig

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:50

Denk het wel, maar verwacht geen 4 sterren stalling...
Ik betaal per paard 125 euro excl hoefsmid en DA. Ben totaal gemiddeld 300,- kwijt voor 2 paarden per maand.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:51

Marieke_K schreef:
En niet ieder paard is geschikt om 24/7 een heel jaar buiten te staan met bijna geen extra voeding..

Ieder paard is geschikt om 24/7 buiten te staan, en extra voeding zit meestal toch bij de stalling in... ? En zo niet ben je daar ook niet vreselijk veel voor kwijt...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:51

Peer_hvj schreef:
Ik denk het niet, as je een goede stalling wilt hebben (stapmolen, binnenbak, buitenbak goed gedraineerd, paddock etc) dan ben je al snel meer dan 150 kwijt, ik zal gewoon even op marktplaats kijken, daar staan veel stalingen op met de prijs er al bij.

Wat maakt een stapmolen een goede stal ? Dit is enkel overbodige luxe :)

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:55

lukt nóoit.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:56

Dan nog het is tocch een vrij groot risico vind ik stel je vind een goedkope stalling je staat er een tijd en je moet er wegens omstandigheden weg, het slaat op, of weet ik veel waar ga je dan heen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:46

denk dat TS het begrijpt aan gezien ze niet meer reageert

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:53

€150 is écht te weinig. Je kan er al niet eens een pensionstalling van betalen!
Aan huis red je het ook niet.
Dan ben je dat al kwijt voor voer, stro, hooi de hele maand!
Dan komen er ook nog kosten voor entingen, wormenkuren en hoefsmid!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:36

Is halve stal doen met iemand anders geen optie?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:08

Nou ik twijfel nog steeds. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb een stal gezien voor €130,- (voldoet aan de eisen). Maar het blijft lastig want ik hou natuurlijk niet heel veel over. En heb zeker geld over voor DA en andere kosten want dit wordt allemaal geregeld. Het is gewoon puur de stallingskosten en de spulletjes (voer, dingen die kapot gaan, hoofdstel, zadel enz.)
Groetjes Michelle.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:21

Worden de standaard uitgaven aan da en hoefsmid ook geregeld?
Als je 130 euro per maand kwijt bent aan stalling, en 1 zak voer in de maand hou je 10 euro over.
150 euro kan misschien de stallingskosten dekken, maar dan heb je niks, maar dan ook niks over. Dus geen dekentje, misschien een borsteltje en een hoevenkrabber kunnen er vanaf. En met een beetje mazzel heb je in 2 maanden een halster met touw. Als je zadel kapot is of niet meer past, en je moet dit betalen naast je stallingskosten, heb je met een beetje mazzel 360 euro in 3 jaar. Wat vind je er zelf van?

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:25

Borstels en hoevenkrabbers enz. heb ik allemaal al (in overvloed).
DA/Hoefsmid komt er dan nog bij maar dit is natuurlijk niet heel vaak en deze kosten worden geregeld.
Elke 2 maand een halster+touw vind ik wat overdreven, halster zal misschien nog wel eens wat vaker stuk gaan maar ook dat overleef ik nog wel haha.
Het is wel erg krap allemaal, op dit moment zou ik toch zeggen, nee niet doen. Een paar jaar wachten tot dat ik echt alles kan betalen maar aan de andere kant, zo'n kans krijg ik niet weer, blijft lastig!
Groetjes Michelle.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:26

ik denk dat je voor 150 euro het niet gaat redden.
Misschien kan je een paard leasen, dan ben je gelijk een stuk minder geld kwijt. Of je kan een verzorgpony nemen en dan met de eigenaar overleggen wat je moet betalen. ;)

Ik zou absoluut niet bezuinigen op paarden! Ze moeten gewoon gezond zijn en blijven. En als je er geen geld meer voor hebt in de maand lijdt het paard eronder.

fyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:30

Als je thuis ruimte hebt wel.
anders is het misschien een leuk een verzorg paard te nemen

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 23:32

Ik rij wel andere paarden, en daar hoef ik niet voor te betalen. Dus ik ben gek als ik een leasepaard ga zoeken, dat vind ik pas zonde van mijn geld! Dan kan ik beter het geld bewaren voor later voor mijn eigen paard of voor andere (nuttigere) dingen.
Groetjes Michelle.