Pensionklant laat paarden barsten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:59

Stel dat ze nu gewoon elke dag komt en haar paarden buiten wil zetten, dan kan dat natuurlijk. Kan het niet op de paddock wordt de rijbak aangepast of vinden we wel een andere oplossing. Maar dat is niet aan de orde en daarom is er ook nog geen antwoord op gekomen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:02

Tja....als je wel een oplossing hebt voor het probleem, waarom wil je vader dan niks? Ik snap dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor die dieren voor het geval ze wat gebeurt, maar het is aan hem om in overleg te gaan en eisen te stellen, híj is nu diegene die strafbaar is voor de noodzakelijke verzorging te onthouden....
Je bouwt in ieder geval geen goede naam op op deze manier als pensionhouder.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:03

Bravura schreef:
De paarden zijn er op deze manier in ieder geval niet mee geholpen....ook niet als haar de huur wordt opgezegd.
Je moet toch wat...dit kan zo niet.
En, volgens mij is vanaf 14 jaar iemand aansprakelijk voor zijn/haar eigen dier, dus dan zou je toch met haar zitten en heb je aan haar ouders wettelijk gezien niet veel. Het is natuurlijk wel te proberen....als die ouders haar er voor betalen / misschien weten ze het niet eens dat die dieren opgehokt staan zonder verzorging 's winters, en dat zij niet komt opdagen voor die verzorging van haar eigen dieren..... Ik neem aan dat ze met haar 16 jaar het allemaal niet zelf moet opbrengen? Dan is er helemaal wat voor te zeggen, dan kan ze het kennelijk niet eens bekostigen als ze ook nog eens wormkuren moet gaan betalen, de benzine van haar brommer etc. :x

Als we 3x gebeld hebben komt haar moeder om te betalen.... Die gaat dan de paarden een wortel geven en dat is dat. Er is al op verschillende manieren geprobeerd om het erover te hebben, maar ze zijn echt niet overtuigd van de ernst van de situatie.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:05

ok ik vroeg het mij alleen af, en moest dit gebeuren dat heb je al een oplossing.
Het is wel een moeilijke situatie, aagezien ik het wel begrijp dat je de verantwoordelijkheid niet wil hebben als er iets gebeurd als je ze buiten zet zonder toestemming
Ik weet ook niet direct een andere oplossing dan wat er al op de vorige pagina's is gezegt

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:05

Ik zou persoonlijk proberen de stal van je vader over te nemen (zoals je zelf al zei), kan je hem nog 'huur' betalen voor de stallen, maar zelf kiezen hoe je het verder aanpakt (eventueel laten kiezen tussen half- en volpension en daar ook twee verschillende prijzen op plakken, dan heb je veel kans dat je snel een nieuwe huurder zult vinden).

Is er geen mogelijkheid om met de huidige mensen een contract af te sluiten dat enkel paarden welkom zijn die geënt zijn en ontwormd?
En als ze het dan niet wil ondertekenen haar een maand de kans geven om een andere stal te zoeken?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:06

Bravura schreef:
Tja....als je wel een oplossing hebt voor het probleem, waarom wil je vader dan niks? Ik snap dat hij niet verantwoordelijk wil zijn voor die dieren voor het geval ze wat gebeurt, maar het is aan hem om in overleg te gaan en eisen te stellen, híj is nu diegene die strafbaar is voor de noodzakelijke verzorging te onthouden....
Je bouwt in ieder geval geen goede naam op op deze manier als pensionhouder.

Klopt. Maar m'n vader ziet het probleem nog steeds niet. Zegt dat ik net Marianne Thieme ben als ik erover begin, en neemt het niet van me aan. Ja, wat moet je dan?

Qua goede naam als pensionhouder, dat kan hem echt aan zn reet roesten.Hij heeft het niet zo op 'paardenmeisjes' en vaak terecht. Ik maak me er wel zorgen om maar dring niet tot hem door.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:06

O, maar sla ze maar eens om de oren met de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren. Hoe een paard gehouden dient te worden, wat voor aandacht en tijd er in zo'n dier gaat zitten en vooral kosten. Dat een paard geen cavia is die hele dagen in een box van 3 x 4 dient te staan, dat een artrose paard nog meer verzorging vergt. Verplicht ze gewoon dat op jullie erf dat de paarden de noodzakelijke verzorging krijgen. Gewoon wat druk achter zetten! Denk dat je pa dat wel kan! En daar zal hij toch echt wel aan moeten, want hij is strafbaar als houder op deze manier!!!

Hij zou geen familie van mij moeten zijn, dan was er echt feest in huis! }>
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-11-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:07

Pfff. Het eeuwenoude verhaal: ik heb geen tijd/zin meer, maar ik wil geen verzorger, want stiekum wil ik niet dat ie iemand anders liever gaat vinden.
Laat me raden: die ene kreeg arthrose en toen heeft ze die andere erbij gekocht maar daar durft ze nu niet meer op omdat ie knettergek is/doet. (En stiekum durft ze ook niet toe te geven dat ze gewoon bang is).
Ik denk idd dat je enige oplossing gaat zijn om de leiding van de pensionstal van je pa over te gaan nemen. Extra verzorging van de paarden ook belasten. Wel even vooraf briefje sturen met uitleg en haar de kans geven om evt. wat anders te zoeken voor je de prijzen omhoog gooit. Anders krijg je gezeik met betaling etc. en dat kan je financieel denk ik niet trekken als je net een stal overneemt.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:08

Bijke schreef:
Ik zou persoonlijk proberen de stal van je vader over te nemen (zoals je zelf al zei), kan je hem nog 'huur' betalen voor de stallen, maar zelf kiezen hoe je het verder aanpakt (eventueel laten kiezen tussen half- en volpension en daar ook twee verschillende prijzen op plakken, dan heb je veel kans dat je snel een nieuwe huurder zult vinden).

Is er geen mogelijkheid om met de huidige mensen een contract af te sluiten dat enkel paarden welkom zijn die geënt zijn en ontwormd?
En als ze het dan niet wil ondertekenen haar een maand de kans geven om een andere stal te zoeken?

Dan, als ik het overneem inderdaad, is het een heel goed idee om een contract af te sluiten. Sowieso is het natuurlijk beter om een contract te hebben en een bepaald reglement maar tot nu toe is van beide nooit sprake geweest. Ook omdat het nooit nodig was omdat iedereen gewoon netjes de eigen verantwoordelijkheid nam.

LecyTinker

Re: Pensionklant laat paarden barsten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:16

dus als ik het goed begrijp. je vind het zielig, maar wil niet je paarden hun tijd opofferen in buiten. Je vind het niet eerlijk tegenover die paarden dat de van jou wel buiten mogen, maar je wil niet het extra werk doen?

Kijk, af en toe moet je of iets doen of er gewoon mee leren leven.
Je zou in de ochtend die paarden even buiten kunnen gooien voor een half uurtje voordat je de jouwne erin zet. Wanneer je aan het einde van de dag je eigen paarden eruit haalt dan zou je die twee er weer even in kunnen gooien.
Uiteraard is het niet een hele dag buiten, maar ze krijgen iig wel even de kans twee keer op een dag om hun benen te strekken.

Maar heb jij toestemming van de eigenaar om uberhaubt aan die paarden te komen? Want wat als de paarden iets overkomt wanneer ze buiten komen? Wie draait er dan voor op?
Het punt is dat de stal van je ouders is en het niet jou paarden zijn. Dus in mijn mening is het een situatie waar jij niets mee temaken hebt. Mocht je het nou echt zo erg vinden dan zou je misschien die mensen eens op kunnen bellen en een afspraak maken om af te spreken en dingen door te spreken ofdat er een oplossing gevonden kan worden. Maar dat zal waarschijnlijk inhouden dat jij wat extra's moet doen en ik geloof dat je dat nou juist niet van plan was.

Ik wil niet gemeen doen en ik val je niet aan, maar ik ben alleen benieuwd wat je nou zelf echt wil behalve dat de eigenaar zijn verantwoording op zich neemt. Maar dat zal er niet in zitten.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:23

Ik snap dat je me niet aan wil vallen, maar alle vragen die je stelt heb ik al eens beantwoord naar mijn idee.

Het is niet zo dat ik het niet wil, maar meer dat ik geen zin heb in de aansprakelijkheid. Er is al een aantal keer over gepraat met eigenaar maar die wil eigenlijk niks. Het gaat er niet om dat mijn paarden minder buiten zouden kunnen, daar valt namelijk altijd wel een oplossing voor te vinden. Nu is er een paddock, maar de rijbak zou eventueel ook nog gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:24

In ieder geval heel erg lief van iedereen die met me meedenkt! Bedankt!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:25

Spicenut schreef:
Ik snap dat je me niet aan wil vallen, maar alle vragen die je stelt heb ik al eens beantwoord naar mijn idee.

Het is niet zo dat ik het niet wil, maar meer dat ik geen zin heb in de aansprakelijkheid. Er is al een aantal keer over gepraat met eigenaar maar die wil eigenlijk niks. Het gaat er niet om dat mijn paarden minder buiten zouden kunnen, daar valt namelijk altijd wel een oplossing voor te vinden. Nu is er een paddock, maar de rijbak zou eventueel ook nog gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld.

Ik bedoelde dus te zeggen... soms kan je niets doen!

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:27

elke stal heeft toch zijn regels?aangezien deze paarden op jou ( je vaders) stal staan hebben jullie het toch voor het zeggen.
MIjn paarden staan thuis maar als ik ergens op stal stond dan neem ik toch aan dat ik me moet houden aan de regels van de eigenaar!?

Laat je vader dit lezen..alles wat er gezegd word..of is hij daar ook te nuchter voor? ;)

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:29

LecyTinker schreef:
Spicenut schreef:

Ik bedoelde dus te zeggen... soms kan je niets doen!

Ja....denk ik zelf ook!

Maar pffff, wat geeft het een frustratie!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:30

Ik snap wel dat TS zegt ik blijf er vanaf.
ten eerste de aansprakelijkheid.
en ten 2de de andere klant.

Als je voor de 1 voor 100 euro gaat mesten en de paarden naar buiten doet.
Dan wil de ander dat ook.
En aangezien de 1ste ook niet extra wil betalen.

Ik sta op een pensionstal waar we ook zelf moeten mesten en onderling moeten regelen wie de paarden buiten of binnen zet.

Ik (en de rest) komen ELKE dag om te mesten.
Stel nou dat er 1 zegt barst?
En de stal baas zegt oke, dan zorg ik wel voor dat paardje.
Dan zegt de rest ook: hier die staat voor het zelfde bedrag en daar word alles voor gedaan.
Dat is niet eerlijk.

Ik vind het alleen heel erg lastig met het naar buiten en naar binnen doen.
Ik maak vaak dagen vanaf half 9 tot 6 uur.
De paarden worden elke dag om half 10 buiten gezet en nu in de winter gaan ze om 4 uur naar binnen.

Ik kan ze dus niet vaak binnen en buiten zetten.
Meestal probeer ik dan wat anders te doen.
Dan help ik de een scheren en met de ander ga ik op concourse...

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:30

OK, die quote klopt van geen kant! Haha!

Dit topic laten lezen...daar ga ik nog even over nadenken.. Vooral gezien het feit dat ik hem een stugge boer heb genoemd!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:35

Ik zou zeggen dat dit nieuw jou manier van paarden houden is en dat je dit dus niet wil.
Mochten ze toch bij jou willen blijven staan en ze komen niet vaker,ga jij het doen maar dan gaat ook het stalgeld omhoog.
Jij doet dan hun stal en zet de paarden een paar uur per dag buiten indien mogelijk.
Als ze dit ook niet willen zeg je de huur op en zoekt nieuwe pensionklanten.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt en heb toen het stalgeld verhoogd. Ik deed toen alles en dus was het niet erg dat ze niet kwamen.
De paarden stonden in een schone stal en hadden genoeg beweging. Daar voelde ik me toen uiteindelijk het beste bij.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:39

Spicenut schreef:
OK, die quote klopt van geen kant! Haha!

Dit topic laten lezen...daar ga ik nog even over nadenken.. Vooral gezien het feit dat ik hem een stugge boer heb genoemd!

hahaha..kan je dat niet verwijderen :+

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:41

Ik heb ook wel eens ergens zo`n situatie gezien. Het klinkt mss beetje appart maar wij hebben toe hulp gevraagt aan de veearts...die is een gesprek aangegaan met de eigenaren..over wat de gevolgen waren van het houden van paarden op die manier. Van de veearts namen ze het wel aan en van mij niet, ze zien zo iemand natuurlijk als een proffesioneel iemand..iemand die er wel verstand van heeft....

Citaat:
Ik zou zeggen dat dit nieuw jou manier van paarden houden is en dat je dit dus niet wil.
Mochten ze toch bij jou willen blijven staan en ze komen niet vaker,ga jij het doen maar dan gaat ook het stalgeld omhoog.
Jij doet dan hun stal en zet de paarden een paar uur per dag buiten indien mogelijk.
Ik heb dit zelf ook meegemaakt en heb toen het stalgeld verhoogd. Ik deed toen alles en dus was het niet erg dat ze niet kwamen.
De paarden stonden in een schone stal en hadden genoeg beweging. Daar voelde ik me toen uiteindelijk het beste bij.

Helemaal mee eens yerevan

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:42

Sanniejtjuh schreef:
Ik heb ook wel eens ergens zo`n situatie gezien. Het klinkt mss beetje appart maar wij hebben toe hulp gevraagt aan de veearts...die is een gesprek aangegaan met de eigenaren..over wat de gevolgen waren van het houden van paarden op die manier. Van de veearts namen ze het wel aan en van mij niet, ze zien zo iemand natuurlijk als een proffesioneel iemand..iemand die er wel verstand van heeft....

Citaat:

Helemaal mee eens yerevan

Ik ook!zou je dit niet kunnen hanteren?

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:43

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga nu eerst even rijden!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:43

Spicenut schreef:
Ja....denk ik zelf ook! Maar pffff, wat geeft het een frustratie!

Onzin, er zijn genoeg mogelijkheden, al zul je misschien iemand tegen het zere been aan moeten schoppen. Jammer dan, het gaat om 2 levende dieren! En dat je pa lees hoe je hem noemt, zal hem blijken hoe jij over de situatie denkt. Dat moet hij niet persoonlijk opvatten. Je pa blijft je pa en je houd van hem, dat neemt niet weg dat je over genoemde situatie anders mag denken en hem in deze situatie toch even anders ziet!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:48

Moeilijk probleem, ik heb ook een paar jaar in een dergelijke, moeilijke situatie gezeten en heb toen de paarden wel zelf een hele tijd gedaan, maar toen ging madam mij ook nog eens als personeel behandelen en was ik er dus snel klaar mee. Ik heb toen op een gegeven moment mijn paarden bij huis gezet en was er dus vanaf, maar goed; dat ligt bij jou dus net weer even anders. Met je pa om de tafel en bespreken dat jij de pensionstalling over mag nemen lijkt me in dit geval de enige oplossing. Succes ermee.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:06

Ik heb niet alle bladzijden gelezen, maar ik kom even met heel andere oplossing.
Als ze weer komt vraag dan eens waarom dat ze de paarden nog heeft en of ze uberhaupt nog tijd, zin en geld over heeft voor deze hobby. Zoals ik het lees komt ze niet vaak en rijdt ze niet. Heeft ze niet gedacht aan zoiets als verkoop? Of bijv. iemand zoeken die wil rijden? Als ze paarden perse niet kwijt wil (waarom zou mij n raadsel zijn maar goed dat kan) dan is t toch leuker als er iemand anders plezier beleeft met de paarden. Misschien een bijrijder die deelt in onkosten en verzorging.
Als je de eigenaresse op die manier benadert, denkt ze misschien wel na over wat ze nu verder wil met de paarden.
Ik vind het echt niet kunnen dat paarden in stal staan en er zo weinig uit komen, maar ik snap wel dat jij die taak niet op je neemt hoe frustrerend ook. Verder is het ompraten van iemand zoals je vader ook erg tricky, ik ken ze genoeg bij ons in de buurt die er beslist geen kwaad in zien dat paard lange tijd "lekker" op stal staat. en dat valt er maar moeilijk uit te krijgen die gedachte.