na 4 maaden erachter komen dat ik een miskoop heb gedaan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: na 4 maaden erachter komen dat ik een miskoop heb gedaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:27

nou,nou...nu al slachten?
Ik ben helemaal niet tegen slachten maar er is nog geen foto genomen van het paard...
Begin daar eens mee...misschien valt het allemaal wel mee?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:07

helemaal binnenstebuiten keren en dan eens zien wat er nou aan de hand is :) in principe alsnog een soort van keuring, weet je wat je hebt en wat je kan...

voor 800 euro hoeft niet direct een miskoop te zijn, heb wel eens geholpen met de verkoop van ex-dravers die in prima conditie waren en die gingen voor minder weg.. t is vaak wel een aandachtspuntje maar ja, daar doe je nu idd niks meer aan.

als de gebreken er inderdaad al waren bij aankoop en die ervoor zorgen dat het door jou beoogde en kenbaar gemaakte gebruik niet meer mogelijk is, kan je wat. ook als je er naar gevraagd hebt en de vk het heeft verzwegen. persoonlijk zou ik me ook gewoon concentreren op het herstel van je paardje. kijk, luister, leer en schrijf je paard niet meteen af... eerst maar eens zien wat er allemaal gebeurt :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:22

Meid, je hebt gewoon pech, maar je hebt dat ook aan jezelf te danken.

Allereerst ga je zonder hulp als onervaren ruiter een paard kopen bij een particulier.
Een particulier mag je alles doen geloven, maar mag niet echt liegen. Er zijn maar een paar zaken die altijd vermeld moeten worden, de zgn. koopvernietigende gebreken. Zoals luchtzuigen. Die moet een verkoper melden. Voor de rest: jouw onderzoeksplicht. Bij een handelaar ben je van rechtswege iets beter beschermd maar ook dan heb je nog een onderzoeksplicht.

Exterieur/gangen: dat zijn natuurlijk bij uitstek dingen die je kan zien bij de aankoop en daar kan je dus nooit op terugkomen. En echt, als je kreten als "dat doet hij anders nooooooit" gelooft, ben je verregaand naïef. en inderdaad, voor 800 euro koop je geen 1e premiepaard.

Als een paard kort na aankoop een gebrek vertoont, ben je verplicht om direkt een DA in te schakelen en de verkoper. Bovendien ligt bij aankoop van een particulier de bewijslast bij jou; jij moet aantonen dat de aandoening al aanwezig was toen jij het paard kocht.
Die hoefbevangenheid kan hij wel bij jou hebben gekregen! (als het dat is tenminste). Bovendien vraag ik me af, of hoefbevangenheid wel een verborgen gebrek is. En dan nog, de kosten van de diagnose stellen etc. komen altijd voor jouw rekening.

Nu, na 5 maand, kan je het wel vergeten dat je de koop nog nietig kunt verklaren, dan moet je wel van heel goeie huize komen. Bovendien weet je zelf niet eens wat er nou aan de hand is. Dus...maar even slikken.

Blijft dus nu het paard dat problemen heeft. Daar kunnen we kort over zijn; DA bellen en zorgen voor een goede diagnose en behandeling.
Succes ermee. Accepteer het en maak er het beste van!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 08-12-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:24

dravers zijn over het algemeen alo wat goedkoper dan het andere gros paarden omdat deze een poos niet erg geliefd waren (bij vele helaas nog niet) . Het beste lijkt nu ook om er uit te halen wat er in zit dus kijk wat er aan de hand is met het dier. Voor het zelfde geld kan je er veel plezier mee hebben. Misschien heeft een osteopaat voor zijn rug ook een effect ook wegens het teugel kreupel lopen etc. De tandarts even laten komen kan miss ook geen kwaad. Een goede hoefsmid nemen (als je die nog niet hebt).

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:46

splash1999 schreef:
dravers zijn over het algemeen alo wat goedkoper dan het andere gros paarden omdat deze een poos niet erg geliefd waren (bij vele helaas nog niet) . Het beste lijkt nu ook om er uit te halen wat er in zit dus kijk wat er aan de hand is met het dier. Voor het zelfde geld kan je er veel plezier mee hebben. Misschien heeft een osteopaat voor zijn rug ook een effect ook wegens het teugel kreupel lopen etc. De tandarts even laten komen kan miss ook geen kwaad. Een goede hoefsmid nemen (als je die nog niet hebt).

tandarts is gelijk geweest in de eerste week dat ze bij kwam

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:49

happy27 schreef:
splash1999 schreef:

tandarts is gelijk geweest in de eerste week dat ze bij kwam

mooi

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:19

Heb je nu de DA er al bijgehad?